Lejelov og adgang til det lejede
Fra : Kim

Dato : 30-09-10 09:56

Hej

Har en (ejer-)lejlighed der er fremlejet. Der skal efterkontrolleres
varmemålere pga. mistænkt fejl i aflæsningen.

Hvor lang tid skal man forvarsle at varmeaflæseren kommer på besøg, og
må jeg selv (eller naboen) låse ham ind, så han kan foretage kontrollen?

Synes kun lejelovens §54-57 omtaler adgang ifbm. reparationer/ombygning(?).

Håber nogen kan hjælpe, så det gribes rigtigt/lovligt an.

(Lejer er svær at træffe, men betaler altid rettidigt).

Mvh, Kim

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-09-10 06:00

On 30 Sep., 10:55, Kim <teknik_...@tdcadsl.dk> wrote:
> Hej
>
> Har en (ejer-)lejlighed der er fremlejet. Der skal efterkontrolleres
> varmemålere pga. mistænkt fejl i aflæsningen.

Er beboeren den eneste der bor i lejemålet, eller er du den
oprindelige lejer der har fremlejet højst halvdelen af lejemålet?
Hvis 1 lejer må du have en lejekontrakt med vedkommende og ikke en
fremlejekontrakt, da det sidste ville gøre kontrakten ugyldig.

> [...]
>
> Synes kun lejelovens §54-57 omtaler adgang ifbm. reparationer/ombygning(?).

Den er da god nok, 6 ugers varsel ifølge §55 stk 1, og umiddelbar
indlåsning efter §54 hvis ingen træffes hjemme på det udsatte
tidspunkt.