Den 26-09-2010 10:56, Ole Axelsen skrev:
> Min datter, der lige har fået kortet i sommer, og kører på en gammel
> Suzuki GSX 250 ES. Planen var at hun skulle bruge den indtil hendes kort
> "bliver stort" Nu hvor det begynder at blive koldt kniber det imidlertid
> for hende at starte den, og måske især holde den i gang til den er varm.
> Selvom hun har kørt bil et par år, er hun jo fra en generation, hvor man
> ikke er vant til choker, så det er ikke sådan lige at lære hende.
> Problemet er jo nok, at når først hun et par gange har døjet med det, så
> bliver hun nervøs og utryg ved om det nu er stabilt nok.
> Derfor ville det bedste for hende jo nok være en nyere cykel med
> indsprøjtning, men det er udenfor budgettet. Er der nogen af de
> "rigtige" motorcykler (ikke scooter), der har automatchoker?
> Vi går efter noget der kan køres på lille kørekort, ikke alt for tung,
> og ikke alt for højt sæde, dog med kræfter og plads nok til to personer,
> ( I hvert fald ikke meget tungere/højere end Suzukien)
>
Jeg er bange for at du tillægger fars pige for lav intilligens eller
blot føjer hende i noget frustreret brok!
Alle motorister gennem de 100 års tid har måttet vænne sig til at bruge
choker og endda andre mere komplicerede koldtstarts-procedurer, hvilket
er kommet ind på rygraden ligeså hurtigt som jég som 15-årig vænnede mig
til det på min Puch!
Hun har for nyligt stået overfor at skulle trække en kobling og skifte
gear for første gang i sit liv, og dét har hun vel fint fået ind under
huden, så hvorfor skulle hun ikke kunne vænne sig til at bruge chokeren
ved koldstart?
Suzuki havde et par årgange omkring GSX'erens tid chokeren placeret som
en traditionel bil-choker-trækstang der stak op fra kronrøret. hvis det
er en sådan der er monteret på 250'eren er den til hjælp sværere at
overse/glemme end med en karburator-monteret knap.
En sådan choker-ombygning var nok den eneste indrømmelse jég ville give
min datter (der forøvrigt også tillærte sig chokerbrug tilsammen med alt
det andet nytekniske da hun tog kørekortet) :-/
Du kan istedet for drastiske mekaniske tiltag/tilkøb, indprente tøsen en
simpel læresætning á "hva' mæ' chokeren?" der skal rulle over tungen som
det første når hun står med sin ikke-startvillig GSX 250.
Du kan også fremstille en startsprocedure-seddel og klistre den på
tanken eller forbroen, og som tøsen derved kan referere til når
motorcyklen mukker - Der går sikkert ikke længe før hun fjerner det
skæmmende papir, hvilket du så kan tage som tegn på at rutinen er hjemme!
Tilbage er så at vænne hende til det øvrige som hendes (sikkert) billige
men tilsyneladende inkompetente kørelærer ikke fik lært hende:
Ingen gasgivning ved choker-opstart, og brug af en kort opvarmning før
kørsel, hvor chokeren skal deaktiveres straks hun er kommet op i fart
(mens hun husker det).
Endelig synes jeg at du skulle læne dig tilbage og kort betænke hvad
ellers der måtte være smuttet for kørelæreren, så som f.eks placering i
trafikken (jvf. bl.a. de to tråde der netop i denne uge har beskrevet
farligheden i at ligge for tæt på forankørende og berøve sig selv for
udsyn og synlighed for andre trafikanter)
--
Armand.