Hvortil evt. melde skole?
Fra : Søren

Dato : 21-09-10 06:32

Jeg har barn i en skole som som ser stort på dets plikt i en
bekendtgørelse - hvad de måske ikke ved, og måske retter op på efter
kontakt. Det ville i den forbindelse bare være rart at egentlig selv
vide hvor den slags egentlig ellers ville kunne meldes, selv om det
forhåbentlig ikke bliver aktuelt. Fejlen skyldes delvis et
"overordnet" kontor på kommunen, så henvendelser dertil nytter nok
ikke.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-09-10 14:05

On Tue, 21 Sep 2010 05:31:46 -0700 (PDT), Søren <sf@post.tele.dk>
wrote:

Du skal nok være lidt mere præsis.
>Jeg har barn i en skole som som ser stort på dets plikt i en
>bekendtgørelse
Hvilken bekengørelse ?

>Det ville i den forbindelse bare være rart at egentlig selv
>vide hvor den slags egentlig ellers ville kunne meldes, selv om det
>forhåbentlig ikke bliver aktuelt.
Hvad mener du med "slags" ?

>Fejlen skyldes delvis et overordnet" kontor på kommunen,
>så henvendelser dertil nytter nok kke.
Hvad er "Fejlen" ?

/Hans

Fra : Ole C

Dato : 21-09-10 14:07

Søren skrev blandt andet:

> Jeg har barn i en skole som som ser stort på dets plikt i en
> bekendtgørelse - hvad de måske ikke ved, og måske retter op på efter
> kontakt.

Det korrekte er naturligvis at finde ud af det ved at henvende dig direkte
til skolen...

> [...]
> forhåbentlig ikke bliver aktuelt. Fejlen skyldes delvis et
> "overordnet" kontor på kommunen, så henvendelser dertil nytter nok

Nu er du jo noget hemmelighedsfuld og fortæller ikke hvad "den slags" dækker
over - og om det overhovedet er en kommunal folkeskole?

--
vh
Ole C

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-09-10 19:28

Søren skrev

> Jeg har barn i en skole som som ser stort på dets plikt i en
> bekendtgørelse

Kommunen er pligtig til at give klagevejledning

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-10 20:22

Peter Lykkegaard skrev:

> Kommunen er pligtig til at give klagevejledning

Da ikke hvis det er en privatskole.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-09-10 20:59

Bertel Lund Hansen skrev

> Da ikke hvis det er en privatskole.

Hvor ser du at der er tale om en privatskole?

Jeg hæfter mig ved denne sætning:
"Fejlen skyldes delvis et "overordnet" kontor på kommunen,"

Men ja, det er sparsomt med oplysninger så man er til dels overladt til
gætterier

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-10 21:21

Peter Lykkegaard skrev:

> Hvor ser du at der er tale om en privatskole?

Hvor ser du at der ikke er?

> Men ja, det er sparsomt med oplysninger

Netop.

--
Bertel

Fra : Søren

Dato : 22-09-10 02:44

Mange tak for interessen, og selvfølgelig skulle jeg have tilføjet at
min mangel på præcision - beklager! - skyldes at det hele så vil
kunne identificeres, verserende på nettet. Det handler også om
samarbejdsklima. Min håb var bare at der måske var en generel tilgang
til melding af en skole, eller flere skoler (eller sådan et kommune-
skolekontor hvis det er dem der fejler og dem der skal meldes), der
overtræder noget i en Bekendtgørelse.

Ja, det drejer sig i dette sikre tilfælde om en kommunal skole, men
Bekendtgørelsen gør ikke forskel, og fejlen kan sikkert forekomme i
private også, så hvis klagegangen er forskellig så er det også af
interesse.

Ved påtale til det til sagen hørende kommunale kontor er mit gæt at
man ville svare omtrent: "Det ved skolerne at de skal, det er jo i
loven - vi går også ud med generel information", og hvis man svarer at
de altså ikke gør det de skal, omtrent: "vi kan jo ikke kontrollere
det i enhver skole; det ligger på det niveau hvor de selv bestemmer".
Man har nok også en slags egen endda tilsyneladende smuk "god idé" om
hvorfor man ikke skal gøre det.

Om klagevejledning, så er der altså ingen "sag" endnu.

Bare sådan at man i dialogen ikke antyder noget egentlig
grinagtigt. :-]

Fra : Ole C

Dato : 22-09-10 10:19

Søren skrev blandt andet:

> [...]
> Bekendtgørelsen gør ikke forskel, og fejlen kan sikkert forekomme i
> private også, så hvis klagegangen er forskellig så er det også af

Ja, der er en "kommandovej" - og den er naturligvis ikke ens for kommunale
skoler og privatskoler, selvom de begge i sidste ende er ansvarlige over for
Undervisningsministeriet.

> [...]
> det i enhver skole; det ligger på det niveau hvor de selv bestemmer".
> Man har nok også en slags egen endda tilsyneladende smuk "god idé" om

Du viker noget langt ude i gætterierne....

> Om klagevejledning, så er der altså ingen "sag" endnu.

Men hvis du mener det alvorligt og vil ud over teorierne, så kommer der vel
en "sag" - og dertil hørende klagevejledning.

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-10 07:15

"Søren" <sf@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Som skolemand finder jeg dit indlæg temmelig
uforståeligt trods al mulig vilje til at forsøge
at fatte hvad det er du mener. Du taler om "melde"
en skole for overtrædelse af nogle
bekendtgørelser, men du præciserer ikke hvad det
er det handler om. Det betyder man famler i
blinde.
Kort sagt: skolerne er naturligvis underkastet den
til enhver tid gældende lovgivning, men "regeres"
i øvrigt efter det nogle har kaldt for et
anstaltprincip hvor de internt stadfæster nogle
regler om skolens virke. Dette princip kan ikke
tilsidesætte gældende lovgivning, og hvis man
mener at en skole forsømmer sig, så er kommunen,
der ejer skolen, tilsynsførende og kun ansvarlig
over for lovgivningen og som aktuel klagevej
undervisningsministeren, evt. indenrigsministeren
(hvis det drejer sig om kommunernes forvaltning af
visse forhold i forbindelse med skolerne). Man
kunne godt tænke sig at andre ministerier kom på
banen. Fx er faget "kristendomskundskab" et fag
som undervisningsministeren ikke alene kan ændre
uden samtykke fra folketinget, medens hun i andre
tilfælde sagtens kan handle som minister.
Så uden den bekendtgørelse du nævner og som
åbenbart formummer sig i tågesnak, er det umuligt
at forholde sig til noget som helst. Din angst for
at sagen kan genkendes nærmer sig efter min
opfattelse det paranoide. Man kan sagtens skrive
om en sag anonymt og anonymisere forholdene uden
problemer på nettet. Man skal være ualmindelig
ihærdig hvis man skal kunne finde ud af hvad det
er for en skole det drejer sig om, og i øvrigt
hvem gider det?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-09-10 04:38

Bertel Lund Hansen skrev

> Hvor ser du at der ikke er?

Det har jeg redegjort for

- Peter

Fra : Søren

Dato : 23-09-10 02:11

Tak ahw, det drejer sig om lovgivning, ikke lokale anstaltregler. Så
jeg tænker mig nu et ministerium som klagegangen (bare så man ved som
sagt).

Men som Ole C skriver ikke for private, da de naturligvis ikke er ens
der?

Fra : Søren

Dato : 23-09-10 02:16

Og i øvrigt, paranoid eller ej det drejer sig ikke om
identificering af kun skolen, hvad der iofs heller ikke ville være
sjov.

Fra : Søren

Dato : 23-09-10 02:27

On 23 Sep, 10:10, Søren <s...@post.tele.dk> wrote:
> Men som Ole C skriver ikke for private, da de naturligvis ikke er ens
> der?

Nej ok, det var ministeriet også der kan jeg nu se.

Jeg skal kikke nærmere på hvordan ministerier plejer at håndtere
klager. Hvis det skal være sådan en, forestiller jeg mig det bliver i
samspil med skolen vad gælder indkredsning af konkrete fejlårsager.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-10 15:22

> [...]

klager. Hvis det skal være sådan en, forestiller
jeg mig det bliver i
samspil med skolen vad gælder indkredsning af

Kort: hvis man er utilfreds med en skole, mener at
den handler i strid med loven, går man til
skolelederen.Hjælper det så ikke, henvender man
sig til kommunen, og i værste tilfælde til
undervisningsministeriet som har det overordnede
lovgivningsmæssige ansvar.

Det er fremgangsmåden. Men det skal jo kunne
dokumenteres.