rettigheder til tekst og musik
Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-10 09:30

Hvad er en tekstforfatter og komponists rettigheder til et stykke musik?

Kan hyn forhindre en anden at fremføre værket offentligt?
"Jeg kan ikke lide dig, du må ikke spille mit nummer" (Lou Reed / Susan
Boyle)

Ændringer
"Med forfatterens tilladelse har jeg lavet en gendigtning" (Eddie
Skoller/Tom Paxton

Eller er det kun høfligheder, så rettighederne kun er
"Det er mit nummer, giv mig (koda-)pengene, når den bliver spillet"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-10 10:04

Leif Neland skrev:

> Hvad er en tekstforfatter og komponists rettigheder til et stykke musik?

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
    indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
    fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
    tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
    skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur-
    eller kunstart eller i anden teknik.

> Kan hyn forhindre en anden at fremføre værket offentligt?

Ja. Han har eneret.

> "Jeg kan ikke lide dig, du må ikke spille mit nummer" (Lou Reed / Susan
> Boyle)

Ja.

> Ændringer
> "Med forfatterens tilladelse har jeg lavet en gendigtning" (Eddie
> Skoller/Tom Paxton

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde
    bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden
    litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne
    skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som
    strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Eddie Skoller er nødt til at afklare med Tom Paxton om det er i
orden at fremføre gendigtningen.

> Eller er det kun høfligheder,

Nej.

PS. For pedanter:
ES behøver naturligvis ikke spørge nogen som helst om lov til at
lave en gendigtning. Det er kun fordi han vil fremføre den
offentligt, at det bliver nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 11-09-10 10:43

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:l3hm861rbj14l361potf7rjreta4eoh5hv@news.dotsrc.org...

> PS. For pedanter:

Er der andre end dig?

Fra : Hauge

Dato : 11-09-10 10:49

Jubi skrev:
> Er der andre end dig?

Hører dit indlæg ikke til i dk.snak, som altid?
FUT

/Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-10 00:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:l3hm861rbj14l361potf7rjreta4eoh5hv@news.dotsrc.org...

> [...]
> tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
> skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur-

Det har jeg aldrig hørt om. Er det overhovedet muligt at praktisere? Et
hvilket som helst party-band spiller jo lørdag aften i hallen lige præcis de
numre de vil, og betaler formodentlig den gældende afgift.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 00:36

Martin Bak skrev:

> Det har jeg aldrig hørt om. Er det overhovedet muligt at praktisere? Et
> hvilket som helst party-band spiller jo lørdag aften i hallen lige præcis de
> numre de vil, og betaler formodentlig den gældende afgift.

Det skyldes at kunstnerne indgår en generel aftale der gør det
lovligt. Hvis man ikke er tilsluttet Koda, så kan folk ikke
spille ens musik uden at få personligt lov.

Det burde jeg have forklaret. Lou Reed kan nemlig ikke
(umiddelbart) forhindre Susan Boyle i at synge hans sange.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-09-10 11:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja. Han har eneret.

Der kan også eksistere en aftalelicensordning, som giver andre/alle ret
til at udnytte værket i bestemte sammenhænge mod betaling til en
rettighedsorganisation.

Jeg kan for eksempel ikke forhindre at dette usenet indlæg bliver optrykt
i et undervisningskompendium til folkeskolen, hvis der sker betaling til
CopyDan (en betaling der meget vel kan havne andre steder end på min
bankkonto).

--
Jesper Lund