Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog blitz til digital
Fra : Jørgen Kærsgaard

Dato : 12-09-10 19:17

Hej
Jeg har en god gammel Nikon SB-26. Er der mulig for at anvende den til
f.eks. slaveblitz til mit D-90/SB-600?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 12-09-10 20:07

Den 12-09-2010 20:17, Jørgen Kærsgaard skrev:
> Hej
> Jeg har en god gammel Nikon SB-26. Er der mulig for at anvende den til
> f.eks. slaveblitz til mit D-90/SB-600?

D90 kan godt virke som master og styre en SB-600 mig bekendt. En SB-600
kan ikke virke som master, men kun virke som slave. En SB-26 kan virke
som slave i følge hurtig søgning. Så jo, du burde kunne styre begge
blitz med et D90. Mine konfigurationer er dog anderledes, så jeg har
ikke praktisk erfaring med d90/SB-26, men anvender
D700/SB-900/SB600/SU-800 mm.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : AS

Dato : 12-09-10 22:37

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
> ....Så jo, du burde kunne styre begge blitz med et D90. Mine
> konfigurationer er dog anderledes, så jeg har ikke praktisk erfaring med
> d90/SB-26, men anvender D700/SB-900/SB600/SU-800 mm.

Her er stor forskel. SB26 er fra filmtid, ie., har ikke iTTL. Det betyder,
kad kan styres kun via ledning og kun manuelt indstillet eller som
selvstandig auto mode, men ikke TTL.

Fra : ab©

Dato : 12-09-10 23:58

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Her er stor forskel. SB26 er fra filmtid, ie., har ikke iTTL. Det
> betyder, kad kan styres kun via ledning og kun manuelt indstillet eller
> som selvstandig auto mode, men ikke TTL.

Det er rigtigt, at SB-26 ikke er til iTTL, men den kan sagtens køre
trådløst - se mere her

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/flash/SB26/index.htm

ab©

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-09-10 00:49

Den 12-09-2010 23:37, AS skrev:
> [...]
>
> Her er stor forskel. SB26 er fra filmtid, ie., har ikke iTTL. Det betyder,
> kad kan styres kun via ledning og kun manuelt indstillet eller som

En del tyder på, at den kan køre som slave:
http://www.momentcorp.com/review/nikon_sb-26slave.html
http://www.bythom.com/sb26.htm
og ikke mindst manualen side 128-129:
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-26.pdf

men iTTL er ikke en mulighed, men jeg mener heller ikke, at det var
spørgsmålet her.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-09-10 01:04

Den 13-09-2010 01:49, Soeren Friberg skrev:
> og ikke mindst manualen side 128-129:
> http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-26.pdf

I øvrigt vil jeg altid anbefale først at ty til manualen ved tekniske
spørgsmål. Også selvom nogle af os (mænd) hellere hopper direkte ud i legen.

Fra : ab©

Dato : 13-09-10 08:05

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
> I øvrigt vil jeg altid anbefale først at ty til manualen ved tekniske
> spørgsmål. Også selvom nogle af os (mænd) hellere hopper direkte ud i
> legen.

Ja - og du kunne måske få noget ud af af læse, hvad der er skrevet her i
NG´en i forvejen - eller får du gode idéer ud fra det samme, som andre
skriver ? LOL

ab©

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-09-10 10:39

Den 13-09-2010 09:05, ab© skrev:
> [...]
>>

> Ja - og du kunne måske få noget ud af af læse, hvad der er skrevet her i
> NG´en i forvejen - eller får du gode idéer ud fra det samme, som andre

Jeg var vist den første, der besvarede spørgsmålet korrekt
dobbelt LOL

Fra : Robert Piil

Dato : 15-09-10 11:30

Den 12-09-2010 20:17, Jørgen Kærsgaard skrev:
> Hej
> Jeg har en god gammel Nikon SB-26. Er der mulig for at anvende den til
> f.eks. slaveblitz til mit D-90/SB-600?

Så vidt jeg kan se, kan du med en SU-4 enhed bruge SB-26 med fuld TTL
eller Manuel(helt som din SB-600) i nikons CLS system.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 15-09-10 11:40

Den 15-09-2010 12:30, Robert Piil skrev:

> Så vidt jeg kan se, kan du med en SU-4 enhed bruge SB-26 med fuld TTL
> eller Manuel(helt som din SB-600) i nikons CLS system.

....og det var så forkert. Den virker ikke med Nikons digitale huse.

--
Robert Piil