Strafferetlige spørgsmål
Fra : CHH

Dato : 27-09-10 22:35

1. "Tre mænd stikker alle en øl i deres lommer og går op til butiks
disken uden at betale. De betaler for noget mad og slik. Damen ser at
de har øllene i deres lommer og derefter påminder dem at betale. De
betaler herefter. "

- Er der her tale om en tilbagetrædelse fra tyveri jf. strfl § 276 ?
Eller er der slet ikke tale om et forsøg, da der hverken er forsæt
eller det at forbrydelsen ikke bliver fuldbyrdet.
Simpel uagtsomhed?

2." Næste dag aftaler de at true en butik for penge. De aftaler at
tage en kniv med til formålet. Person 3 får kolde fødder og forsøger
at overtale de andre til droppe ideen. De afstår."

- Her er personen tilbagetrådt efter strfl § 13, men da røveren senere
i opgaven ikke får noget reel udbytte af deres røveri efter strfl §
276 skal have en vinding for at være fuldbyrdet kan der så overhovedet
være tilbagetræden fra forsøg på tyveri? Det er en lidt abstrakt
teoretisk overvejelse, det beklager jeg =).

3. "De 2 andre personer møder herefter op i butikken og den ene holder
vagt, mens den anden går ind i butikken med en kniv og truer købmanden
for penge helt tæt på ansigtet. Han truer personen med at skære hans
øre af." Personen får herefter en stor flænge på hans kind.

- Jeg er rimelig sikker på at gerningspersonen gør sig skyldig i §
245, stk. 1 om grov vold mod legeme ( da det jo sker med en kniv). Men
personen udenfor som står vagt har ikke forsæt til grov vold, kun til
at begå et røveri.

Håber I kan hjælpe min tankeproces lidt hen af vejen !

Fra : Kasper Demant

Dato : 28-09-10 12:58

Det lyder meget som en skriftlig øvelsesopgave i strafferet, kan det
passe?

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per

Dato : 28-09-10 15:41

CHH wrote:

Ok - hermed min vurdering:

> [...]
> Eller er der slet ikke tale om et forsøg, da der hverken er forsæt
> eller det at forbrydelsen ikke bliver fuldbyrdet.

Der kan ikke være tale om frivillig tilbagetræden forsøg, idet det er damen
der påminder dem. Det havde de (angiveligt) ikke gjort, hvis hun ikke havde
sagt noget til dem.

Så det er fuldbyrdet tyveri jf. § 276

Jeg kan godt men vil ikke = frivillig tilbagetræden fra forsøg

Jeg vil godt men kan ikke = ikke frivillig tilbagetræden fra forsøg.

Ellers "siger" man at et butikstyveri er fuldbyrdet når gerningsmanden går
igennem kasselinien uden at betale for en given vare.

Der er helt sikkert forsæt til tyveri, som minumum et sansynligehedsforsæt.
" De har måtte indse det som overvejende sansynligt", at de ved at gå
igennem kasselinien med øl i lommerne gjorde sig skyldige i tyveri.

> [...]
> være tilbagetræden fra forsøg på tyveri? Det er en lidt abstrakt
> teoretisk overvejelse, det beklager jeg =).

Ja der er tale om frivillig tilbagetræden fra forsøg, selvom intet udbytte
og derved ingen fuldbyrdelse af gerningsindholdet.

§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en
forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

> [...]
> 245, stk. 1 om grov vold mod legeme ( da det jo sker med en kniv). Men
> personen udenfor som står vagt har ikke forsæt til grov vold, kun til

Hvis ham der går ind i forretningen "kun" truer ham uden at tilegne sig
noget -så er der ikke tale om røveri pga. frivillig tilbagetræden, men vold.
Jeg vil også mene § 245.

Vagten udenfor regner med, at de har en aftale om at den anden går ind og
laver røveri. Vagten skal således straffes for forsøg til medvirken til
røveri jf. § 288.

Det står lidt her :
http://www.forsvarsadvokat.info/wp-content/uploads/10.-lektion-medvirken.pdf

Ovennævnte er min vurdering af materialet.

Mvh. Per

Fra : CHH

Dato : 28-09-10 11:42

On 28 Sep., 13:58, Kasper Demant <n...@kwdemant.dk> wrote:
> Det lyder meget som en skriftlig øvelsesopgave i strafferet, kan det
> passe?

> Vh.
> Kasper Demant
> ba.jur

Til Kasper: Det er nemlig rigtigt.

Fra : alexbo

Dato : 28-09-10 19:36

"CHH" <chhurup@gmail.com> skrev

> Til Kasper: Det er nemlig rigtigt.

Er den gengivet korrekt?
Jeg synes at nedenstående formulering er meningsløs.

"Tre mænd stikker alle en øl i deres lommer og går op til butiks
disken uden at betale."

Naturligvis går de til disken uden at betale, de kan jo ikke betale før de
står ved disken.
Men når der er tale om en butik med disk er der ikke tale om tyveri eller
forsøg derpå før man går ud af døren.

Det er noget andet med en kasselinie, der må ikke tages noget igennem uden
betaling, og selv der skal "tyven" helst forbi kiosk, bager og lign. så han
ikke kan påstå at han havde tænkt sig at betale der.

mvh
Alex Christensen

Fra : CHH

Dato : 29-09-10 22:34

On 28 Sep., 16:41, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det står lidt her :http://www.forsvarsadvokat.info/wp-content/uploads/10.-lektion-medvir...
>
> Ovennævnte er min vurdering af materialet.

Tusind tak for vurderingen, den var hjælpsom !

Re Alex: Du har ret i at den ikke var gengivet helt korrekt. De går op
til disken og lægger slik og mad op på båndet. Derefter ser hun at de
har øl i lommen og gør dem opmærksom på det. Derefter betaler de for
øllen.