Rykkere?
Fra : Anders Andersen

Dato : 23-09-10 01:02

Hvor mange rykkere(+rykkergebyr) må et firma sende til private før de
skal gøre noget andet?

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-10 08:13

Anders Andersen" <aa90180@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvor mange rykkere(+rykkergebyr) må et firma sende til private før de
> skal gøre noget andet?

2 stk. á 100,- kroner...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 23-09-10 08:30

Så mangler vi kildehenvisningen ?

/Hans

Fra : Preben

Dato : 23-09-10 08:36

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad109/

--
mvh/Preben

Fra : Anders Andersen

Dato : 23-09-10 02:14

On 23 Sep., 09:35, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad109/

Og den siger max 3 rykkere.
Men tak for henvisningen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-09-10 09:35

On Thu, 23 Sep 2010 01:14:26 -0700 (PDT), Anders Andersen
<aa90180@gmail.com> wrote:

>Og den siger max 3 rykkere.
>Men tak for henvisningen.
Nu spørges der jo "Hvor mange rykkere(+rykkergebyr) må et firma sende
til private før de skal gøre noget andet?"

Og svaret må jo så være at de ikke /skal/ gøre noget andet, de kan
gøre noget andet, og det allerede efter den første fykker.

Citat fra ovenstående link:
En erhvervsdrivende har lov til at videregive sagen til inkasso eller
advokat allerede efter den første rykkerskrivelse, men de fleste
venter til den 3. er sendt.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 23-09-10 11:02

"Anders Andersen" <aa90180@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvor mange rykkere(+rykkergebyr) må et firma sende til private før de
> skal gøre noget andet?

Den første "rykker" kan være et inkassovarsel.
Der er ikke noget krav om rykkere inden eller samtidig med varslet.
Jeg finder forbrugerrådets formulering uheldig.
"Skyldneren skal informeres om, at sagen overgives til inkasso, det kan
evt. ske sammen med den første rykkerskrivelse."

Inkassoloven:
Henvendelser til skyldneren

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

mvh
Alex Christensen