Nyt fra det svenske......Saab vil ansætte ~
Fra : Henrik B.

Dato : 11-09-10 01:23

Endnu en gang er der høvl til alle tvivlerne. Ordretilgangen hos Saab er så
massive at man i løbet af efteråret vil ansætte yderligere 50 ingeniører.
Hertil kommer behovet for at øge produktionen til toholdsskift. Det vil ikke
kunne lade sig gøre at møde efterspørgslen og næste års prognose, hvis ikke
man starter endnu et produktionsskift op. Til dette skal der bruges 200
mennesker...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Klaus G.

Dato : 11-09-10 06:17

> [...]
> ikke kunne lade sig gøre at møde efterspørgslen og næste års prognose,
> hvis ikke man starter endnu et produktionsskift op. Til dette skal der
Lyder vildt at der skal ansættes 50kontor-aber, for at ansætte 200folk i
produktionen?

--
Klaus G.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-09-10 07:29

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder vildt at der skal ansættes 50kontor-aber, for at ansætte 200folk i
> produktionen?

Man skulle tro, det nye Saab er statsdrevet !

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Klaus G.

Dato : 11-09-10 08:49

> Man skulle tro, det nye Saab er statsdrevet !
Hehe ja :)

Det jeg undre mig mest over, er jo at de udvider ved at lade produktionen
køre om natten. Hvorfor kræver det pludselig så mange kontor folk? Bevares
der skal laves flere lønsedler osv.. Men 1 kontormand pr. 4 der kommer til
at arbejde i produktionen, det er sq lidt vildt :/

--
Klaus G.

Fra : TDN

Dato : 11-09-10 09:06

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der skal laves flere lønsedler osv.. Men 1 kontormand pr. 4 der kommer til
> at arbejde i produktionen, det er sq lidt vildt :/

Siden hvornår er man begyndt at bruge ingeniører til kontorarbejde???
I min verden bruge de til bla. udvikling og hvis de har hyret 50 af den må
det betyde at SAAB har fået grønt lys til at udvikle af dens ejere og det er
vel et sundhedstegn.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 11-09-10 13:12

> [...]
> det betyde at SAAB har fået grønt lys til at udvikle af dens ejere og det
De skriver i sammenhæng med at de har fået større ordre tilgang... Der står
intet om udvikling af noget som helst.

Desuden behøver en ingeniør ikke sidde i en udviklingsafdeling. Der findes
vist over 30 forskellige former for ingeniør. De kan skam også være
plænlæggere og styrring af alt muligt og her læser jeg det som en del af
produktionen. Men jeg skal bestemt ikke udelukke at jeg tager fejl :)

--
Klaus G.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-09-10 19:22

> [...]
> plænlæggere og styrring af alt muligt og her læser jeg det som en del af
> produktionen. Men jeg skal bestemt ikke udelukke at jeg tager fejl :)

Plus at en svensk ingeniør ikke nødvendigvis er det vi herhjemme forstår
ved en ingeniør - man kan vidstnok kalde sig ingeniør med en teknisk
uddannelse på gymnasie niveau...
http://ing.dk/artikel/87749-sverige-genopliver-gymnasie-ingenioeren

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 11-09-10 19:53

Andreas M. Hansen wrote:

> Plus at en svensk ingeniør ikke nødvendigvis er det vi herhjemme forstår
> ved en ingeniør - man kan vidstnok kalde sig ingeniør med en teknisk
> [...]

Så vidt jeg kan se er en dansk ingeniør heller ikke en
beskyttet titel, og kan derfor bruges af alle:

http://da.wikipedia.org/wiki/Beskyttet_titel

/Kasper

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-09-10 08:24

Den 11-09-2010 20:53, Kasper Nordal Lund skrev:

> Så vidt jeg kan se er en dansk ingeniør heller ikke en
> beskyttet titel, og kan derfor bruges af alle:

Det er ikke helt ved siden af. Det er kun civil-Teknikum- og
diplomingeniør der er beskyttede titler. Og så de gamle akademiingeniør.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-10 21:36

> De skriver i sammenhæng med at de har fået større ordre tilgang... Der
> står intet om udvikling af noget som helst.

Det står rent faktisk i betingelserne for EIB-lånet, at de skal gennemføre
udvikling på nogle bestemte områder.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-10 12:13

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Man skulle tro, det nye Saab er statsdrevet !

Det er meget naturligt AT Saab nu sætter
gang i alle hjul. Så om 1 år vil vi se, det hele
falder til gulvet da de satsede ALT for højt
og det blot var en slags ny-entusiasme som
drev værket....

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-09-10 07:46

On 11 Sep., 07:17, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:

> Lyder vildt at der skal ansættes 50kontor-aber, for at ansætte 200folk i
> produktionen?
>
> --
> Klaus G.

At ansætte 200 mand i produktionen samtidig at ansætte uden en vis
mængde funktionærer vil formentlig resultere i færrre biler ud af
porten end før de ekstra mand kom til.
Vi kan dog godt blive enige om at det ikke nødvendigvis er ingeniører
i traditionel forstand, der er mest brug for hvis de bare vil
fortsætte med at producere de samme modeller langt ud i fremtiden.

MVH Leo - Kontorabe af den værste slags

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-09-10 16:16

Den 12-09-2010 15:45, Leo Jensen skrev:

> MVH Leo - Kontorabe af den værste slags

Du har da ikke snakket noget om du er blevet offentligt ansat.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 11-09-10 07:44

> [...]
> ikke kunne lade sig gøre at møde efterspørgslen og næste års prognose,
> hvis ikke man starter endnu et produktionsskift op. Til dette skal der

Nej nej, det er bare nåsåerne der har fået fat på nissernes store bog...

Kent Nielsen

Fra : Ole

Dato : 11-09-10 01:17

On 11 Sep., 08:43, "Kent Nielsen" <virker.i...@findes.ikke.invalid>
wrote:

> Nej nej, det er bare nåsåerne der har fået fat på nissernes store bog...
>

> --
> Mvh
> Kent Nielsen

Eller også er i det i erkendelse af, at det er ingeniører - og ikke
medarbejdere i produktionen - der udvikler nye biler.
Glæder mig til at se/høre om Saabs nye produktion hvis den kommer.

Mvh
Ole Christiansen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-09-10 01:30

> [...]
> ikke kunne lade sig gøre at møde efterspørgslen og næste års prognose,
> hvis ikke man starter endnu et produktionsskift op. Til dette skal der

Rolig nu - man forventer en produktionsforøgelse af biler til ialt 80.000
biler om året, hvilket kunne (!) medføre, at nye medarbejdere skal ansættes.
Og der er tale om nye, fordi mange af de tidligere ansatte ikke vil tilbage.
De tror ikke på Saab og er flyttet fra området (kilde www.di.se).

Hér står lidt ift. dit indlæg:
http://di.se/Default.aspx?pid=214569__ArticlePageProvider

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 13:51

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ansættes. Og der er tale om nye, fordi mange af de tidligere ansatte ikke
> vil tilbage. De tror ikke på Saab og er flyttet fra området (kilde

Det ér besluttet at ansætte de 250 nye medarbejdere! Det er dog ikke
besluttet hvornår (efteråret, eller kort efter nytår).

> Hér står lidt ift. dit indlæg:
> http://di.se/Default.aspx?pid=214569__ArticlePageProvider

DI er nok Sveriges ringeste kilde, når det gælder alt omkring Saab. De er så
meget "rygtesmede", at Saab offentligt har meldt ud, at man ikke længere
ønsker nogen former for kommunikation med DI. Så alt hvad de skriver
relateret direkte til Saab, vil være andenhåndsviden.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 13:55

> [...]

Og hér er det fra hestens mund - Saabs Direktør, Jan Åke Jonsson:

- Vi måste dra igång ett andra skift. Men vi har inte bestämt om det blir
sent i år eller början av nästa år. Det hänger på hur de viktiga marknaderna
utvecklas, säger Jan Åke Jonsson. Det handlar om minst ett par hundra nya
jobb.
I höst finns även behov av ett 50-tal nya tjänstemän.

Fra : KASO

Dato : 13-09-10 21:46

> [...]
> hundra nya jobb.
> I höst finns även behov av ett 50-tal nya tjänstemän.

Altså med andre ord: Vi håber på, at kunderne begynder at købe bilerne så vi
kan ansætte nogle flere. Vi afventer fortsat udviklingen i salgstallene på
de vigtige markeder før vi ansætter.

Der er altså ingen ansættelser igang - det er fortsat baseret på
forhåbninger.

Når du nu kritiserer andres kilder - så husk lige, at Saabs direktør ikke
just er "upartisk" - han skal gerne styrke tilliden til virksomheden og
produktet, så han vil naturligvis male tingene så pæne som muligt.

At Saab ikke bryder som dele af pressen betyder ikke nødvendigvis, at de
ikke har ret - blot at Saab (ligesom du) ikke bryder sig om negativ omtale
af mærket/virksomheden. Om de så har ret eller ej - det må tiden vise.

Med ovenstående citat er der i hvertfald ingen grund for dig til at hovere,
før de reelt ansætter nye folk - og ikke må fyre dem igen.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 22:32

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> på de vigtige markeder før vi ansætter.
>
> Der er altså ingen ansættelser igang - det er fortsat baseret på

Du skal have læst op på de svensk! Oversat: "Vi må starte et andet
skiftehold. Vi har ikke bestemt endnu om det bliver i år, eller begyndelsen
af næste år. Det afhænger af, hvordan nøglemarkederne udvikler sig".

Med andre ord, der er allerede behov for skifteholdet. Det er blot ikke
besluttet, hvornår det skal startes op...

> At Saab ikke bryder som dele af pressen betyder ikke nødvendigvis, at de
> ikke har ret - blot at Saab (ligesom du) ikke bryder sig om negativ omtale
> af mærket/virksomheden. Om de så har ret eller ej - det må tiden vise.

Jeg har intet mod kritik af Saab, så længe den er på sin plads, og frem for
alt vel underbygget...

Fra : KASO

Dato : 13-09-10 22:56

> [...]
>
> Med andre ord, der er allerede behov for skifteholdet. Det er blot ikke
> besluttet, hvornår det skal startes op...

Nej - jeg forstår fint svensk - også dét, der står mellem linierne. Den del,
du vælger ikke at læse, men som jeg så "oversatte" for dig. Hvis der var et
reelt, konkret behov, var skifteholdet startet op, men da de ikke er sikre
på, at salget er højt nok på sigt, afventer man og ser salgstallene.
Fornuftigt nok!

Udmeldingen er en måde at berolige aktionærerne på ved at komme med lidt
positive udmeldinger uden reelt at love noget som helst. Når/hvis det viser
sig, at det blot var nyhedens interesse, der kortvarigt boostede
salgstallene, kan han stadig med æren i behold undlade at ansætte flere. Er
der derimod et stabilt salg, kan han med sindsro ansætte og sige "hvad sagde
jeg". En fin helgardering - men ikke noget reelt tegn på, at Saab har klaret
skærene.

> Jeg har intet mod kritik af Saab, så længe den er på sin plads, og frem
> for alt vel underbygget...

*host*

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-09-10 22:14

> [...]
> marknaderna utvecklas, säger Jan Åke Jonsson. Det handlar om minst ett par
> hundra nya jobb. I höst finns även behov av ett 50-tal nya tjänstemän.

Du bør nok se lidt mere kritisk på Saab-tingene, inden du "kører på"

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 22:33

> Du bør nok se lidt mere kritisk på Saab-tingene, inden du "kører på"

Nu får jeg mange informationer "indefra", og ikke blot fra en
sensationslysten svensk business-udgave af Se & Hør. )

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-09-10 22:42

> Nu får jeg mange informationer "indefra"

Jep, helt sikkert. Hva siger de til den manglende lyst til ansættelse hos
Saab?

> og ikke blot fra en sensationslysten svensk business-udgave af Se & Hør.
> )

Dét er jég ikke sikker på, er korrekt...

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 23:27

> Jep, helt sikkert. Hva siger de til den manglende lyst til ansættelse hos
> Saab?

Ok, så siger vi det....
Saab har allerede ansat folk af flere omgange i år - inkl. inddraget dele af
sommerferien.

> Dét er jég ikke sikker på, er korrekt...

Næææh, men det er historien bl.a. et godt eksempel på...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-09-10 04:57

> Ok, så siger vi det....
> Saab har allerede ansat folk af flere omgange i år - inkl. inddraget dele
> af sommerferien.

Ja de har, men såvel fagforeningen som fabrikken er overrasket hvor få af de
fyrede medarbejdere, som har lyst til at vende tilbage til den tidligere
arbejdsplads, selvom udsigten til et nyt job er dårlig (mnage har forladt
området). Hvad siger dine forbindelser til det?

Fra : KASO

Dato : 13-09-10 22:58

> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Nu får jeg mange informationer "indefra", og ikke blot fra en
> sensationslysten svensk business-udgave af Se & Hør. )

Nårhh-ja - dét gør det jo til en helt og aldeles upartisk og troværdig kilde

Det er egentligt sjovt, at din "kildekritik" kun gælder for de, der er
kritiske overfor Saab

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-10 23:32

> Det er egentligt sjovt, at din "kildekritik" kun gælder for de, der er
> kritiske overfor Saab

Der er nu masser af medier som har været kritiske overfor Saab. Men lige
netop DI er så lagt ude, at det sgu er imponerende at de kan kalde sig
nyhedsbureau for finans og industri.
Det er en del af Bonnier-koncernen, så det undrer egentlig ikke.
Journalisterne er hovedsaligt unge "spirer", som er mere interesseret i at
besøge "Stugan" i Stockholm, og være "smarte", end at være seriøse
journalister.
DI har hen over efteråret/vinteren skrevet så meget usandt
"sensationshistorier", at det skriger til himlen. Det er jo ikke for sjov,
at Saab - som lever at omtale - vælger at afbryde al samarbejde med dem.

Og hvis du vil vide lidt om, hvad der reelt foregik i forbindelse med
GM/Saabhandlen, så er der netop udgivet to bøger - hvoraf den ene forfatter
sågar sad med ved bordet.

Fra : Leo Jensen

Dato : 13-09-10 02:37

On 12 Sep., 17:15, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Du har da ikke snakket noget om du er blevet offentligt ansat.

En stor privat virksomhed kan bestemt også være bureaukratisk, og når
opgaven er primær udvikling laver jeg jo intet produktivt. Til gengæld
sørger jeg for at der stadig er opdaterede varer i programmet om
3-5-10 år...

MVH Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-09-10 16:31

Den 13-09-2010 10:36, Leo Jensen skrev:

> [...]
> opgaven er primær udvikling laver jeg jo intet produktivt. Til gengæld
> sørger jeg for at der stadig er opdaterede varer i programmet om

Eller hvis man som jeg sidder med medicinsk udstyr. Der kan man tale om
regelrytteri og bureaukrati.

Med værste skuffe røg tankerne hen på skrankepaveri og sur betjening.
Som sidst jeg ringede midt på formiddagen til teknisk forvaltning. Hun
var godt nok PMS.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-09-10 00:55

On 13 Sep., 23:33, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Nu får jeg mange informationer "indefra", og ikke blot fra en
> sensationslysten svensk business-udgave af Se & Hør.   )

Godt at høre. Så må du også vide hvor stort et overskud SAAB havde i
første halvår 2010 ??

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-10 09:10

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Godt at høre. Så må du også vide hvor stort et overskud SAAB havde i
> første halvår 2010 ??

Der er ikke som sådan et regnskab for Saab Automobile - kun for Spyker Cars.
Men der er stadig penge i Saab Automobile...