Pengeautomater
Fra : Aage Andersen

Dato : 14-09-10 21:38

Hvis en pengeautomat udbetaler et forkert beløb, hvordan skal man saa
forholde sig?
Al mekanik kan jo svigte. Findes der en statistik over hvor tit
pengeautomater svigter eller holder bankerne kortene tæt ind til kroppen for
ikke at friste svage sjæle?

Aage

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-10 22:10

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev:

> Hvis en pengeautomat udbetaler et forkert beløb, hvordan skal man saa
> forholde sig?

Som ved enhver anden fejl der opstår under udveksling af penge:
Sørg for at levere de penge tilbage der er for mange, og bed om
at få flere penge hvis der var for få.

Man skal naturligvis henvende sig i den pengebutik der står for
automaten.

At beholde for mange penge mod bedre videne er bedrageri, og jeg
har svært ved at se at man kan være i god tro.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 15-09-10 07:26

> At beholde for mange penge mod bedre videne er bedrageri, og jeg
> har svært ved at se at man kan være i god tro.

Ofte vil dit udsagn være rigtigt, men det er ikke bedrageri at beholde
for mange udbetalte penge fra en maskine. Bedrageri kræver, at der
indgår en menneskelig forestilling fra den bedragede jf. Vagn Greve
m.fl., kommenteret straffelov - speciel del, 9. udg., s. 509

Efter min mening er vi tættere på ulovlig omgang med hittegods jf. § 277

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per

Dato : 15-09-10 15:07

Kasper Demant wrote:

> [...]
> indgår en menneskelig forestilling fra den bedragede jf. Vagn Greve
> m.fl., kommenteret straffelov - speciel del, 9. udg., s. 509

Enig !

Det er en klassiker indenfor Strafferetten.

Man kan ikke bedrage en maskine.

mvh. Per

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-09-10 22:11

On Tue, 14 Sep 2010 23:09:54 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Som ved enhver anden fejl der opstår under udveksling af penge:
> Sørg for at levere de penge tilbage der er for mange, og bed om
> at få flere penge hvis der var for få.

Det er godt nok omkring 30 år siden:

Jeg havde hævet 500 kr. og fået 600, går omkring 2 skridt, vender og siger
"(navn på bankmand) det her er forkert".

Svaret var "Banken tæller aldrig forkert"...

Om svaret ville være det samme hvis jeg havde fået for lidt det ved jeg
ikke.

--
MVH
Bruno

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 11:52

Bruno Christensen skrev:

> Det er godt nok omkring 30 år siden:

> Jeg havde hævet 500 kr. og fået 600, går omkring 2 skridt, vender og siger
> "(navn på bankmand) det her er forkert".

> Svaret var "Banken tæller aldrig forkert"...

Min bror fik engang udbetalt 5'000 kr. da han ville hæve 500 af
sin SU. Ekspedienten talte 10-bundter med 100-kronesedler i
stedet for enkeltsedler.

Min bror gjorde opmærksom på fejlen.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 14-09-10 22:12

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen
> Hvis en pengeautomat udbetaler et forkert beløb, hvordan skal man saa
> forholde sig?

Du mener for meget udbetalt vel. Du går ind i banken i åbningstiden og
forklarer det, så vil de anvise en løsning.

> Al mekanik kan jo svigte. Findes der en statistik over hvor tit
> pengeautomater svigter eller holder bankerne kortene tæt ind til
> kroppen for ikke at friste svage sjæle?

Automaten lukker ned ved første tegn på fejl.

Fra : Allan G

Dato : 14-09-10 23:24

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forklarer det, så vil de anvise en løsning.

> Automaten lukker ned ved første tegn på fejl.

Hej Jubi
Selvfølgelig lukker automaten ned på et tidspunkt.

http://www.version2.dk/artikel/15664-hacker-fik-pengeautomat-til-at-sproejte-sedler-ud

Ævv der skrev jeg vist lige et OT indlæg her i jura gruppen.

Mvh Allan

Fra : Aage Andersen

Dato : 14-09-10 23:31

"Jubi"
> "Aage Andersen"

> Du mener for meget udbetalt vel. Du går ind i banken i åbningstiden og
> forklarer det, så vil de anvise en løsning.

Nej det problem løses meget nemt ved at jeg afleverer pengene i banken

> Automaten lukker ned ved første tegn på fejl.

Det hjælper jo ikke mig, naar jeg faar for lidt udbetalt. Det udbetalte
beløb var mindre end det, der stod paa kvitteringen.

Aage

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-10 23:44

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev:

> Det hjælper jo ikke mig, naar jeg faar for lidt udbetalt. Det udbetalte
> beløb var mindre end det, der stod paa kvitteringen.

Bankens personale vil kunne konstatere at der er så mange penge i
overskud som du påstår at du mangler.

--
Bertel

Fra : Allan G

Dato : 14-09-10 23:53

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:mjuv869f4gctulidml1q5qsofrll76tpt4@news.dotsrc.org...

> Bankens personale vil kunne konstatere at der er så mange penge i
> overskud som du påstår at du mangler.
>
> --
> Bertel

Det kræver vel at man er hurtig og hvis det er udenfor en bank, straks går
ind og klager ?
Så kan pengekasseten tjeckes for fejl.

Ellers er der det der overvågningskamara, det kan værer det kan se lidt. Men
det kræver vist lidt handling fra en selv med det samme.

Mvh Allan

Fra : Robert Piil

Dato : 15-09-10 00:10

Den 15-09-2010 00:53, Allan G skrev:

> [...]
>
> Ellers er der det der overvågningskamara, det kan værer det kan se lidt. Men
> det kræver vist lidt handling fra en selv med det samme.

Der stemmes af under alle omstændigheder, så banken vil kunne konstatere
om der er blevet udbetalt for lidt (medmindre selvfølgelig en anden har
fået tilsvarende for meget, eller der kommer to og kræver de samme
ikke-udbetalte penge).

Jeg har arbejdet for et større pengeinstitut, og jeg kender til ét
tilfælde hvor en pengeautomat har spyttet for mange penge ud (konsekvent
indtil automaten blev lukket) og et par enkelttilfælde hvor der er
kommet for lidt ud. Alle gange er det blevet opklaret, og kunderne har
enten afleveret eller modtaget differencen.

--
Robert Piil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-10 00:55

Allan G skrev:

> Det kræver vel at man er hurtig og hvis det er udenfor en bank, straks går
> ind og klager ?
> Så kan pengekasseten tjeckes for fejl.

Det er selvfølgelig bedst at være hurtig, men forskellen i
bankens kassebeholdning forsvinder ikke af sig selv.

--
Bertel

Fra : JB

Dato : 15-09-10 17:13

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Jubinaren skrev
> Automaten lukker ned ved første tegn på fejl.

Og hvor har du det fra ?
Det er sket at sedler lægges i de forkerte rum, det "opdagede" maskinen
ikke. Folk hævede lystigt, men de fik efterfølgende en opkrævning af banken.

JB

Fra : Robert Piil

Dato : 15-09-10 17:22

Den 15-09-2010 18:13, JB skrev:

> Og hvor har du det fra ?
> Det er sket at sedler lægges i de forkerte rum, det "opdagede" maskinen
> ikke. Folk hævede lystigt, men de fik efterfølgende en opkrævning af
> banken.

Det gør den, men det kræver selvfølgelig at den kan registrere en fejl.

Jeg har en gang oplevet at sidde i den anden ende og modtage
fejlmeldingen fra en kunde, hvorefter vi kunne lukke automaten med det
samme (sad med IT-overvågning).

--
Robert Piil