Hvem betaler fragten?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 21:30

Jeg købte for nogle dage siden 2 stk ladeapparater til min "SE Xperia
mini pro" mobiltelefon hos firmaet "mytrendyphone":

http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-ep700-32187p.html

Under billedet på hjemmesiden står:

"Original Sony Ericsson EP700 Rejselader.

Passer til: Aspen, Cedar, Spiro, Vivaz, Vivaz Pro, Xperia X10, Xperia
X10 mini, *Xperia X10 mini pro*, Xperia X2, Xperia X5, Xperia X8, Yendo"

(min fremhævelse)

Da jeg har fået laderne opdager jeg at de får min mobil til at fryse så
den er ubrugelig under ladningen og et stykke tid efter.

Dét skriver jeg og forklarer til mytrendyphone, der så opfordrer mig til
at sende laderne tilbage så de kan blive byttet til en anden model.

Returfragten (24 kr.) skal jeg dog selv betale for - som de skriver:

"Det var en feil bestilling dessverre så vi kan ikke kreditere pengen
for portoen."

Dette forekommer mig noget ulogisk og jeg tror at jeg har ret til at de
skal betale portoen, men har jeg mulighed for at få ret?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 12:04

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]

> Passer til: Aspen, Cedar, Spiro, Vivaz, Vivaz Pro, Xperia X10, Xperia
> X10 mini, *Xperia X10 mini pro*, Xperia X2, Xperia X5, Xperia X8, Yendo"

Du er blevet lovet af laderen passer til din mobil.

> Returfragten (24 kr.) skal jeg dog selv betale for - som de skriver:

Nej, det skal du ikke.

> "Det var en feil bestilling dessverre så vi kan ikke kreditere pengen
> for portoen."

Det er en mangel ved den bestilte vare at den ikke lever op til
det lovede fra hjemmesiden. Derfor skal sælger sørge for at
udbedre manglen uden udgift for dig.

> Dette forekommer mig noget ulogisk og jeg tror at jeg har ret til at de
> skal betale portoen, men har jeg mulighed for at få ret?

Næppe ved så lille et beløb. Forbrugerklagenævnet har en
bagatelgrænse på 800 kr. (for den slags klager).

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-09-10 12:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du er blevet lovet af laderen passer til din mobil.

Er "SE Xperia mini pro" det samme som "Xperia X10 mini pro"?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 12:31

Den 16-09-2010 13:07, Erik Olsen skrev:

> Er "SE Xperia mini pro" det samme som "Xperia X10 mini pro"?

Ja
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 12:34

> Næppe ved så lille et beløb. Forbrugerklagenævnet har en
> bagatelgrænse på 800 kr. (for den slags klager).

Øv.

Nå, men så får de en bedømmelse på Trustpilot i stedet.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 20:49

> Næppe ved så lille et beløb. Forbrugerklagenævnet har en
> bagatelgrænse på 800 kr. (for den slags klager).

Gav mytrendyphone en bedømmelse på trustpilot; hér er deres svar:

"God dag,
Vi beklager mye for uleiligheten du har hatt ved å handle hos oss.
Vi hadde dessverre ikke anledning til å teste produktet og dette er
sannsynligvis en feil i vår beskrivelse.
Jege beklare mye at du ikke fikk pengen for frakten og ber deg sende oss
ditt kontonummer så vi kan kreditere dem snarest mulig.
Jeg kan se at vi sendte deg andre produkter og jeg håper at de fungerer nå.
Jeg beklager en gang til for feilen og uleilighetn.

Med venlig hilsen
MyTrendyPhone.dk"

;)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-10 21:03

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> Jeg kan se at vi sendte deg andre produkter og jeg håper at de
> fungerer nå. Jeg beklager en gang til for feilen og uleilighetn.

Imponerende kundeservice.

Det synes jeg personligt ikke du har fortjent. Du faldt i den klassiske
fælde ved ikke klart og tydeligt at anføre om der var tale om en
reklamation, eller om du havde fortrudt købet, og så handle helt strikt
derefter. Man kan ikke retmæssigt reklamere og samtidig vælge at få
byttet til en vare af en anden type.

Det er noget andet hvis det er den erhvervsdrivende som foreslår en
sådan løsning på udsagnet: "Jeg har en reklamation. ... Hvad gør vi ved
det?

Fra : alexbo

Dato : 16-09-10 12:49

"Hans Paulin skrev

> "Original Sony Ericsson EP700 Rejselader.

> Dét skriver jeg og forklarer til mytrendyphone, der så opfordrer mig til
> at sende laderne tilbage så de kan blive byttet til en anden model.

Hvorfor skal du have en anden model?
Ifølge Sony Erikson passer modellen til din telefon.

Hvilken lader har du modtaget og hvilken lader vil de bytte til?

Men uanset det, har du bestilt den rigtige lader, enten virker den ikke
eller også har de sendt en forkert, i begge tilfælde er returfragten sælgers
problem.
Det er ikke dig der fortryder dit køb og vil købe noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 13:18

Den 16-09-2010 13:49, alexbo skrev:

> Hvorfor skal du have en anden model?
> Ifølge Sony Erikson passer modellen til din telefon.

I praxis virker laderne ikke til min mobil; om det er SE eller
mytrendyphone der har "besluttet" at de passer ved jeg ikke; at stikket
passer i er i hvert fald ikke nok.

Den model lader jeg først modtog fra mytrendyphone lader med lidt færre
A end den originale model (som jeg fik med da jeg købte mobilen); om dét
er nok til at skabe ravage tvivler jeg på; hvad der ellers kan være af
forskel ved jeg ikke.

> Hvilken lader har du modtaget

Jeg har modtaget dénne lader som jeg linkede til i mit oprindelige indlæg:

http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-ep700-32187p.html

og hvilken lader vil de bytte til?

og jeg har bedt dem bytte til en enkelt lader som denne:

http://www.mytrendyphone.dk/shop/lader-saet-cigarettaenderkabel-20575p.html

(at de så sendte 2 stks. af dem på trods af at jeg i både en mail samt
på et i returpakken vedlagt stykke A4-papir tydeligt havde skrevet at
jeg kun skulle have ét eksemplar denne gang og derfor - igen - har været
på posthuset for at returnere deres produkter er så en anden ting)

> [...]
> problem.
> Det er ikke dig der fortryder dit køb og vil købe noget andet.

Nej, jeg havde gerne beholdt de to ladere hvis bare de havde virket.

Men min telefon reagerede på en så uhensigtsmæssig måde da jeg satte
laderen til at jeg troede den var gået i stykker (frøs og skærmen
"flimrede") at jeg var meget lidt begejstret for at sætte den næste
lader til for at se om den var lige så ubrugelig.

Har efter alt bøvlet med laderne set at den originale lader til min
mobil også er til salg hos mytrendyphone:

http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-ep700-32187p.html

Hvori forskellen på de to består skal jeg dog ikke kunne sige; den
uoriginale lader jeg nu har fået byttet til fungerer fint på trods af
afvigelser i ladestyrke fra den originale lader.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 13:22

Den 16-09-2010 14:17, Hans Paulin (6310) skrev:
> Har efter alt bøvlet med laderne set at den originale lader til min
> mobil også er til salg hos mytrendyphone:

Forkert link; her kommer det rigtige:

http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-ep800-32130p.html

Fra : alexbo

Dato : 16-09-10 13:50

"Hans Paulin skrev

> og jeg har bedt dem bytte til en enkelt lader som denne:

Så har du jo fortrudt dit køb og skal selv betale returportoen.

Nu er det lidt svært i hvert fald for mig at hitte rede i hvad du egentlig
mener.
Først køber du en original lader.
"Original Sony Ericsson EP700 Rejselader."

Så opdager du at de også sælger originale ladere.
"Har efter alt bøvlet med laderne set at den originale lader til min
mobil også er til salg hos mytrendyphone:"

Ifølge Sony Erikson passer en EP700 til Xperia mini pro.
http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/topics/ep700/energyefficiency?cc=dk&lc=da

Hvis du selv vælger en anden model er det dit valg og dig der skal betale,
du skifter oven i købet til en billader, en helt anden slags lader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 14:36

Den 16-09-2010 14:50, alexbo skrev:
> "Hans Paulin skrev

> Så har du jo fortrudt dit køb og skal selv betale returportoen.

Jeg har ikke fortrudt mit køb, men når skidtet ikke virker kan jeg jo
ikke bruge eller beholde dem, vel?

> Nu er det lidt svært i hvert fald for mig at hitte rede i hvad du egentlig
> mener.
> Først køber du en original lader.
> "Original Sony Ericsson EP700 Rejselader."

Ja.

> [...]
> mobil også er til salg hos mytrendyphone:"

Ja.

> Ifølge Sony Erikson passer en EP700 til Xperia mini pro.

Ok.

Og iflg. mytrendyphones hjemmeside passer de ladere jeg oprindelig købte
også til min mobil, ikke?

> Hvis du selv vælger en anden model er det dit valg og dig der skal betale,

Jeg vælger en anden model *for overhovedet at få noget der virker* ;
billaderen havde jeg konstateret virkede da jeg prøvede den.

> du skifter oven i købet til en billader, en helt anden slags lader.

Nej, det er både en bil- og "bord"lader; den har en dobbeltfunktion.

Når jeg overhovedet nævner at de også sælger den lader der originalt
fulgte med til min mobil er det blot til alm. orientering.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 17-09-10 07:51

On 2010-09-16 15:36, Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg har ikke fortrudt mit køb, men når skidtet ikke virker kan jeg jo
> ikke bruge eller beholde dem, vel?

Korrekt, men nogle gange er det den nemmeste løsning at slippe af med
problem-inkøb på den konto.

Du kan jo altid købe en anden efterfølgende

/Henning

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 07:57

Den 17-09-2010 08:51, Henning skrev:

> Korrekt, men nogle gange er det den nemmeste løsning at slippe af med
> problem-inkøb på den konto.

Jeg forstår ikke hvad du mener? :)

> Du kan jo altid købe en anden efterfølgende

Øhe, jo; dét har jeg jo også gjort!? :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 17-09-10 08:33

On 2010-09-17 08:57, Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener? :)

Du har købt en lader som ikke virker efter hensigten.

De påstår den virker, men du har fundet ud af at den ikke helt opfører
sig som du vil ha den til.

SÅ kan du slippe af med den ved at fortryde dit køb. Det kan de på ingen
måde slippe uden om.

Det du har betalt for den skal du have retur uden fradrag. Derimod
kommer du nok til at hænge på returportonen er jeg bange for, med mindre
de firvilligt går med til at sende en pakke-label til returneringen, men
det er ikke noget de er forpligtet til at gøre.

Desværre

/Henning

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 08:52

Den 17-09-2010 09:33, Henning skrev:

> Du har købt en lader som ikke virker efter hensigten.

Ja.

> De påstår den virker,

De påstår (ligesom SE) at den passer til min mobil, og når SE påstår det
går jeg 100% ud fra at dét er rigtigt.

Ergo må der have været en fejl i de to (og muligvis flere) ladere som
jeg fik eftersom det er nærmest umuligt at slutte dem forkert til en mobil.

> men du har fundet ud af at den ikke helt opfører
> sig som du vil ha den til.

De lammer min mobil i 1. omgang; hvad der evt. kunne ske på sigt tør jeg
hverken tænke på eller gisne om.

> SÅ kan du slippe af med den ved at fortryde dit køb.

Hvilket vel er meget naturligt?

> Det kan de på ingen
> måde slippe uden om.

Nej.

> [...]
> de firvilligt går med til at sende en pakke-label til returneringen, men
> det er ikke noget de er forpligtet til at gøre.

I tilfælde af at jeg bare havde fortrudt mit køb ville det osse være ok
for mig at jeg skulle betale returportoen; det ville da være urimeligt
(i min optik) overfor mytrendyphone at de skulle betale for mine luner.

> Desværre

Ja ja :); køber bare et andet sted med et mere menneskeligt ansigt næste
gang :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-10 11:28

Hans Paulin (6310) wrote:

> De lammer min mobil i 1. omgang; hvad der evt. kunne ske på sigt tør
> jeg hverken tænke på eller gisne om.

Det kan være en fejl ved din mobil.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 12:06

Den 17-09-2010 12:27, Erik Olsen skrev:

> Det kan være en fejl ved din mobil.

Dét kan det selvfølgelig.

Men da mobilen er sprit ny, virker fint med den medfølgende originale
lader, virker fint med cigartænderladeren og virker fint blot med et af
usb-kabelerne i en hvilkensomhelst pc har jeg valgt at lade tvivlen
komme mig selv tilgode og satse på at lige netop de to ens ladere jeg
modtog fra mytrendyphone - som gentagne gange fik min mobil til at fryse
mens alle andre lademuligheder indimellem forsøgene med mytrendyphones
ladeapparater virkede fint - er fejlbehæftede.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-09-10 08:34

On Fri, 17 Sep 2010 08:51:16 +0200, Henning <none@nowhere.invalid>
wrote:

>Korrekt, men nogle gange er det den nemmeste løsning at slippe af med
>problem-inkøb på den konto.
Men portoproblemet, hvad med det ?

/Hans

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 08:39

Den 17-09-2010 09:33, Hans Kjaergaard skrev:

> Men portoproblemet, hvad med det ?

Dét tørrer mytrendyphone af på mig ;)

De skrev til mig da jeg mailede og klagede over at ingen af laderne virkede:

"Det beklager vi meget. Send produktet retur så sender vi et nyt / et
rigtigt til dig når vi har undersøgt det."

Man må så gå ud fra at de undersøger produktet når de nu skriver det!? :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-09-10 10:04

On Fri, 17 Sep 2010 09:38:49 +0200, "Hans Paulin (6310)"
<me@privacy.net> wrote:

>Dét tørrer mytrendyphone af på mig ;)
Ja, men det var jo dit hovedproblem fra starten, portoen, og den
slipper man ikke af med bare fordi man fortryder købet.

Men der er jo en mangel/fejl ved produktet, det virker jo
tilsyneladende ikke som tilsigtet.
Så er der spørgsmålet om returporto ifb. reklamation ?

>De skrev til mig da jeg mailede og klagede over at ingen af laderne virkede:
>
>"Det beklager vi meget. Send produktet retur så sender vi et nyt / et
>rigtigt til dig når vi har undersøgt det."
Det læser jeg som at de accepterer at der er tale om en mangel ved
produktet.

>Man må så gå ud fra at de undersøger produktet når de nu skriver det!? :)
Ja det skulle man mene, men det tror jeg nu ikke de gør (med mindre at
de har flere klager gående på samme fejl)

/Hans

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 10:45

Den 17-09-2010 11:03, Hans Kjaergaard skrev:

> det var jo dit hovedproblem fra starten, portoen, og den
> slipper man ikke af med bare fordi man fortryder købet.

Jeg kan ikke forstå ud fra forløbet at nogen evt. måtte tro at jeg
"fortryder" købet medmindre jeg "fortryder" fordi laderne er fejlbehæftede?

> Ja det skulle man mene, men det tror jeg nu ikke de gør (med mindre at
> de har flere klager gående på samme fejl)

Nej, dét tror jeg heller ikke, men så burde de jo ikke skrive "...når vi
har undersøgt det"
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-09-10 11:23

> Jeg kan ikke forstå ud fra forløbet at nogen evt. måtte tro at jeg
> "fortryder" købet medmindre jeg "fortryder" fordi laderne er
> fejlbehæftede?

Det Hans og andre prøver at forklare dig er at det er noget rod at du vil
sende varen retur og have et helt *andet* produkt tilsendt.
Det hele ville være noget mere klart, hvis du valgte enten:

1. Fastholde at der er en mangel med produktet. Så kan du enten forlange at
manglen udbedres eller hæve handlen.
2. At returnere produktet.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 12:00

Den 17-09-2010 12:22, Allan Soerensen skrev:

> Det Hans og andre prøver at forklare dig er at det er noget rod at du vil
> sende varen retur og have et helt *andet* produkt tilsendt.

Når 2 ud af 2 ladere fejler er jeg mere tilbøjlig til at tro at de ikke
passer til min mobil.

Alexbo har så linket til SEs hjemmeside hvoraf det fremgår at de passer.

Da jeg returnerede laderne vidste jeg ikke at SE borgede for dem; jeg
stod bare med 2 ladere der ikke virkede.

Havde det kun været en enkelt lader jeg havde modtaget havde jeg nok
været mere tilbøjelig til at tro at det ene eksemplar var defekt når det
fejlede; 2 ud af 2 synes jeg er noget andet, så for at få noget der
overhovedet virkede bestilte jeg så den uorginale cigartænderlader jeg
også modtog fra mytrendyphone og som jeg havde konstateret virkede (jeg
ville i parantes bemærket hellere have haft et originalt produkt, men
for at komme videre - jeg var for daværende endnu ikke klar over at
mytrendyphone også solgte en lader præcis mage til min egen - "nøjedes"
jeg så med cigartænderladeren).

> Det hele ville være noget mere klart, hvis du valgte enten:
>
> 1. Fastholde at der er en mangel med produktet. SÃ¥ kan du enten forlange at
> manglen udbedres eller hæve handlen.
> 2. At returnere produktet.

Jow, men det efterlader mig jo igen uden ladere; jeg havde på daværende
tidspunkt ikke noget imod at handle hos mytrendyphone og valgte så bare
at få en anden af de ladere de tilbyder tilsendt; dét er der vel ikke
noget odiøst i?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-10 12:05

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> daværende tidspunkt ikke noget imod at handle hos mytrendyphone og
> valgte så bare at få en anden af de ladere de tilbyder tilsendt; dét

Ikke odiøst, men det indebærer at du fortrød det oprindelige køb.

Betal fragten og se glad ud.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 12:10

Den 17-09-2010 13:05, Erik Olsen skrev:

> Ikke odiøst, men det indebærer at du fortrød det oprindelige køb.

Hvis du køber en liter mælk hos købmanden, kommer hjem med den og
konstaterer at den er sur: "fortryder" du så ikke købet?

> Betal fragten og se glad ud.

Nu var det de de juridiske aspekter jeg var interesseret i, og dem har
Bertel efter min mening gjort rede for.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-10 12:13

Hans Paulin (6310) wrote:

> Nu var det de de juridiske aspekter jeg var interesseret i, og dem har
> Bertel efter min mening gjort rede for.

Det mener jeg ikke han har.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 12:17

Den 17-09-2010 13:12, Erik Olsen skrev:

> Det mener jeg ikke han har.

Ok
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-09-10 19:35

Hans Paulin skrev

> Hvis du køber en liter mælk hos købmanden, kommer hjem med den og
> konstaterer at den er sur: "fortryder" du så ikke købet?

Nej jeg reklamerer over en mangel ved varen (hvis jeg ikke skal bruge sur
mælk)
At det evt udmønter sig i at jeg får pengene tilbage er en anden sag

- Peter