Vin til oksekødssuppe
Fra : Janne

Dato : 30-09-10 17:03

Jeg er kommet til at invitere en masse venner til gammeldags
oksekødssuppe plus, plus. Det vil sige oksekødssuppe med grøntsager
plus kød- og melboller. Efterfulgt af kogt kød (har tænkt mig at koge
et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Fra : Krabsen

Dato : 01-10-10 07:03

Den 01-10-2010 01:03, Janne skrev:
> [...]
> et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
> hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Jeg ville nok stå og vakle mellem Cotes-du-Rhone, Argentinsk Malbec - og
så ende med at vælge Zinfandel..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-10 08:53

"Janne" <kongelunden@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
> hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Traditionelt ville man vel til suppen foreslå en tør sherry eller tør
madeira (endeligt tør). Eller måske noget mousserende, der plejer at gå godt
til suppen. Problemet med suppe er ofte at det er svært at få noget flydende
til at spille op til noget aflydende. Derfor er hedvinenes større
alkoholindhold eller skummets bobler medvirkende til at skabe kontrast til
suppen.
Til eftermaden med kogt kød og peberrod, skal der, hvis der insisteres på
rødvin findes en med meget behersket fylde og taniner. Måske ville jeg kigge
i retning af en Beaujolais, en let spanier på tempranillo eller som
foreslået Zinfandel. Skal det være italiensk kunne man kigge efter noget
Dolcetto. Personligt tror jeg egentligt at jeg ville tænke mere i hvidvin og
peberroden ville nok få mig til at undgå noget helt tørt. 'Halb trocken'
hvis det er tysk, demi-sec hvis fransk. En Riesling kunne gøre det.

vh
Jan

Fra : Jesper S Mikkelsen

Dato : 01-10-10 18:15

> [...]
> et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
> hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Jeg ville umiddelbart foreslå en gewürztraminer.

Mvh
Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-10 23:05

"Jesper S Mikkelsen" <spam@aagade33.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ville umiddelbart foreslå en gewürztraminer.

Den har godt nok sødmen, der kan spille mod peberroden, men til suppen (og
måske også kødretten) er dem imo alt, alt for aromatisk og vil overdøve
suppen. Normalt ville jeg bruge Gewurtztraminer mod noget krydret asiatisk
eller mod kraftige oste.

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Kasper Bergholt (gma~

Dato : 02-10-10 08:49

On 1 Okt., 01:03, Janne <kongelun...@gmail.com> wrote:
> [...]
> et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
> hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Kogt kød kombineret med peberrodssauce er traditionelt en vinkiller af
karat.

Hvis det skal være rød, og det foretrækker 80% af den danske
vindrikkende befolkning vist, så skal du passe
på mængden af garvesyre. Det vil sige, at stort set al den vin, de
fleste normalt drikker, ikke vil gå særligt godt til retten.
Fra bordeaux-vine over côtes-du-rhône til italienske ripassovine og
oversøiske sager.

Garvesyreniveauerne skal helt ned -- og der kunne østrigsk eller tysk
rødvin være et rigtigt godt bud. Jeg ville nok landes
på en Dornfelder med en smule restsødme fra Tyskland eller en østrigsk
vin på Sankt-Laurent eller Zweigelt kunne være et bud.

Skal det være spektakulært og ægte nordisk kunne du vende øjet mod
danske vine lavet på Rondo-druen.

Selv ville jeg vælge en hvid med en smule restsødme og gerne florale
elementer til at tæmme peberroden. Alsace og Tyskland kunne være
rigtigt gode bud.

Alt godt,

Kasper

http://bergholt.net/gastronomi

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-10-10 20:43

> [...]

> et par cuvetter med) med peberrodssovs. Det er vindrikkere, men
> hvilken vin kan på nogen måde matche den meny?

Ingen. Drik øl til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.