Navn på ny virksomhed
Fra : Henrik_4100

Dato : 15-09-10 10:41

Hej Gruppe

Hvordan vil jeg stå hvis jeg starter virksomhed op, hvor firmanavne
godt kan minde lidt om hinanden.
det allerede eksisterende baestår at et engelsk ord, som reelt er
sammensat af 2 engelkse ord

ord1ord2 mit firma navn kunne jeg godt tænke hed ord1-ord2e (altså et
ekstra bogstav på sidste ord)
ordet er på eksisterend firma er ikke varemærke registreret og det
firmanavn som jeg godt kunne tænke mig er stadig frit ifølge cvr.dk

Begge firmaer vil have navne som fortæller om hvad firmaet beskæftiger
sig med, vi vil enda være i samme branche, men ikke i konkurrence, da
det er vidt forskellige produkter vi tilbyder.

Vil jeg hvis jeg pludselig bliver en spiller på banen få problemer?
/Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-10 17:46

Den 15-09-2010 18:40, Henrik_4100 skrev:

> ordet er på eksisterend firma er ikke varemærke registreret og det
> firmanavn som jeg godt kunne tænke mig er stadig frit ifølge cvr.dk

Det behøver ikke at være varemærkeregistreret for at være
beskyttet, bare det er taget i brug.

> Begge firmaer vil have navne som fortæller om hvad firmaet beskæftiger
> sig med, vi vil enda være i samme branche, men ikke i konkurrence, da
> det er vidt forskellige produkter vi tilbyder.

Hvis det er samme branche, vil du ganske givet få problemer.
Du kan prøve at indgå en aftale med firmaet om, at du
benytter det ønskede navn, men det bliver nok svært at
overbevise dem. Det er nok nemmest at finde et andet navn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 18:24

"Henrik_4100" <henrik.strandsberg@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt kan minde lidt om hinanden.
> det allerede eksisterende baestår at et engelsk ord, som reelt er

Det afhænger af produktet. Hvis firmaet fx sælger sko, og du gør det samme,
vil du kunne få en sag på halsen fordi dit navn kan ligne dit til en
forveksling. Men du kan naturligvis godt vinde sagen hvis du mener at du har
nogle gode argumenter for det. Jf. pølsemanden der havde en pølsevogn
(MacDonald) som firmaet MacDonald rejste en sag mod og tabte, fordi manden
faktisk hedder MacDonald.

Men du bør - for alle eventualiteters skyld nok regne med at skulle finde et
andet navn, blot for en sikkerheds skyld.
Til gengæld er der intet til hinder for at du fabrikerer noget andet end sko
i det ovennævnte tilfælde og kalder dig det samme. Fx kan en virksomhed der
hedder "Skohjørnet" godt riskere at et andet firma også kalder sig
"Skohjørnet" hvis det sælger skohorn. (Eksemplet er tænkt og jeg vil ikke
råde dig til dette, da også mit eksempel - der er søgt - kan risikere at
lide under at man kan forveksle de to produkter, eftersom skohorn og sko
minder lidt om hinandens brancher).
Du kan også lade et patentkontor undersøge det - fx har Buddeschou en
afdeling for varemærker, der tager sig af sådanne ting -men det koster
naturligvis penge.

Prøv fx dette link: http://www.buddeschou.dk/content/dk/varemarker

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-10 20:15

> [...]
> sammensat af 2 engelkse ord
>

> ord1ord2 mit firma navn kunne jeg godt tænke hed ord1-ord2e (altså et

Det lyder for tæt på, og det vil være rigtigt surt at starte op, få gang i
biksen for så at være nødt til at skifte navn.

Jeg vill nok vende det med en advokat med speciale i den slags, hvis du
virkelig vil holde fast i det navn.

Mvh Maria

Fra : Kasper Demant

Dato : 15-09-10 20:28

> [...]
> det er vidt forskellige produkter vi tilbyder.
>
> Vil jeg hvis jeg pludselig bliver en spiller på banen få problemer?

Prøv www.rettigheder.dk . Der kan du stille dit spørgmål og blive
kontaktet af en advokat fra Otello. Det koster ikke noget til at starte med.
Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Henrik_4100