Skrotning af oliefyr - installation af fje~
Fra : Robert Piil

Dato : 30-09-10 14:00

Jeg har pt opvarmning vha. oliefyr, men vil gerne over på fjernvarme.
Jeg har talt med fjernvarme værket og de siger at de godt kan levere
fjernvarme til mig, selvom jeg bor i et "naturgasområde".

Da jeg købte mit hus var der en servitut der pålagde mig at acceptere
hvis jeg blev tilbudt forsyning fra fjernvarme/naturgas, men den mener
fik min advokat fik fjernet da jeg overtog huset. Den er i hvert fald
ikke nævnt i skødet. Jeg kan heller ikke se en generel betingelse i
lokalplanen for det område jeg bor i.

Kan der være tinglyst noget omkring tilslutningspligt andre steder, så
jeg kan risikere at skulle koble mig på naturgas, efter at have
investeret i fjernvarme?

(Jeg har skrevet til teknisk forvaltning i kommune og bedt dem bekræfte
at der ikke er tilslutningspligt, men jeg vil gerne være helt sikker).

--
Robert Piil

Fra : Ole C

Dato : 30-09-10 15:37

Robert Piil skrev blandt andet:

> [...]
> hvis jeg blev tilbudt forsyning fra fjernvarme/naturgas, men den mener
> fik min advokat fik fjernet da jeg overtog huset.

Hm. Det er normalt ikke noget man sådan bare kan få fjernet på en enkelt
ejendom.

> Den er i hvert fald
> ikke nævnt i skødet.

- men kan jo godt gemme sig under en mere bred formulering om respekt for
servitutter lyst på ejendommen.

> [...]
>
> Kan der være tinglyst noget omkring tilslutningspligt andre steder, så
> jeg kan risikere at skulle koble mig på naturgas, efter at have

I så fald bør det fremgå det af tingbogsoplysningerne:
https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/tingbogen/tingbogen/tingbogen.xhtml?_afPfm=efiahmu6t

> (Jeg har skrevet til teknisk forvaltning i kommune og bedt dem
> bekræfte at der ikke er tilslutningspligt, men jeg vil gerne være
> helt sikker).

Du bliver næppe mere sikker ved at stille spørgsmål her, end ved at spørge
teknisk forvaltning i din kommune...

Måske du kan overtale fjernvarmeværket til at lave en kontrakt, der
forudsætter at leveringen ikke er i konflikt med servitutter om levering af
naturgas på ejendommen? Man må jo formode at fjernvarmeleverandøren har styr
på den slags.

--
vh
Ole C

Fra : Robert Piil

Dato : 30-09-10 22:16

Den 30-09-2010 16:37, Ole C skrev:

> I så fald bør det fremgå det af tingbogsoplysningerne:
> https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/tingbogen/tingbogen/tingbogen.xhtml?_afPfm=efiahmu6t

Ok, den kendte jeg ikke. Tak.

> SERVITUTTER

[snip]

> DOKUMENT:
> -----------------------------
> Dato/løbenummer: 08.01.1974-904987-25
> Prioritet: 4
> Dokument type: Anden Servitut
>
> OVERFØRT:
> -----------------------------
> Overført fra gammelt system: Ja
>
> TILLÆGSTEKST:
> -----------------------------
> Tillægstekst
> Tillæg til byplan

De tre første har jeg styr over, det er om nedgravning af olietank,
prioritet af gæld og noget med en højdebegrænsning. Nummer 4 ved jeg
ikke rigtig hvad betyder.

Hvordan finder man ud af mere ud fra det løbenummer?

> Du bliver næppe mere sikker ved at stille spørgsmål her, end ved at
> spørge teknisk forvaltning i din kommune...

Jeg er i tvivl om de overhovedet svarer på den slags.

> [...]
> forudsætter at leveringen ikke er i konflikt med servitutter om levering
> af naturgas på ejendommen? Man må jo formode at fjernvarmeleverandøren

Det eneste han kunne sige var at området er udlagt til naturgas (og det
er ikke fjernvarmeværket der står for den forsyning.

--
Robert Piil

Fra : Ole C

Dato : 30-09-10 23:25

> Ok, den kendte jeg ikke. Tak.

Selv tak - Google er din ven

> [...]
> ikke rigtig hvad betyder.
>
> Hvordan finder man ud af mere ud fra det løbenummer?

Det bør det lokale dommerkontor kunne hjælpe med - eller teknisk
forvaltning.

> Jeg er i tvivl om de overhovedet svarer på den slags.

Det er jo sådan set den slags de er der for, men et telefonopkald eller et
personligt fremmøde kan være en god idé...

> Det eneste han kunne sige var at området er udlagt til naturgas (og
> det er ikke fjernvarmeværket der står for den forsyning.

Fjernvarmeværket går næppe i gang med at trække rør til din bopæl, medmindre
de er sikre på at måtte levere varen.

--
vh
Ole C

Fra : Robert Piil

Dato : 05-10-10 18:21

Den 01-10-2010 00:24, Ole C skrev:

> Det er jo sådan set den slags de er der for, men et telefonopkald eller
> et personligt fremmøde kan være en god idé...

En lille opfølgning. Kommunen har svaret på min mail (efter et
telefonopkald):

"Ejendommen ligger i naturgasområde, og der er naturgasledning i vejen,
men der er ikke tilslutningspligt til naturgas, hverken ifølge tinglyst
servitut på ejendommen, godkendt projektforslag for varmeforsyning af
området eller tinglyst bygningsvedtægt."

Af ren nysgerrighed. Hvordan stiller sådan en mail en juridisk, hvis det
nu viser sig at kommunen har svaret forkert eller overset noget. Er
sådan et svar juridisk bindende, eller tæller reglerne alligevel højere,
hvis det viser sig at de tog fejl, og har rådgivet mig forkert?

--
Robert Piil

Fra : Ole C

Dato : 05-10-10 18:55

> [...]

> Er sådan et svar juridisk bindende, eller tæller reglerne alligevel
> højere, hvis det viser sig at de tog fejl, og har rådgivet mig

Det er arbejdsomt at blive helt sikker på noget her i livet...
Jeg ville nok bare tro på de oplysninger jeg fik fra kommunen - og gemme
mailen som bevis. Men da det næppe er nok for dig, må du hellere lade en
advokat undersøge hvilke servitutter, der (ikke) er lyst på din ejendom

--
vh
Ole C

Fra : Robert Piil

Dato : 05-10-10 19:39

Den 05-10-2010 19:55, Ole C skrev:

> [...]
> mailen som bevis. Men da det næppe er nok for dig, må du hellere lade en
> advokat undersøge hvilke servitutter, der (ikke) er lyst på din ejendom

Det er skam rigeligt svar til mig - jeg er egentlig en godtroende
person. Det er ren nysgerrighed.

--
Robert Piil

Fra : PostMan

Dato : 01-10-10 16:48

Robert Piil udtrykte præcist:
> [...]
>
> (Jeg har skrevet til teknisk forvaltning i kommune og bedt dem bekræfte at
> der ikke er tilslutningspligt, men jeg vil gerne være helt sikker).

Nu ved jeg jo ikke hvor du bo og forhold, men hvis det var mig det
skulle igang og jeg havde pladsen, så ville jeg nok vælge et jordvarme
anlæg, det er jo vedvaren energi, hvilket naturgassen ikke er. Så du
måske kan slippe for den. Også en husstandsvindmølle til at drive
jordvarmeanlæget med, den her (www.ecowind.dk) vindmølle har baglæns
måler, så man kan spare op i elnettet, når man overproducer strøm.

dr har lave en del tv udsendelser om vedvaren energi
Danmark se grønt
http://www.dr.dk/TV/20080111094821.htm lidt ned på siden er linket til
udsendelserne. "Danmark se grønt"

Vh

PostMan

Fra : Robert Piil

Dato : 01-10-10 17:46

Den 01-10-2010 17:47, PostMan skrev:

> [...]
> jordvarmeanlæget med, den her (www.ecowind.dk) vindmølle har baglæns
> måler, så man kan spare op i elnettet, når man overproducer strøm.

Jeg bor i et kvarter i Sorø der i lokalplanen er udlagt til en blanding
mellem liberalt erhverv og beboelse (der skal være en beboelsesejendom
på matriklen). Grunden er vel egentlig stor nok (1500 kvm), men det
ville betyde fældning af gamle træer eller en omlægning af haven - det
er jeg ikke interesseret i.

Jeg vil gerne kunne lægge om til vedvarende energi, men det kræver at
det også er økonomisk rentabelt.

Fjernvarme har jeg valgt (helt i tråd med klimakommissionens konklusion
- men uafhængigt af denne) fordi det forholdsvis let vil kunne omlægges
til andre energityper i fremtiden. Naturgas af jeg fravalgt med det
modsatte argument - samt at der er en reel risiko for at man ikke når at
få fuld glæde af investeringen i et naturgasfyr, fordi ressourcen vil
slippe op indenfor en overskuelig fremtid. Sikkert med stærkt stigende
priser, inden det er helt slut.

Vil fjernvarme værket ikke have mig, så bliver det næste jeg undersøger
varmepumpe, solvarme eller jordvarme. Med de to første

> dr har lave en del tv udsendelser om vedvaren energi
> Danmark se grønt
> http://www.dr.dk/TV/20080111094821.htm lidt ned på siden er linket til
> udsendelserne. "Danmark se grønt"

Jeg har faktisk overvejet om ikke mit hus var modent for et TV-koncept.
Det er fra 1970, 300kvm i to plan, sine steder dårligt isoleret,
opvarmet med oliefyr (og en brændeovn jeg har sat op). Har kælder under
hele huset (mest krybekælder) og der må være masser af potentiale til
energibesparelser. Der er dog udarbejdet energirapport i 2005 (da jeg
overtog det), og den foreslå ikke det store - kun en udskiftning af
ruder mod syd og vest. Den forrige ejers varmeudgift lå 30.000/år til
olie. Jeg bruger (selv med noget højere oliepriser) omkring 20-22.000 pr
år til olie + ca. 6 skovmeter brænde.

Jeg er under alle omstændigheder åben for forslag.

Nå, beklager jeg blev revet med - det blev vist mest off-topic, så jeg
poster og FUTter også til dk.bolig.

--
Robert Piil