Cykeludstyr?
Fra : Jubi

Dato : 10-09-10 11:41

Når jeg køber en cykel og får den leveret med godkendt lås, skal den så
ikke også leveres med reflekser i hjul?

Fra : Preben

Dato : 10-09-10 13:05

Den 10.09.2010 kl. 12:40 skrev Jubi <jubi@msn.com>:

> Når jeg køber en cykel og får den leveret med godkendt lås, skal den så
> ikke også leveres med reflekser i hjul?

Vel ikke hvis dækkene har refleksbånd på siden.

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-10 13:57

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> Når jeg køber en cykel og får den leveret med godkendt lås, skal den så
> ikke også leveres med reflekser i hjul?

Det er muligt jeg ikke helt forstår dit spørgsmål, men hvorfor ser du en
sammenhæng mellem at få en cykel med godkendt lås og samtidig levering af
reflekser til hjulene?
Man kan vel godt levere det ene men ikke det andet?

Fra : Jubi

Dato : 10-09-10 14:27

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen

> [...]
> levering af reflekser til hjulene?
> Man kan vel godt levere det ene men ikke det andet?

Ikke når der i færdselsloven står at cyklen skal være forsynet med lås
og reflekser.
Reflekser skal være synlige forfra, bagfra, og fra siden.

Vil jeg lovligt kunne køre fra butikken på cyklen hvis de ikke er
forsynet med reflekser som loven kræver?
De skal vel være påsatte og indgå i prisen og ikke bestilles ekstra
inden cyklen udleveres?
Og jo Preben, hvide refleksbånd på dæk eller fælge kan erstatte
hjulreflekser.

Fra : Hauge

Dato : 10-09-10 14:29

Jubi skrev:
> Vil jeg lovligt kunne køre fra butikken på cyklen hvis de ikke er
> forsynet med reflekser som loven kræver?

Det er vel også afhængig af om cykelbutikken sælger cyklen som 100%
samlet og køreklar. Mange sælger som "delvis samlet", og så gælder denne
"lov" vel ikke, eller?

/Hauge

Fra : Henning

Dato : 10-09-10 18:08

>Ikke når der i færdselsloven står at cyklen skal være forsynet med lås
>og reflekser.
>Reflekser skal være synlige forfra, bagfra, og fra siden.

Butikken vil sikkert gerne montere det, hvis du betaler for det? Det
er ikke deres ansvar om du overholder færdselsloven, det er dig eget!

Fra : Jubi

Dato : 10-09-10 18:47

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Butikken vil sikkert gerne montere det, hvis du betaler for det? Det
> er ikke deres ansvar om du overholder færdselsloven, det er dig eget!

Jeg betaler for en cykel, som jeg mener skal kunne bruges direkte til at
lovligt køre derfra, uden ektra omkostninger til at selv lovliggøre den.

Fra : Dan

Dato : 10-09-10 20:25

> Jeg betaler for en cykel, som jeg mener skal kunne bruges direkte til at
> lovligt køre derfra, uden ektra omkostninger til at selv lovliggøre den.

I BEK 316's §7 stk 4 står der:
"En cykel skal på hvert hjul være forsynet med mindst én gul refleks, der er
synlig fra siderne, eller med hvide reflekterende dæk- eller fælgsider."

Så er det store 1000 kroners spørgsmål hvordan du har fået den forståelse,
at cyklen er køreklar på det tidspunkt, hvor du afhenter den. Er du blevet
lovet dette eller "så den bare køreklar ud"?

Såfremt at du kan bevise, at du er blevet lovet det første, så må du blot
henvise til ovenstående §, men husk hvis du bliver stoppet af politiet 10
meter fra cykelhandleren, så må du gætte tre gange hvem der "bliver
straffet". ;o

/Dan

Fra : Jubi

Dato : 10-09-10 21:44

"Dan" <a@b.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> blot henvise til ovenstående §, men husk hvis du bliver stoppet af
> politiet 10 meter fra cykelhandleren, så må du gætte tre gange hvem

Og hvor står det at det ikke skal være cykelhandleren der skal klargøre
cyklen til kørsel derfra på lovlig vis?
Hvor står det jeg skal?

Fra : Hauge

Dato : 10-09-10 21:56

Jubi skrev:
> Og hvor står det at det ikke skal være cykelhandleren der skal klargøre
> cyklen til kørsel derfra på lovlig vis?

Hvad betaler du for (køber), og hvad får du?

> Hvor står det jeg skal?

Du kan jo bare flytte lidt rundt på dine naboers cykler, så er du vel
tilfreds med livet.

/Hauge

Fra : Henning

Dato : 11-09-10 08:38

>Og hvor står det at det ikke skal være cykelhandleren der skal klargøre
>cyklen til kørsel derfra på lovlig vis?
>Hvor står det jeg skal?

Helt ærligt, det er lovligt at tænke selv - er du et voksent menneske?
Hvem binder dine snørrebånd om morgenen - hvem lyner din jakke?
Velkommen til livet, hvor vi tager ansvar for vores egne handlinger!

Fra : Jubi

Dato : 11-09-10 09:22

> Helt ærligt, det er lovligt at tænke selv - er du et voksent menneske?
> Hvem binder dine snørrebånd om morgenen - hvem lyner din jakke?
> Velkommen til livet, hvor vi tager ansvar for vores egne handlinger!

Hvis du ikke kan besvare et juridisk spørgsmål så hold dig til
snakgrupperne.
Det barnlige pis du fyrer af, hører til der.

Fra : Hauge

Dato : 11-09-10 09:32

Jubi skrev:
> Hvis du ikke kan besvare et juridisk spørgsmål så hold dig til
> snakgrupperne.

Avav, ramte den for hårdt?

> Det barnlige pis du fyrer af, hører til der.

Nåja, det har du jo erfaring med, men hvorfor futter du så ikke til
snak? Gamle klovn.

Hermed sket.

/Hauge

Fra : TGJ

Dato : 02-10-10 08:30

Enig!

Tror at Jubi ville være bedre tjent med at bo i USA!!

/Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-09-10 17:02

"Dan" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at cyklen er køreklar på det tidspunkt, hvor du afhenter den. Er du blevet
> lovet dette eller "så den bare køreklar ud"?

Det må siges i al almindelighed at være en væsentlig og velanerkendt
egenskab ved en cykel, at den kan bruges til at køre på områder hvor
færdselsloven gælder.
Det er derfor en berettiget forventning til en cykel at den lever op til
denne egenskab.
Kan den ikke det, så må den siges i Købelovens forstand at være behæftet med
en alvorlig mangel, som giver køber de sædvanlige mangelsrettigheder.
Medmindre selvfølgelig at cykelhandleren tydeligt har gjort opmærksom på, at
cyklen ikke er køreklar...

> Såfremt at du kan bevise, at du er blevet lovet det første, så må du blot

Jeg tror ikke, man behøver at bevise at man er blevet lovet noget.
Man må som forbruger have en berettiget forventning om, at den vare der
bliver solgt, lever op til lovmæssige krav til den.

/Per

Fra : Kurd

Dato : 10-09-10 21:35

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg betaler for en cykel, som jeg mener skal kunne bruges direkte til at
> lovligt køre derfra, uden ektra omkostninger til at selv lovliggøre den.

Mener? (beklager mine manglende stavefejl).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-09-10 14:35

On Fri, 10 Sep 2010 14:57:16 +0200, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> [...]
>reflekser til hjulene?
>Man kan vel godt levere det ene men ikke det andet?
Mon ikke der tænkes på at cyklen bør være leveret med alt det udstyr
som loven foreskriver en cykel skal være udstyret med for at måtte
køre lovligt på vejene ?

Spørgsmålet er så hvad kræver loven at en ny cykel leveres med, noget
kunne tyde på at "godkendt lås" er en af tingene.

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 10-09-10 14:39

Hans Kjaergaard skrev:
> Spørgsmålet er så hvad kræver loven at en ny cykel leveres med, noget
> kunne tyde på at "godkendt lås" er en af tingene.

Hvis det vitterligt er sandt, så må Harald Nyborg og andre
"billig-cykel"-forhandlere godt nok gøre ulovlige ting hver dag, og
burde meldes til politiet.

/Hauge

Fra : Preben

Dato : 10-09-10 14:45

Den 10.09.2010 kl. 15:34 skrev Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> Spørgsmålet er så hvad kræver loven at en ny cykel leveres med, noget
> kunne tyde på at "godkendt lås" er en af tingene.

Der stilles vel kun krav om lovpligtigt sikkerhedsudstyr såsom reflekser
og bremser. En lås er ikke sikkerhedsudstyr, men forsikringsselskabet vil
kræve en godkendt lås for at dække tyveri.

--
mvh/Preben

Fra : /Peter

Dato : 11-09-10 07:55

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> Når jeg køber en cykel og får den leveret med godkendt lås, skal den
> så ikke også leveres med reflekser i hjul?

Det er kun cyklisten (altså dig) der er pligtig til at overholde
færdselsloven om cykling,
og ikke cykelhandleren som formodenlig bliver inde i butikken..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-10 08:25

Jubi skrev

> Når jeg køber en cykel og får den leveret med godkendt lås, skal den så
> ikke også leveres med reflekser i hjul?

Hvis jeg henter en udlejningsbil hvem har ansvaret for at den er i
lovpligtig stand før jeg kører i den?

Har du aftalt med forretningen at cyklen skal være i lovpligtig stand
så er der tale om en mangel i forhold til købeloven
Hvordan du transporteret cyklen fra forretningen hjem til dig selv er
cykelhandleren uvedkommende

Det er ikke unormalt at man vælger at købe billigere reflekser
andetsteds og selv montere for at spare lidt
Husk der skal også være reflekser foran/bagpå samt i pedalerne

- Peter

Fra : Jubi

Dato : 11-09-10 23:23

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubi skrev

> [...]
> så
> ikke også leveres med reflekser i hjul?

Hvis jeg henter en udlejningsbil hvem har ansvaret for at den er i

Udlejningsfirmaet selvfølgelig.

Har du aftalt med forretningen at cyklen skal være i lovpligtig stand
så er der tale om en mangel i forhold til købeloven

Det skulle ikke være nødvendigt at aftale at en genstand, her en cykel,
er i lovpligtig stand inden den udleveres.Hvis jeg ikke kan køre derfra
vil jeg anse det for mangel. Så kan i have lige så mange andre ideer,
uden det påvirker det faktum.

Det er ikke unormalt at man vælger at købe billigere reflekser
andetsteds og selv montere for at spare lidt
Husk der skal også være reflekser foran/bagpå samt i pedalerne

Tja, jeg ved hvad der skal være af reflekser, og det er hvad jeg
forlanger der er når jeg køre hjem med den.

Fra : dufur

Dato : 12-09-10 00:52

On 12/09/10 00.23, Jubi wrote:

> Tja, jeg ved hvad der skal være af reflekser, og det er hvad jeg
> forlanger der er når jeg køre hjem med den.

Forlang bare løs. Cykelhandleren kan så vælge om han vil gi dig de
reflekser i rabat eller om han hellere vil beholde det hele i butikken.

Fra : Henning

Dato : 12-09-10 08:24

>Hvis jeg henter en udlejningsbil hvem har ansvaret for at den er i
>lovpligtig stand før jeg kører i den?
>
>Udlejningsfirmaet selvfølgelig.

Læs lige færdselsloven igen, eller prøv kørekortundervisning - det er
ALTID førerens ansvar at bilen er i lovpligtig stand!

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 09:36

"Henning" skrev

> Læs lige færdselsloven igen, eller prøv kørekortundervisning - det er
> ALTID førerens ansvar at bilen er i lovpligtig stand!

Jaså, helt PRÆCIST hvor i færdselsloven står det?

Måske skulle du læse lidt selv inden du bruger store bogstaver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-09-10 17:06

> Læs lige færdselsloven igen, eller prøv kørekortundervisning - det er
> ALTID førerens ansvar at bilen er i lovpligtig stand!

Færdselslovens regler om ansvar kan ikke bringes i anvendelse i forholdet
mellem udlejer og lejer.
Lejer må have en berettiget forventning om, at det udlejede er i lovlig (og
dermed) brugbar stand.

At han ikke kan bruge denne forventning overfor en evt. sag på
færdselslovens område er en anden sag, slevom det da kunne være interessant
at se en sag om erstatningskrav på bødestørrelsen overfor udlejer.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 02:52

alexbo skrev

> Jaså, helt PRÆCIST hvor i færdselsloven står det?

§67 stk 3

- Peter

Fra : Søren Larsen

Dato : 12-09-10 10:03

Den 12-09-2010 10:51, Peter Lykkegaard skrev:
> alexbo skrev

> §67 stk 3
>
> - Peter

Arh, gør der nu også det?

Stk. 2. Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, er *ansvarlig* for, at køretøjet er i lovlig stand.

Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være *opmærksom* på,
at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særlig
at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker
forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt
påhængskøretøj er forsvarlig.

/Søren

Fra : Jubi

Dato : 12-09-10 12:43

"Søren Larsen" <me@localhost> skrev i meddelelsen

> Arh, gør der nu også det?
>

> Stk. 2. Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed
> over køretøjet, er *ansvarlig* for, at køretøjet er i lovlig stand.

Altså ikke en udlejningsbil.

Fra : Henning

Dato : 12-09-10 10:04

On Sun, 12 Sep 2010 01:51:34 -0700 (PDT), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>alexbo skrev

>§67 stk 3

Tak, for lige at citere §67, stk 3:

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 10:07

"Peter Lykkegaard" > skrev

> Jaså, helt PRÆCIST hvor i færdselsloven står det?

§67 stk 3

Nej, der står ikke noget om lovlig stand.
Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand

Den lovlige stand har ejeren ansvaret for.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 03:00

Jubi skrev

> Udlejningsfirmaet selvfølgelig.

Så bruger af bilen skal ikke være opmærksom på at styre-, bremse-,
> [...]
>
> Det skulle ikke være nødvendigt at aftale at en genstand, her en cykel,
> er i lovpligtig stand inden den udleveres.

Æh jo? Du kan jo sagtens vælge hvilken type reflekser etc du gerne vil
have sat på
Om du foretrækker dæk med reflekser eller refleksbrikker i egerne etc

> Hvis jeg ikke kan køre derfra vil jeg anse det for mangel.

Jamen så klag til cykelhandleren og evt tag den via
forbrugerklagenævnet, skriv til Ekstrabladet og hvad man ellers gør
når man vil bralre op

Juridisk står du ganske svagt

> Tja, jeg ved hvad der skal være af reflekser, og det er hvad jeg
> forlanger der er når jeg køre hjem med den.

Har det aftalt det med cykelhandleren ved købet det er lissom det
springende punkt

Du ville sikkert også været faret i kridthuset hvis cykelhandleren
eftermonterede reflekser og du fik det oven i cyklens pris ved
afhentning

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 10:16

"Peter Lykkegaard" skrev

>Så bruger af bilen skal ikke være opmærksom på at styre-, bremse-,
>signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt
>og sikkert?

Det var ikke det du spurgte om.
Du spurgte om ansvaret for lovpligtig stand.
Den har ejeren ansvaret for, i dette tilfælde udlejningsfirmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 12-09-10 11:52

On Sun, 12 Sep 2010 11:15:33 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Peter Lykkegaard" skrev

>Det var ikke det du spurgte om.
>Du spurgte om ansvaret for lovpligtig stand.
>Den har ejeren ansvaret for, i dette tilfælde udlejningsfirmaet.

Hvem får bøden når bilen bliver stoppet i trafikken, for ikke at
overholde lovens krav? Bilisten eller udlejningsfirmaet? Formodentlig
bilisten!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-09-10 12:09

On Sun, 12 Sep 2010 12:51:47 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Hvem får bøden når bilen bliver stoppet i trafikken, for ikke at
>overholde lovens krav?
Ejeren, "den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet" eller føren. Der kan i visse tilfælde være tale om en
kombination af disse.

>Bilisten eller udlejningsfirmaet?
Kommer meget an på hvilket krav i loven bilen ikke lever op til.

>Formodentlig bilisten
Nu mener du jo nok føren af bilen ?
Hvorfor det ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 12:32

"Henning" skrev i

> Hvem får bøden når bilen bliver stoppet i trafikken, for ikke at
> overholde lovens krav? Bilisten eller udlejningsfirmaet? Formodentlig
> bilisten!

Nå nu er du da i hvert fald gået væk fra ALTID.

Ejeren får bøden, og afhængig af fejlen kan
bilisten få en bøde på det halve.

67, stk. 2 og 3, Fejl og mangler:

Ejer:
I almindelighed 500 kr.

Fører: Halv takst

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 03:16

alexbo skrev

> Nej, der står ikke noget om lovlig stand.

Æh jow

> Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at
> køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand

Du glemte den næste sætning

"særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt
lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, "

Hvis ikke ovenstående virker forskriftsmæssigt så giver det en påtale/
bøde

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 10:56

"Peter Lykkegaard" skrev

> [...]

>særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt
>lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, "

Hvor står der lovlig stand?
Det eneste sted der står lovlig stand er i stk.2 der handler om ejer/bruger
ikke om fører.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-10 11:06

alexbo wrote:
> "Peter Lykkegaard" skrev

> Æh jow

> Hvor står der lovlig stand?
> Det eneste sted der står lovlig stand er i stk.2 der handler om
> ejer/bruger ikke om fører.

Hvad betyder "forskriftsmæssigt"?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 11:38

"Erik Olsen" skrev

> Hvad betyder "forskriftsmæssigt"?

Efter reglerne.

Ejeren eller den faste/registrerede bruger har ansvaret for at bilen er
lovlig, det står færdselsloven
Føreren skal være opmærksom på at den er forsvarlig at køre i, det står også
i færdselsloven.

For nogen er det åbenbart en stor pærevælling, de kan ikke se forskel på
ansvar og opmærksom, fører, ejer og bruger er nok den samme, og man kan
forøvrigt også få en påtale/bøde.

Du spørger om betydningen af et enkelt ord lige ud i luften.

Jeg stopper her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-10 12:09

alexbo wrote:
> "Erik Olsen" skrev

> Efter reglerne.

> Du spørger om betydningen af et enkelt ord lige ud i luften.

Ja, for "forskriftsmæssigt" betyder efter reglerne (forskrifterne), ikke
kun i lovgivningen, men også i andre forskrifter. Med andre ord er
bestemmelserne ikke så entydige som du gerne vil gøre dem.

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 12:32

"Erik Olsen" skrev

> Ja, for "forskriftsmæssigt" betyder efter reglerne

Ja det ved jeg godt, det har jeg jo lige forklaret dig, det var det du
spurgte om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-10 14:17

alexbo wrote:
> "Erik Olsen" skrev

> Ja det ved jeg godt, det har jeg jo lige forklaret dig, det var det du
> spurgte om.

Du er sandelig i stand til at vride citaterne så de passer i dit kram.
Det var tilføjelsen som var pointen.

I øvrigt troede jeg du havde afsluttet din deltagelse i tråden, det
skrev du jo.

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 14:33

"Erik Olsen" skrev

> Du er sandelig i stand til at vride citaterne så de passer i dit kram. Det
> var tilføjelsen som var pointen.
Jamen der stod bare at du ikke er enig, det er da ganske ligegyldigt, du
skriver jo ikke hvad du så mener.

> I øvrigt troede jeg du havde afsluttet din deltagelse i tråden, det skrev
> du jo.
Ja men jeg skal jo skrive alting mange gange før det trænger ind.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-10 15:34

alexbo wrote:

> Ja men jeg skal jo skrive alting mange gange før det trænger ind.

Det er jo et alvorligt handicap du har det. Mon ikke du hellere skulle
lade være at skrive på usenet?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-09-10 15:47

On Sun, 12 Sep 2010 16:34:25 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det er jo et alvorligt handicap du har det. Mon ikke du hellere skulle
>lade være at skrive på usenet?

Du misforstår Erik, det er dig der har handicappet, det er hos dig det
ikke trænger ind, derfor skal det gentages mange gange.

Men det forstår du jo nok ikke, og det uanset hvor mange gange det
gentages.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-10 15:56

Hans Kjaergaard wrote:

> Du misforstår Erik, det er dig der har handicappet, det er hos dig det
> ikke trænger ind, derfor skal det gentages mange gange.

Har du nogen sinde beskæftiget dig med med pædagogik? Nej, det tænkte
jeg nok.

De fleste begår den fejl blot at gentage budskabet igen og igen i den
tro at det så til sidst må "trænge ind". Det gør det bare ikke, for når
det ikke opfattes første gang, er det i reglen budskabet som er forkert
formuleret eller endda forfejlet.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 07:11

skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke trænger ind, derfor skal det gentages mange
> gange.
>
> Men det forstår du jo nok ikke, og det uanset

Jeg ser til min forbløffelse at det ikke alene er
mig han lægger sig ud med på usenet, men en hel
del andre. Sådan var det også i sproggruppen hvor
jeg venligt gav ham ret i noget, hvorefter han
svarede at han ikke svarede mig. Jeg tillod mig at
skrive at jeg vel - som han - måtte skrive hvad
jeg ville, hvorefter han skrev at jeg var
trættende (p.g.a.gentagelserne) og derefter satte
han mig i filteret.
Min pointe er her, at Erik ikke bryder sig om:
1.At blive korrekset
2.At blive opdaget i at skrive noget vrøvl
3. At blive konfronteret med vrøvlet
4.At blive bedt om at uddybe sit vrøvl

For så bliver han
1. Uforskammet
2. Grov
3. Sur
4. sætter dig i sit filter

Så uanset hvor mange gange det gentages -og uanset
hvor mange gange tingene siges på anden måde
(pæædagogisk) og uanset hvordan tingene lægges
frem (også pædagogisk), så er hans
afværgemekanisme den samme som i 1,2,3,4
ovenover - så forvent ikke et svar du kan bruge
til noget, desværre.

Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.pæd. (blot for at sige at jeg
har noget at have min pædagogik i :-0)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 03:19

Henning skrev

> Tak, for lige at citere §67, stk 3:
> "Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på,
> at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand"

Det var sgu da ...
Kikker vi på den samme bekendtgørelse?

LBK nr 984 af 05/10/2009 Gældende
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302#K12

Stk 3 i sin helhed:
"§67 Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom
[...]

Læg mærke til: "særlig at styre-, bremse-, signal- og

Fra : Jubi

Dato : 12-09-10 12:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Henning skrev

> [...]

Læg mærke til: "særlig at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert"

OG det har ikke en skid med en cykel og dens udstyr at gøre.
OG det har ikke noget at gøre med reflekser i cykelhjul at gøre.
At den barnlige henning skal over i højre vognbane for at hente forkerte
argumenter er sgu en tand for barnligt.

Fra : Jubi

Dato : 12-09-10 13:57

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det var sgu da ...
> Kikker vi på den samme bekendtgørelse?
>
> LBK nr 984 af 05/10/2009 Gældende

Den bekendtgørelse emnet drejer sig om.
"En cykel skal være forsynet med mindst en hvid refleks, der er synlig
forfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst
to sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens
yderste punkter, og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.

En cykel skal være forsynet med mindst en rød refleks, der er synlig
bagfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst
to sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens
yderste punkter, og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.

En cykel skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der bevæger
sig, når cyklen kører, og som er synlige bagfra.

En cykel skal på hvert hjul være forsynet med mindst en gul refleks, der
er synlig fra siderne, eller med hvide reflekterende dæk- eller
fælgsider."

Og det må være en mangel ved cyklen hvis den sælges/udleveres uden een
eller flere af ovenstående reflekser.
Og en mangel skal sælger udbedre.
Den bliver i hvert fald ikke "købt som beset" af mig.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 03:22

Søren Larsen skrev

> Arh, gør der nu også det?

Øhh ja?

"Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, (...),
særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt
lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, "

Hvis skidtet ikke virker så giver det en påtale/bøde

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-10 03:23

alexbo skrev

> Du spurgte om ansvaret for lovpligtig stand.

Arhh så lovlig stand

> Den har ejeren ansvaret for, i dette tilfælde udlejningsfirmaet.

Eller varig bruger hvilket sagtens kan være tilfældet i forb med
leasing

- Peter