Vinterdæk test
Fra : .J.S...

Dato : 02-10-10 21:42

Autobild (det tyske 10-2010) har en test af vinterdæk og det er med
'rigtige' værdier for det de tester og ikke bare stjerner eller underlige
tal mellem 1 og 5.

Det er 195/65 15 de tester og har et sommerdæk med til sammenligning.

Trækkraft i sne, altså det som afgør om man overhovedet kan komme igang på
en stigning, ligger for vinterdækkene mellem 2579 og 2349 newton. Det er
inden for 10% men et sommerdæk er testet til 713 newton !!

(Grunden til at jeg hader stjerner i tests er at værdierne ovenfor for
vinterdækkene sikkert ville ha resulteret i mellem 2 og 5 stjerner, også
selvom man næppe kan mærke en forskel på de 10% i praksis.)

Bremse i sne fra 40km/t :
vinterdækkene 17.7-19.3 m, sommerdæk 29.1m !!

Bremse våd vej :
vinterdækkene 51.6-60.2 m, sommerdæk 50.2 m

Bremse på tør vej :
vinterdækkene 42.2-46.7m sommerdæk 37.8

Ærgrer mig der ikke er et helårsdæk med i testen, går stadig og overvejer om
det er nok til mit brug så jeg savner en test som denne med rigtige værdier
hvor der også er et helårsdæk med.

mvh/JS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-10-10 22:21

".J.S..." skriver:

> Ærgrer mig der ikke er et helårsdæk med i testen, går stadig og overvejer om
> det er nok til mit brug så jeg savner en test som denne med rigtige værdier
> hvor der også er et helårsdæk med.

Kom nu bare forbi efter de der vinterdæk. Så kan du bruge dem vinteren
over og samtidig overveje om du skal have rigtige vinterdæk, eller
blot "helårsdæk" på næste efterår.

1000 kr incl plastichjulkapsler og bolte.

Klaus

Fra : Per

Dato : 03-10-10 08:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> over og samtidig overveje om du skal have rigtige vinterdæk, eller
> blot "helårsdæk" på næste efterår.
>
> 1000 kr incl plastichjulkapsler og bolte.

Det lyder billigt

Hvad bør jeg give for 4 vinterdæk og 4 fælge 13 tommer til en Ford Ka. ? Har
ingen erfaring med vinterdæk overhovedet...

Mvh. Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 03-10-10 12:22

> Hvad bør jeg give for 4 vinterdæk og 4 fælge 13 tommer til en Ford Ka. ?
> Har ingen erfaring med vinterdæk overhovedet...

Brugt, eller hvad? ikke over 1000 kr, i fald de er brugte.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 03-10-10 12:23

> Trækkraft i sne, altså det som afgør om man overhovedet kan komme igang på
> en stigning, ligger for vinterdækkene mellem 2579 og 2349 newton. Det er
> inden for 10% men et sommerdæk er testet til 713 newton !!

Og 174 nm kan fint hive min bil igang fra stilstand, også op af bakke.

Håber de har sat i perspektiv, hvad de tal betyder, istedet for "vinterdæk
er godt 3 gange bedre at sætte i gang med end sommerdæk, i snevejr"...

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : .J.S...

Dato : 03-10-10 12:46

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote in message

> Og 174 nm kan fint hive min bil igang fra stilstand, også op af bakke.
>
> Håber de har sat i perspektiv, hvad de tal betyder, istedet for "vinterdæk
> er godt 3 gange bedre at sætte i gang med end sommerdæk, i snevejr"...

De 174nm er jo på motoren ved f.eks 2000 rpm, momentet på hjulene er langt
større, du skal gange op med udvekslingen i gearkassen og differentialet.

mvh/JS

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-10-10 22:47

> De 174nm er jo på motoren ved f.eks 2000 rpm, momentet på hjulene er langt
> større, du skal gange op med udvekslingen i gearkassen og differentialet.

Det lyder spændende. Uddyb gerne! :)

3.72:1 i første gear, og 4.10:1 på bagtøjet.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : .J.S...

Dato : 05-10-10 00:03

> Det lyder spændende. Uddyb gerne! :)
>
> 3.72:1 i første gear, og 4.10:1 på bagtøjet.

max moment på hjulene = 174nm x 3.72 x 4.1 = 2654nm

(I praxis noget mindre pga transmissions tab, måske 20%.)

Hvis dækkene så kun giver dig ca 700nm i friktion så skal der files på
koblingen eller startes i 2 gear

mvh/JS

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 05-10-10 12:15

> max moment på hjulene = 174nm x 3.72 x 4.1 = 2654nm

Du får mange tak

Naturligvis, jo lavere gearing, jo mere moment...

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : oz3bto

Dato : 03-10-10 22:11

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om det er nok til mit brug så jeg savner en test som denne med rigtige
> værdier hvor der også er et helårsdæk med.

Helårsdæk er næsten lige så slemme som sommerdæk på sne
Jeg var igår nat oppe på fjeldet hvor der lå 5-10 cm sne
Cruiseren er lige nu monteret med bridgestone A/T dæk da det endnu er for
tideligt til at køre med pigge

Endte med at jeg måtte slå spær til + lav gear for at komme op gennem sneen
... Et sted hvor jeg med vinterhjul normalt bare køre op med baghjulstræk

Nedturen gav iøvrigt sved på panden.. Trykke på bremsen også begynder ABSen
bare at snakke og bilen bremser ikke noget mærkbart
Vil kalde det 1km kontroleret udskridning ned ad bakke

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-10 14:45

> Helårsdæk er næsten lige så slemme som sommerdæk på sne

I nyeste FDM er der en oversigt over vinterdæk der medtager et par
helårsdæk. De lander midt i feltet...

Eller sagt direkte - der findes masser af vinterdæk der i test er ringere
end helårsdæk !

På den hedengange mazda 626 havde jeg det sidste år et goodyear vector 5
helårsdæk på og det klarede sig ganske hæderligt - og var væsenligt bedre på
sne end de sommerdæk der sad på da jeg købte bilen.

Så HVIS man kan lade bilen stå hvis det for alvor bliver sne er det sikkert
et fint valg hvis ens kørselsbehov er så lille at man ikke kan nå at slide
både sommer og vinterdæk op... Og når vejret er så dårligt at kun de bedste
vinterdæk kan bringe en frem kan man ligeså godt blive hjemme for så er
vejene blokeret af lastbiler og biler på sommerdæk ....

Mazda'en solgte vi med 1år gamle helårsdæk (~20-25000km). Den ville vi ikke
ofre extra hjul til da den havde alderen hvor man kigger fra syn til syn -
helårsdækkene var en markan forbedring i forhold til kun at køre på
sommerdæk.

Men det er så også sidste bil hvor jeg har nøjedes med helårsdæk -
fremkommenligheden på sne er bedre med vinterdæk og det betyder noget herude
hvor vi selv skal ryde sneen ...

Skodaen fik vi solgt på vinterdæk med nedslidste sommerhjul i bagagerummet.
Så der var medudgiften for extra hjul kun de 4 extra stålfælge

C5'en har været igennem både de første sommer og vinterdæk . Dels pga
punkteringer. Så merprisen for de extra fælge og dæk er snart væk.

Smart'en er stadig så ny at der er org gummi på alu'er til sommerbrug og
ikke noget særligt slid på dem. Så der har dækkene stadig været en
medudgift.

Men trods gode mærkevare vinterdæk måtte vi alligevel gå hjem flere gange
sidste vinter. 750meter gennem meterhøje driver er ikke sjovt med mindre
børn kl lort i buldermørke ,,, Men havde vi været på sommerdæk havde vi nok
siddet fast meget længere fra hjemmet og skulle have ventet den halve nat på
hjælp ....

Fra : oz3bto

Dato : 04-10-10 15:23

> [...]
> børn kl lort i buldermørke ,,, Men havde vi været på sommerdæk havde vi
> nok siddet fast meget længere fra hjemmet og skulle have ventet den halve

Nu husker jeg ikke lige hvilke helårsdæk det er der sidder på men de fulgte
med bilen da vi købte den i tyskland

Vi har heroppe det værst tænkelige vintervejr .. Tilgengæld slipper vi for
biler med sommer dæk .. Ihvertfald så snart sneen bliver liggende

Der skal iøvrigt temlig meget sne til før vi ikke kommer frem
Land cruiseren klare nemt driver på 1-1½M .. og en del mere med snekæderne
på.. Skullle det endelig knibe så ringer jeg efter denne
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1394132_l.jpg

En enste gang sidste vinter måtte jeg ringe efter viking (Norsk version af
DAH/falck)
Men da var caravellen altså også gledet ned i en temlig dyb grøft

Fra : .J.S...

Dato : 04-10-10 17:16

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Helårsdæk er næsten lige så slemme som sommerdæk på sne

hmnn, er det ikke 4wd terrain dæk du kører på, det kan måske ikke helt
sammenlignes med f.eks goodyear 4 season ?

Det er min fornemmelse at goodyear 4 season ikke ligger så langt fra det vi
her i danmark kalder vinterdæk, de er jo ikke rene snedæk men dæk hvor
kørsel på våd vej er prioriteret højt.

Er det ren sne skal man ha vinterdæk af den norske model på, er det våd vej
og koldt så 'danske' vinterdæk og er det varmere sommerdæk, så man skal
skifte dæk hver morgen

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-10 15:14

> Bremse våd vej :
> vinterdækkene 51.6-60.2 m, sommerdæk 50.2 m
>
> Bremse på tør vej :
> vinterdækkene 42.2-46.7m sommerdæk 37.8

Står der noget ved hvilken temperature testene er foretaget ?

Kunne nemt forestille mig at der var forskel på en test ved 20 grader og en
ved 1 grad (for lige at blive over fryserpunktet)

I gamle dage sagde dækbremsen "vinterdæk når temperaturen er under 7 grader"
eller lign.

Fra : oz3bto

Dato : 04-10-10 15:31

> [...]
> en ved 1 grad (for lige at blive over fryserpunktet)
>
> I gamle dage sagde dækbremsen "vinterdæk når temperaturen er under 7

Syntes aldrig at jeg har set tempratur nævnt i nogen tests

Ser vi også tydeligt heroppe når danskerne kommer med tyske testvinder dæk
.... Minus 20 så er de sten hårde hvor de dæk vi køre med stadig er dejligt
bløde (Hovedsageligt nokian hakkapalita)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-10 15:38

oz3bto skriver:

> Syntes aldrig at jeg har set tempratur nævnt i nogen tests

<http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_225_45_R17.aspx?ComponentId=40334&SourcePageId=31821>

Klik på billeder og videos, noget er ihvertfald testet i køligt vejr

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 04-10-10 15:48

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

At der ligger sne er ingen garaenti for frost

Der lå stadig sne heroppe da vi ramte 20 grader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-10 15:51

oz3bto skriver:

> At der ligger sne er ingen garaenti for frost

Kig på billederne.....

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 04-10-10 16:11

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Har jeg skam gjort og at det ser sådan ud kræver ikke mere som bare 0 eller
minus 1 .. ja faktisk behøver det ikke at være frost for at se sådan ud

Og billederne fra skøjtehallen kan jeg kun grine af .. Der er der nemlig
heller ikke specielt koldt .. måske minus 3-4 grader ..

Kan gætte mig til at testen er lavet i alperne et sted .. Og da er det jo
ikke så fadens koldt igen.. og da slet ikke i dagtimer

Fra : Henrik B.

Dato : 04-10-10 17:25

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Har jeg skam gjort og at det ser sådan ud kræver ikke mere som bare 0
> eller minus 1 .. ja faktisk behøver det ikke at være frost for at se sådan
> ud

Skide ligegyldigt - der er stadig langt til 20 grader!

> Og billederne fra skøjtehallen kan jeg kun grine af .. Der er der nemlig
> heller ikke specielt koldt .. måske minus 3-4 grader ..

Og? Det fortæller stadig en masse om, hvordan dækkene klarer is...
Desuden kan der være stor forskel på, hvor koldt der er i en skøjtehal. Jo
koldere det bliver, desto mere modstand får du i isen...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 11:18

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Nu er det joheller ikke usædv anligt med minus 10 i DK .. endog lavere hvis
der igen kommer sne

God fornøjelse med de tyske dæk ..
Gør mig dog lige den tjenste at holde til højre hvis jeg kommer bagfra for
mine dæk kan altså godt stå fast med 90-100kmt på en snedækket motorvej

Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-10 18:54

> [...]
> ... Minus 20 så er de sten hårde hvor de dæk vi køre med stadig er
> dejligt bløde (Hovedsageligt nokian hakkapalita)
Nu er der også forskel på vinterdæk, som der er forskel på sommerdæk.

Sommerdæk som vi kender dem og gadeslicks, kæmpe forskel i ydelse.

Alm. danske vinterdæk og så vinterdæk der køres med i nord på, der er kæmpe
forskel. Se evt. på de forskellige dæk producenters hjemmesider. Det er
forskellige dæk de anbefaler.

_rigtige_ vinterdæk er slet ikke egnet til det føre vi har i DK. Og vores
vinterdæk er kun nogenlunde hvis man skal køre i sne og is i 3mdr af gangen
:)

--
Klaus G.

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 11:15

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> _rigtige_ vinterdæk er slet ikke egnet til det føre vi har i DK. Og vores
> vinterdæk er kun nogenlunde hvis man skal køre i sne og is i 3mdr af

Hvis man nu tager efter sidste vinter så lignede vejjret i DK hvist mere det
norske vejr som det tyske.. Så skal man være sikker på at skulle kunne komme
frem hver dag i DK måder jo ordentlige vinterdæk til... Ikke våd vejs dæk

Fra : ABJ

Dato : 05-10-10 12:03

> [...]
> norske vejr som det tyske.. Så skal man være sikker på at skulle kunne
> komme frem hver dag i DK måder jo ordentlige vinterdæk til... Ikke våd

Selv om der var usædvanlig meget sne i K sidste vinter var der kun ganske få
dage hvor de større veje var snedækkede, og de tyske dæk er netop gode på
våde / saltede veje.

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 13:48

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Selv om der var usædvanlig meget sne i K sidste vinter var der kun ganske
> få dage hvor de større veje var snedækkede, og de tyske dæk er netop gode
> på våde / saltede veje.

Men de tyske dæk er ikke lavet til kolde temprature hvilket der var en del
af sidste vinter ifølge de gamle
De klare de norske nu også rigtig godt .. samt isslag .. men det er så pga
piggene .. Hvilket vist er lige overdrevet nok til DK

Kørte sidste vinter i snevejr fra Hirtshals og til Kolding

Inden vi nåede syd for klister kanalen da var vi stoppet med at tælle biler
som var kørt af vejen
Turen ned tog næsten dobbelt så lang tid som normalt pga. folk nossede
afsted med 50kmt på motorvejen fordi der lå lidt sne
OK folk var dog gode til at holde til højre så havde venstre sporet næsten
for mig selv.. Et par enkelte lastbiler havde også våget sig derud ..
Hovedsageligt norske/svenske samt danske der køre nordpå

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-10 18:37

oz3bto skriver:

> Men de tyske dæk er ikke lavet til kolde temprature

Hvor ved du det fra?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 05-10-10 19:37

> oz3bto skriver:

> Hvor ved du det fra?

Ja, det lyder som en gang vås...

Fra : oz3bto

Dato : 06-10-10 12:39

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Div. tyske dæk er o stenhårde når man kommer ned på 10-15 minus grader hvor
andre mærker f.x. nokian stadig er bløde

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 06-10-10 19:24

> Div. tyske dæk er o stenhårde når man kommer ned på 10-15 minus grader
> hvor andre mærker f.x. nokian stadig er bløde

Du skal ikke sammenligne 10 år gamle tyske dæk med helt friske nokian..

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : .J.S...

Dato : 04-10-10 17:31

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> en ved 1 grad (for lige at blive over fryserpunktet)
>
> I gamle dage sagde dækbremsen "vinterdæk når temperaturen er under 7

Kan ikke lige få øje på en temperatur i testen, men mon ikke det kun er lidt
under nul, altså typisk sneføre i tyskland.

De skriver i øvrigt at det ikke i øjeblikket er påbudt med vinterdæk om
vinteren i Tyskland fordi loven blev kendt forfatningsstridig. Skyldes at
der ikke findes en entydig definition på hvad vinterdæk er, man arbejder på
en ny mere præcis lov.

mvh/JS

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 00:02

> [...]
> der ikke findes en entydig definition på hvad vinterdæk er, man arbejder

Det er egentlig heller ikke tvang med vinterdæk i Norge om vinteren. Men
hvis du er indblandet i et uheld som kunne undgåes med vinterdæk så hænger
du på den .. samme gælder for snedækkede veje og snekæder

Køre du i grøften uden vinterdæk/kæder og policen kommer forbi så får du
2000.- i bøde

Fra : Brian

Dato : 05-10-10 12:41

> [...]

> hvis du er indblandet i et uheld som kunne undgåes med vinterdæk så hænger
> du på den .. samme gælder for snedækkede veje og snekæder

Wauww... jeg skulle ikke nyde noget af at administrere den regel i den
virkelige verden.

Hvordan dælen skal man nogensinde kunne påvise/afvise om en ulykke ville
være endt anderledes udfra om et sæt dæk er monteret eller ej ?

/Brian

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 13:50

> [...]
>
> Hvordan dælen skal man nogensinde kunne påvise/afvise om en ulykke ville
> være endt anderledes udfra om et sæt dæk er monteret eller ej ?

Well sådan er reglerne nu heroppe

Generelt så hvis du laver buler og ikke har vinterdæk på så får du skylden

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-10 05:59

On 5 Okt., 12:17, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> mine dæk kan altså godt stå fast med 90-100kmt på en snedækket motorvej

Har du bare den fjerneste ide om din bremselængde vil være med 90 km/t
på snedækket vej ?

Kommer du bagfra med 90-100 så skal jeg nok sørge for at få dig foran
mig, det er der jeg har det bedst med sådanne billister....

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 13:38

> [...]

Kommer du bagfra med 90-100 så skal jeg nok sørge for at få dig foran
mig, det er der jeg har det bedst med sådanne billister....

----------------------------

Ja den er ikke specielt lang da jeg køre på vinterdæk beregnet til kørsel
på sne ... Bor jo ligesom et sted hvor der ligger sne fra senest 1nov og til
engang i maj/juni

Med ordentlige dæk så har man faktisk rigtig godt vejgreb i sne . du kan jo
tage et kik på denne video
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=33882

Det er faktisk mere forsvarligt at køre 90 på en snedækket motorvej som en
ryddet .. den der er ryddet da kan der bla. være is = nul greb
Sne har man en del bid i.. specielt når det er kørt til

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-10 06:53

On 5 Okt., 14:38, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> på sne ... Bor jo ligesom et sted hvor der ligger sne fra senest 1nov og til

Meget undet 100 m tror jeg ikke du skal regne med.

> Med ordentlige dæk så har man faktisk rigtig godt vejgreb i sne . du kan jo
> tage et kik på denne videohttp://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=33882

Men holder der en mørk slukket bil rundt i et af de sving vil du ramme
den eller blive nødt til at vælge grøften.

> Det er faktisk mere forsvarligt at køre 90 på en snedækket motorvej  som en
> ryddet .. den der er ryddet da kan der  bla. være is = nul greb
> Sne har man en del bid i.. specielt når det er kørt til

Ja,men IMO er 90 stadig for meget når man så har en bremselængde på
ca. 100 m.

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 14:10

> [...]

> Sne har man en del bid i.. specielt når det er kørt til

Ja,men IMO er 90 stadig for meget når man så har en bremselængde på

Bremselængden er nu en del under 100m ..

Somsagt med de rigtige dæk så kan man altså godt stå fast på sne

Køre taxa her i Norge oppe på fjeldet så har vist lige lidt mere erfaring
med kørsel i sne som gennemsnits danskeren

Hastigheden i videoen er flere steder over 80kmt og som du ser har jeg
ingen problemer med at få hold på bilen inden svingene

Skal med glæde lave en bremse test video når vi får et ordentlig lag sne
heroppe

Havde iøvrigt samme mening som dig indtil jeg prøvede at køre heroppe ..
Ordentlige dæk og evt. 4WD så kan man altså godt stå fast

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-10 07:24

On 5 Okt., 15:09, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> Bremselængden er nu en del under 100m ..

Det tror jeg så ikke.

> Somsagt med de rigtige dæk så kan man altså godt stå fast på sne

Det ved jeg godt, synes også selv at fastkørt sne er at foretrække.

> Køre taxa her i Norge oppe på fjeldet  så har vist lige lidt mere erfaring
> med kørsel i sne som gennemsnits danskeren

Opvejer stadig ikke naturlovene.

> Hastigheden i videoen er flere steder over 80kmt  og som du ser har jeg
> ingen problemer med at få hold på bilen inden svingene

Nej, men du vil stadig ramme en holdende bil hvis den holder lige
efter eller i svinget.

> Skal med glæde lave en bremse test video når vi får et ordentlig lag sne
> heroppe

Det kunne da være sjovt at se.

> Havde iøvrigt samme mening som dig indtil jeg prøvede at køre heroppe ..
> Ordentlige dæk og evt. 4WD  så kan man altså godt stå fast

4WD hjælper intet under nedbremsning.

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 14:34

> [...]

efter eller i svinget.

> Skal med glæde lave en bremse test video når vi får et ordentlig lag sne

Det kunne da være sjovt at se.

> Havde iøvrigt samme mening som dig indtil jeg prøvede at køre heroppe ..
> Ordentlige dæk og evt. 4WD så kan man altså godt stå fast

> [...]

Nu kan man heldigvis se om der kommer nogen ... Svært at se på videoen men
man kan faktisk se vejen gennem træerne .. Desuden er det ikke tilladt at
pakere på den vej udover de P pladser der findes på vejen ned

Skulle der endelig komme noget i vejen så køre man bare ud i snevolden

Skal nok huske at lave en bremse test når der kommer sne .... samt optage de
tåbelige danskere når de forsøger på at komme op til deres hytter på fjeldet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-10 07:38

On 5 Okt., 15:34, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> Nu  kan man heldigvis se om der kommer nogen  ... Svært at se på videoen men
> man kan faktisk se vejen gennem træerne .. Desuden er det ikke tilladt at
> pakere på den vej  udover de P pladser der findes på vejen ned

Ja mht, kørende er det ikke noget problem.

Men en bil som er brudt ned eller kørt fast vil du ikke se.

> Skulle der endelig komme noget i vejen  så køre man bare ud i snevolden

Det er nok rigtigt.

Fra : oz3bto

Dato : 05-10-10 15:02

--
Christian

Man ser mere af vejen nedenunder som du regner med også selvom det er en bil
uden lys

Den med danskerne er helt seriøst

De søndage hvor det hovedsageligt er nordmænd der skal op og ned da tager
det max 15 min at komme fra lodgen (Bunden) og op til hotellet på skarsnuten
(toppen)

De søndage hvor der er mange danskere (uge 6-7-8 bla.) da tager det
sjældent under 30 min at komme op nærmere 45min til 1 time

Bilerne står spredt over det hele og har problemer med at komme op enten
pga. manglende evner hos føren eller for ringe vinterdæk.. Nogen tænker dog
så langt at de sætter snekæder på .. Midt på vejen midt på bakken!!!!!!
istedet for de dertil indrettede vigepladser ..
Vi andre køre op og ned dagligt uden problemer eller snekæder.. OK de fleste
taxaer har 4x4 men vi har også en del som køre med for eller baghjuls træk
bla caravelle, mercedes vito + sprinter og vario (22 sæders bus)

Ja selv privat bilen med rwd og danske vinterdæk kommer op stortset
hvergang.. 3-4 gange sidste vinter måtte jeg slå 4x4 til

Fra : Benny

Dato : 05-10-10 14:45

On 5 Okt., 01:02, ".J.S..." <mr_nob...@nowhere.com> wrote:

> [...]
>
> (I praxis noget mindre pga transmissions tab, måske 20%.)
>
> Hvis dækkene så kun giver dig ca 700nm i friktion så skal der files på

Hm. Nu mister du ca. 30 - 35 % i gearkassen samt diffenrentialen.
Skråstillede tænder i gear kasse og differentiale er tabsmæssigt noget
godt pis.

Benny

Fra : oz3bto

Dato : 06-10-10 13:01

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hm. Nu mister du ca. 30 - 35 % i gearkassen samt diffenrentialen.
Skråstillede tænder i gear kasse og differentiale er tabsmæssigt noget

Men du ville hurtig blive pisse træt af at have en gearkasse m.m. med
ligeskåret tænder .. Bla det der får en rallybil til at hyle

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-10-10 23:52

On Oct 5, 10:44 pm, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:

> Hm. Nu mister du ca. 30 - 35 % i gearkassen samt diffenrentialen.
> Skråstillede tænder i gear kasse og differentiale er tabsmæssigt noget
> godt pis.
>
> Benny

Jeg vil gætte på at de 30-35% måske har været rigtigt en gang i
fortiden, men med dagens fokus på brændstoføkonomi er jeg temmelig
sikker på at de tal er reducerede til noget meget mindre. De fleste
biler har jo heller ikke køling på gearkassen...

Leo