Krængningsstabilisator?
Fra : Ukendt

Dato : 23-09-10 18:49

?Hej

Fik skiftet begge bremsekalibre i dag. Så opdager jeg at den ene
krængningsstabilisator er
hoppet ud af sit led og ødelagt. Ikke det store problem at skifte den, men
hvad er egentlig
dens formål ud over at genere mig når den skal løsnes?

Det må være sket for et par dage siden, da kaliberen hang fast og jeg kunne
måle over
300°C på skiverne og kaliberen. Jeg synes godt nok at bilen lavede et
underligt ekstra hop
i sidste rundkørsel, så vil tro det var på lige det tidspunkt at
stabilisatoren gik fra hinanden.

--
Tom

Fra : Kanstrup

Dato : 23-09-10 11:55

> hoppet ud af sit led og ødelagt. Ikke det store problem at skifte den, men
> hvad er egentlig
> dens formål ud over at genere mig når den skal løsnes?

Det du beskriver er vel det primære formål - det sekundære må være at
hindre (nedsætte) krægning i sving - altså at den ligger sig på siden
i sving.

- Kanstrup

Fra : alexbo

Dato : 23-09-10 19:17

"Tom" <nospam> skrev

> hvad er egentlig dens formål ud over at genere mig når den skal løsnes?

At modvirke krængning.
Den sidder fast i begge bærearme over drejelige led, så hvis bilen trykkes
ned eller løftes op lige meget i begge sider følger den med.

Men hvis den ene side trykkes op vil den forsøge at trykke den anden op kan
den ikke det bliver den vredet.
I et sving vil det ene hjul blive trykket op i skærmen, det andet "falde"
ned begge vil forsøge at tvinge den anden den modsatte vej, det modvirker
krængning.
Hvis du stille dig med armene ud til siden og bøjer albuerne, så har du
formen på en stabilisator.
Forestil dig du har stålarme, hvis det er muligt

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 24-09-10 16:06

Den 23-09-2010 20:17, alexbo skrev:

> "Tom" <nospam> skrev

> At modvirke krængning.
> Den sidder fast i begge bærearme over drejelige led, så hvis bilen
> trykkes ned eller løftes op lige meget i begge sider følger den med.....

Jup!
Gavnen er at man udemærket kan montere fjedre der er så stramme at bilen
dårligt vil krænge, men i så fald vil de være ulideligt hårde under alm.
kørsel lige ud af landevejen.

Krængnings-stabilisatoren gør at man kan montere komfortable fjedre,
samtidig med at bilen ikke vil krænge i forhold dertil!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 16:33

?

> [...]
>
> Krængnings-stabilisatoren gør at man kan montere komfortable fjedre,
> samtidig med at bilen ikke vil krænge i forhold dertil!

Lyder som noget 2CV

--
Tom

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-09-10 13:25

On 24 Sep., 17:33, "Tom" <nospam> wrote:
> ?

> Lyder som noget 2CV

Ja og nej...

2CV'ens svingarme er jo ikke forbundet og kan derfor bevæge sig
uafhængigt af hinanden i højre og venstre side. Forestil dig 2CV'ens
svingarme forbundet af en torsionsstav, så har du et par svingarme,
som vil gøre modstand mod at bevæge sig forskelligt og dermed vil de
stritte imod ved krængning, men frit vil lade hjulene følges ad f.eks
ved kørsel over et et stillevejsbump.

Og lidt nørderi: 2CV har ikke krængningstabilisator, men nogle af
varianterne på A-modellen har: Ami har en på forakslen, og Ami Super
har en kraftigere foran samt en på bagakslen. Jeg har haft en Ami-
stabilisator monteret på min 2CV, og det giver bare understyring og
hjulspind i sving, da den løfter det indvendige forhjul ret tidligt.
Duer ikke, et par friske støddæmpere er meget bedre

MVH Leo

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-09-10 08:19

On Thu, 23 Sep 2010 20:17:28 +0200, alexbo wrote:

> Forestil dig du har stålarme, hvis det er muligt

Og der var så dagens grin...

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School