Fanger bordet? Vinder email udsendt ved en~
Fra : Optimus Prime

Dato : 22-09-10 11:20

Vil gerne hører eksperterne hvor vi står i nedenstående situation

I erhvervsmæssig sammenhæng kører virksomheden en konkurrence på
facebook, hvor der hver uge trækkes en vinder af et gavekort på 500kr.

Samme virksomhed udsender et ugentligt nyhedsbrev med tilbud og nye
konkurrencer til en liste af folk, som har accepteret at modtage dette
fra os - altså ikke udelukkende folk der har deltaget i nævnte konkurrence.

Problemet er at vores sekretær ved en fejl får udsendt en mail om at du
har vundet konkurrencen til en helt gruppe i stedet for kun til vinderen
- så alle i gruppen får en personlig stilet mail (navnet på modtageren
er flettet ind i mailen automatisk), hvor vi oplyser at man har vundet
den pågældende konkurrence.
Fejlen opdages umiddelbart efter og systemet stoppes, hvorefter der
udsendes en kort mail igen til de berørte, som tydeligt gør opmærksom på
der er sket en fejl og man altså ikke har vundet alligevel...

Om eftermiddagen samler vi alle mailadresserne fra alle de folk der har
reageret på dette (både dem som selvfølgelig er skuffede og sure over
ikke at have vundet alligevel og dem som helt ignorerer rettelsen og
bare skriver for at få præmien) - disse sender vi igen en mail hvor vi
forklarer hvad der er sket, henviser til offentliggørelsen af den
egentlige vinder (som i øvrigt blev trukket og offentliggjort FØR den
uheldige email blev sendt til folk)og igen beklager dybt...

Udover det selvfølgelig er dybt beklageligt og det er menneskeligt at
fejle osv, hvordan står vi så rent juridisk hvis nogen ikke stiller sig
tilfredse med vores undskyldning og insisterer på at modtage præmien?
Altså fanget bordet?
Og har det evt. nogen betydning om personen rent faktisk har deltaget i
den pågældende konkurrence eller ej?

Fra : Jubi

Dato : 22-09-10 11:46

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> præmien?
> Altså fanget bordet?
> Og har det evt. nogen betydning om personen rent faktisk har deltaget

Der mangler en viden om jeres betingelser for deltagelse i konkurrancen
og om der er skrevet noget om hvordan vinderen får besked.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-09-10 12:52

Den 22-09-2010 12:46, Jubi skrev:
> Der mangler en viden om jeres betingelser for deltagelse i konkurrancen
> og om der er skrevet noget om hvordan vinderen får besked.

Har sakset den fulde ordlyd af betingelserne, som man aktivt skal vælge
at acceptere for at deltage i konkurrencen:
(Diverse firmanavne etc. i nedenstående er "anonymiseret")

"Konkurrencen starter den 05. August 2010 og løber til og med 10.
Oktober 2010. Hver uge i perioden udtrækkes der et (1) gavekort på 400
kr. til Dansk Supermarked eller Coop Danmark. Man kan sagtens vinde mere
end en gang i denne konkurrence. Vinderne der bliver udtrukket, får
direkte besked, samt bliver offentliggjort på xxx/vindere, og i den
tilhørende facebook gruppe. Konkurrencen er ikke købsbetinget. Gevinsten
kan ikke ombyttes til kontanter eller anden form for præmie. Du skal
være over 18 år og have bopæl i Danmark for at kunne deltage i
konkurrencen. Der tages forbehold for tryk- og billedfejl.

Udtrækningsdatoer:
Mandag 9. aug., Mandag 16. aug., Mandag 23. aug., Mandag 30.aug.,
Mandag 6. sep., Mandag 13. sep., Mandag 20. sep., Mandag 27. sep.,
Mandag 4. okt. Mandag 11. okt.

Ved min deltagelse i konkurrencen accepterer jeg, at xxx og xxx fremover
kontakter mig pr. telefon, e-mail, sms eller pr. brev, i forbindelse med
konkurrencer og gode tilbud. Jeg har altid mulighed for efterfølgende at
frabede mig markedsføring fra xxx og xxx

Ved min deltagelse i konkurrencen accepterer jeg, at yyy må kontakte mig
pr. tlf. omkring tilbud på blade og magasiner.

Ved min deltagelse i konkurrencen accepterer jeg, at yyy samt yyy må
sende mig markedsføring via mail. Jeg har altid mulighed for
efterfølgende at frabede mig markedsføring fra yyy samt yyy."

Fra : Jubi

Dato : 22-09-10 13:59

> [...]
>

> Vinderne der bliver udtrukket, får direkte besked, samt bliver
> offentliggjort på xxx/vindere, og i den tilhørende facebook gruppe.

Jeg mener ovenstående giver modtagere af "vindermail" en pligt til selv
at kontrollere rigtigheden af den tilsendte mail.

Det må således give jer ansvarsfrihed overfor utilsigtede "vindermail".

Fra : JBH

Dato : 22-09-10 21:10

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrollere rigtigheden af den tilsendte mail.
>
> Det må således give jer ansvarsfrihed overfor utilsigtede "vindermail".

Lol...

Så vil jeg også have lov at komme med et "svar"

HVIS man DELTAGER i en konkurrence (" som man aktivt skal vælge at
acceptere for at deltage i konkurrencen") og efterfølgende får en mail om
at man har vundet, så fanger bordet sgu for konkurrenceudbyderen.....i
modsætning til de uopfordrede mails man ind i mellem modtager om at man har
vundet dit og dat, i en eller anden konkurrence/lotteri som man ikke anede
eksisterede eller aldrig har tilmeldt sig.

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-10 21:56

JBH skrev:

> [...]
> vundet dit og dat, i en eller anden konkurrence/lotteri som man ikke anede
> eksisterede eller aldrig har tilmeldt sig.

Jeg er tilbøjelig til at være enig. Men jeg vil godt slå fast at
dem der ikke har deltaget i konkurrencen, ikke har noget som
helst krav på penge. De ved at det er en fejl.

--
Bertel

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-09-10 23:30

> Jeg er tilbøjelig til at være enig. Men jeg vil godt slå fast at
> dem der ikke har deltaget i konkurrencen, ikke har noget som
> helst krav på penge. De ved at det er en fejl.

Tak, det var denne del vi var mest interesseret i - der er tale om et
stærkt begrænset antal som både har fået mail OG deltaget... Dem må vi
så tage hånd om og nøjes med at sige pænt undskyld til dem der ikke har
deltaget i konkurrencen

Fra : JBH

Dato : 23-09-10 17:04

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stærkt begrænset antal som både har fået mail OG deltaget... Dem må vi så
> tage hånd om og nøjes med at sige pænt undskyld til dem der ikke har

Lyder som en fornuftig løsning, men snak hellere med med en rigtig advokat,
ord som "fornuft" er fremmedord i juraverden

mvh
JBH