nemID
Fra : Ralph

Dato : 20-09-10 12:52

Ups, var lidt for hurtig før.

Håber gruppen er den rigtige.

Vi er fire personer der i øjeblikket
har adgang (=adgangskode+underskriftsfil)
til firmabankkonto 1 og 2, det kører fint fra
fire-fem forskellige computere.

Når vi nu skal over til nemID, skal vi så
kopiere papkortet så vi får et hver, eller er
det at udvise uansvarlighed = manglene erstatning
ved misbrug/hackning.

Eller får vi et personligt kort hver så man selv kan
aftale med banken hvilke konti man har adgang til.
Eller får man fire kort med koder til firmaet og et
til vore private konti.

Jeg har talt med banken, men de ved ikke noget endnu?

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 13:27

"Ralph" skrev

> Vi er fire personer der i øjeblikket
> har adgang (=adgangskode+underskriftsfil)
> til firmabankkonto 1 og 2, det kører fint fra
> fire-fem forskellige computere.

Mener du I har samme brugernavn og samme adgangskode, for så vil jeg foreslå
at I skifter til hver sin bruger med med hver sin kode, og derved hver sit
nøglekort.

Danske Bank har f.eks. en løsning der kan skelne mellem brugerne.

Fleksibel brugeradgang
Du har mulighed for at vælge lige så mange brugeradgange, som der er behov
for i virksomheden. På den måde kan forskellige personer få adgang til
forskellige moduler og have forskellige rettigheder til f.eks. at kunne se
kontoposteringer eller foretage betalinger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 20-09-10 16:03

> [...]
> adgang til forskellige moduler og have forskellige rettigheder til
> f.eks. at kunne se kontoposteringer eller foretage betalinger.

Der er da ikke noget jura i den der, snarere en brugsanvisning.
dk.forbruger har haft det emne oppe, endda flere gange.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Ralph

Dato : 20-09-10 16:19

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> Der er da ikke noget jura i den der, snarere en brugsanvisning.
> dk.forbruger har haft det emne oppe, endda flere gange.

Derfor startede jeg også med spørgsmålet om det var den rigtige gruppe, men
jeg flytter spørgsmålet, tak.

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 20-09-10 16:21

> Mener du I har samme brugernavn og samme adgangskode, for så vil jeg
> foreslå

Jeps, Morsø Bank har - tilsyneladende ikke anden mulighed, men det ændrer
sig nok. Tak for svar, jeg flytter spørgsmålet til forbrugergruppen.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 16:51

"Ralph" skrev

> Jeps, Morsø Bank har - tilsyneladende ikke anden mulighed, men det ændrer
> sig nok. Tak for svar, jeg flytter spørgsmålet til forbrugergruppen.

Eller måske til Morsø.

Forøvrigt tror jeg det løser sig selv, en NemID indlog er personligt,
hvis du får en andens persons NemID til en bank har du den samtidig til alt
andet af vedkommendes private forhold.
Det er selvfølgelig ikke acceptabelt.
Det vil også gå op for Morsø Bank, så de vil uden tvivl åbne for muligheden
for flere brugere på netbanken.

En ting er at du logger ind som Jørgen i banken, men Jørgen vil nok ikke
have at du kan være Jørgen overalt.
At du bruger Jørgens adgangskode til firmaet hoveddør kan nok også
accepteres,
men næppe at du får en kopi af alle hans nøgler i øvrigt.
Det gør du med NemID.

Godt du spurgte, for det går op for mig at NemID vil betyde at konen og jeg
ikke kan logge på hinandens netbank.
Det skal der kigges på.

Der må være en lov om det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus H

Dato : 20-09-10 17:26

CUT
> Godt du spurgte, for det går op for mig at NemID vil betyde at konen og jeg
> [...]
I Danske Bank er det et spørgsmål om at give fuldmagt til dine netbanks konti.
Der er flere niveauer du kan give fuldmagt til.

Klaus H

Fra : Hauge

Dato : 20-09-10 17:29

Klaus H skrev:
> I Danske Bank er det et spørgsmål om at give fuldmagt til dine netbanks konti.

Sådan er det også i Sydbank og sikkert også i mange andre, hvis man kan
finde ud af at forklare banken sit behov..

Mvh Hauge

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 17:49

"Klaus H" skrev

>I Danske Bank er det et spørgsmål om at give fuldmagt til dine netbanks
>konti.
>Der er flere niveauer du kan give fuldmagt til.

Så vil jeg finde et passende lavt til konen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-09-10 21:20

> Danske Bank har f.eks. en løsning der kan skelne mellem brugerne.

Niks. Jeg har bøvlet med at jeg både har en privat konto og en
erhvervskonto. Disse to aftaler kan jeg skifte i mellem helt uden at bruge
hverken password eller ændre id. Det er rigtig træls, men der er ikke noget
at gøre ved det - siger banken.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 21:32

"Maria Frederiksen" skrev

> [...]
> erhvervskonto. Disse to aftaler kan jeg skifte i mellem helt uden at bruge
> hverken password eller ændre id. Det er rigtig træls, men der er ikke

Citatet er fra Danske Bansk hjemmeside, Business online.
http://www.danskebank.dk/da-dk/Erhverv/Mellem-erhverv/Online-services/Business-Online/Pages/Business-Online.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-09-10 23:07

> Citatet er fra Danske Bansk hjemmeside, Business online.
> http://www.danskebank.dk/da-dk/Erhverv/Mellem-erhverv/Online-services/Business-Online/Pages/Business-Online.aspx

Ja, mod ekstra betaling. Det findes ikke som udgangspunkt, og det findes
ikke for private.

Mvh Maria

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 20-09-10 20:13

Den 20-09-2010 13:51, Ralph skrev:
> [...]
> Eller får man fire kort med koder til firmaet og et
> til vore private konti.
>
> Jeg har talt med banken, men de ved ikke noget endnu?

scan det ind konvatere det til pdf gi det et mærkeligt fil navn
få et scan hver

fut

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-10 06:13

Ralph skrev den 20-09-2010 13:51:
> [...]
>
> Når vi nu skal over til nemID, skal vi så
> kopiere papkortet så vi får et hver, eller er
> det at udvise uansvarlighed = manglene erstatning

ja.
Nøglekort må jf. aftalen I har indgået med NemID ikke kopieres på nogen
måde! (læser I brugerbetingelserne for NemID eller klikker I bare accepter?)

Det man gør istedet er, at én person står for kontoen og så uddeler
fuldmagter til de andre.

De andre tilgår så kontoen vha deres egne NemID.

Skulle det ske, at den éne person dør eller andet som gør, at personen
ikke længere kan/skal tilgå kontoen, så må man lige ringe til banken og
fortælle rette sammenhæng....og så derfra finde næste skridt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ralph

Dato : 21-09-10 23:20

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nøglekort må jf. aftalen I har indgået med NemID ikke kopieres på nogen
> måde! (læser I brugerbetingelserne for NemID eller klikker I bare
> accepter?)

Jeg/vi har ikke fået TILBUDT nemID endnu, derfor lidt svært at læse
brugerbetingelser, blot en tanke jeg fik.

> Det man gør istedet er, at én person står for kontoen og så uddeler
> fuldmagter til de andre.
>
> De andre tilgår så kontoen vha deres egne NemID.

Og så får alle nemID samme dag/uge/måned? Eller kan bruger 2-3 og 4 så blot
vente på at bruger 1 får rettighed til at uddele fuldmagter? Jeg aner
absolut INTET om tildelingstidspunkter, fuldmagtsgivnig, deling af nemID,
som nok kan forståes, derfor mit spørgsmål.

> Skulle det ske, at den éne person dør eller andet som gør, at personen
> ikke længere kan/skal tilgå kontoen, så må man lige ringe til banken og
> fortælle rette sammenhæng....og så derfra finde næste skridt.

Det var så det jeg startede med - altså at ringe til banken, men de vidste
nada. Nu har jeg så snakket med en anden bankdame idag, hun sagde at vi skal
have personlige aftaler alle 4 med banken og udfra disse aftaler/fuldmagter
gives der adgang til de korrekte konti, simpelt, men besværligt .....

--
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-10 06:10

Ralph skrev den 22-09-2010 00:20:

> Og så får alle nemID samme dag/uge/måned?

Gå igang med at bestille NemID som individer idag!

I behøvedes ikke vente på bankens initiativ.

Afsted til nærmest Borgerservice i jeres kommune i samlet flok, så går
der et par minutter mellem hver udstedelse...mon I kan leve med så kort
et udstedelsesinterval?

> [...]
> absolut INTET om tildelingstidspunkter, fuldmagtsgivnig, deling af nemID,
> som nok kan forståes, derfor mit spørgsmål.

Så lad tiden vise hvordan det foregår.

La' i hvert fald være med at stresse eller male fanden på væggen.

> [...]
> have personlige aftaler alle 4 med banken og udfra disse aftaler/fuldmagter
> gives der adgang til de korrekte konti, simpelt, men besværligt .....

Bare vent...i det daglige bliver det nemmere. plus at I bedre kan følge
hvem der laver hvad på hvilke tidspunkter.

Giv lige systemerne en chance for at komme i daglig drift og
medarbejderne en mulighed for at samle noget praktisk erfaring. Det er
også nyt for dem.