Glo ind af vinduet
Fra : steen

Dato : 15-09-10 20:29

Hvilken lov forbyder folk at stå og glo ind af andre folks vinduer?

Mvh
Steen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-09-10 11:40

Den 15-09-2010 21:28, steen skrev:
> Hvilken lov forbyder folk at stå og glo ind af andre folks vinduer?
>
> Mvh
> Steen

prøv at se her

http://www2000132.thinkquest.dk/privatliv/genereltprivat.htm

min hin saglige x stod en dag som gud havde skabt hende i al sit nøgne jeg
og sagde Bo folk kan sgu da glo lige ind på os - jeg skrev den gang et
indlæg om det her i gruppen - umiddelbart må man gerne kikke ind
hvis man går forbi - men det er noget andet hvis de stiller sig op inde
på dit matrikel (om du har et) og glor ind af vinduet

Fra : steen

Dato : 16-09-10 22:07

Bo M. Mogensen wrote:
> prøv at se her
> http://www2000132.thinkquest.dk/privatliv/genereltprivat.htm

Jeg synes ikke det er til at læse sig frem til hvad det er dækket af
privatlivets fred. Jeg har fx. vinduer i stueplan lige ud til offentligt
fortov. Hvorfor vil det fx være tilladt at kigge ind af vinduet imens man
går forbi, men ikke hvis man stopper op og står og glor?

Mvh Steen

Fra : Ole C

Dato : 16-09-10 22:58

steen skrev blandt andet:

> Jeg har fx. vinduer i stueplan lige ud til offentligt
> fortov. Hvorfor vil det fx være tilladt at kigge ind af
> vinduet imens man går forbi, men ikke hvis man stopper op og står og
> glor?

Kan du virkelig ikke selv se forskellen?
Eller forestiller du dig et krav om at man ikke må dreje hovedet i retning
af dine vinduer, når man passerer dem?

--
vh
Ole C

Fra : steen

Dato : 17-09-10 10:34

Ole C wrote:
> Kan du virkelig ikke selv se forskellen?

Jo selvfølgelig kan jeg det. Men hvilke regler gælder? Er det kun FN's
Menneskerettigerklæring man kan henvise til, hvis en person står udenfor og
kigger ind? hehe

> Eller forestiller du dig et krav om at man ikke må dreje hovedet i
> retning af dine vinduer, når man passerer dem?

Der er jo snart regler for alt i dag... og det kunne være rart at vide
hvornår der må kigges og hvornår der ikke må Hvis det er ok at gå forbi
et vindue og kigge ind, så kan man jo bare gå forbi 100 gange i træk, og det
er stadig ok? Men at stå stille og kigge ind, det må man ikke? Og hvor står
skrevet det henne?
Tak.

Mvh Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-09-10 11:03

On Fri, 17 Sep 2010 11:33:50 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>et vindue og kigge ind, så kan man jo bare gå forbi 100 gange i træk, og det
Nej.

>Men at stå stille og kigge ind, det må man ikke?

Du skal nok mere se på tilsigtet og utilsigtet kiggerri.
Går man forbi et sted kan man jo unægteligt ikke gå forbi uden at have
åbne øjne, sådan i al almendelighed, og man kan komme til at se ting
der ikke lige var tilsigtet, kald det utilsigtet kiggeri.

Stopper man op og glor er det en bevist handling og derfor tilsigtet
kiggeri. Ligeså hvis man går forbi 100 gange i træk og bevist kigger
ind.

>Og hvor står skrevet det henne?
Det står nok ikke skrevet så direkte som du ville ønske det.
Det kommer vel som følge at alm. god opførsel og hensyntagen/respekt
for andre mennesker. Ikke alle kan finde ud af det.

Har man det problem med vinduskiggeri så må politianmeldelse være
løsningen, det vil dog kun kunne vlrke hvis det er den samme person
der gentagende gange vinduskigger/belurer.

På den anden side, så skal man ikke forvente at man kan gå rundt i bar
røv lige inden for enes egne vinduer (hvis de vender lige ud til
fortovet i kiggehøjde) uden at det på en eller anden måde vil fange
tilfældige forbipasserendes blik.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-10 11:25

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
>
> Stopper man op og glor er det en bevist handling og derfor tilsigtet
> kiggeri. Ligeså hvis man går forbi 100 gange i træk og bevist kigger

Står der en laber larve indenfor og udstiller sine yndigheder, og man
tilfældigt kommer forbi og får øje på hende, standser op og glor, er det
ikke tilsigtet kiggeri, men en betinget refleks.

Bliver man derimod stående og glor, vil jeg også kalde det tilsigtet
kiggeri.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ole C

Dato : 17-09-10 12:50

steen skrev blandt andet:

> [...]
> forbi et vindue og kigge ind, så kan man jo bare gå forbi 100 gange i
> træk, og det er stadig ok? Men at stå stille og kigge ind, det må man

Du har fået en del kvalificerede svar.
Men med "vinduer i stueplan lige ud til offentligt fortov" kunne du jo spare
dig selv for problemer med nogle gardiner eller persienner.
Det bliver nok svært at opdrage på de forbipasserende - og selvom du skulle
opdage en decideret "lurer", er det nok ikke en sag politiet vil prioritere
højest.....

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-10 13:21

Ole C skrev:

> Men med "vinduer i stueplan lige ud til offentligt fortov" kunne du jo spare
> dig selv for problemer med nogle gardiner eller persienner.

Man kan også købe ugennemsigtig, klæbende plasticfolie der får
ruden til at ligne råglas. Det brugte min datter i stuevinduer
lige ud til en ret befærdet vej i Århus. Det dækkede den nederste
fjerdedel af ruden.

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 17-09-10 18:32

On Fri, 17 Sep 2010 14:20:36 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ruden til at ligne råglas. Det brugte min datter i stuevinduer
> lige ud til en ret befærdet vej i Århus. Det dækkede den nederste

Har du en adresse på det firma?
Vi bor i stuen og med en del trafik. Det har betydet at vi konstant har
persiennerne "lukkede", hvilket fjerner en hel del lys.

--
MVH
Bruno

Fra : Hauge

Dato : 17-09-10 19:11

Bruno Christensen skrev:
> Har du en adresse på det firma?

Til tider har Lidl det i ruller på godt 2 meter og 1 meter bred til
omkring 100 kr.

Sorry OT.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-10 22:06

Bruno Christensen skrev:

> Har du en adresse på det firma?

Næ, ikke lige her, men jeg skal spørge hvor hun fik det fra.

--
Bertel

Fra : steen

Dato : 17-09-10 23:31

Bruno Christensen wrote:
> Har du en adresse på det firma?
> Vi bor i stuen og med en del trafik. Det har betydet at vi konstant
> har persiennerne "lukkede", hvilket fjerner en hel del lys.

Bauhaus har en masse forskellige slags af det du efterspørger. På rulle og
lige til at klippe og klæbe på.
Jeg har selv brugt det på mit badeværelse. Og malerforretninger har det
også.
Men tak for svarene. "Vindueskiggeri" må være det nærmeste jeg kan komme mit
emne. Og det er vel ikke lovligt.

Mvh Steen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 18-09-10 00:07

On Sat, 18 Sep 2010 00:31:00 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>også.
>Men tak for svarene. "Vindueskiggeri" må være det nærmeste jeg kan komme mit
Eller beluring.

Den der kigge ind kan måske dømmes efter den her:
*****************
§ 232. Den, som ved uterligt forhold krænker blufærdigheden eller
giver offentlig forargelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
år.
*****************

Men alt efter hvad du laver på din side af vinduet kan du måske dømmes
efter denne:
******************
§ 233. Den, som opfordrer eller indbyder til utugt eller stiller
usædelig levevis til skue på en måde, der er egnet til at forulempe
andre eller vække offentlig forargelse, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år.
*****************

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-10 02:14

Hans Kjærgaard skrev:

> Den der kigge ind kan måske dømmes efter den her:

Nej.

> *****************
> § 232. Den, som ved uterligt forhold

Det er ikke uterligt at kikke ind ad et vindue.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-10 06:49

On Sat, 18 Sep 2010 03:14:10 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Nej.

>Det er ikke uterligt at kikke ind ad et vindue.
Jeg skal ikke kunne sige hvad "uterligt" er, alt for meget i
straffeloven har et sprogbrug alm. mennesker ikke forstår, sproget
udvikler sig, og ord mister/får en anden betydning, ja de kan
fuldstændigt skifte betydning.
Straffeloven har ret sprogligt stået stille i mange år, så
virkeligheden er nok, rent sprogligt, løbet fra lovgivningen.

Hvilken del af § 232 der benyttet ved beluring/vindueskigger ved jeg
ikke, men det er den der bruges.

Google kan finde omtale af to der er dømt efter denne §. Og der er
ikke tale om skriverier fra pressen.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-10 07:27

On Sat, 18 Sep 2010 03:14:10 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Nej.

>Det er ikke uterligt at kikke ind ad et vindue.
Jeg har kigget lidt på dette fine ord, og det er ikke kiggerriet som
sådan der kan være uterligt, det kan formålet med kiggeriet.

Så at kigge ind gemmen vinduer er nok kun ulovligt når forsettet er
uterligt. Og uterlig kan bla. være beluring mv.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Kriminalret,_speciel/uterlighed

Ud fra det jeg har kunne læse mig til så skal beluring nok læses som,
uden tilladelse fra dem man kigger på, at kigge på nøgne mennesker
eller andres menneskers seksuelle aktiviteter.

Jeg tror at OP får et problem med at bekæmpe vindueskiggeriet via
loven.

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 18-09-10 07:12

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> § 232. Den, som ved uterligt forhold krænker blufærdigheden eller
> giver offentlig forargelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4

VRØVL

> [...]
> usædelig levevis til skue på en måde, der er egnet til at forulempe
> andre eller vække offentlig forargelse, straffes med bøde eller

VRØVL

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-10 07:35

On Sat, 18 Sep 2010 08:11:30 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>VRØVL

>VRØVL

Om jeg fatter hvorfor du igen og igen pisser på de folk der i
forskellig sammenhæng forsøger at hjælper dig ?

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 18-09-10 09:50

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Om jeg fatter hvorfor du igen og igen pisser på de folk der i
> forskellig sammenhæng forsøger at hjælper dig ?

DU HJÆLPER INGEN VED AT KOMME MED SÅ MEGET VRØVL GANG PÅ GANG PÅ GANG.
HVILKEN ANSTALT ER DU TVANGSINDLAGT PÅ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-10 10:26

On Sat, 18 Sep 2010 10:50:00 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>DU HJÆLPER INGEN VED AT KOMME MED SÅ MEGET VRØVL GANG PÅ GANG PÅ GANG.
>HVILKEN ANSTALT ER DU TVANGSINDLAGT PÅ?

Jeg er ikke indlagt nogen steder, hverken med tvang eller frivilligt.
Ja jeg har faktisk aldrig været indlagt.

Du vil gerne at folk skal hjælpe dig når du ikke kan få ting til at
fungerer, og selv da overfuser du alle der ikke lige svarer på en
sådan måde, at du i din verden forstår svaret udmildbart.

Der er gentagende gange blevet givet dig opfordringer til at holde en
bare nogenlunde pæn skrive måde i div. grupper, men nej, det er det
sidste i denne verden du ønsker at ændre på.

Og det jeg har skrevet som du mener er vrøvl, er ikke vrøvl, det er
korrekt.

Jeg har endda undebygget mit påstulat med lovhenvisning, du har ikke
gjort andet end at udgyde din mening, og det endda på en svinsk og
ubehøvlet måde.
Var det gruppens fundas du nu vil henvise til ?

/Hans

Fra : Armand

Dato : 05-10-10 16:50

Den 18-09-2010 10:50, Jubi skrev:

> DU HJÆLPER INGEN VED AT KOMME MED SÅ MEGET VRØVL GANG PÅ GANG PÅ GANG.
> HVILKEN ANSTALT ER DU TVANGSINDLAGT PÅ?

Min svigermor har for vane at spørge om dit og dat, men alligevel kun
forvente bekræftende svar. Det er så slemt at familien er begyndt at
svare hende om de skal svare hvad hun ønsker eller hvad dé mener.

I mine øjen er du lidt på samme plan eftersom du brokker dig over svar
der reflekterer på dit spørgsmål - Hold kæft hvor det kunne være sjovt
at satte dig i rum med min svigermor og overvære samtalen

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-10 10:10

Hans Kjærgaard wrote:

> [...]
> usædelig levevis til skue på en måde, der er egnet til at forulempe
> andre eller vække offentlig forargelse, straffes med bøde eller

Begge kan også ramme dem på den indvendige side af vinduet.

Fra : Armand

Dato : 05-10-10 16:53

Den 18-09-2010 11:09, Erik Olsen skrev:

> Begge kan også ramme dem på den indvendige side af vinduet.

Jup. Jeg mindes ihvertfald snak om én der blev straffet for at stå og
onanere i sin egen oplyste stue uden viduerne var blændet af gardiener/lign.

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 18-09-10 08:59

steen wrote:

> [...]
> Men tak for svarene. "Vindueskiggeri" må være det nærmeste jeg kan
> komme mit emne. Og det er vel ikke lovligt.

Du kan få hjælp i Ordensbekendtgørelsens § 6

Her kan politiet forbyde at lade folk gå og eller stå et bestemt sted (et
område). § bliver typisk brugt overfor prostituerede og narkohandlere.

Mvh. Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-10 10:17

Per wrote:

> [...]
>
> Her kan politiet forbyde at lade folk gå og eller stå et bestemt sted
> (et område). § bliver typisk brugt overfor prostituerede og

Det forudsætter at den pågældende adfærd er strafbar. Det synes jeg ikke
vi har set et entydigt svar på.

Fra : Per

Dato : 18-09-10 15:14

Erik Olsen wrote:

> Det forudsætter at den pågældende adfærd er strafbar.

Hvor har du det fra ?

Bemærk "ELLER"

Der står:
§ 6. Politiet kan påbyde enhver at undlade at stå stille på et bestemt sted
eller at færdes frem og tilbage på kortere strækninger, når den pågældendes
ophold eller færden medfører ulempe for de omkringboende eller
forbipasserende,

ELLER når der er begrundet formodning om, at den pågældende på dette sted
udøver en strafbar adfærd.

blot at vedkommendes færden er til ulempe kan de "fjerne" denne fra området.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-10 08:50

Bruno Christensen skrev:

> Har du en adresse på det firma?

Min datter har lige fortalt at hun har købt det i en farvehandel.

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 18-09-10 19:34

On Sat, 18 Sep 2010 09:49:53 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Min datter har lige fortalt at hun har købt det i en farvehandel.

Mange tak, som til andre der har svaret.

--
MVH
Bruno

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-09-10 19:36

Den 17-09-2010 11:33, steen skrev:
> [...]
> Der er jo snart regler for alt i dag... og det kunne være rart at vide
> hvornår der må kigges og hvornår der ikke må
Hvis der ikke er gardiner eller lign så kan man ikke forhindre at folk
kikker ind - når de går forbi
forskellen er selvf om man står stiller og glor ind
om man spreder rygter eller fortæller om det man har set

Hvis du skulle få den ide at gøre de 2 sidste ting så er du på skrå plan
- jeg ved ikke hvad dommen er ..

fandt det her
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02520299

Hvem kan rejse en sag om krænkelse af privatlivets fred?

Offentliggjort 21-05-2002, senest redigeret 22-05-2002

Den krænkede kan selv – typisk med bistand fra advokat - anlægge sag med
krav om straf (straffeloven § 275, stk.1). Den krænkede har mulighed for
at anmelde sagen til politiet (§ 275, stk.2). I så fald kan politiet
efterforske sagen, og anklagemyndigheden kan rejse tiltale. Det sker
kun, hvis politiet og anklagemyndigheden mener, at der er grundlag for
det. Politiet og anklagemyndigheden kan som hovedregel ikke gå ind i
sagen uden anmodning fra den krænkede.

Forældelsesfristen er 6 måneder. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor
den krænkede får kendskab til de forhold, der giver grundlag for at
rejse en sag.

Den krænkede har også mulighed for at rejse krav om erstatning eller
godtgørelse. Det kan ske i forbindelse med en straffesag. Det kan også
ske uden at rejse krav om straf.

Der gælder typisk en frist på 5 år for anlæg af retssag med krav om
erstatning eller godtgørelse.

Mv.
BMM