Kan batteriet reddes?
Fra : Pein

Dato : 16-09-10 07:36

Øv, jeg kom til at dreje nøglen helt om på parkeringslys, og så stod
Banditten der i 5 dage før jeg opdagede det - og batteriet var fladt.
Jeg satte min CTEK XS 800 oplader til, og har ladet den sidde over en
uge, men der sker intet.

Jeg tror Banditten har et gel batteri. Er der noget med at disse har
det specielt dårligt med at blive afladet? At de ikke kan "hentes"
igen?

Jeg overvejer at forsøge mig med at kraftig lader i kort tid, men
måske er det nytteløst? Måske gør det (endnu) mere skade?
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 14:58

Den 16-09-2010 15:35, Pein skrev:

> Jeg overvejer at forsøge mig med at kraftig lader i kort tid, men
> måske er det nytteløst? Måske gør det (endnu) mere skade?

Mener ikke at '800eren kan hente et batteri helt fra bunden af.

*Hvis* dit batteri overhovedet kan reddes på dette stadie skal du måske
"lægge en bund" med en traditionel lader; dog ikke for længe hvis det er
gel.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 16-09-10 15:35

On Thu, 16 Sep 2010 15:58:21 +0200, "Hans Paulin (6310)"
<me@privacy.net> wrote:

>Mener ikke at '800eren kan hente et batteri helt fra bunden af.

Akkurat - XS800 kræver en modspænding fra batteriet på mindst 6V for
at starte ladecyklussen.

--
-Michael

Fra : Leif

Dato : 16-09-10 19:56

"MKS - 74" <cbr600dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Akkurat - XS800 kræver en modspænding fra batteriet på mindst 6V for
> at starte ladecyklussen.
>
> --
> -Michael

Så skal man vel bare have endnu et på i parallel?
/Leif

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-10 05:32

[...]

Hej
Hvis du har en bil. Kobler du mc batteriet på bilbatteriet
og sætter din lader på samtidig (bilen skal ikke startes).
Lad en nats tid og jeg tror den er klar.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 08:03

Den 17-09-2010 06:31, Poul Dam skrev:

> Lad en nats tid og jeg tror den er klar.

En CTEK XS 800 bruger omkring 3 døgn på at lade et slattent bilbatteri
op så sig hellere 1½+ døgn.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-10 09:13

Efter en nats tid burde ladren virke på MC batteriet. Du kontrollerer om
batteriet er færdigt ved at lade det 100% op via de metoder nævnt af
andre og så lade st stå mindst en time. HErefter skal det måle mindst
12,5 V over polerne. Måler det mindre end det er det færdigt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Armand

Dato : 17-09-10 12:07

Den 17-09-2010 06:31, Poul Dam skrev:

> Hvis du har en bil. Kobler du mc batteriet på bilbatteriet
> og sætter din lader på samtidig (bilen skal ikke startes).
> Lad en nats tid og jeg tror den er klar.

Hva' mæ' blot at give den starthjælp på samme måde og så komme i gear og
køre en god lang tur hvorunder motorcyklens eget ladeanlæg vil fylde på
- Omend ikke andet, så nok til at laderen efterfølgende kan 'få fat' og
slut-lade resten :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 12:12

Den 17-09-2010 13:07, Armand skrev:

> Hva' mæ' blot at give den starthjælp på samme måde og så komme i gear og
> køre en god lang tur hvorunder motorcyklens eget ladeanlæg vil fylde på

Og så satse på at den ikke går i stå undervejs?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-10 12:22

> Og så satse på at den ikke går i stå undervejs?

Er det helt umuligt selv at skubbe sådan en 1250'er igang?

--
Mvh. Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 13:28

Den 17-09-2010 13:22, Martin Sørensen skrev:

> Er det helt umuligt selv at skubbe sådan en 1250'er igang?

Jeg gad ikke løbe risikoen.

Iført full dress bliver det (måske) en klam affære.

For mig ville det være langt lettere at "lægge en bund" med et
konventionelt ladeapparat eller via et andet batteri hvis man ikke har
adgang til førstnævnte.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 17-09-10 22:13

Den 17-09-2010 13:11, Hans Paulin (6310) skrev:

> Og så satse på at den ikke går i stå undervejs?

Gør man ikke dét hver gang man kører hjemmefra?

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-09-10 07:35

Den 17-09-2010 23:13, Armand skrev:

> Gør man ikke dét hver gang man kører hjemmefra?

Hvis batteriet ikke er nede på fælgene er det jo ligemeget.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 18-09-10 20:20

Den 18-09-2010 08:35, Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvis batteriet ikke er nede på fælgene er det jo ligemeget.

Da ikke hvis man kan få startet geden op v.h.a. en navlestreng og den
holder sig gående efter at forbindelsen bliver taget. I så fald er det
jo bare at springe på nakken af den og køre løs, men de nervøse kan da
godt lige køre 10-20 runder i kvarteret først

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 17-09-10 03:49

On 17 Sep., 10:13, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> [...]
> andre og så lade st stå mindst en time. HErefter skal det måle mindst
> 12,5 V over polerne. Måler det mindre end det er det færdigt.

Takker for alle svarene. Det må jeg prøve af her i weekenden. Skidtet
koster jo en del knaster, så jeg håber det kan reddes.
Jeg vender tilbage med resultatet.
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : Pein

Dato : 20-09-10 02:57

On 17 Sep., 13:11, "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> wrote:

> Og så satse på at den ikke går i stå undervejs?

Jep, det vil være træls at gå i stå i omegnen af hvor jeg bor. Den
metode er dømt ude.
Anyway - første tilbagemelding:

Den fik 7-8 minutter med en traditionel oplader, vistnok en kraftig
een af slagsen, så jeg holdt øje med opstillingen undervejs.
Derefter satte jeg ctek'en til. Den lyste rødt i feltet "halvt
batteri" og knurrede en del, med en lyd som jeg aldrig har hørt før.
Godt tegn!
Efter nogen tid var den holdt op med at knurre, og senere begyndte den
at skifte til grøn, og her efter et par dage lyser den vist grøn hele
tiden.
Fedest.

Så nu mangler jeg bare at checke om den kan holde på spændingen. Jeg
har vist en eller anden måler liggende, som jeg aldrig har brugt. Så
lærer jeg vel det også.

Ok - jeg kom ikke ud at køre i går i det ellers rigtigt gode vejr, men
så fik jeg startet et lille byggeprojekt derhjemme i stedet: Fårehuset
udvides til det dobbelte. Den slags er nu også rarest at sysle med i
tørvejr; det skal jo også males.
Niels Pein
Bandit 1250 SA K7

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-10 10:08

Den 20-09-2010 10:56, Pein skrev:

> [...]
>
> Så nu mangler jeg bare at checke om den kan holde på spændingen. Jeg
> har vist en eller anden måler liggende, som jeg aldrig har brugt. Så

Fint nok! :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Pein

Dato : 22-09-10 03:30

On 20 Sep., 11:08, "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> wrote:

> Fint nok! :)

Og - så fandt jeg endelig mit "Digital Multimeter" frem. En dims jeg
har fået i gave engang, men aldrig har brugt og ikke har forstand på.
Men det lykkedes mig at måle 12,93 i går aftes. Så tog jeg laderen
fra, og lod batteriet stå i garagen natten over ( i 5-10 graders
varme), og her til morgen, 8 timer senere, viste den 12,84. Begge
gange gentog jeg målingen med samme resultat.
Så det er vel ok, regner jeg med. Tak for hjælpen.
--
Mvh. Niels Pein
Bandit 1250 SA K7

Fra : Pein

Dato : 22-09-10 03:42

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 10:45

Den 22-09-2010 11:42, Pein skrev:
> SÃ¥ det er vel ok, regner jeg med.

I min optik lyder det fint :)

Tak for hjælpen.

Velbekomme :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-10 14:22

> 8 timer senere, viste den 12,84.

Batteriet er som nyt og har IKKE taget skade.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-10 20:48

> Batteriet er som nyt og har IKKE taget skade.

Bare en note.

Har lige skiftet batterite til et nyt varta (alm gammeldags syrebatteri).
Det gamle var fra før 2006 hvor jeg købte mc'en - formentlig fra 2002 hvor
den blev importeret.

Det gamle målte såmend stadig fint, men med det nye

- starteren kører væsenligt hurtigere
- Jeg kan starte mc'en uden at GPS slukker (Den har ikke batteri - dvs
spændingen dykker ikke så meget når starteren kører)
- Jeg kan ikke længere se på nærlyset at blinklyset er aktiveret (med
motoren i tomgang)

Så jeg vil anbefale rettidig omhu - altså skifte et gammelt batteri inden
det strejler ...

/A