Cindy oh Cindy
Fra : Karina

Dato : 12-09-10 21:17

Hej gruppe,

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvem der har sunget den danske
udgave af sangen Cindy oh Cindy, som vist nok oprindeligt er tysk... Den
skulle efter sigende stamme fra en gang i slutningen af 50'erne.

Mvh
Karina

Fra : Ole Damgaard

Dato : 13-09-10 00:03

On 12 Sep., 22:17, Karina <khjo...@FJERNoncable.dk> wrote:
> [...]
> udgave af sangen Cindy oh Cindy, som vist nok oprindeligt er tysk... Den
> skulle efter sigende stamme fra en gang i slutningen af 50'erne.

Det var Lise Ringheim.
mvh Ole

Fra : Karina

Dato : 13-09-10 21:46

Ole Damgaard skrev:

> Det var Lise Ringheim.
> mvh Ole

Tak Nu bliver min far glad!

Mvh
Karina

Fra : Karina

Dato : 15-09-10 01:29

Ole Damgaard skrev:

> Det var Lise Ringheim.
> mvh Ole

Hej igen Ole,

Ved du evt. (eller er der andre, der ved det), om sangen er udgivet
noget sted, og/eller om man kan finde den danske tekst nogle steder på
nettet? Jeg har søgt og søgt uden held...

Mvh
Karina

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-09-10 19:05

Den 12-09-2010 22:17, Karina skrev:

> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvem der har sunget den danske
> udgave af sangen Cindy oh Cindy

Det er egentlig lidt dumt, at komme her med nogle gæt, for Ole Damgård
har selvfølgelig ret, og vil sikkert også komme med et link.

Jeg filosoferer blot over emnet, så bær lidt over med mig.

I lakpladernes (78'erne) sidste år, omkring 1960, indsang Lise Ringheim
plader, som det hed dengang, for pladeselskabet 'Polyphon', på 78'ere.

En Bithe Wilke fan har samlet en pdf-fil om Birthe Wilke. Her er "Cindy"
nævnt som b-siden af en single fra 1974, sunget af Bent Weidich.
Citat:
(1974) Weekend – Underholdningsserien for hele familien Fontana 6340 030
koblet med
Cindy Philips P 55121 H
Burt Long/Gert Rud
Bent Weidich med kor og orkester under ledelse af Ole Høyer
Citat slut.

http://www.the-discographer.dk/franksen/birthe-wilke-disko.pdf

Det er formentlig tale om det samme nummer, som TDC tilbyder som
download på 'YouSee play', hvor du kan hente hente dette nummer. Men
Bent Weidich synger den på engelsk.

http://yousee.musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/34/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=85297867

Rul ned til nr. 15, hvor du også kan lytte til en 'smagsprøve'.

På Lise Ringheim's "gamle dage", var hun ofte en gæst i TV, hvor især
hendes overdrevne sortsminkede øjne, står i min erindring.
Hvorvidt nogle af hendes gamle 78-indspilninger er genudgivet, husker
jeg ikke.
Jeg har nogle få Ringheim-78'ere, men ikke "Cindy". Jeg erindrer i
øvrigt ikke nummeret sunget af Lise Ringheim.
Det mest oplagte er, at det skal være en mand der synger denne tekst,
men fordanskningen kan have ændret teksten, til at passe til en kvinde.

I joined the Navy to see the world
But nowhere could I find
A girl as sweet as Cindy
The girl I left behind
I've searched the wide world over
Can't get her out of my mind

Cindy, oh Cindy
(C-Cindy, C-Cindy)
Cindy don't let me down
(C-Cindy, C-Cindy)
Write me a letter, soon
(C-Cindy, C-Cindy)
And I'll be homeward bound
(C-Cindy, C-Cindy)

I see her face in every wave
Her lips kiss every breeze
Her loving arms reach out to me
Through calm and stormy sea
At night I face the lonely day
Caressed by memories

Cindy, oh Cindy
(C-Cindy, C-Cindy)
Cindy don't let me down
(C-Cindy, C-Cindy)
Write me a letter, soon
(C-Cindy, C-Cindy)
And I'll be homeward bound
(C-Cindy, C-Cindy)

I know my Cindy's waiting for me
As I walk the decks alone
Her loving arms reach out to me
Soon I'll be heading home
Then my sailing days will be over
No more will I roam

Cindy, oh Cindy
(C-Cindy, C-Cindy)
Cindy don't let me down
(C-Cindy, C-Cindy)
Write me a letter, soon
(C-Cindy, C-Cindy)
And I'll be homeward bound
(C-Cindy, C-Cindy)

(C-Cindy, C-Cindy)
(C-Cindy, C-Cindy)
(C-Cindy, C-Cindy)
(C-Cindy, C-Cindy)
(C-Cindy, C-Cindy)

Henning.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 15-09-10 20:00

On 15 Sep., 20:05, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Det er egentlig lidt dumt, at komme her med nogle gæt, for Ole Damgård
> har selvfølgelig ret, og vil sikkert også komme med et link.

Desværre kan jeg ikke komme med noget link, så derfor bliver dether
mere lidt nytteløst arkæologi. Den danske tekst til Cindy oh Cindy
var skrevet af Gert Rud.
Udgaven med Lise Ringheim er ganske rigtigt en gammel 78'er udgivet på
Polyphon som Henning skriver:

Polyphon - H55533
Side Titel Salgskunstner Komponist
01 01 På en lille blå balkon Lise Ringheim Dan Mark
02 01 Cindy oh cindy Lise Ringheim Burt Long

Og så vil jeg da lige erindre, at den også var B-side på Tango for to,
da Birthe Wilke udgav denne i 1957:
Philips - P55121H
Side År Titel Salgskunstner Komponist
01 01 1957 Tango for to Birthe Wilke Bjarne Amdahl
02 01 1957 Cindy oh cindy Bob Barron/Burt Long

men altså også en gammel 78' er man næppe kan opdrive, og mig bekendt
ikke genudgivet senere.

mvh ole

Fra : Ole Damgaard

Dato : 15-09-10 20:32

> Det er egentlig lidt dumt, at komme her med nogle gæt, for Ole Damgård
> har selvfølgelig ret, og vil sikkert også komme med et link.

Det er da aldrig dumt med kvalificerede gæt, for selvfølgelig har
Henning da ret i, at denne tekst skal synges af en mand.
Jeg skal lige indskyde at Lise Ringheim dog sang den på en gammel 78'
er sammen med Poul Clemmensens orkester. Polyphon - H55533

Men den "rigtige" udgave som Karina efterlyser til farmand, er nok
nærmere den der udkom i 1957. Birthe Wilke og Bent Weidich lavede
dengang nummeret Tango for To - en rigtig slager, der blev spillet
søndag efter søndag i Giro 413. Den blev udgivet på en 78'er:Philips -
P55121H.
Og bagsiden på denne plade fra 1957 er Bent Weidich, der synger Cindy.
Jeg har uploadet den her:

http://www.mediafire.com/?5fmuhn13wbh0j

mvh ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-09-10 06:27

Den 16-09-2010 04:32, Ole Damgaard skrev:

> [...]

Du er fantastisk Ole Damgaard. Undskyld jeg blandede mig, og tak for din
redegørelse og dit link.
Lise Ringheim og hendes sidste mand var jo to store kulturperonligheder,
som ofte havde en mening om et eller andet. Måske for ofte! Jeg havde
den fornøjelse, at opleve dem begge flere gange på teatret. Og
selvfølgelig i radio og TV).
Lise Ringheim var dengang ikke så værdsat som sangerinde, som hun, set
bagud, måske burde have været. Også her har den Sandemose'ske lov
sikkert spillet ind.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-09-10 06:29

Den 16-09-2010 07:27, Henning Jensen skrev:

Nu begik jeg en stor fejl igen. Jeg forvekslede Birgitte price med Lise
Ringheim.
Jeg må hellere tage en pause.

Henning.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 16-09-10 02:28

On 16 Sep., 07:27, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Du er fantastisk Ole Damgaard. Undskyld jeg blandede mig, og tak for din
> redegørelse og dit link.

Kære Henning
Vil du så lige lade være med at undskylde mere. De få gange, denne
gruppe fungerer, er det jo netop når mennesker med interesse for,
kendskab til og åbenhed overfor musikken går ind og replicerer - og
dermed udvikler en tråd til et resultat.
Det var da netop dig, der med din tekst sporede mig ind på, at den
udgave, Karina efterlyste, selvfølgelig måtte være en mand.
Og således udvikler en god tråd sig til et kollektivt resultat.
Og jeg blev klogere af af denne omgang - for jeg havde totalt glemt
Cindy.
mvh ole

Fra : Karina

Dato : 16-09-10 21:17

> Og således udvikler en god tråd sig til et kollektivt resultat.
> Og jeg blev klogere af af denne omgang - for jeg havde totalt glemt
> Cindy.

Ja, og det resulterede også i, at jeg fik lige præcis det svar, som min
far ledte efter - og oveni købet med musik til. Det kan simpelthen ikke
være mere fantastisk. Tusind tak Ole, og tusind tak Henning for at sende
Ole i den rigtige retning, når jeg nu ikke selv kunne

Mvh
Karina