Objektiv ansvar for motorkøretøjer - ukend~
Fra : Jan

Dato : 13-09-10 03:42

Min bil holder korrekt parkeret udenfor mit hus på en fredelig
villavej - den er ansvars- og kaskoforsikret.

En rød bil kommer bragende og køre direkte ind i min bil.

Rød bil bakker ud af min bil og speeder derfra - 2 naboer ser
påkørslen men ingen ser nummerpladen, en del af skadevolders røde bil
er dog efterladt tilbage, dels på mit fortov og dels på og i min bil.
Der er ingen tvivl om at der er en skade forvoldt af et motordrevet
køretøj som burde have en ansvarsforsikring.

Politi optager rapport på stedet: Det var nok en spritbilist, en
stjålet bil, en bil uden forsikring eller en kombination af disse.

Mit forsikringsselskab siger nu til mig at det kommer til at koste mig
min selvrisiko på 2645,- eftersom der ikke er nogen ansvarsforsikring
at rette kravet videre imod.

Er det virkelig en simpel parkeringsskade det her? Min bil kan ikke
engang selv køre på værksted da skærmen er helt presset skæv ind på
hjulet så det ikke kan køre rundt, det kommer til at koste en mindre
formue at få den ordnet.

Betjenten sagde noget om at der formentligt var en pulje til dækning
af skader forvoldt af "anonyme" motordrevne køretøjer.

Min forsikring siger derimod at det er en parkeringsskade --- og at en
sådan pulje som betjenten omtalte kun vedrører personskade.

Der er jo ikke tale om en lille bule der er lavet med en indkøbsvogn
eller en dør der åbnes over i en anden bil - sådan som man normalt vil
definere en parkeringsskade på en bil. Det er jo heller ikke hærværk -
en rids med en nøgle i lakken eller lignende. Det er en skade forvoldt
af et motordrevet køretøj - der burde være objektiv ansvar vil jeg jo
mene?

Hvem har ret?

Skal jeg bare selv æde den selvrisiko på 2645,- eller er der en fælles
pulje/ansvarsforsikring for anonyme skadevoldende motordrevne
kørertøjer der skal dækker mit tab?

Er så træt af det - men heldigvis kom ingen til skade.

Tak for dit input til denne juridiske/forsikringsretlige
problemstilling.