Federal patroner og tryk
Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 07-08-01 17:19

Hej jægere!

Sidste år fik jeg boret min Simson Suhl S&S til 76 mm kammer og har siden
brugt diverse magnumpatroner i den, bl.a. Federal. (Den er trykprøvet til
1200 kgm) For nylig snakkede jeg med en der har stort kendskab til
hjemmeladning, patroner mv. Han anbefalede mig ikke at bruge dem, da det var
kraftige amerikanske patroner, som faktisk kun var beregnet til pumpguns og
halvautomater. At de er kraftige er jeg enig i, jeg synes de giver større
rekyl, men jeg har også gode erfaringer med dem mht. skudbillede og
gennemslagskraft. Det skal lige siges at jeg også har en pumpgun hvor jeg
også bruger dem.
Hvad med 70mm Federal, det må jo være samme diskussion eller hvad?

Jeg har besluttet mig for ikke at bruge dem i min Simson for alle
sikkerheders skyld, men hvad har I af erfaringer mm.?

Mvh
Brian K.

Fra : J Nielsen

Dato : 08-08-01 16:09

On Tue, 7 Aug 2001 18:19:24 +0200, "Brian Kristoffersen" <brian-k@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har besluttet mig for ikke at bruge dem i min Simson for alle
>sikkerheders skyld, men hvad har I af erfaringer mm.?

Når dit gevær er trykprøvet til 1200 kg/cm2 kan du roligt bruge
magnumpatroner. Moderne jagtgeværer kan tåle særdeles høje tryk
- langt højere end de 1200 kg som dit gevær er prøvet til. Når der
forekommer løbssprængninger skyldes det næsten altid fremmedlegemer
i løbet.

Vær opmærksom på at hårdtladede patroner slider uforholdsmæssigt meget
på geværet, især når det drejer sig om en S/S.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Lasse Larsen

Dato : 08-08-01 17:42

Hvad vil det sige at en patrom hårdtladet?

Mvh Lasse

Fra : J Nielsen

Dato : 09-08-01 17:23

On Wed, 8 Aug 2001 18:41:30 +0200, "Lasse Larsen" <lcl@lgk.dk> wrote:

>Hvad vil det sige at en patrom hårdtladet?

At den udvikler et relativt højt tryk - f.eks 650 kg/cm mod de "normale"
350 - 400 kg/cm.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen