Udtrækning af vindernumrer
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 09-09-10 09:05

Hej NG,

I gældende cirkulære om bortlodning, står der at læse i §6, at "...Hvis den
samlede salgssum ikke overstiger 20.000 kr., kan lodtrækningen i stedet
foretages af arrangørerne under møder eller fester og i overværelse af
publikum.".

Vi har hidtil på den gode gammeldags metode trukket numrene op af "hatten".
Er der noget til hinder for, at man anvender en software løsning, hvor man
får genereret x antal tilfælde vindertal? Udtrækningen vil selvfølgelig
stadig ske "under møder eller fester og i overværelse af publikum".

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Henning

Dato : 09-09-10 10:35

>Er der noget til hinder for, at man anvender en software løsning, hvor man
>får genereret x antal tilfælde vindertal? Udtrækningen vil selvfølgelig
>stadig ske "under møder eller fester og i overværelse af publikum".

Så længe er på ingen måde kan drages tvivl om udtrækningen - når folk
ikke kan se hvordan det foregår, er der altid nogen der vil
protestere!

Fra : Henning

Dato : 09-09-10 10:36

On Thu, 09 Sep 2010 11:34:55 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Så længe er på ingen måde kan drages tvivl om udtrækningen - når folk
>ikke kan se hvordan det foregår, er der altid nogen der vil
>protestere!

....og det er formodentlig derfor udtrækning til f.eks. Lotto stadig
foregår med gammeldags plastickugler!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 11:01

On Thu, 09 Sep 2010 11:35:51 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>...og det er formodentlig derfor udtrækning til f.eks. Lotto stadig
>foregår med gammeldags plastickugler!
Nej, det er for at gøre en "nummer" ud af det, underholdningsværdien
intet andet.

/Hans

Fra : EBK

Dato : 09-09-10 16:41

Det er nærmest umuligt at lave en 'ægte' tilfældighedsgenerator med en ren
digital computer, og det er endnu sværere at bevise at systemet virkelig er
tilfældig.
Dette er den vigtigste grund til brugen af de analoge 'kaos'-systemer.

Ebbe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-09-10 00:21

"EBK" <dnttypebk@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er tilfældig.
> Dette er den vigtigste grund til brugen af de analoge 'kaos'-systemer.

Mig bekendt er slump funktionen i excel 2007 da en anerkendt funktion til at
genere tilfældige tal, herunder også i et foruddefineret range.

Skriv i en celle
=SLUMPMELLEM(1;100)
Så generes et tilfældigt tal mellem 1 og 100. Ved tryk på F9 generes et nyt
tilfældigt tal.
Tilsvarende kan man skrive
=SLUMPMELLEM(10000;20000)
Så vil det tilfældige tal altid være mellem 10000 og 20000.
Det man bare skal være opmærksom på er, at i ovenstående formler kan det
samme tal godt komme flere gange, idet det jo er tilfældigt, hvad der
kommer.
Men man har selv ingen indflydelse på, hvilket tal der "udtrækkes" ved tryk
på F9.

Der findes vist også mere avancerede løsninger, så man kan undgå at samme
tal kommer 2 gange, men det vil vist nok medføre lidt makroprogrammering.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-10 08:53

Kurt B. Andersen skrev:

> Mig bekendt er slump funktionen i excel 2007 da en anerkendt funktion til at
> genere tilfældige tal, herunder også i et foruddefineret range.

Anerkendt af hvem?

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 10-09-10 00:51

On Thu, 9 Sep 2010 17:40:47 +0200, "EBK" <dnttypebk@get2net.dk> wrote:

>Det er nærmest umuligt at lave en 'ægte' tilfældighedsgenerator med en ren
>digital computer
Ja.

>og det er endnu sværere at bevise at systemet virkelig er
>tilfældig.
Nej.

>Dette er den vigtigste grund til brugen af de analoge 'kaos'-systemer.
Ikke i konteksten ".og det er formodentlig derfor udtrækning til
f.eks. Lotto stadig foregår med gammeldags plastickugler!", der er det
helt klart at underholdningsmomentet spiller ind.

Det kommer an på hvad du skal anvende de tilfældige tal til.

Tilfældige tal er ikke bare tilfældige tal, skal det være præcist kan
man købe dertil egnede tabeller i papirformat, det er faktisk hele
hæfter/bøger. Forøvrigt den samme metode som nogle lommeregnere
benytter til at generere tilfældige tal på (du får det næste i rækken)

Til store statistiske beregninger kan de normalt forekommende
tilfældighedsgeneratorer i programmeringssprog nok komme til kort.

Men til OP formål, at finde vindere af div lotterier, er
tilfældighedsgeneratorer som dem i PC programmeringssprog ganske
udemærkede.
Det er jo ikke den store absolutte tilfældighed der ønskes, det er den
relative, et tilfældig tal fra 1 til 100 feks.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-10 10:53

Bjarne Jensen skrev:

> [...]
> samlede salgssum ikke overstiger 20.000 kr., kan lodtrækningen i stedet
> foretages af arrangørerne under møder eller fester og i overværelse af

Hvis "i overværelse af publikum" skal have nogen mening, kan man
ikke lave det med en computer. De skal kunne kontrollere at der
ikke er snyd med i spillet.

--
Bertel

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 11:46

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis "i overværelse af publikum" skal have nogen mening, kan man
> ikke lave det med en computer. De skal kunne kontrollere at der
> ikke er snyd med i spillet.

Op med en storskærm, få publikum kan se, at computeren ræser rundt mellem en
masse numre...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Jubi

Dato : 09-09-10 12:21

> [...]
> meddelelsen news:bibh86p5p6fsrgtb125krho0g1mtq869vg@news.dotsrc.org...

> Op med en storskærm, få publikum kan se, at computeren ræser rundt

Meningen med lovteksten er vel at der ikke skal være en officiel
kontrollant til stede, men at deltagerne selv kan aftale den kontrol de
mener der skal til.

Fra : Henning

Dato : 09-09-10 13:15

On 2010-09-09 12:45, Henrik B. wrote:
> [...]
> meddelelsen news:bibh86p5p6fsrgtb125krho0g1mtq869vg@news.dotsrc.org...

> Op med en storskærm, få publikum kan se, at computeren ræser rundt

Ja men publikum kan stadigvæk ikke se om du nu ikke har snydt med
programmet. Du kan jo i princippet lade programmet stoppe på din ven
numre, uden at der er nogen som umiddelbart kan kontrolere det.

Det problem har du ikke med bordtennisboldene med numre.

/Henning

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 09-09-10 16:10

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> numre, uden at der er nogen som umiddelbart kan kontrolere det.
>
> Det problem har du ikke med bordtennisboldene med numre.

kan desværre ikke finde noget omkring det på nettet... men evd at det
italienske lotto for en 2-5 år siden var udsat for systematisk snyd omkring
hvilke numre der blev udtrukket... så det i noget tv-avisen noget. de
billeder de viste var med bolde som vi kender herhjemmefra... hvordan det
præcist foregik ved jeg ikke. kan dog huske at det var foregået i mange
år...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 19:40

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> Det problem har du ikke med bordtennisboldene med numre.

Jo da. Hvis jeg står med mikrofonen, kan jeg da blot nævne nr. 33, selvom
der står 25 på bolden...

Fra : Jubi

Dato : 09-09-10 20:18

> "Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo da. Hvis jeg står med mikrofonen, kan jeg da blot nævne nr. 33,
> selvom der står 25 på bolden...

Og du gør hvad med bolden bagefter?
Eller er det på en blindeinstitut du opråber?