Danmarks Melodibog.
Fra : Henning Jensen

Dato : 21-09-10 14:27

Danmarks melodibog, bind 1 og 2.

Disse, helt op i min ungdom, helt uundværlige nodebøger, har "Det kgl.
Bibliotek", indscannet de to første bind af, og lagt på Nettet som pdf
filer.
Disse melodibøger, der endte som fem bind ved WW2's slutning, rummer en
meget stor del af den danske sangskat gennem 150 år.
I min ungdomstid var det ikke usædvanligt, at disse 5 bind kunne være en
konfirmationsgave.
(Jeg medgiver, at det var hårde tider).

http://www.kb.dk/da/nb/nyheder/mta/breve2010/1002melodibog.html

http://www.kb.dk/permalink/2006/mus/DMB/

De to første bind indeholder hovedsagelig danske sange, og de
efterfølgende tre bind også en hel del romancer.
Et hastigt blik gennem listen, kan næsten give een tårer i øjnene.
Her, bare for at nævne nogle eksempler:

Lange-Müllers "Lille røde Rønnebær", med tekst af Thor Lange.
Peter Heises "Da bank paa mit Vindu", med tekst efter Claus Groth.
Og igen Lange-Müller: "Kornmodsglansen", denne herlige serenade, som
vistnok oprindelig er en korsang.

Hele denne danske melodiskat er tilsyneladende ukendt af den nutidige
befolkning. På YouTube eksisterer der så godt som intet fra 'Danmarks
Melodibøger', og de meget få eksempler jeg kan finde, er i forfærdelige
udførelser.
En Erling Sørensen har indspillet nogle af disse gamle sange og romancer
på klaver og lagt på YouTube. Men det er jo ikke den rigtige måde, at
præsentere den danske sangskat på, for er man ikke træt af disse sange
forvejen, så skal man nok blive det.

http://www.youtube.com/watch?v=GT1hoyuwhU4&p=B22CEA684ABFAD0B&playnext=1&index=4

Henning. (Dette må da være et vægtigt bidrag i kampen mod den tyske
schlagerinvasion)

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-09-10 10:39

Den 21-09-2010 15:26, Henning Jensen skrev:
> Danmarks melodibog, bind 1 og 2.

Jeg vidste, at emnet ville være populært, så jeg har søgt lidt mere på
YouTube.

Jeg nævnte Lange-Müllers "Kornmodsglansen". YouTube giver et svar med
studenter-sangforeningen.
Dette, i musikalsk henseende seriøse sangkor, synger sangen helt som den
fortjener. Men her er der igen det med YouTube, at mange af "nørderne"
der uploader til YouTube, gør det enten forkert, eller i en dårlig
kvalitet. Men det er ikke sangens skyld:

http://www.youtube.com/watch?v=vjY1zLdKnLo&feature=related

I min søgen på YouTube efter 'sangens danske guldalder', dukkede navnet
Preben Torntoft op. Da jeg så navnet, kunne jeg godt huske hans
popularitet. Men da jeg så, at Danacord, dette seriøse danske
pladeselskab, havde udgivet en hel CD med ham, blev jeg 'rigtignok' lidt
forbavset. Det er godt nok selektivt.
Men jeg må erkende, at i de to år, før han kom i konfirmationsalderen,
kunne han synge på en sober og meget enkelt måde:

http://www.youtube.com/watch?v=v4BmfQaXbjY

Lange-Müllers, i gamle dage populære 'Giro 413-schlager', "Lykken er
ikke gods eller guld", blev i 'giroens' barndom, sunget af Tenna Kraft.
Jeg havde engang lejlighed til, at sidde ved foden af hendes pragtfulde
villa i Skodsborg, på kanten af Øresund. Tanken strejfede mig da, at
hendes, dette vidunderlige sted, stod i stor kontrast til sangen.
Sangen, "Lykken er ikke o.s.v." blev siden gensunget af Kathy Bødtger,
i en fuldstændig misforstået og forvansket 'grim' salmestil:

http://www.youtube.com/watch?v=Oik4mF_J8iY

Det blev selvfølgelig ikke den store succes.

Henning.