Vandskuring
Fra : Nick

Dato : 07-08-01 12:53

Mit gamle murstenshus skal males - har min kone besluttet...

Så jeg har tænkt mig følgende:

Vandskuring - 8 dele mørtel og 1 del cement stryges på (1 - 2 milimeter)
Det tørrer ca. 20 minutter
Så vandskurer jeg med et pudsebræt med skumgummi på
Og så skal det tørre ca. 4 uger - afhængig af vejret
Så skal det males og nu kommer spørgsmålene:

Skal jeg grundmale med fortyndet maling først?
Hvilken type maling skal jeg bruge? (Olieemulsion, plastic eller hvad?)

Hvad skal jeg ellers tage i betragtning?

Tak for hjælpen!

/Nick

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-08-01 16:31

> Skal jeg grundmale med fortyndet maling først?
> Hvilken type maling skal jeg bruge? (Olieemulsion, plastic eller hvad?)

Jeg vil forslå silikatmaling når du nu gør det så godt.

Fra : Nick

Dato : 07-08-01 18:56

Poul Bundgaard <poul.bundgaard@e-box.dk> wrote in message
>Jeg vil forslå silikatmaling når du nu gør det så godt.

Jeg har ellers læst et eller andet sted, at man normalt ikke bruger
silikatmaling, med mindre det er i helt specielle tilfælde?

/Nick

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-08-01 19:37

> Jeg har ellers læst et eller andet sted, at man normalt ikke bruger
> silikatmaling, med mindre det er i helt specielle tilfælde?
>
> /Nick

Mig bekendt er silikatmaling diffusionsåben og går i kemisk
forbindelse med mørtelen - ret mig hvis jeg tager fejl....

Hvilke specielle tilfælde taler vi om ?

Fra : Hansen

Dato : 07-08-01 18:26

Jeg har lige gjort det med cementmaling (Cempexo, etc) . Rørt op 2xvand - 1x
pulver. Det er billigt, hurtigt, og det hæfter godt da det er lavet af
cement som din mur. Du kan altid give det alm. maling modsat hvis du giver
det plasticmaling. Så er du bundet til det.

Mvh

Poul

Fra : Gert Espersen

Dato : 08-08-01 09:39

Hej

Plasticmaling kan give nogen grimme overraskelser m.h.t. alger og og
mug.......så Cempexo, Skalcem eller Silikat hvis du er RIG

Inden du vandskurer, bør du rense murværket grundigt......Og fjerne løse
fuger o.lign.

-Gert..

Fra : Henrik Larsen

Dato : 07-08-01 22:54

Med en silikat maling får du den bedste holdbarhed frem for cempexo,
alternativ er med en indfarve mørtel som skalcem 2000
dette giver også en holdbar overflade så du senere kan male med
silikatmaling.

Henrik

Fra : G&H

Dato : 08-08-01 20:01

På mit arbejde har jeg lige set noget godt og smart.
Der hører en gammel bygning til virksomheden, og den er så blevet sat i
stand fra A til Z.
Udvendigt er den bla. blevet vandskuret, men med en mørtel som indeholder
farve.
Jeg spurgte mureren hvad var for noget, og han svarede at det kunne man købe
som et færdigt produkt.
Resultatet er meget flot, en dyb farvning som jeg kun har set i tilsvarende
kvalitet hvor der er blevet malet med Cempexo 4 - 5 gange.
Til gængæld er det vist også dyrt .............. Om det kan opveje prisen,
som det koster at gøre det på normal vis ved jeg ikke.

Mvh
Thomas

Fra : Nick

Dato : 09-08-01 16:58

G&H <hendeham@worldonline.dk> wrote in message
> På mit arbejde har jeg lige set noget godt og smart.
> Udvendigt er den bla. blevet vandskuret, men med en mørtel som indeholder
> farve.

Jeg har i mellemtiden også set på det du beskriver, og det er f.eks. fra
Dansk Systemmørtel.

Det er indfarvet mørtel til flitsning (vandskuring) og det kan fåes i ret
mange flotte farver. Det giver rigtigt nok en meget dybere farve. Man sparer
en hulens masse arbejde, for alternativet er jo at filtse, grunde, male og
male. Med farvemørtlen skal man bare filtse.

Prisen? Det er sgu' billigere! Jeg har regnet ud at prisen er ca. 44,- pr.
kvadratmeter pr. milimeter. Altså en filtsning i 1 milimeters tykkelse inkl.
lidt mere i fugerne.

Dansk Systemmørtel var faktisk en overraskelse, for da jeg ringede til dem,
tilbød de at sende en 2 kg. prøvepose - også selv om den udbedte farve var
en specialfarve med leveringstid - og det skal jeg kun betale fragten for!
Og de sender også en vejledning. Gratis.

Det er sgu' rart at opleve den slags pre-sales service i dag...

Men nu kunne jeg jo selvf. godt tænke mig at høre andres erfaringer med
indfarvet mørtel?

/Nick