MM vs. Mogens Mogensen - navnebeskyttelse
Fra : Ralph

Dato : 29-09-10 16:47

Subj. er opdigtet, den eneste Mogens Mogensen jeg har hørt om er Gasolins
mentor.

MEN jeg undrer mig over at alle med livstidsdom i DK er blevet nævnt med
navns nævnelse i mange medier, undtaget "tønderfaderen", hvorfor får han
særbehandling?
Er det for børnenes skyld?

--
Ralph

Fra : ahw

Dato : 29-09-10 17:03

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> MEN jeg undrer mig over at alle med livstidsdom i DK er blevet nævnt med
> navns nævnelse i mange medier, undtaget "tønderfaderen", hvorfor får han

Måske er det af hensyn til ham selv: fængslernes indsatte ser ikke med blide
øjne på børneforbrydelser.

Fra : Ralph

Dato : 29-09-10 20:49

"ahw" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> Måske er det af hensyn til ham selv: fængslernes indsatte ser ikke med
> blide øjne på børneforbrydelser.

Den holder jo ikke, kvindelægen der indebrændte sin elskers børn og
skorstensfejeren er jo nævnt med navns nævnelse.

--
Ralph

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-10-10 17:18

On 29/09/2010 18:02, ahw wrote:
> Måske er det af hensyn til ham selv: fængslernes indsatte ser ikke med
> blide øjne på børneforbrydelser.

Seksualforbrydere generelt, selv om det sikkert er lidt værre med den
type seksualforbydelser der går ud over mennesker der er under den
seksuelle lavalder.

Hende den kvindelige mordbrænder, som Ralph nævner, var netop ikke
seksualforbryder.

--
Peter Knutsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-10 17:07

On Wed, 29 Sep 2010 17:46:56 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>MEN jeg undrer mig over at alle med livstidsdom i DK er blevet nævnt med
>navns nævnelse i mange medier, undtaget "tønderfaderen", hvorfor får han
Kunne det skyldes at der var nedlagt forbud mod det fra rettens side ?
Ikke at jeg kender svaret, men tanken var nærliggende.

/Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-09-10 20:00

Hans Kjaergaard wrote:
> Kunne det skyldes at der var nedlagt forbud mod det fra rettens side ?

Navneforbud bortfalder senest ved afsigelsen af endelig dom.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-10-10 00:15

On 29 Sep., 20:59, "Per H. Nielsen" <p...@dkscan.dkx> wrote:

> Navneforbud bortfalder senest ved afsigelsen af endelig dom.

Mon så ikke, sagen er anket i dette tilfælde?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-10-10 17:19

On 01/10/2010 08:14, Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Mon så ikke, sagen er anket i dette tilfælde?

Det afhænger måske lidt af hvad "endelig dom" betyder. Når man har fået
sin dom er man jo skyldig eller uskyldig, og det eneste der kan ankes er
den straf man har fået som skyldig.

Så bortfalder navneforbudet når man endegyldigt er fundet skyldig ved 1.
instans, eller først når straffen er endeligt og uforanderlig fastlagt
ved (i praktis næsten altid) 2. instans?

--
Peter Knutsen