Må man kører højre om på moto
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 25-09-10 08:04

Hej

Forstil jer en tre-sporet motorvej (Tre i hver retning. Seks spor i alt;) ).

Hr. og fru kakkelbord ligger i midterste spor trods det at der ikke
kører andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i
højre spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller
skal jeg overhale venstre om?

Mvh
Anders

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-10 08:11

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i højre
> spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller skal

Øh.. HAR du kørekort?

Det du foretager er en overhaling. Den må ikke foretages højre om.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : N/A

Dato : 25-09-10 08:32

Fra : Henrik B.

Dato : 25-09-10 08:32

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Hej, jeg forstår det som at der bliver spurgt til om det er regler for
> overhaling eller kolonne/forbikørsel der gælder. Personligt ville nok
> trække

Som jeg læser det, er Hans alene, og der vil derfor ikke være tale om
forbikørsel.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 08:36

On Sat, 25 Sep 2010 09:19:47 +0200, "Carsten Andersen"
<dublinx@yahoo.dk> wrote:

>Hej, jeg forstår det som at der bliver spurgt til om det er regler for
>overhaling eller kolonne/forbikørsel der gælder.
Nej det er tydeligvis /overhaling/ der er tale om.
OPer nævner ikke et ord om at der er andre til stede på vejen end ham
selv og "Hr. og fru kakkelbord", der kan således ikke være tale om at
FL § 24 om "Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel" kan komme i
spil.

>Personligt ville nok trække
>ud i en overhaling, men hvis dette spor er fuldt, som det jo næsten altid er
>med billister der ligesom ham i midten heller ikke kender reglen om
>højrekørsel, bliver jeg da i højre bane og kører forbi, da der jo nu er tale
>om forbikørsel og ikke overhaling indenom
Det tror du. Lidt godnatlæsning kan anbefales

/Hans

Fra : Craner

Dato : 29-11-10 16:13

Øh.. HAR du kørekort?

Det du foretager er en overhaling. Den må ikke foretages højre om.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hej Martin, han rører jo neop ved noget elementært, Det er sku da hul i
hovesd at han skal krydse 2 vognbaner for at komme foran.
Så drop lige dette der Øh.. For vores færdselslov er faktisk forkert
opbygget på denne her måde. Jeg har selv kørt mange gange i USA, og her er
disse problemer slet ikke til stede, for de kan køre bil derovre. Det er kun
os andre der er nogle Øh.. paphoveder.

Poul

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-09-10 08:16

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i højre
> spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller skal

Kun hvis de hvide striber, som adskiller de 2 vognbaner, er af den brede
type. Dét oplever du f.eks. på Vejle Fjord broen eller ude på
Amagermotorvejen - både ved Fieldsafkørslen mod Øst og Kbh. afkørslen mod
Vest.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-10 08:17

?

> [...]
> andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i højre
> spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller skal

Venstre om, det er det loven siger, om man så gør det i praksis er nogle
gange noget andet

--
Tom

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-09-10 09:18

Følgende er skrevet af Tom:
> Venstre om, det er det loven siger, om man så gør det i praksis er nogle
> gange noget andet

og som giver et pænt klip i kortet hvis sheriffen opdager det.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-09-10 09:24

Anders T. Nielsen har bragt dette til verden:
> [...]
> med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller skal jeg

Hvorledes kan du finde på at spørge. Hvis du kommer kørende (i bil) i
inderbanen så formodes det at du er indehaver af et førebevis.
Hvilket igen skulle give et prej om at du har kendskab til
færdselsloven. Som igen giver os en formodning om at du godt selv
kender svaret.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-09-10 18:15

> [...]
> Hvilket igen skulle give et prej om at du har kendskab til
> færdselsloven. Som igen giver os en formodning om at du godt selv

Hvorledes kan du dog kommentere sådant.

Såfremt du ved forbikørslen danner trop på mindst 3 biler, er det at regne
som forbikørsel og ikke en overhaling højre om.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 18:38

On Sat, 25 Sep 2010 19:14:57 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Hvorledes kan du dog kommentere sådant.
>
>Såfremt du ved forbikørslen danner trop på mindst 3 biler, er det at regne
>som forbikørsel og ikke en overhaling højre om.
Interesant, Så OP udlægning skrevet lidt om:
*******************
Hr. og fru kakkelbord ligger i midterste spor trods det at der ikke
kører andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg (og 2 andre)
kommer kørende i højre spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem
i højre spor, eller skal jeg overhale venstre om?
*******************

Der skal stadigvæk overhales venstre om.
****************
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en
anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane,
medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk.
3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
****************

Når der ligger en i midtersporet af motorvejen med 110, og der så
kommer nogle i højre spor med 130, kan man ikke uanset hvordan man
vender det påstå at færdslen er tæt, alene derfor kan § 24 ikke komme
i anvendelse.

Da hverken OPer eller Hr. og fru kakkelbord har nogen foran dem til at
bestemme deres hastighed, kan man heller ikke på det grundlag benytte
§ 24.

Og § 24 taler altså om at begge betingelser skal være opfyldt.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-10 18:39

Den Sat, 25 Sep 2010 19:14:57 +0200 skrev Troels [around 9000]:

> Hvorledes kan du dog kommentere sådant.
>
> Såfremt du ved forbikørslen danner trop på mindst 3 biler, er det at regne
> som forbikørsel og ikke en overhaling højre om.

Så mangler han bare to biler. Skal han ringe efter to taxa'er?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-09-10 18:03

> Så mangler han bare to biler. Skal han ringe efter to taxa'er?

Jeg mindes ikke han beskrev manglen på biler. Blot at den nævnte
midterbanechauffør ikke af anden bil var hindret i at trække til siden med
det samme.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Armand

Dato : 26-09-10 18:49

Den 25-09-2010 19:14, Troels [around 9000] skrev:

> Hvorledes kan du dog kommentere sådant.
>
> Såfremt du ved forbikørslen danner trop på mindst 3 biler, er det at
> regne som forbikørsel og ikke en overhaling højre om.

Mnjaeh :-/
Det er snarere den 3. bil der blot 'følger med' hvorimod de to første
overhaler indenom :-|

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-09-10 20:21

> Mnjaeh :-/
> Det er snarere den 3. bil der blot 'følger med' hvorimod de to første
> overhaler indenom :-|

Hvis man så bare er den 3. ;)

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-09-10 18:08

On Sat, 25 Sep 2010 09:03:39 +0200, "Anders T. Nielsen"
<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

> [...]
>kører andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i
>højre spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller

Nope! Uden om er den eneste korrekte vej.
Jeg kommer i tanke om turen hjem i går. På M3 er der tre spor og i
midten af en relativt tom motorvej ligger "Corolla-fatter" med 95 - og
jeg kommer med de tilladte 110 i højre spor. Så jeg tog den med mange
vognbaneskift uden om - og opdagede at "Corolla-fatter" havde
overhalingsblinkl som virkede virkelig godt.
Men.........det er selvfølgelig heller ikke pænt at snige sig venstre
om )

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 25-09-10 19:12

Tak for alle inputs...

Jeg kan til dem der undrer sig, fortælle at jeg HAR kørekort og ALTID
(med mindre der er tale om kø-kørsel) fortager de fire vognbaneskift der
skal til for at foretage denne overhaling.

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg talte med en om hvor irriterende
det er at nogle folk synes det er mest trykt at ligge midt på vejen,
hvor der er god plads til alle sider. Han var af den opfattelse at man
godt måtte lave denne forbikørsel. Han fortalte dog ikke noget om hvor
meget trafik der skulle være for at det var lovligt.

Jeg undrede mig over det, og ville lige høre hvad folk herinde sagde til
det.

Mvh
Anders

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-09-10 19:24

> Jeg undrede mig over det, og ville lige høre hvad folk herinde sagde til
> det.

Svarene herinde forklarer fint hvad FL beskriver.

Men for pokker jeg er så træt af den slags bilister - det virker som om
de ikke har spejle eller overskud til at bruge dem.

Indenom det går så jeg kan komme videre!

Jaja det må jeg ikke. Og dermed står det 1-1.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-10 20:20

Den Sat, 25 Sep 2010 20:23:33 +0200 skrev Ole Sørensen:

> Svarene herinde forklarer fint hvad FL beskriver.
>
> Men for pokker jeg er så træt af den slags bilister - det virker som om
> de ikke har spejle eller overskud til at bruge dem.

Spejle? I og med at der ikke er andre biler, må de da vide at de ikke
er ved at overhale nogen, uanset om de kan finde ud af at bruge
spejlene.

Det er jo fuldstændig ligegyldigt om der kommer nogen bagfra, de skal
holde til højre alligevel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 25-09-10 22:11

Den 25-09-2010 21:20, Kent Friis skrev:

> Det er jo fuldstændig ligegyldigt om der kommer nogen bagfra, de skal
> holde til højre alligevel.

Er det i øvrigt ulovligt at de ligger der? Hvis ja, hvad koster det så i
bøde (Kunne være lidt sjovt hvis nogen her ved det af erfaring;) )

Giver I - eller kunne I finde på at give - et blink eller flere til dem
der ligger og genere trafikken på den måde?

mvh
Anders

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-10 22:15

Den Sat, 25 Sep 2010 23:11:20 +0200 skrev Anders T. Nielsen:

> Er det i øvrigt ulovligt at de ligger der?

Ja, i og med at midtersporet ikke er til højre.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-10 23:48

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev :

>Er det i øvrigt ulovligt at de ligger der? Hvis ja, hvad koster det så i
>bøde (Kunne være lidt sjovt hvis nogen her ved det af erfaring;) )

Det er vist en flovmand, der uddeles (500)
erfaring : nej - og ja :)

>Giver I - eller kunne I finde på at give - et blink eller flere til dem
>der ligger og genere trafikken på den måde?

Hvis du på "den måde" mener som du beskriver scenariet i dit første
indlæg, kan jeg ikke rigtig få øje på hvori "genen" består - du kan
jo uden problemer overhale kakkelbordene.

(ok - det er da generende at skulle betjene rat og blinkerarm :)
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Armand

Dato : 26-09-10 18:58

Den 25-09-2010 20:23, Ole Sørensen skrev:

> [...]
> de ikke har spejle eller overskud til at bruge dem.
>
> Indenom det går så jeg kan komme videre!
>
> Jaja det må jeg ikke. Og dermed står det 1-1.

Især når man betænker hvor mange midler der bruges på indkøb af materiel
til afsløring af trafikanters fartforbrydelser er det mig uforståeligt
at der ikke sættes det mindste ind mod sådanne forseelser :-|

Taget i betragtning at forseelsen ifølge bødekataloget er på størrelse
med at køre op til 20% for stærkt, burde der sættes væsentligt sættes
hårdere ind mod denne kørefejl og for snupper-Jensen er det jo ganske
enkelt at 'køre sig ind' på en sådan midter/venstre -trafikant og
foreholde ham videoen før regningen udskrives, og med mængden af
forseelser skal der ikke køres særligt længe før næste rotte er i fælden!

--
Armand.

Fra : \"@

Dato : 27-09-10 05:09

Den 26-09-2010 19:58, Armand skrev:

> [...]
> foreholde ham videoen før regningen udskrives, og med mængden af
> forseelser skal der ikke køres særligt længe før næste rotte er i fælden!

Nu er Jensen i dag ikke en mand, der spilder sin tid med aktivt
politiarbejde. Derfor al den fuldautomatiske bødeudskrivning. Betjentes
arbejdstid går i dag med modtagelse af anmeldelser, udskrivning af
straffeattester, kørsel med arrestanter mellem retskredse, og
afspadsering grundet en meget lukrativ ordning.

Der kan frit tiløjes flere opgaver, men aktive politiopgaver, med
opklaring og afsløring af ulovligheder, er i dag overført til SKAT via
den såkaldte Al Capone model.

Mikael

Fra : Armand

Dato : 30-09-10 00:12

Den 27-09-2010 06:09, "@ skrev:

> [...]
>

> Der kan frit tiløjes flere opgaver, men aktive politiopgaver, med
> opklaring og afsløring af ulovligheder, er i dag overført til SKAT via

Hæ!
SÃ¥ sandt som det er sagt - Det er jo ofte pensionerede betjente der
tjener lidt ekstra ved at sidde med kaffen i foto-vognen!

Men i lighed med fotofælder for fartsyndere er det vel lige så enkelt at
fotografere bilister der kører 'uden på' et tomt højre spor :-/
Men opfindsomheden er forbeholdt detektering af fartsyndere og ikke
nogen af alle de andre dødssynder der forekommer i trafikken (hvoraf at
dreje efter et enkelt eller to blink er en af mine yndlings-sversioner!)
:-|

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 25-09-10 21:21

Anders T. Nielsen wrote:
> [...]
> meget trafik der skulle være for at det var lovligt.
>
> Jeg undrede mig over det, og ville lige høre hvad folk herinde sagde

Til en anden gang så spørg i jura gruppen, når det drejer sig om
Færdselsloven, her får du ofte et mere kvalificeret svar, når det drejer sig
om lovgivning.

Der er vist ikke så mange jurister og politifolk her

mvh.Per

Fra : alexbo

Dato : 25-09-10 20:55

"Anders T. Nielsen" skrev

> [...]
> andre biler foran dem. De kører med 110 km/t. Jeg kommer kørende i højre
> spor med 130 km/t. Er det ok at køre forbi dem i højre spor, eller skal

Nej, ja.
Overhalinger foregår venstre om.
Forbikørsel er klart defineret i færdselsloven.

[...]

Det handler om kolonnekørsel eller stangkørsel, ikke om man lige er et par
biler eller tre der følges ad, så selv om der kommer 8 biler i række i højre
bane må de ikke overhale højre en enkelt eller et par biler i en bane
venstre for dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-09-10 18:04

> [...]
> højre
> bane må de ikke overhale højre en enkelt eller et par biler i en bane

Jeg er ikke enig. Den køreuddannelse der gives nutildags definerer "et
følgetog af 3 biler".

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 18:16

On Sun, 26 Sep 2010 19:04:09 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Jeg er ikke enig. Den køreuddannelse der gives nutildags definerer "et
>følgetog af 3 biler".
Hvilket man ikke lige kan udlede af FL, det er "gode menneskers"
udlægning og ikke andet.

Pas på med at sætte matrialet til køreundervisningen over FL.

/Hans

Fra : Kell Petersen

Dato : 29-11-10 10:07

Hvis bilerne foran dig i dit spor ,, også kører med cirka 130 km/t
er det at betragte som forbikørsel af trafikken til venstre for dig ,, har
du ingen foran dig , som din hastighed er fastsat af.. er det en overhaling,
og dermed ulovligt...