Skattefri udbetaling af pension efter 5 år~
Fra : Henrik

Dato : 29-09-10 18:26

Hej,

Jeg har hørt, at danske statsborgere som ikke længere har bopæl i Danmark,
efter 5 år kan få deres pension
overført til udlandet uden at skulle betale 60% i strafskat.

Passer det?

Tak på forhånd.

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-09-10 19:06

Henrik wrote:

> Jeg har hørt, at danske statsborgere som ikke længere har bopæl i
> Danmark, efter 5 år kan få deres pension
> overført til udlandet uden at skulle betale 60% i strafskat.
>
> Passer det?

Nej.

Jeg vil tro at 60% afgiften ved førtidig hævning altid tilfalder den
danske stat, mens skatten ved løbende udbetaling som pensionist afhænger
af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og det nye bopælsland. I
langt de fleste tilfælde vil Danmark også have beskatningsretten her,
specielt efter ændringerne vedr. Spanien og Frankrig for et par år siden.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-10 20:35

Henrik skrev den 29-09-2010 19:25:
> [...]
> Danmark, efter 5 år kan få deres pension
> overført til udlandet uden at skulle betale 60% i strafskat.

Nej.

Og hvor har du hørt det?

Mon ikke der ville have været noget mere mediestorm om det?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Preben

Dato : 04-10-10 21:35

Den 29.09.2010 kl. 19:25 skrev Henrik <henrik@nospam.tak>:

> Hej,
>
> Jeg har hørt, at danske statsborgere som ikke længere har bopæl i
> Danmark, efter 5 år kan få deres pension
> overført til udlandet uden at skulle betale 60% i strafskat.

60% i "strafskat". Hvor har du det fra? Pensionsudbetalinger beskattes med
40%.

Og du kan i øvrigt ikke slippe, uanset hvor du bosætter dig.

--
mvh/Preben

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-10 22:13

Preben wrote:

> 60% i "strafskat". Hvor har du det fra? Pensionsudbetalinger beskattes
> med 40%.

Ophævelse af ordningen *før* pensionering (straf)beskattes med 60%. Din
skattesats på 40% gælder i øvrigt kun kapitalpensioner. Ratepension og
livrente beskattes som almindelig indkomst plus en ekstra "midlertidig"
strafskat.

> Og du kan i øvrigt ikke slippe, uanset hvor du bosætter dig.

Det er vist ikke helt korrekt. Der er stadig enkelte lande hvor
dobbeltbeskatningsaftalen giver bopælslandet beskatningsretten til danske
pensioner med løbende ydelse (rate og livrente). Bare ikke Spanien og
Frankrig længere.

--
Jesper Lund