Fri Internet.. ??
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 25-09-10 00:51

Jeg har i den seneste tid ofte set en reklame fra OISTER.DK, hvor de vil
sælge deres mobiltelefon abbo...

Her reklamerer de bl.a. med "Fri Internet" og går endda op i at det netop er
frit i forhold til andre selskaber, men nede i hjørnet er dette frie
internet begrænset til 1 GB pr. måned, samt der oplyses en hastighed..

Hastigheden er som sådan okay, omend langsom, meen...

Må de kalde "Fri Internet", hvis dette frie internet er begrænset i
datamængde?? Jeg mener jo netop at "Fri Internet" henleder tanken i retning
af en Flat-Rate og dermed ikke indeholder en datamængde begrænsning...

Hvad siger de jura kyndige?? Er denne en til Ombudsmanden?

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 05:03

Den 25.09.2010 kl. 01:50 skrev Finn Stampe Mikkelsen <stampe@city.dk>:

> [...]
> begrænsning...
>
> Hvad siger de jura kyndige?? Er denne en til Ombudsmanden?

Hvorfor skulle den være det? Alle informationer er lagt på bordet. Du skal
ikke betale ekstra hvis du overskrider 1 GB, så datamængden er ikke
begrænset. Det eneste der sker er, at hastigheden nedsættes resten af
måneden, hvilket også er nævnt klart og tydeligt:
http://oister.dk/Mobil/Produktet/

--
mvh/Preben

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-09-10 18:08

> [...]
> begrænset. Det eneste der sker er, at hastigheden nedsættes resten af
> måneden, hvilket også er nævnt klart og tydeligt:

De reklamerer jo med 1mbit frit internet.

Det er BESTEMT ikke 1mbit længere, når du når over 1 gb.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ole C

Dato : 25-09-10 19:42

Troels [around 9000] skrev blandt andet:

> De reklamerer jo med 1mbit frit internet.

Hvor?

--
vh
Ole C

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-09-10 20:21

> Hvor?

Maks 1 gb om måneden. 1mbit/384 kbit.

De skriver ikke noget om at hastigheden nedsættes, i reklamen.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-09-10 23:26

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote in message

> De skriver ikke noget om at hastigheden nedsættes, i reklamen.

Der står "op til 1 mbit" i den tekst, som Preben linker til.

Fra : alexbo

Dato : 25-09-10 20:22

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> Må de kalde "Fri Internet", hvis dette frie internet er begrænset i
> datamængde?? Jeg mener jo netop at "Fri Internet" henleder tanken i
> retning af en Flat-Rate

Ja eller henleder tanken i retning af gratis adgang, det betyder ikke at
hele befolkningen skal kunne være i sportshallen.
Et tagselv bord betyder ikke at man har krav på hele bordet.

En fornuftig begrænsning vil næppe være ulovlig, da navnlig ikke når
begrænsningen ikke er ultimativ, men blot en nedsættelse af hastigheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-10 08:32

On 25/09/2010 21:21, alexbo wrote:
> [...]
>
> En fornuftig begrænsning vil næppe være ulovlig, da navnlig ikke når
> begrænsningen ikke er ultimativ, men blot en nedsættelse af hastigheden.

I praksis brugte jeg også meget mere end de 1 GB om måneden, som jeg
havde på min Telenor 3G, uden at hastigheden blev sat ned eller de i
øvrigt kontaktede mig. Jeg brugte vel en 4-6 GB pr måned.

Jeg valgte dog for nylig at få den opgraderet, mest for at få dobbelt
hastighed, men så blev den teoretiske forbrugsgrænse samtidig hævet til
5 GB/måned (og selvf. højere pris).

Spørgsmålet er så, om Telenor er usædvanlig i denne sammenhæng, eller om
man kan forvente det samme fra andre udbydere. Jeg har tidligere haft 3G
hos 3, men da var forbrugsgrænsen så høj, at jeg vist kun kom op på lidt
over de 20 GB/måned en eller to gange.

Jeg gætter på at man skal kun bekymre sig om at bruge for meget, hvis
3G'en er den eneste internetforbindelse man har, d.v.s. hvis man ikke
har en ADSL eller lignende som primær forbindelse.

--
Peter Knutsen