Hjemløse og rettigheder ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-09-10 19:47

for et stykke tid snakkede jeg med den fri retshjælp om (noget helt
andet) men da jeg havde Juristen i røret spurgte jeg om jeg måtte
ulejlige ham med endnu et spørgsmål og det var så vdr. hjemløse - hvad
rettigheder de reelt har - han kunne det så ikke på fingeren - men kunne
huske at alle har ret til at blive henvist til Herberg o.lign ..

Nå jeg sad så i s togt den anden da og der kom så en af de her hjemløse
og spurgte mig jeg kunne undvære nogen penge - det kunne jeg så ikke
efter som jeg aldrig har kontanter men kun "plastik" - men vi faldt så i
snak og jeg spurgte ham hvorfor han ikke havde kontaktet hjemløse
enheden - det havde han så men havde fået afslag på hjælp til et sted at
sove - men han skulle så til møde dagen efter , jeg sagde selv om jeg
ikke kendte reglerne så var jeg helt sikker på han skulle henvises til
Herberg O.lign - hvad han så var blevet nægtet da de var overfyldt
(angiveligt p.gr øst europæer i.flg den hjemløse - det formoder jeg nu
er noget sludder da de ikke har krav på den slags hjælp hvis de ikke er
danske statsborger) ..

Jeg sagde så til Manden at han skulle bede om at få det på skrift - at
han havde fået afslag på henvisning til Herberg også evt. klage til
rådmanden ..

Men det var nu egentligt mest fordi - der er ikke så mange offentligt
ansatte der er så glad for at dele dokumentlasion ud på at de altså ikke
overholder loven (hvis de passer at alle hjemløse har ret til at blive
henvist f.eks til et Herberg)
hvis de er fyldt så må de sgu sende manden på hotel ..

Men er der nogen der med love og paragrafer kan hjælpe med noget info om
det her ?

Venligst
Bo MM

Fra : Henning

Dato : 23-09-10 20:20

>overholder loven (hvis de passer at alle hjemløse har ret til at blive
>henvist f.eks til et Herberg)
>hvis de er fyldt så må de sgu sende manden på hotel ..

Problemet ligger formodentig også i, at mange "hjemløse" reelt ikke er
hjemløse, de bryder sig bare ikke om at bo i den lejlighed de har.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-09-10 10:16

Den 23-09-2010 21:20, Henning skrev:
> Problemet ligger formodentig også i, at mange "hjemløse" reelt ikke er
> hjemløse, de bryder sig bare ikke om at bo i den lejlighed de har.

Det kommer ikke lige sagen så meget ved - hvis man ser på det rent
juridiske

Fra : Henning

Dato : 24-09-10 12:11

On Fri, 24 Sep 2010 11:16:02 +0200, "Bo M. Mogensen"
<usnet1@gmail.com> wrote:

>Det kommer ikke lige sagen så meget ved - hvis man ser på det rent
>juridiske

Det går det så sandelig - er han hjemløs, eller kalder han sig det
blot?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-09-10 14:42

Den 24-09-2010 13:10, Henning skrev:

> Det går det så sandelig - er han hjemløs, eller kalder han sig det
> blot?
du vrøvler -
1.) jeg tager udgangspunkt i at der er en hjemløs der er mange hejmløse
og spørger til deres rettigheder juridisk

hvortil du svare at de hjemløse i virkeligheden ikke er hjemløse - men
bare træt af at bo hvor de bor
det svare lidt til hvis der afholdes et møde - hvor emnet f.eks kan være
hvad gør vi ved gamle cykler der der bare står år efter år i gården i
vores andelsbolig forening - hvis du så kommer til dette møde og
insistere at synge i østen stiger solen op 21 gange efter hinanden - jeg
ved ikke om du kan se det er malplaceret ?

man kan i det store hele sige at du svækket af du ikke forstår hvad en
debat gruppe går ud på
prøv at læs den her :
http://www.usenet.dk/fundats/dk.videnskab.jura.txt

og du træder i den sædvanlige men såre rimelige fælde :

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

efter som du ikke ved nogen om jura - så er dine indlæge forstyrrende i vejen osv.

Fra : Armand

Dato : 05-10-10 16:57

> Problemet ligger formodentig også i, at mange "hjemløse" reelt ikke er
> hjemløse, de bryder sig bare ikke om at bo i den lejlighed de har.

- - - Eller ikke kan indordne sig under herbergers husordenen, á f.eks.
ingen druk eller narko :-/

--
Armand.

Fra : Jet

Dato : 24-09-10 04:25

On 23 Sep., 21:46, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hvis de er fyldt så må de sgu sende manden på hotel ..
>
> Men er der nogen der med love og paragrafer kan hjælpe med noget info om

Det hedder subsistensløs i lovsprog
§ 199. Indtil 1999, hvor den blev ophævet, havde den denne ordlyd:
Hengiver nogen sig til lediggang under sådanne forhold, at der er
grund til at antage, at han ikke søger at ernære sig på lovlig vis,
skal der af politiet gives ham pålæg om at søge lovligt erhverv inden
en fastsat rimelig frist og så vidt muligt anvises ham sådant erhverv.
Efterkommes pålægget ikke, straffes den pågældende med hæfte eller med
fængsel indtil 1 år. Pålægget har gyldighed for 5 år.
måske er der hjælp at hente her ?
http://www.kofoedsskole.dk/forside/hjemloese/kofoedskaelderforhjemloese
På kommunen hvor jeg var ansat, var disse borgere registreret som
værende: personer uden fast bopæl og havde derfor folkeregisteradresse
på Rådhuset.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-09-10 08:45

> overholder loven (hvis de passer at alle hjemløse har ret til at blive
> henvist f.eks til et Herberg)
> hvis de er fyldt så må de sgu sende manden på hotel ..

Der står ingen stedet at det er kommunen/det offentlige, der skal betale for
at han har et sted at sove. Det må han selv udrede af de penge, han får hver
måned. Om han så vælger at drikke dem op, sove på hotel, sove på herberg
eller noget, det er hans frie valg.

Mvh Maria