Husleje / PBS
Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 06:25

jeg har åbenbart fået en husleje stigning - hvad der normalt ikke er
noget problem
da PBS tager sig af betalingerne og har gjort det , de sidste 16 år -
men nyt selskab ny konto.

jeg har ikke modtaget noget brev - jeg er tit væk fra min lejlighed i 2
til 4 mdr.

brevene har ikke været sendt anbefalet - jeg vil da gerne betale og det
gør jeg også
men det jeg gerne vil vide er - hvem er ansvarlig for den nye konto
huslejen skal ind på
hvis jeg ved et hændeligt uheld rent faktisk ikke for deres breve i
forbindelse med udlands rejser hospitals indlæggelser
og hvad der eller sker og kan ske ?
jeg mener man kan vel strengt taget ikke forvente at lejeren bliver i
sin lejlighed til lejer enten flytter eller afgår ved døden
fordi der måske eller måske ikke kommer brev fra bolig administrationen

Brevet lyder sådan :

Hej Claus Ek

Tak for din mail.

Jeg vil gøre dig opmærksom på, at vi er ny administrator af din
andelsbolig forening ,
og at vi i denne forbindelse har sendt velkomstbrev til dig og gjort dig
opmærksom på, at huslejen for august skulle betales på girokort, og at det
ville være muligt at tilmelde til betalingsservice på ny.

Den gamle pbs-aftaler bliver ikke brugt længere.

Vi har ikke noteret os nogen indbetaling fra dig i vores
administrationsperiode, så du mangler altså at betale alle dine huslejer fra
august og frem.

Jeg vil opfordre dig til straks at få dette bekræftet hos din bank og
derefter sørge for, at alle de udeståender beløb bliver betalt.

Du skylder kr. 6737,59 for august og september.

Beløbet er opkrævet i overensstemmelse med indgået lejekontrakt og gældende
lovgivning.

Jeg beklager, at du skal bruge tid på at tilmelde din husleje til
betalingsservice på ny, men herefter vil det køre automatisk.

Vi ser frem til at modtage din indbetaling indenfor den varslede frist.

Venlig hilsen

Erik Andersen

Fra : KT

Dato : 26-09-10 07:18

?Det er 100% dit ansvar at husleje (og andre betalinger) foretages til rette
konto - det er dig og kun dig som kan tilmelde dig til automatisk betaling
via PBS - boligforeningen (kreditor) har naturligvis ret til at skifte
administrator og dermed kontonummer.

Knud

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 16:24

Den 26-09-2010 08:17, KT skrev:

Prøv at lær lidt om citat teknik ( se hvordan andre svare) det er ikke
så svært du svare under de sætninger du har noget at skrive om og
sletter dem du ikke har noget
at tilføje

> ?Det er 100% dit ansvar at husleje (og andre betalinger) foretages til
> rette konto -

jeg ved det er spænende at læse i en Jura gruppe og det derfor kan være
nærliggende også at føle tang til at svare - men for at en gruppe som
denne skal fungere optimalt
så skal du understøtte dine udsagn med juridisk -ref
se f.esk hvordan alexbo svare

> - boligforeningen (kreditor) har naturligvis ret til at skifte
> administrator og dermed kontonummer.

jo men der kan være nogen grunde til man ikke kan læse sin post - som
hvis man f.eks ligge i Coma eller på anden måde være blevet så syg at
det ikke har været muligt at planlægge omlægning af sin post man kan
være strandet i udlandet p.gr natur katastrofer krig o.lign

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 17:22

On Sun, 26 Sep 2010 17:24:24 +0200, Claus EK <no@mail.com> wrote:

> [...]
>det ikke har været muligt at planlægge omlægning af sin post man kan
>være strandet i udlandet p.gr natur katastrofer krig o.lign

Ja klart nok, men det fritager ikke en fra de ubehageligheder der kan
komme som følge af at man ikke får læst sin post, og derfor ikke får
taget action på indholdet.

Dvs. man kan ikke bagefter komme og være sur over, at man har mistet
sin bolig, røget i RKI, alt enes indbo kørt på forbrændingen, hvis
dette er konsekvensen af ikke at reagerer.

/Hans

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 18:18

Den 26-09-2010 18:21, Hans Kjaergaard skrev:

> Ja klart nok, men det fritager ikke en fra de ubehageligheder der kan
> komme som følge af at man ikke ...

prøv at læs Alexbo s svar ( det er sådan svar i denne gruppe skal være)

også fundatsen

http://www.usenet.dk/fundats/dk.videnskab.jura.txt

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Med andre ord hvis du ikke kan dokumentere rigtigheden af det du skriver ud over du har en mavefornemmelse
så er dit indlæg fejl placeret

fut : dk.snak.snik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 18:30

On Sun, 26 Sep 2010 19:18:17 +0200, En fornærmet Claus EK
<no@mail.com> skrev en masse støj.

Der er kun en ansvarlig for at få læst din post, og det er dig selv,
så kan du tude lidt over at det er uretfærdigt at du ikke kan tørre
den af på andre.

Men konsekvensen af ikke at få læst vigtige breve er træls, både
juridisk og i praksis.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 26-09-10 08:59

On Sun, 26 Sep 2010 07:24:31 +0200, Claus EK <no@mail.com> wrote:

> jeg har åbenbart fået en husleje stigning - hvad der normalt ikke er
>noget problem

Jeg forstår ikke rigtig - du og administrator skriver "husleje", men
samtidig skriver du, at du bor i en andelslejlighed? I så fald er der
rettelig tale om "boligafgift" - husleje er kun i lejerbolig. Stigning
af boligafgift er noget der vedtages på en generalforsamling, og bør
derfor fremgå af det fremsendte referat fra denne?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-09-10 02:35

Claus EK skrev

> jeg har ikke modtaget noget brev - jeg er tit væk fra min lejlighed i 2
> til 4 mdr.

Jeg formoder at du har netbank og almindeligvis kan få internetadgang
hvor du nu opholder?
Så burde det være en smal sag for dig at føre kontrol med dine konti/
pbs-indbetalinger etc
Ellers må du have fat i en administrator ti at styre dine pengesager

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 10:00

"Claus EK" <no@mail.com> skrev

> jeg har ikke modtaget noget brev - jeg er tit væk fra min lejlighed i 2
> til 4 mdr.
Så bør du få nogen til at sørge for din post.

> brevene har ikke været sendt anbefalet -
Det ville have forhindret dem i at nå frem, det er bedre at brevene ligger i
din postkasse, end at de ligger på posthuset., eller er sendt tilbage.

> men det jeg gerne vil vide er - hvem er ansvarlig for den nye konto
> huslejen skal ind på
Modtageren er ansvarlig for at du får besked og du er ansvarlig for at
betale.

Gældsbrevloven:
§ 3. Stk. 3. Er fordringshaveren flyttet eller fordringen kommet på andre
hænder, uden at skyldneren har fået at vide, hvor betaling skal ske,
medfører en deraf følgende forsinkelse med betalingen intet ansvar for
skyldneren. Fordringshaveren må dække udgifter og tab som skyldneren har
haft, fordi han ikke kendte forandringen.

Det springende punkt er "fået at vide"
Du er næppe den eneste forsinkede betaler, og andelsforeningen som er den
egentlige kreditor, og hører hjemme i samme bygning som dig, kunne selv have
henvendt sig, og enten komme i kontakt
eller konstateret at du ikke er hjemme, og sat sagen i bero til du kom hjem.

mvh
Alex Christensen

Fra : KT

Dato : 26-09-10 11:31

?
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> have henvendt sig, og enten komme i kontakt
> eller konstateret at du ikke er hjemme, og sat sagen i bero til du kom

Sludder og vrøvl - med den indstilling kan man jo undgå enhver regning ved
'at gå under jorden'.

Det er naturligvis skyldnerens pligt at påse, at betaling finder sted (også
hvis opgaven er udliciteret til en fremmed - her PBS)

Knud

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 12:31

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev

> Sludder og vrøvl - med den indstilling kan man jo undgå enhver regning ved
> 'at gå under jorden'.
> Det er naturligvis skyldnerens pligt at påse, at betaling finder sted

Sludder og vrøvl- med den indstilling kan en fordringshaver fremtvinge en
misligholdelse fra skyldneren ved "at gå under jorden".

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-09-10 13:53

Følgende er skrevet af alexbo:

> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev

> Sludder og vrøvl- med den indstilling kan en fordringshaver fremtvinge en
> misligholdelse fra skyldneren ved "at gå under jorden".

Deuce

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : KT

Dato : 26-09-10 15:55

?

> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev

> Sludder og vrøvl- med den indstilling kan en fordringshaver fremtvinge en
> misligholdelse fra skyldneren ved "at gå under jorden".

Deri har du ikke ret - for at pådrage sig en fordring har debitor foretaget
sig en handling, som pådrager ham en gæld / betaling - i dette tilfælde har
debitor købt en lejlighed og ved udmærket der forfalder husleje/fællesudgift
med visse mellemrum.
Så må han også sikre sig at betaling finder sted uanset hvor mange PBS'er
han har lagt mellem sig og kreditor.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 16:38

"KT" skrev

> Så må han også sikre sig at betaling finder sted uanset hvor mange PBS'er
> han har lagt mellem sig og kreditor.

I dette tilfælde er det kreditor der har sat en ny administrator ind mellem
sig og debitor, og uanset hvor mange administratorer han lægger mellem sig
og debitor, er det hans pligt at sørge for at debitor får at vide hvor der
skal betales.

Jeg skal der gerne gentage en del af mit citat hvis du skulle have overset
det første gang.

Gældsbrevloven:
§ 3. Stk. 3. Er fordringshaveren flyttet eller fordringen kommet på andre
hænder, uden at skyldneren har fået at vide, hvor betaling skal ske,

Det handler hverken om PBS eller administrator eller for den sags skyld
andelsforeningen, men om debitor kan påregnes at have " fået at vide".
I hvor høj grad andelshaver skal holde sig informeret om ændringer og i hvor
høj grad andelsforeningen skal sikre sig at disse informationer kommer frem.
Bare at skrive at det er 100% debitors ansvar er i hvert fald forkert,
kreditor har ansvaret for at informere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-09-10 23:24

> Bare at skrive at det er 100% debitors ansvar er i hvert fald forkert,
> kreditor har ansvaret for at informere.

Nej. Huslejer er bringegæld, og det er kreditor uvedkommende hvordan debitor
betaler, bare han gør det til tiden.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 23:37

"Maria Frederiksen" skrev

> Nej. Huslejer er bringegæld, og det er kreditor uvedkommende hvordan
> debitor betaler, bare han gør det til tiden.

Til tiden er ikke nok det skal også være det rigtige sted.
Oplysningen om det er kreditors opgave, hvis han skifter sted er det hans
ansvar at give besked, der står i direkte i loven, jeg citerer gerne en gang
til.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-09-10 20:51

> Til tiden er ikke nok det skal også være det rigtige sted.

Det rigtige sted står på lejekontrakten. Der kan så laves forskellige tillæg
i form af nye kontonumre, ny administrator osv, men det er man altså pligtig
til at holde styr på. At være ude at rejse eller ligge på hospitalet er ikke
en gyldig undskyldning for ikke at betale leje. Der er faldet en
højesteretsdom for det, så den kan du slå op.

Mvh Maria

Fra : Claus EK

Dato : 28-09-10 03:14

Den 27-09-2010 21:50, Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> på hospitalet er ikke en gyldig undskyldning for ikke at betale leje.
> Der er faldet en højesteretsdom for det, så den kan du slå op.

hvis man groft og med fuld overlæg undlader at betale sin husleje ryger
man ud - hvis man som jeg er tilmeldt pbs og ikke har opsagt ordningen
så kan jeg også inden for rigelighedens grænser formode at min husleje
bliver betalt - bliver den ikke det så skal jeg i sagens natur betale
det jeg skylder når jeg
bliver klar over at det jeg skulle have betalt ikke er betalt - hvad jeg
aktuelt også gjorde i går.

men hvis jeg har lyst til at rejse 8 mdr. til Australien så skal jeg
have lov til det - også kan jeg umuligt inden for rimelighedens grænser
holde øje med at der bliver lavet om på noget der er fint som det er
- men på den anden side så ville jeg have en til at holde øje med min
post der i så fald ville have givet mig besked og jeg ville have gjort
noget ved det .
Problemet er bare at den nye administrator ikke evner at formulere sig
på en sådan måde at det umiddelbart er logisk hvad det i grunden er de
vil sige.
endvidere som Alex skriver så kan den nye administrator være hvem som
helst - hvorfor jeg burde have modtaget mail fra andelsbolig foreningen
- hvad jeg ikke har.

CE

Fra : KT

Dato : 28-09-10 05:25

?

> [...]
> endvidere som Alex skriver så kan den nye administrator være hvem som
> helst - hvorfor jeg burde have modtaget mail fra andelsbolig foreningen

Du er så fyldt med dårlige undskyldninger for at du ikke varetager din
betalinger som du skal.
Hold nu op med at flytte ansvaret over på andre - og lær af at du denne gang
har været så heldig, at du fik betalt rykkeren inden det fik konsekvenser
for dine boligforhold.

Knud

Fra : Claus EK

Dato : 28-09-10 08:55

Den 28-09-2010 06:24, KT skrev:

> Du er så fyldt med dårlige undskyldninger

Egentligt ikke jeg kan ikke reagere på noget jeg ikke ved noget om - jeg
formoder de færreste kan

> det fik konsekvenser for dine boligforhold.

Går nok er der praktisk talt aldrig

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-10 11:43

On Tue, 28 Sep 2010 04:13:36 +0200, Claus EK <no@mail.com> wrote:

> Problemet er bare at den nye administrator ikke evner at formulere sig
>på en sådan måde at det umiddelbart er logisk hvad det i grunden er de
>vil sige.
Nej, problemet er at DU ikke har fået tilset din post medens du var
borte.

>endvidere som Alex skriver så kan den nye administrator være hvem som
>helst - hvorfor jeg burde have modtaget mail fra andelsbolig foreningen
>- hvad jeg ikke har.
Man klynger sig til et lille halmstrå, hvilket ikke på nogen måde
ændre på at DU burde havde haft nogen til at efterse din post medens
du var væk.

Mange er blevet smidt ud af deres lejemål pga. de ikke har fået
betalt, mange af disse har været tilmeldt PBS (læs selv om disse sager
på PBS egen hjemmeside). Mange af disse har /kun/ gjort det at de ikke
holdt øje med at deres husleje også rent faktisk blev betalt af PBS.
Ligesom at du også har glemt at holde øje med om din husleje nu rent
faktisk blev betalt.
Du har også haft mindst 2 muligheder for at opdage at noget var galt,
nemlig på den oversigt som PBS sender til dig, to gange har du
ignoreret at din husleje ikke fremgik af denne oversigt, hvis skyld er
det ?
Nå, ja, den oversigt modtager du også i papirudgave og de to breve er
også på forunderlig vis blevet væk.

/Hans

Fra : Claus EK

Dato : 28-09-10 22:43

Den 28-09-2010 12:43, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]

(En del .. der ikke hørte hjemme i gruppen)

jeg er med på det er spænende at lære i en gruppe som denne
jeg er med på det kan være mindst lige så spænende at skrive om hvad for
tanker man for når man læser

Problemet er at det 9 ud af 10 gange ikke tjener gruppens formål hvor
det der bliver skrevet reelt bare er støj
der udvander gruppens funktion og formål

Hvis en gruppe som denne skal fungere optimalt - så har en skribent
nogen spørgsmål til nogen forhold , som skribenten gerne vil have at
vide hvad lovgivningen siger om skribentens spørgsmål - hvis skribenten
er heldig så er der en Jura kyndig person der svare :

Vej at

1.) citere fra den relevante del af lovgivningen med paragraf og lov
efter de nr de nu en gang har
2.) komme en suplerende forklaring til hvordan og hvorledes , der
yderlige fremmer skribentens forståelse for det
denne spurgte om.

Når det så er gjort så sider den oprindelige skribent med et brugbart
svar , som gør at denne forstår
hvad han eller hende oprindeligt spurgte om.

jeg ved det kan være svært at forstå - men det er nu en gang sådan det
fungere , når det fungere bedst
hvad det gør nogen gange.

Det er alt sammen så grundigt beskrevet her :

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-10 10:37

, Maria Frederiksen skrev::

> Det rigtige sted står på lejekontrakten.

Og når stedet ændres, skal fordringshaver give besked herom.
Det fremgår tydeligt af den paragraf, som alexbo har citeret.

> Der kan så laves
> forskellige tillæg i form af nye kontonumre, ny
> administrator osv, men det er man altså pligtig til at holde
> styr på.

Kan du henvise til en paragraf, der tilsidesætter alexbos
paragraf?

> At være ude at rejse eller ligge på hospitalet er
> ikke en gyldig undskyldning for ikke at betale leje. Der er
> faldet en højesteretsdom for det, så den kan du slå op.

Er du sikker på, at den sag handler om, at der er ændret
betalingssted? Og at skyldner ikke har fået besked herom?
Ellers er det jo en helt anden situation, du argumenterer ud
fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder, der samtidig er nemme at huske:

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 21:44

Den 26-09-2010 13:30, alexbo skrev:

> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev

> Sludder og vrøvl- med den indstilling kan en fordringshaver
> fremtvinge en misligholdelse fra skyldneren ved "at gå under jorden".

Det bør i det sammenhæng bemærkes at jeg havde tilmeldt og ikke afmeldt
husleje PBS - hvorfor der ikke fra min side var tale om et ønske om ikke
at betale
leje , de penge der skulle have været betalt står stadigt på min PBS
konto ..

Mv.

PS Alex står der ikke noget i loven om skrivelser til i dette tilfælled
lejer skal være formuleret på en måde så det er til at forstå
næppe det ikke på en eller anden kryptisk måde fremgik af brevet ( selv
om jeg ikke kan se hvor) - men det blev druknet i mellem en hel masse
andre informationer
så det ikke logisk fremgik hvad der var væsentligt - nemlig ny betaligs
form af husleje.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 22:45

"Claus EK" skrev

> [...]
> andre informationer
> så det ikke logisk fremgik hvad der var væsentligt - nemlig ny betaligs

Nej ikke sådan direkte, men der findes en uklarhedsregel.

" Uklarhedsreglen - også ofte omtalt som koncipistreglen - bygger på det
udgangspunkt at dén som har forfattet en kontrakt er forpligtet til at gøre
den så forståelig som overhovedet muligt. Hvis der er usikkerhed om
rækkevidden skal det komme forfatteren til last"

Det er forfatteren/afsenderen der har ansvaret for at det skrevne er
forståeligt.
Hvis man nu forestillede sig at du blev opsagt p.g.a. manglende
huslejebetaling, og du nægtede at anerkende opsigelsen så ville både den
ændrede betalingsmåde og informationens karakter blive bedømt.
Det skal stå tydeligt at der er tale om en ny situation, både med hensyn til
størrelsen og betalingsmodtager af huslejen.

Jeg vil påstå at brevet skal starte med overskriften ændring af indbetaling,
eller nyt kontonummer til husleje, et eller andet der fanger øjet.
I gamle dage ville der være udsendt nye husleje indbetalingskort, så ville
det gå af sig selv, det er modtagers ansvar at det er så tæt på det som
muligt.

Så vidt jeg kan forstå er det det nye administrationsselskab der har skrevet
til dig og ikke det gamle eller andelsforeningen.
Så du har ingen særlig grund til at hæfte dig ved indholdet, ikke engang til
at læse det, du kender ikke selskabet, ud med det sammen med reklamerne.

Rent faktisk kunne du komme i vanskeligheder hvis du indbetaler til en ny
konto, det kunne være en svindler, og du kunne miste lejligheden p.g.a.

Fra : Claus EK

Dato : 27-09-10 07:12

Den 26-09-2010 23:45, alexbo skrev:

> [...]
> til at gøre den så forståelig som overhovedet muligt. Hvis der er
> usikkerhed om rækkevidden skal det komme forfatteren til last"
Det var sådan jeg opdagede det med huslejen - da jeg troede de ville
bondefange mig med en ekstra regning , da jeg fik en LANG redegørelse
for alverdens udgifter - som man måske kan pålægge
en andels haver men ikke en lejer , der ved jeg stigninger skal varsles
osv. Hvorfor jeg sendte en e-mail og af den besynderlige vej fremgik det
at de var de nye administrator og deres
henvendelse drejede sig om husleje , der var ikke noget af det der som
sådan i sig selv var meningsfuldt.

> [...]
> Det skal stå tydeligt at der er tale om en ny situation, både med
> hensyn til størrelsen og betalingsmodtager af huslejen.

Det er mig slet og ret en gåde at de ikke bare skriver det ?

> [...]
>
> Så vidt jeg kan forstå er det det nye administrationsselskab der har
> skrevet til dig og ikke det gamle eller andelsforeningen.

netop

> Så du har ingen særlig grund til at hæfte dig ved indholdet, ikke
> engang til at læse det, du kender ikke selskabet, ud med det sammen
> med reklamerne

jeg er bange for det er hvad der skete jeg har søgt efter skrivelsen men
kan ikke finde den - den ligger måske i min skrældespand sammen med en
reklame fra
komputer.dk der vil forære mig et head set hvis jeg tegner abonnement

> .
>
> Rent faktisk kunne du komme i vanskeligheder hvis du indbetaler til en
> ny konto, det kunne være en svindler, og du kunne miste lejligheden
> p.g.a. manglende huslejebetaling.

Endnu en gang tak for svaret Alex - jeg har kopieret hvad du har skrevet
og sendt det til den nye administrator

Fra : alexbo

Dato : 27-09-10 08:55

"Claus EK" skrev

> Endnu en gang tak for svaret Alex - jeg har kopieret hvad du har skrevet
> og sendt det til den nye administrator

Velbekomme igen.

Nu er brevet fra administrator jo ganske venligt, de foreslår dig at få
bekræftet i banken at dine betalinger ikke er gennemført, og derefter betale
det skyldige.
Så ud over at de åbenbart har svigtet i kommunikationen ang. overtagelsen af
administrationen synes jeg ikke at der er så meget at bebrejde dem.

Men det burde nu også have været udlejer eller hans tidligere administrator
der informerer om skiftet, det kan den nye måske oven i købet have troet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus EK

Dato : 27-09-10 17:13

Den 27-09-2010 09:55, alexbo skrev:

> "Claus EK" skrev

> Velbekomme igen.
manglede bare

> [...]
> Så ud over at de åbenbart har svigtet i kommunikationen ang.
> overtagelsen af administrationen synes jeg ikke at der er så meget at

Har modtaget mail fra min bank at det fungere på ny

> Men det burde nu også have været udlejer eller hans tidligere
> administrator der informerer om skiftet, det kan den nye måske oven i
> købet have troet.

jeg ved det ikke - men den er go nok
Venligst

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-10 09:10

On Mon, 27 Sep 2010 08:11:44 +0200, Claus EK <no@mail.com> wrote:

>netop
Hvordan kan du vide det når du ikke har set brevet ?

Det kunne også tænkes at der i det brev du så ikke har set stod, at
det var sendt på vejne af andelsforeningen.
Man kan jo tænke så meget, men et brev, du ud fra det oplyste, ikke
har set, kan du jo heller ikke vide hvad der stod i, og fra hvem det
egentligt kom fra.

Men er det ikke lidt halsløs gerning at exelerer i hvordan du
kunne/skulle/burde reagerer/ikke reagerer, på brevet ?
Du har jo ikke set brevet.

Du har derimod fået oplysningen om ændring i huslejeindbetalingen (fra
rette kilde) en anden vej rundt, godt nok forsinket, men du har fået
den.

Mon ikke alt bøvlet skyldes at andelsforeningen ikke har særligt mange
lejere, forstået således at de (læs: bestyrelsen/generalforsamling)
ret beset betragter disse lejere som "en sten i skoen" og derfor ikke
bruger særligt meget energi på at sætte sig ind i hvorledes de skal
håndterer lejere ?
Ovenstående krydret med at du (selvforskyldt) ikke får læst din post i
tide, enddog også kan tænkes at få forlagt noget af posten, gør det jo
ikke nemmere.

/Hans

Fra : Claus EK

Dato : 27-09-10 17:10

Den 27-09-2010 10:09, Hans Kjaergaard skrev:
> Hvordan kan du vide det når du ikke har set brevet ?

Det er klart , at jeg har det !

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 16:38

Den 26-09-2010 10:59, alexbo skrev:

> "Claus EK" <no@mail.com> skrev

> Så bør du få nogen til at sørge for din post.

Det har jeg normalt også ...

> Det ville have forhindret dem i at nå frem, det er bedre at brevene
> ligger i
> din postkasse, end at de ligger på posthuset., eller er sendt tilbage.

Pointen er så kan der føres bevis for at de rent faktisk er forsøgt
sendt - jeg har set min post for perioden igennem og kan ikke finde noget

> Modtageren er ansvarlig for at du får besked

ja det havde jeg på fornemmelsen
> og du er ansvarlig for at
> betale.

Hvad jeg også hjertens gerne vil

> [...]
> skyldneren. Fordringshaveren må dække udgifter og tab som skyldneren har
> haft, fordi han ikke kendte forandringen.

vi har en del folkepensionister der har betalt på den gamle måde i
sikkert 20+ år , som næppe har forstået henvendelsen der ikke ligefrem
er formuleret
på den mest forståelige måde - jeg var slet ikke klar over at der var
tale om nogen husleje jeg læste det brev jeg havde fået - hvor der stod
noget om betaling til vedligeholdes af facade udgifter
hvad jeg sendte dem en mail om også kom der endeligt et svar der var til
at forstå ..

> Det springende punkt er "fået at vide"
> Du er næppe den eneste forsinkede betaler,

Det kan jeg umuligt forestille mig ...

> og andelsforeningen som er den
> egentlige kreditor, og hører hjemme i samme bygning som dig

muligvis jeg er der stort set aldrig - beholder bare lejligheden fordi
den er rar at have også kan min søster bruge den når hun skal på
universitetet
om mindre et år

> kunne selv have henvendt sig, og enten komme i kontakt
> eller konstateret at du ikke er hjemme, og sat sagen i bero til du kom
> hjem.

Tak for som altid et godt svar alexbo
Venligst
CE

Fra : alexbo

Dato : 26-09-10 17:11

"Claus EK" skrev

> Pointen er så kan der føres bevis for at de rent faktisk er forsøgt
> sendt - jeg har set min post for perioden igennem og kan ikke finde noget

Ja men det virker nærmest omvendt, hvis brevet er sendt anbefalet og ikke
hentes, så bliver det sendt tilbage og er derved et bevis på at du ikke har
fået det.
Et alm. brev antages at være kommet frem, det betyder at du antages at have
fået det nye kontonummer at vide.

I en tilspidset situation er det bedre ikke at have hentet et anbefalet brev
end ikke at have fået et alm.
Hvis modparten siger at, vi sender altid vigtige breve anbefalet, så siger
man selv, ja men så ved du jo også jeg ikke har fået det.
Ofte sendes begge dele.

Nu er der jo tale om et venligt brev om ændringen og gælden, hverken om
gebyrer, renter, trusler om sanktioner eller lign.

> vi har en del folkepensionister der har betalt på den gamle måde i
> sikkert 20+ år , som næppe har forstået henvendelsen der ikke ligefrem
> er formuleret på den mest forståelige måde -

Det tyder på at bestyrelsen nok skulle have gjort noget mere, i det mindste
til de andelshavere der ikke betalte, gå rundt og hilse og sige vi kan se du
ikke har betalt, måske du ikke ved vi har skiftet administrator, og tilbyde
at hjælpe med PBS tilmeldingen
Man må jo formode at de også kan komme i kontakt med dig hvis nødvendigt.

> Tak for som altid et godt svar alexbo
Velbekomme og tak for de pæne ord.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 17:54

Den 26-09-2010 18:10, alexbo skrev:
> "Claus EK" skrev

> Ja men det virker nærmest omvendt, hvis brevet er sendt anbefalet og
> ikke hentes, så bliver det sendt tilbage og er derved et bevis på at
> du ikke har fået det.

Sagen er at de skriver de har sendt breve , som jeg reelt ikke har
modtaget ..

> [...]
>
> Nu er der jo tale om et venligt brev om ændringen og gælden, hverken
> om gebyrer, renter, trusler om sanktioner eller lign.

ja og jeg betaler skam også og tilmelder det på ny til pbs

> [...]
> administrator, og tilbyde at hjælpe med PBS tilmeldingen
> Man må jo formode at de også kan komme i kontakt med dig hvis nødvendigt.

jeg er svær at få fat i efter som jeg praktisk talt aldrig er der ( hvad
der ikke kan gøre for ) men et andet problem er de de 2 breve jeg har
fundet fra dem efter jeg fik fat i min post
er at administrator er meget dårlige til at formulere sig.
De drukner læseren i en masse informationer der er formuleret på en
måde så de er svære at forstå hvoraf en del af dem næppe kan have nogen
betydning

> Velbekomme og tak for de pæne ord.

Det manglede bare du er en af de få skribenter der ved noget - hvor 9 ud
af 10 skriver fordi de tror / formoder osv. uden at understøtte det med
- saglig dokumentation med ref. til lovgivningen
hvad er ok i en snak gruppe men er støj i en gruppe som denne.

Venligst
CE

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 18:13

On Sun, 26 Sep 2010 18:54:19 +0200, Claus EK <no@mail.com> wrote:

>Sagen er at de skriver de har sendt breve , som jeg reelt ikke har
>modtaget ..
De har nok med meget stor sandsynlighed sendt de breve de påstår.

Men hvis du virkeligt har været fraværende i længere perioder, så har
du også når du kom hjem opdaget en stor stak af breve og reklamer
blandet godt og grundigt sammen ?

Og når man går en sådan stak igemme kan der hurtigt smutte et brev ind
i reklame stakken, ja brevet kan jo faktisk godt ligger der i forvejen
og smider man så alle reklamer ud med hård hånd uden at læse dem
igemme så "brev væk".

> [...]
> De drukner læseren i en masse informationer der er formuleret på en
>måde så de er svære at forstå hvoraf en del af dem næppe kan have nogen
På en generalforsamling kan man vel stille forslag om at administrator
pålægges at formulerer sig klart, kort og tydeligt, alternativt ny
administrator.

> [...]
>- saglig dokumentation med ref. til lovgivningen
>hvad er ok i en snak gruppe men er støj i en gruppe som denne.
Med ovenstående er du selv med til at skabe unødig støj, har du tænkt
over det ? Nu fik du jo denne kommentar/støjsending fra mig.

/Hans

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 19:42

Den 26-09-2010 19:12, Hans Kjaergaard skrev:

> De har nok med meget stor sandsynlighed sendt de breve de påstår.

sikkert ..

> Men hvis du virkeligt har været fraværende i længere perioder, så har
> du også når du kom hjem opdaget en stor stak af breve og reklamer
> blandet godt og grundigt sammen ?
ja sådan var det :)
problemet er også at brev post er en forældet kommunikations form det er
90 % reklame

> [...]
> i reklame stakken, ja brevet kan jo faktisk godt ligger der i forvejen
> og smider man så alle reklamer ud med hård hånd uden at læse dem

Det sker utvivlsomt - men jeg synes nu at jeg er rimelig go til at
sortere ikke kulørte breve fra
resten af reklamerne

> På en generalforsamling kan man vel stille forslag om at administrator
> pålægges at formulerer sig klart, kort og tydeligt, alternativt ny
> administrator.

Fejlen er min jeg er lejer i en andelsbolig forening og ikke andels
haver se svar til CR

> Med ovenstående er du selv med til at skabe unødig støj, har du tænkt
> over det ? Nu fik du jo denne kommentar/støjsending fra mig.
Nej når der går for meget sludder og vrøvl i det bør det nævnes - som
f.eks folk der skriver om hvordan tingene er uden at
understøtte det med juridiske henvisninger

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-10 16:49

Claus EK skrev den 26-09-2010 07:24:
> [...]
> gør jeg også
> men det jeg gerne vil vide er - hvem er ansvarlig for den nye konto

Det er du som andelshaver!

Da du købte andelsbeviset i sin tid skrev du under på, at du betaler den
boligafgift, som generalforsamlingen er blevet enig om!

> jeg mener man kan vel strengt taget ikke forvente at lejeren bliver i
> sin lejlighed til lejer enten flytter eller afgår ved døden
> fordi der måske eller måske ikke kommer brev fra bolig administrationen

I situationer, hvor man over længere tid ikke er på ens bopæl, så må man
sørge for andre læser posten, da der netop kan komme breve af den
karakter som du har modtaget.

Eller sørge for eftersendelse til den adresse, hvor man ved at posten
bliver håndteret fx oprette BS-aftaler.
Du kunne have meddelt andelsboligforeningens bestyrelse, at du ikke er
hjemme i et par måneder og derfor gerne vil have en kontaktadresse "ude
i byen" (familie, nabo, venner).

Hvis lejer/andelshaver afgår ved døden, så sætter et andet sæt
spilleregler ind, så dødsboet kan afvikles!

I det aktuelle tilfælde, så er konsekvensen, at der ikke rigtig er sket
noget...skynd dig at betale, samt etablere den nye BS-aftale....og sørg
for, at nogen læser din post.

Du kan også hos folkeregistret bede om at få en kontaktadresse i
Danmark, hvor alle der "abonnerer" på cpr.registreret kender din
kontaktadresse.

Overordnet set, så er det DIT ansvar, at man kan komme i kontakt med
dig...selv om man bruger brev som kommunikationsform.
(og ja, personlig plederer jeg også for email-kommunikation, men ikke
alle kontorer kan håndtere masseforsendelser pr. email...desværre).

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 17:59

Den 26-09-2010 17:49, Carsten Riis skrev:
> Claus EK skrev den 26-09-2010 07:24:
>
> Det er du som andelshaver!

Det er mig der har formuleret mig dårligt eller mangelfuldt - jeg er
lejer i en andelsbolig forening , oprindeligt var det sådan alle var
lejer vi fik så alle sammen muligheden for at blive andelshaver
til praktisk talt ingen penge , for mit eget vedkommende ville det være
gået lige op med indskud og indestående på vedligeholdes konto men -
jeg forblev lejer , hvor de fleste valgte at blive andelshavere.

Fra : KT

Dato : 26-09-10 18:33

?

> [...]
> gået lige op med indskud og indestående på vedligeholdes konto men -
> jeg forblev lejer , hvor de fleste valgte at blive andelshavere.

Uanset om du er lejer eller andelshaver - eller på anden vis har tegnet et
'abonnement' er det dig selv som er ansvarlig for at betaling finder sted på
det til enhver tid angivne tidspunkt og sted.

Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-10 17:39

Carsten Riis wrote:

> Du kan også hos folkeregistret bede om at få en kontaktadresse i
> Danmark, hvor alle der "abonnerer" på cpr.registreret kender din
> kontaktadresse.

Der er mange muligheder i Big Brother samfundet, men
andelsboligforeningen registrerer trods alt ikke andelshavernes CPR numre.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 17:59

On 26 Sep 2010 16:39:01 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Der er mange muligheder i Big Brother samfundet, men
>andelsboligforeningen registrerer trods alt ikke andelshavernes CPR numre.

Nu behøver man ikke et CPR nummer for at abonerer på oplysninger, navn
og adresse kan være rigeligt.

Hint: Bed om agtsindsigt i dine egne sager hos CPR.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-10 19:14

Carsten Riis wrote:

> hvorfra ved du det?
>
> Kender du andelsboligforeningen?

Jeg kan ikke forestille mig at det er tilladt efter persondataloven.
Andelsboligforeningen har ikke noget at bruge et cpr nummer til.

Men man kan åbenbart modtage adresseoplysninger fra Big Brother uden at
kende et cpr nummer.

--
Jesper Lund

Fra : Jet

Dato : 26-09-10 13:37

On 26 Sep., 08:24, Claus EK <n...@mail.com> wrote:
> [...]
> betalingsservice på ny, men herefter vil det køre automatisk.
>
> Vi ser frem til at modtage din indbetaling indenfor den varslede frist.

Tidspunkt og sted for huslejebetaling En af grundsætningerne indenfor
lejeretten er, "at pengeskyld er bringeskyld" . Med andre ord påhviler
det lejer at betale ...
du kan læse mere her.
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=166&indexid=62

/jet

Fra : Claus EK

Dato : 26-09-10 22:39

Den 26-09-2010 21:37, Jet skrev:

Hej skønt med et indlæg der handler om Jura :)
> Tidspunkt og sted for huslejebetaling En af grundsætningerne indenfor
> lejeretten er, "at pengeskyld er bringeskyld" . Med andre ord påhviler
> det lejer at betale ...

Det er klart at det gør det det er ikke noget problem efter som de penge
der ikke er betalt bare vokser sig det større på BT kontoen -

men en forudsætning er at lejer ved / er blevet gjort opmærksom på dette
- hvad jeg så blev på en lidt heldig måde - da jeg sendte en mail om
noget helt andet og de svarede
så at det drejede sig om husleje ..

Der er flere problemer forbundet med det her for det første , har jeg
ikke haft adgang til min post (hvad i sagens natur ikke er deres
problem) og da jeg endeligt fik det var de breve der var skrevet
formuleret på en måde så det ikke logisk fremgik af det der var skrevet
hvad det i grunden drejede sig om - det fremgik ikke af det skrevne at
der var tale om husleje indbetalting eller omlægning af denne ,

Der stod en masse om facade behandling udgifter der til og andre ting
som som lejer ikke har nogen indflydelse på

> du kan læse mere her.
> http://www.retssal.dk/?page=emne&id=166&indexid=62
>
> /jet
hermed gjort der står :

[...]
han ikke kendte forandringen. Den normale – og gyldige betaling – er hos
pengeinstitutter og posthuse.

Fra : Anders Andersen

Dato : 26-09-10 13:58

On 26 Sep., 20:14, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> Andelsboligforeningen har ikke noget at bruge et cpr nummer til.
>
> Men man kan åbenbart modtage adresseoplysninger fra Big Brother uden at

"Bemærk! Forfatteren til dette indlæg har anmodet om, at det ikke
arkiveres. Dette indlæg vil blive fjernet fra Grupper om 6 dage (3
Okt., 20:14). "

Hvad er det for metode at føre debat på, især i en juragruppe?

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-10 21:13

Anders Andersen wrote:

> [...]
> 20:14). "
>
> Hvad er det for metode at føre debat på, især i en juragruppe?

Beskyttelse mod Google's datahæleri (indsamling og krydsreferering af
oplysninger om os alle sammen som var det Stasi).

Usenet har begrænset retention. Sådan har del altid været, og et Google
Groups med ubegrænset retention har aldrig været meningen.

Debatten kører mens den kører. En uge må være rigeligt til at læse et
indlæg.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-10 16:45

Carsten Riis wrote:

> Det er overraskende hvad dine forestillinger til tider rækker til hhv.
> indsnævret til.
> Et interessant virkelighedsbillede du har.

Vi snakker om persondataloven. Den har du vel hørt om?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-10 19:02

Carsten Riis wrote:

> Du vil blive overrasket over, hvor mange steder man bruger CPR-numre som
> "kundenummer" eller anden styring.

Ja, alt for mange. Men der er nogle betingelser som skal være opfyldt
<http://www.datatilsynet.dk/erhverv/personnummer-cpr-nummer/>

Blandt andet et samtykke (med visse undtagelser som banker og
selvfølgelig stasi-SKAT).

--
Jesper Lund

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-10 08:38

On 26/09/2010 07:24, Claus EK wrote:
[...]
> [...]
> betalingsservice på ny, men herefter vil det køre automatisk.
>
> Vi ser frem til at modtage din indbetaling indenfor den varslede frist.

Jeg synes da de reagerer meget rimeligt. I stedet for at true dig med
bål og brand og udsmidning, så fremgår det mellem linierne at de godt er
klar over at der har været en uheldig procedureændring.

--
Peter Knutsen

Fra : Claus EK

Dato : 28-09-10 08:52

Den 28-09-2010 09:38, Peter Knutsen skrev:
> [...]
> bål og brand og udsmidning, så fremgår det mellem linierne at de godt
> er klar over at der har været en uheldig procedureændring.

Bestemt jeg har kun fået høflige svar ...