Arv og værdipapirer - *skal* de sælges?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-10 19:58

Hej alle

Min søster har fået at vide af en bankfidus at de værdipapirer vi
skal arve, ikke kan deles, men skal sælges og deles som
kontanter.

Er det virkelig rigtigt?

Hvis det er, hvad er så forklaringen?

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-09-10 20:07

On Mon, 20 Sep 2010 20:57:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>Min søster har fået at vide af en bankfidus at de værdipapirer vi
>skal arve, ikke kan deles, men skal sælges og deles som

Jeg kan forestille mig at de er navnenoteret, og det kunne være
årsagen. ?

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-10 20:23

Steen Hansen skrev:

> Jeg kan forestille mig at de er navnenoteret, og det kunne være
> årsagen. ?

Hvad vil det sige?

--
Bertel

Fra : Jet

Dato : 21-09-10 11:42

On 20 Sep., 21:57, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
>
> Min søster har fået at vide af en bankfidus at de værdipapirer vi
> skal arve, ikke kan deles, men skal sælges og deles som

Om dækning af værdipaprer
Værdipapirer navnenoteret i VP
Danske kunders danske værdipapirer er navnenoteret i
Værdipapircentralen, og er således registreret på den enkelte kunde.
Det giver dig fuld sikkerhed for alle dine danske værdipapirer.

Hvorimod gulerødder er ikke navnenoteret noget sted

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-10 20:21

Jet skrev:

> Værdipapirer navnenoteret i VP
> Danske kunders danske værdipapirer er navnenoteret i
> Værdipapircentralen, og er således registreret på den enkelte kunde.

Det vil sige at hvis vi bare fordelte papirerne, ville de fortsat
stå som boets ejendom? (det kan ikke lade sig gøre, men jeg
prøver bare at forstå det)

--
Bertel

Fra : Hanne Christensen

Dato : 21-09-10 20:41

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:9ibf965qt8lof9fchtogdm9dv4hiv81flj@news.dotsrc.org...
> [...]
>
> Min søster har fået at vide af en bankfidus at de værdipapirer vi
> skal arve, ikke kan deles, men skal sælges og deles som

Det lyder underligt. De fleste typer værdipapirer (ihvertfald papirer
registreret i VP) kan deles og overføres til jeres egne depoter. Hvad type
værdipapirer drejer det sig om?
Selvfølgelig er det nemmere for bankmanden at sælge værdipapirerne og score
kurtagen.

vh
Hanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-10 20:50

Hanne Christensen skrev:

> Det lyder underligt. De fleste typer værdipapirer (ihvertfald papirer
> registreret i VP) kan deles og overføres til jeres egne depoter. Hvad type
> værdipapirer drejer det sig om?

Jeg har ikke navnene på papirerne, men det er aktier og
obligationer.

> Selvfølgelig er det nemmere for bankmanden at sælge værdipapirerne og score
> kurtagen.

Ja, det er jo også min mistanke. De andre svar siger noget om
navnenotering. Kan du forklare hvad det er og hvad det betyder?

--
Bertel

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-09-10 23:31

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:n13i96tvt4p92j2msl4tddv4k14d3l2uv4@news.dotsrc.org...

> Ja, det er jo også min mistanke. De andre svar siger noget om
> navnenotering. Kan du forklare hvad det er og hvad det betyder?

Hej Bertel

Når aktier er navnenoteret er det for fordi der i firmaet (som aktierne er
i) er noteret i aktiebogen at Far/Mor/Onkel Lund Hansen ejer X stk aktier.
Der kan være fordele og ulemper ved navnenotering.
Fordelene kan variere, men er typisk at man f.eks. kun har adgang og
stemmeret til selskabets generalforsamling hvis aktierne er navnenoteret.
Ulemperne er mest i forbindelse med en (fjendtlig) overtagelse hvor køber
ikke ønsker at firmaet skal vide "han" besidder aktierne.
Begrebet kan sagtens være beskrevet i selskabets vedtægter.
Hvis bankrådgiveren mener det er et problem, så bed jeres familiemedlem om
at rette henvendelse til selskabet og få slettet navnenoteringen (nogen
steder kan det dog ikke lade sig gøre - f.eks. Vestas)

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-09-10 21:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det er jo også min mistanke. De andre svar siger noget om
> navnenotering. Kan du forklare hvad det er og hvad det betyder?

Det er aktier normalt, men det udelukker ikke overdragelse ved overførsel
fra et VP depot til et andet (uden salg).

Om der gælder særlige regler om at børsnoterede værdipapirer skal
realiseres for at fastsætte en kontantværdi (arveafgiften) ved jeg ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Poul Christensen

Dato : 21-09-10 21:39

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in news:4c991508$0$56795
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er aktier normalt, men det udelukker ikke overdragelse ved
overførsel
> fra et VP depot til et andet (uden salg).

Den praktiske overførsel fra et depot til et andet depot skal bankerne vel
stå for ligesom der skal ske indberetning til SKAT. Dette gør bankerne
næppe gratis, men prisen kender jeg ikke.

> Om der gælder særlige regler om at børsnoterede værdipapirer skal
> realiseres for at fastsætte en kontantværdi (arveafgiften) ved jeg
ikke.

når der er tale børsnoterede papirer bør der ikke være et
værdiansættelssproblem, som fordrer en egentlig handel

mvh poul christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-10 15:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Min søster har fået at vide af en bankfidus at de værdipapirer vi
> skal arve, ikke kan deles, men skal sælges og deles som
> kontanter.

> Er det virkelig rigtigt?

Nej, det er det ikke. Det er grebet ud af den blå luft. Jeg har
snakket med min advokat i dag, og han sagde at enten så er det
uvidenhed fra bankmandens side eller også vil han gerne score
kurtagen.

Det har intet som helst med navnenotering at gøre.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 22-09-10 20:31

On Wed, 22 Sep 2010 16:50:27 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>kurtagen.
>
>Det har intet som helst med navnenotering at gøre.

Kurtagen(gebyret) for at ændre navnet kan også være langt større end
kurtagen ved at sælge og så købe aktien tilbage, i dag er der stor
konkurence på kurtagen ved køb/salg af aktier, hvorimod der formentlig
ikke er konkurence på kurtagen ved f.eks navneændring.

Steen