Plejehjem
Fra : Herbert Jensen

Dato : 15-09-10 13:48

I forbindelse med de artikler der har været om pårørendes adgang til ældre
på plejehjem er der noget der undre mig.

Det er åbenbart sådan på nogle plejehjem, at de pårørende kun må besøge
deres "bedstemor" inden for en smal tidsramme, f.eks mellem 16 og 17. I det
tilfælde der beskrives i artiklen når man lige at holde den gamle i hånden
inden han afgår ved døden, idet der først er adgang efter 1600.

Den ældre der er på plejehjem betaler en leje for sit lille værelse, samt en
masse andre udgifter i forbindelse med opholdet. Når der betales leje, og
man har sit eget område, er det så ikke at betegne som en lejlighed.. ? I
den forbindelse kan kommunen/plejehjem da ikke nægte folk adgang til et
lejemål.
Det kan godt være de ikke vil have folk/pårørende rendende rundt på
plejehjemmet, men de kan da ikke nægte at man forlader sin plejebolig og
tager en gæst med... eller får en gæst, så må adgangsforholdende jo være
plejehjemmets problem... men adgang skal der da være..
Ellers er de gamle jo totalt til grin...

Hvad er ret og vrang i dette juridisk?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 15-09-10 13:49

"Herbert Jensen" <Herbert.Jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plejehjemmets problem... men adgang skal der da være..
> Ellers er de gamle jo totalt til grin...

OFF-topic...

dem der er mest til grin er de idioter der har klaget og klaget og skabt sig
over ALT hvad de ellers kunne finde af små detaljer der ikke lige passede
ind i deres hverdag hvor mor eller far skulle behandles som konger samtidig
med at de skriger på lavere skat...!

havde folk ikke sat de forskellige plejehjem i sådanne situationer ville det
ikke være nødvendigt med indskrænket besøgstid....

så brok du dig hellere til de pårørende istedet for til personalet...!

Fra : Steen Hansen

Dato : 15-09-10 14:07

On Wed, 15 Sep 2010 14:49:28 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>ikke være nødvendigt med indskrænket besøgstid....
>
>så brok du dig hellere til de pårørende istedet for til personalet...!

Hvilket er fuldstændigt irrelevant, fordi nogle folk ikke kan opføre
sig ordentligt, giver det ikke ret til at skære alle folk over en kam.
!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg finder det selv intressant om der er lovhjemmel til at lave
begrænset besøgstid, specielt når de ældre selv betaler for lejemålet.

Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-10 14:40

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

> Jeg finder det selv intressant om der er lovhjemmel til at lave
> begrænset besøgstid, specielt når de ældre selv betaler for lejemålet.

Samme hér! Hvordan skal andre (kommune/stat) kunne bestemme over, hvornår et
menneske har besøg??

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-10 14:48

On Wed, 15 Sep 2010 15:40:27 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

>Samme hér! Hvordan skal andre (kommune/stat) kunne bestemme over, hvornår et
>menneske har besøg??

Kunne det tænkes at "husordenen" var specificeret i lejekontrakten
mellem den ældre og plejehjemmet ?

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-10 14:59

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne det tænkes at "husordenen" var specificeret i lejekontrakten
> mellem den ældre og plejehjemmet ?

Husordnen bestemmer vel ikke over "værelset", hvor den ældre "bor" - kun
over udenomsarealerne.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-10 15:13

On Wed, 15 Sep 2010 15:58:45 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Husordnen bestemmer vel ikke over "værelset", hvor den ældre "bor" - kun
>over udenomsarealerne.

Jeg stiller et spørgsmål, og du gætter et svar.
Hvad med at at en finder en husorden/lejekontrakt frem og diskuterer
ud fra dette ?

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 15-09-10 14:56

> [...]
>
> Jeg finder det selv intressant om der er lovhjemmel til at lave
> begrænset besøgstid, specielt når de ældre selv betaler for lejemålet.

Er det ikke dejligt at få ALT citeret!

Du har beviser for at plejehjemsbeboere i alle plejehjem betaler leje og
har en lejekontrakt?
Hvilken lejelov?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 15-09-10 15:09

Den dumme dreng Nikolai R. jensen pluddrede igen:
> [...]

> ikke være nødvendigt med indskrænket besøgstid....

> så brok du dig hellere til de pårørende istedet for til personalet...!

Skulle du ikke hellere holde dig til el gruppen, det er jo noget du
modsat det her, har helt styr på... NÅ NEJ

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Henning

Dato : 15-09-10 15:15

On 2010-09-15 14:47, Herbert Jensen wrote:

> Hvad er ret og vrang i dette juridisk?

Du er ikke den enste der ser et problem.

Socialministeren har åbenbart også ser problemet:

http://politiken.dk/indland/1060416/minister-stopper-besoegsforbud-paa-plejehjem

Fra : Herbert Jensen

Dato : 15-09-10 16:07

> Du er ikke den enste der ser et problem.
>
> Socialministeren har åbenbart også ser problemet:
>
> http://politiken.dk/indland/1060416/minister-stopper-besoegsforbud-paa-plejehjem

Tak for info

Da jeg kun har det fra aviserne kan jeg jo ikke henvise til hvad der står i
en lejekontrakt, som der er
andre der har været inde på. Men den grunlæggende jura i sagen må da kunne
belyses, det er så ikke sket endnu...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-10 17:00

On Wed, 15 Sep 2010 17:07:08 +0200, "Herbert Jensen"
<Herbert.Jensen@mail.dk> wrote:

> [...]
>en lejekontrakt, som der er
>andre der har været inde på. Men den grunlæggende jura i sagen må da kunne

Det ser ud til at være noget komplekst.
Jeg har ikke kunne finde noget der regulerer besøgstid på plejehjem.

På nogle plejehjem har der tilsyneladende været arbejsmiljø problemer
som arbejdstilsynet har pålagt kommunen (som er arbejdstager) at gøre
noget ved.
Disse problemer er ikke i det jeg har kunne læse i pressen været
beskrevet særlig godt, men noget med at pårørende har chikaneret de
ansatte.
Kommunen har så løst problemet med at lave en "besøgs åbningstid", det
fremgår ikke med hvilken lovhjemmel de har kunne gøre dette.

Der kunne også være tale om at man vha. husorden begrænser det tidsrum
beboerne må have besøg, på lige fod med at man ikke må holde husdye,
bruge boremaskiner udenfor bestemte tidsrum, etc.
Noget kunne tyde på at det ikke er den vej besøgstiden er indført.

Så man skal nok have fat i nogle referater fra
kommunalbestyrelsesmøder i de kommuner der har indført "besøgstid" og
se om beslutningen er taget der eller det er en rent administrativ
beslutning.
Relevante komuner må kunne oplyse om denne beslutningsproces på
forespørgelse.

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 15-09-10 22:32

"Herbert Jensen" <Herbert.Jensen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jo være plejehjemmets problem... men adgang skal der da være..
> Ellers er de gamle jo totalt til grin...

Der er åbenbart så meget vrang i det at socialministeren vil forbyde
plejehjem at begrænse besøg til beboerne.

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-09-10 23:31

On 15-09-2010 23:32, Jubi wrote:
> "Herbert Jensen"<Herbert.Jensen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Der er åbenbart så meget vrang i det at socialministeren vil forbyde
> plejehjem at begrænse besøg til beboerne.

Det betyder vel snarere, at der juridisk er mere ret end vrang i
kommunernes adfærd.

Når socialministeren truer med en ændring af lovgivningen for at stoppe
kommunerne, tyder det jo på, at de med den nuværende lovgivning har
hjemmel til deres adfærd.

Ellers kunne hun jo løse problemet langt lettere ved simpelthen at bede
kommunerne om at følge loven.

--
Allan Olesen

Fra : Jubi

Dato : 16-09-10 06:38

"Allan Olesen" <usenet.2010.aaa@spamcheck.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har hjemmel til deres adfærd.
>
> Ellers kunne hun jo løse problemet langt lettere ved simpelthen at

Har kommunerne ikke selvstyre, og er sygehusvæsenet, herunder plejehjem,
ikke under amtsstyre?

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-09-10 17:27

On 16-09-2010 07:38, Jubi wrote:
> Har kommunerne ikke selvstyre, og er sygehusvæsenet, herunder plejehjem,
> ikke under amtsstyre?

Det er muligt. Jeg har alene forholdt mig til, at det angiveligt er
kommunerne, der har taget beslutningerne.

Men jeg forstår ikke, hvad du vil frem til. Min argumentation var, at
hvis en lovændring er nødvendig for at standse en praksis, må det være
en indikation af, at denne praksis ikke i dag er ulovlig. Hvad har
selvstyre og amtsstyre (regionsstyre?) med det at gøre?

--
Allan Olesen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 16-09-10 19:38

Allan Olesen har bragt dette til verden:

> [...]
> af, at denne praksis ikke i dag er ulovlig. Hvad har selvstyre og amtsstyre

Ingenting, det viser jo også med klar tydelighed at kommunerne har
handlet inden for de nuværende rammer i loven, ellers var en lovændring
jo helt unødvendig. med mindre at det er for at undgå den nuværende
bliver mistolket/misbrugt.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 16-09-10 19:56

Herbert Jensen wrote:
> [...]
> man lige at holde den gamle i hånden inden han afgår ved
> døden, idet der først er adgang efter 1600. Hvad er ret og vrang i

Jeg har overhovedet ikke forstand på det juridiske og har heller
ingen ide om de artikler der nævnes ovenfor, men det skulle da undre
mig hvis man som plejehjemsbeboer pludselig skulle kunne fratages
sine borgerrettigheder så som at kunne modtage besøg af hvem som
helst og når som helst.
Lisbet