Hvor meget effekt fra cigaretstik
Fra : Lars Thomsen

Dato : 19-09-10 08:01

Jeg har en Pegeout 307 SW hvor jeg skal bruge 60W fra cigaretstikket. Kan
jeg hive så meget effekt ud af et sådan 12V stik? Ved nogen hvad max. effekt
fra et cigaretstik egenligt er for en biltype som min?

Lars

Fra : Menabra

Dato : 19-09-10 08:21

"Lars Thomsen" <lars@flexcom.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg hive så meget effekt ud af et sådan 12V stik? Ved nogen hvad max.
> effekt fra et cigaretstik egenligt er for en biltype som min?

Find ud af hvor stor sikringen for cigartænderen er.
Derefter er det bare (volt x amp. = watt)

mvh
Menabta

Fra : alexbo

Dato : 19-09-10 08:22

> [...]

> jeg hive så meget effekt ud af et sådan 12V stik? Ved nogen hvad max.
> effekt fra et cigaretstik egenligt er for en biltype som min?

120-180W de er som regel sikret med 10-15 Ampere, og med 12v er det 120-180
W.
Hvis du har en instruktionsbog kan du se hvor stor sikringen er, men der
skal en del strøm til at få en cigartænder til at blive rødglødende, så
under 10A er den aldrig.

Det gør så også at de kan trække en køletaske eller lille kaffemaskine.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 19-09-10 09:44

Lars Thomsen tastede følgende:
> [...]
> hive så meget effekt ud af et sådan 12V stik? Ved nogen hvad max. effekt fra
> et cigaretstik egenligt er for en biltype som min?

60W på 12V kræver en sikring på 5Amp. Så kan du selv tjekke om
din sikring ikke er større (hvilket den med 112% sikkerhed er).
I de biler jeg har splittet ad, har ledningen til cigarstikket altid
været en tyk fætter der kan tåle noget belastning, så jeg vil ikke
på noget tidspunkt være bleg for at tilslutte noget til dette stik.
Undtagelsen for denne, min egen, regel vil være en omformer til
220v som kan levere mange watt (>300 watt).

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Lars Thomsen

Dato : 20-09-10 08:49

Tak for svarene. Den med sikringstallet var fiks. Min er 8 Amp, så jeg har
vel 96W at gøre godt med, hvis P=U*I stadig gælder

Jeg var egenligt mere bekymret for om bilens generator kunne levere denne
ekstra strøm, men det er vel ikke noget problem. Hvor meget bruger en bil
under normal kørsel i effekt (altså lys, ventialtor og evt. Aircondition)

Lars

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 09:05

"Lars Thomsen" skrev

> Tak for svarene. Den med sikringstallet var fiks. Min er 8 Amp, så jeg har
> vel 96W at gøre godt med, hvis P=U*I stadig gælder

Så var den alligevel under 10, jeg har så aldrig set en 8 Amp. sikring.

> [...]
> under normal kørsel i effekt (altså lys, ventialtor og evt. Aircondition)

Aircon bruger næsten ingenting den er trukket af en rem, men lys ca. 120
watt, elbagrude 100w. blæser 60w, varmesæder 80w stykket, visker 150w.
Generatoren kan levere 40-60Amp.

mvh
Älex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-09-10 15:38

> "Lars Thomsen" skrev

> Så var den alligevel under 10, jeg har så aldrig set en 8 Amp. sikring.

> Aircon bruger næsten ingenting den er trukket af en rem,

Koblingen bruger 3-4A, så den holder ikke helt.

men lys ca. 120
> watt, elbagrude 100w. blæser 60w, varmesæder 80w stykket, visker 150w.
> Generatoren kan levere 40-60Amp.

Kommer delvis an på alderen af bilen.
Mange nye biler har betydelig større generator.
I dagens DK er en generator på under 100A noget af et særsyn.
Større biler er set med generatorer på op til 250A.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-09-10 16:19

> Aircon bruger næsten ingenting den er trukket af en rem, men lys ca. 120
> watt, elbagrude 100w. blæser 60w, varmesæder 80w stykket, visker 150w.
> Generatoren kan levere 40-60Amp.

Aircon bruger næsten ingenting?

Hvor lidt Watt mener du det er? Nu har du jo givet eksempler på andre
brugere ...

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 17:08

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Hvor lidt Watt mener du det er?

Meget lidt i forhold til køleeffekten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-10 16:41

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Aircon bruger næsten ingenting den er trukket af en rem, men lys ca. 120
>watt, elbagrude 100w. blæser 60w, varmesæder 80w stykket, visker 150w.
>Generatoren kan levere 40-60Amp.

Alex - mange biler bruger mere strøm end det, en 90A generator er ikke
nogen sjældenhed, både min Scorpio og Golf'en har en 90A
fabriksmonteret

--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 17:20

<jan_stevns>

> Alex - mange biler bruger mere strøm end det, en 90A generator er ikke
> nogen sjældenhed, både min Scorpio og Golf'en har en 90A
> fabriksmonteret

Ja men en generator giver aldrig mere end lidt over halvdelen af den
nominelle effekt.
Spørgmålet var om hvad bil normalt bruger og hvad en generator normalt kan
klare, og det er hvad jeg skrev.

90A er det 1080 watt.
Kan du tælle så stort et forbrug sammen på en Golf eller Scorpio.

Nogle taxaer kan have behov for meget store batterier og kraftige
generatorer de har
mange ting tændt og holder meget stille, men ellers er der meget få biler
med generatorer over 100 A.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-09-10 17:34

> [...]
> nominelle effekt.
> Spørgmålet var om hvad bil normalt bruger og hvad en generator normalt kan

Nej, det er nærmere 1296W
Hvorfor?
Fordi en generator i dag oftest kører med 14,4V

> [...]
> generatorer de har
> mange ting tændt og holder meget stille, men ellers er der meget få biler

For 5-10år siden? Ja.
I dag? Nej.
Som skrevet andetsteds, så har langt de fleste biler i dag en generator på
100A eller derover.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 20-09-10 17:41

"Uffe Bærentsen" skrev

> Fordi en generator i dag oftest kører med 14,4V

Det gør ingen forskel fordi en 12 volt forbruger bare vil bruge det mere.
Så man skal enten regne med det wattforbrug der opgives med 12 volt eller
regne det hele om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-09-10 17:54

> [...]
> Så man skal enten regne med det wattforbrug der opgives med 12 volt eller

Hvis du vil kende det virkelige forbrug, så skal du regne det om.
Dog er der tilfælde, hvor forbruget er det samme, selv om spændingen
varierer.
Forstærkere der har en switchmode power supply indbygget er ligeglade med
den slags variationer i spændingen.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-10 22:07

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

(*1)
>Ja men en generator giver aldrig mere end lidt over halvdelen af den
>nominelle effekt.

(*2)
>Spørgmålet var om hvad bil normalt bruger og hvad en generator normalt kan
>klare, og det er hvad jeg skrev.

ad 1 : Så skråsikker ville jeg egentligt ikke være - hvis det er
vinter, og Scorpioen har været træg at starte, lader den akkumulatoren
med over 40Amp, og leverer stadig strøm til det resterende, lys,
tænding, sædevarme, elruder,
.... og vi snakker om meget udstyr

Så dit _aldrig_ er sådan lidt vovet :)

ad 2 - bruger moderne biler overraskende meget strøm under drift, til
alt muligt krimskrams. Jeg tror helt ærligt, der ligger seriøse
overvejelser bag den størrelse Generator en fabrik vælger

Fra : niels w.

Dato : 20-09-10 09:37

I mange biler afbrydes strømmen til cigartænderen når man slukker for
tændingen. Hvor sker denne afbrydelse, i selve tændingslåsen eller et
andet sted (et relæ)? Jeg har af og til brug for at kunne anvende
stikket uden at bilen iøvrigt er "tændt". Kan jeg uden "store
armbevægelser" omgå den afbrydelse, eller skal jeg trække en ledning
direkte fra batteriet (med sikringer imellem)? Punto 1,2 (2002).
mvh Niels W.