Fliser og stabilgrus
Fra : Hogo Blokk

Dato : 15-09-10 16:14

Jeg skal lægge fliser på et areal 125 x 136 cm.
Dybden på arealet er 17,5cm. Fliserne er 5 cm tykke.
Dvs. at der skal stabilgrus på de 12,5 cm.

Skal jeg fylde op med stabilgrus til 12,5 cm og ikke mere
eller falder gruset sammen og skal der derfor være mere
end 12,5 cm i højden?

Kan jeg undgå at stampe eller lign før jeg lægger fliser ovenpå.
Evt. ved at vente nogle uger på at guset sætter sig eller skal
jeg blot lægge 1 eller 2 cm ekstra grus på, som så kan sætte sig?

--
Hilsen Hugo

Fra : Mogens

Dato : 15-09-10 17:03

Hogo Blokk wrote:
> [...]
> Evt. ved at vente nogle uger på at guset sætter sig eller skal
> jeg blot lægge 1 eller 2 cm ekstra grus på, som så kan sætte sig?

Du kan ikke bruge stabilgrus alene. Øverst skal du have et afretningslag
af sand - ca. 5 cm.

Fra : Hogo Blokk

Dato : 15-09-10 17:09

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan ikke bruge stabilgrus alene. Øverst skal du have et afretningslag
> af sand - ca. 5 cm.

dvs.:
5 cm. fliser. øverst
5 cm. sand. i midten
7,5 cm. stabilgrus i bunden
det giver 17,5 cm. I alt
Behøver jeg at stampe sandet?

--
Hilsen Hugo

Fra : Martin Bak

Dato : 15-09-10 17:13

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke bruge stabilgrus alene. Øverst skal du have et afretningslag
> af sand - ca. 5 cm.

"Bakkesand" mere præcist. Jeg svarede netop ikke på spørgsmålet, fordi jeg
ved, at materialerne kaldes noget forskelligt forskellige steder i danmark.
Her hvor jeg bor er sand sand. Altså strandsand. (som godt nok er hentet op
fra havbunden med en sandsuger) Det er helt uegnet til fliselægning.
Grus er hentet op af en grusgrav.
Men andre steder kaldes det vi kalder grus for bakkesand. Så jeg var ærlig
talt i tvivl om hvad stabilgrus betyder der hvor Hogo kommer fra

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Tom Andersen

Dato : 15-09-10 18:02

"Hogo Blokk" <hugob@live???fjernes???.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lægge fliser på et areal 125 x 136 cm.

På så lille et areal kører du næppe med bil eller tilsvarende tunge emner?

> [...]
>
> Skal jeg fylde op med stabilgrus til 12,5 cm og ikke mere
> eller falder gruset sammen og skal der derfor være mere

Når det ikke er tykkere lag og det ikke er belastet med andet end gående
trafik, kan du roligt nøjes med lerholdigt grus fra grusgrav (ikke vasket
grus) - kaldes også "harpet 0.6", som du stamper med lægte eller tilsvarende
og retter af til 5 cm under niveau

> Kan jeg undgå at stampe eller lign før jeg lægger fliser ovenpå.
> Evt. ved at vente nogle uger på at guset sætter sig eller skal

Fyld arealet op med gruset og gennemvand - vent nogle dage og træk så af til
5 cm under niveau.

> jeg blot lægge 1 eller 2 cm ekstra grus på, som så kan sætte sig?

Vil aldrig blive godt....

Tom

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 21:27

Den 15-09-2010 19:01, Tom Andersen skrev:
> [...]
> grus) - kaldes også "harpet 0.6", som du stamper med lægte eller tilsvarende

Jup!
Det er det såkaldte 'harpet sand' at man bruger i øverste lag under
fliserne!
Forskellen er at lerindholdet binder sand/grus så ikke fliserne vil
'flyde' på et løst lag af fint sand!

Stabilgrus er til for at bære og toplaget er til for at kunne jævne
grunden inden fliseudlægningen, så tykkelsen af de harpede sand afhænger
egentlig blot af hvor jævnt du har fået lagt stabilgruset.

Hvis det blot er til at gå på ville jég istedet for både stabilgrus og
harpet sand, nøjes med at få leveret tilstrækkeligt harpet sand til at
kunne få fliserne i niveau og så komprimere det grundigt med en lejet
pladevibrator!
Jeg lagde min indkørsel om fordi grunden i min indkørsel (efter
materialerne at dømme, tilsyneladende lagt i '48) med tiden var sunket
så trappestenen bedst kunne bruges til basejumping og at jeg pludselig
stod med gratis brolægning (á 'kødben'-typen). Ud fra de bedste råd jeg
kunne finde i min omgangskreds klarede jeg dét alene v.h.a. harpet sand
og det er først hér efter 10 års tid at min daglige kørsel(!) på stykket
har medført tydelige fordybninger i hjulsporene - Havde det kun drejet
sig om gående, cykler og knallerter ville der formentlig ikke have været
noget at se!

--
Armand.

Fra : Hogo Blokk

Dato : 15-09-10 18:34

Jeg bor blot 6 km. fra en stor Johannes Fog byggemarked, hvor
man kan vælge flere forskellige grus og sand.
Jeg vælger så stabilgrus og bakkesand efter råd
Tak for rådene. Det er mit første fliseprojekt men
kunne godt finde på at lave flere hvis det bliver pænt.

--
Hilsen Hugo