Færdselsloven om regler for børn i bilen.
Fra : Claus Jensen

Dato : 14-09-10 12:54

Hej gruppe,

Jeg håber lige en venlig person vil svare på dette selvom det nok har
været til debat før. Jeg har Googlet emnet om hvad regler der gælder
for børn i bilen og fandt dette skrevet af en højtstående politimand:

http://nyhederne.tv2.dk/article/32607876/

Essensen i det svar er (som jeg læser det) at børn under 135 cm kun må
sidde på bagsædet af en bil. Punktum. Og der refereres til
færdselslovens § 80a, stk. 2. Problemet er så at hvis jeg læser § 80a
og specielt stk. 2 så mener jeg jo han fejlciterer loven.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302#K12

Som jeg læser det, så gælder § 80a, stk. 2 kun for biler uden
sikkerhedsseler. Læser jeg forkert eller gør politimanden det?

Claus

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 20:45

"Claus Jensen" skrev

>Som jeg læser det, så gælder § 80a, stk. 2 kun for biler uden
>sikkerhedsseler. Læser jeg forkert eller gør politimanden det?

Du læser rigtigt:

Til at starte med skal de "små" børn i biler med sele anvende tilpasset
sikkerhedsudstyr, og så kan de sidde hvor de vil.
Men de må ikke sidde med selen som eneste sikkerhed.

Har bilen ikke seler må børn under 3 år slet ikke komme med, og børn under
135 cm ikke sidde foran.
Der ville heller ikke være mening i stk 3 ang. airbaggen hvis børnene
alligevel ikke må sidde foran.

§ 80 a. Ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel eller
knallert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, skal
børn med en legemshøjde på under 135 cm under kørslen anvende godkendt
sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt, jf. dog stk. 5.

Stk. 2. I andre biler end busser, der ikke har passagersiddepladser forsynet
med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt sikkerhedsudstyr
tilpasset barnets højde og vægt, må børn under 3 år ikke befordres, mens
børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm alene må
befordres på et andet sæde end forsædet, jf. dog stk. 5.

Stk. 3. Børn må ikke befordres i bil i en bagudvendende barnestol på en
passagersiddeplads med frontairbag, medmindre airbaggen er deaktiveret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 14-09-10 20:53

Prøv at læs her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

og - som sikkert også kan findes andetsteds:

http://nn.spejdernet.dk/gruppe/silkeborg/Internt/Sikkerhedsseler%20ved%20transport.pdf

og

http://www.fdm.dk/trafikken/sikkerhedssele-udstyr-til-boern

Fra : Claus Jensen

Dato : 14-09-10 16:06

Tak for jeres svar. Det var netop hvad jeg regnede med - blev bare i
tvivl om fortolkningen når nu en "officiel" person klart tolkede det
anderledes :)

M.v.h.
Claus

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-10 13:20

> Essensen i det svar er (som jeg læser det) at børn under 135 cm kun må
> sidde på bagsædet af en bil. Punktum.

Børn under 135 må gerne sidde på et forsæde: forudsat at der er sele og der
anvendes godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt.

(ellers gav det jo heller ikke mening at have isofix på højre forsæde)

Men selvom barnet er over 135 kan det også være nødvendigt med selepude.
F.eks hvis fabrikanten af bilen i manualen skriver at man skal være over
f.eks 145 for at selen passer.

/A