Taksering af totalskade
Fra : Martin Bak

Dato : 16-09-10 21:59

En god ven, og en gammel ven af gruppen her, har mistet sin bil, da en anden
bragede ind i ham bagfra og totalskadede kareten.

Skyldsspørgsmålet er der ingen tvivl om. Modparten har skylden.

Men forsikringsselskaberne lægger op til at det er modpartens selskab der
skal værdiansætte bilen, der er en temmelig bedaget, næsten veteran-agtig
bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.

Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab
sjofler værdien af hans bil?

Vi kender endnu ikke vurderingen...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-09-10 22:09

On Thu, 16 Sep 2010 22:58:30 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.
>
>Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab

Din ven kan altid søge en second opinion - han skal bare ringe til en
ven! Eller rettere kende nogen, som autoritativt kan udtale sig om
værdien af den skadede bil. Man kan jo altid tage nogen med ud og
besigtige vraget, for selv med en masse skader må det være åbenlyst,
at bilen var i væsentlig bedre stand end forventeligt efter årgang.
Så det er bare i gang med at finde en ven, hvis ikke vurderingen er i
nærheden af at være OK.
Forsikringsselskaberne kan ikke bare købe biler for småpenge - men det
kan tage lang tid at overbevise dem om det!

Fra : Armand

Dato : 16-09-10 22:13

Den 16-09-2010 22:58, Martin Bak skrev:
> [...]
> bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.
>
> Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab

Han kan bede om at få en tilsvarende leveret hvis han ikke mener selv at
kunne købe én for erstatningen!

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-09-10 08:29

On Thu, 16 Sep 2010 23:13:14 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Han kan bede om at få en tilsvarende leveret hvis han ikke mener selv at
>kunne købe én for erstatningen!
Ammestuesnak, det krav har han IKKE, det er en mulighed
forsikringsselskabet kan vælge, hvis de vil.

/Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-09-10 13:20

> [...]
> bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.
>
> Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab

Man skal ikke altid frygte dårlig behandling. Vi har i familien nu haft en
totalskadet bil og en stjålet som blev genfundet efter forsikringen blev
udbetalt. Begge biler blev vi godt behandlet med. Man må se markedet igennem
og forhøre sig, så man er forberedt når de ringer, det gælder om at få sagen
afsluttet med det samme, at trække den i langdrag hjælper ingen.

Eks. Den sidste bil, der blev stjålet i foråret, der var ingen til salg af
dem, som man kunne sammenligne med, men vi hørte autoriserede forhandlere,
som sagde den ville stå til 129.900 hos dem. Det lød sgu meget godt synes
vi, så det bød vi ind med til taksatoren.
Vi endte efter lidt forhandling i telefonen op med at få 127.500 + vi solgte
sommerdækkene for et par tusinde.
Vi så for et par måneder siden bilen stå til salg hos en brugtvogns
forhandler på bilbasen til 109.500. Så vi skulle ikke klage, senere sendte
forsikringen en opgørelse som viste tyveriet havde kostet ca. 55.000 kr, så
de havde fået ca. 70.000 for den på auktion.

Vil man klage over en afgørelse skal man bruge ankeforsikring.dk og væbne
sig med tålmodighed.
http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_klager/Motorkoeretoejsforsikring/Totalskade.aspx

Mvh Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-10 16:34

Den Thu, 16 Sep 2010 22:58:30 +0200 skrev Martin Bak:
> [...]
> bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.
>
> Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab

Min lillebror havde fat i sin egen forsikring, og fik hele smøren han
skulle fortælle modpartens forsikring. De var nemlig godt igang med
at lægge alt nymonteret ekstraudstyr til motorcyklens nypris, og
nedskrive det sammen med resten af prisen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-10 17:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bil, der før skaden var i fin og gennemrestaureret plademæssigt.
>
> Kan vores ven på nogen måde få en second oppinion, hvis modpartens selskab

Man har krav på værdien af en tilsvarende bil så man må lede efter typiske
priser så godt som det nu kan lade sig gøre.
Hvis man ikke kan enes med taksator hvilket er set før, så gør man skriftlig
indsigelse til forsikringsselskabet som så vil få en overtaksator til at se
på bilen. Kan man stadig ikke enes, så kan man klage til
forsikringsankenævnet eller køre en retsag.

Jeg personligt fik 20.000 kr ud af at gøre skriftlig indsigelse med masser
af dokumentation af hvad tilsvarende biler stod til. Så taksatoren gav sig
underligt nok da jeg havde indsendt indsigelse og sagen var klar til
overtaksator.
De ved godt inderst inde hvad bilerne er værd, men da taksatorene arbejder
for forsikringen, er de også partiske.

Skal dog sige at taksator ved GF var meget fair og jeg ikke kan klage.

--
Tom