Sjovt blinklys
Fra : steen

Dato : 09-09-10 19:36

Jeg har lige opdaget noget "sjovt" ved min bil. Hvis en af
blinklygte-pærerne springer, så overtager en af de ved siden af liggende
lygter opgaven. Fx hvis højre blinklys foran springer, så blinker tågelyset
som erstatning. Og hvis det er blinklyset i bag der er sprunget, så går den
over på positionslys pæren og blinker. Og hvis denne også er sprunget, så
blinker baklyset osv.
Det er alligevel utroligt hvad de finder på. Men selvfølgelig får man
beskeden på førerdisplayet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 19:39

On Thu, 9 Sep 2010 20:36:23 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>blinker baklyset osv.
>Det er alligevel utroligt hvad de finder på. Men selvfølgelig får man

Hvilken bil ?

/Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-09-10 19:47

> Hvilken bil ?

Det skulle vel aldrig være noget fra Frankrig?

Mvh
Hans

Fra : jens

Dato : 09-09-10 20:02

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle vel aldrig være noget fra Frankrig?
>
> Mvh
> Hans

Ja sådan nogle franske køretøjer har de mest underlige fejlkoder, vi har en
Pøgøj boxer på arbejde, der virkede fartpiloten ikke på så en kollega kørte
på pøgøjværksted med den.
Straks han fortalte at fartpiloten ikke virkede sagde mekanikeren jamen så
er der sprunget en baglygtepære og ja det var korrekt.
Ny pære og fartpiloten virkede igen, hvor er sammenhængen lige mellem baglys
(ikke stoplys) og fartpilot.

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 20:08

Den 09-09-2010 21:02, jens skrev:
> [...]
> så er der sprunget en baglygtepære og ja det var korrekt.
> Ny pære og fartpiloten virkede igen, hvor er sammenhængen lige mellem

Ja pærer er blevet en vital reservedel.
Min tyske svoger måtte i Italien ringe efter en Mercedestekniker, da
bilen ikke kunne starte da den skulle af en færge. Mekanikeren spurgte
til eventuelle nyere reparationer
"jow, -- kort før færgen var vi inde på en tank og få skiftet en bagpære"

Hm, - et tag i mekanikerens taske med originale Mercedesdele, løste
problemet.

finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 20:12

On Thu, 9 Sep 2010 21:02:26 +0200, "jens" <spam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er der sprunget en baglygtepære og ja det var korrekt.
>Ny pære og fartpiloten virkede igen, hvor er sammenhængen lige mellem baglys
Ja den er fin, jeg prøvede engang på en Audi 100 at en diode i
generatoren var kortsluttet, hvad fejl giver det ?
Fejl i oiletryk, ikke helt logisk, men sammenhæng er der hvis man
kender til hvorledes de forskellige input til fejldiagnosesystemet
hænger sammen.
Det skal lige siges at generatoren ladede fint nok, dog ikke med de
80A som den skulle kunne, kun med ca. 30A.

/Hans

Fra : oz3bto

Dato : 10-09-10 17:35

"jens" <spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er der sprunget en baglygtepære og ja det var korrekt.
> Ny pære og fartpiloten virkede igen, hvor er sammenhængen lige mellem

Og japanske
'
Nissanen havde sprunget sikringen til bremselyset hvilket resulterede i
motorfejl .. tog iøvrigt nissan 45min at finde fejlen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-10 17:08

"jens" <spam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> er der sprunget en baglygtepære og ja det var korrekt.
> Ny pære og fartpiloten virkede igen, hvor er sammenhængen lige mellem

VW Golf IV - hvis fodbremsekontakten ikke duer, så blinker forvarmerlampen,
bremselyset duer (selvfølgelig) ikke - og fartpiloten virker niks.

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 20:31

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken bil ?

Det er en "stjerne-vogn". De er lavet således...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : -

Dato : 09-09-10 21:39

Den 09-09-2010 21:31, Henrik B. skrev:
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det er en "stjerne-vogn". De er lavet således...

Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
rigtige" der forlanger det godkendt!

/Claus

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 09-09-10 21:55

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse

> Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
> rigtige" der forlanger det godkendt!
>
> /Claus

Hvorfor skulle den slags ikke godkendes?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-09-10 22:04

On Thu, 9 Sep 2010 22:55:05 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse

>Hvorfor skulle den slags ikke godkendes?
Det lever ikke op til "Bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr".
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Typegodkendelser/Saadan%20faar%20du%20en%20typegodkendelse.aspx
Afsnit 6. El-anlæg, lygter, reflekser m.v.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 22:11

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Næh, det mener jeg også er tåbeligt...

> Det lever ikke op til "Bekendtgørelse om detailforskrifter for
> køretøjers indretning og udstyr".
> http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Typegodkendelser/Saadan%20faar%20du%20en%20typegodkendelse.aspx

I min verden er trafiksikkerhed vigtigere end typegodkendelser. Jeg synes at
det er et skide smart system...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-09-10 22:16

On Thu, 9 Sep 2010 23:11:15 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Næh, det mener jeg også er tåbeligt...

>I min verden er trafiksikkerhed vigtigere end typegodkendelser. Jeg synes at
>det er et skide smart system...
Jeg syntes det skulle forbydes.
Det giver de dovne en dårlig undskyldning for ikke at være hurtige til
at skifte sprungne pærer.

Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 09-09-10 22:28

>Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
>kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.
Bare rolig, man bliver hurtig trær af at blive mindet om den defekte
pære fra bilens computer!

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 23:53

> Jeg syntes det skulle forbydes.
> Det giver de dovne en dårlig undskyldning for ikke at være hurtige til
> at skifte sprungne pærer.

Også når man ikke véd at det virker sådan? Og man stadigt får en alarm i
infodisplayet?

> Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
> kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.

Ja, specielt når man holder ude på Lars Tyndskids, midt om natten, og ikke
kan komme hjem. Og hvad med når det sker midt på motorvejen?
Næææh, bilproducenterne skal sætte mere end én pære i hver side! Og så evt.
lave et system som, når der er sprunget en pære, giver en akustisk alarm i
kabinen, hver x-antal minutter, indtil pære er skiftet. Så skulle folk nok
få skiftet pærerne. Og de ville stadig have en mulighed for at køre videre,
når det var uden for åbningstid/ude på landet...
Og indtil da, giver CAN-bus systemet mulighed for stadig at kunne advisere
andre trafikanter, selvom der er gået en pære. Som sagt, jeg synes at det er
skide smart...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 10-09-10 00:27

On Fri, 10 Sep 2010 00:52:53 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Også når man ikke véd at det virker sådan? Og man stadigt får en alarm i
>infodisplayet?

Her var det du ikke læste hvad der stod. Springer en pære kan du
sagtens kører videre, men når du har standset og slukket motoren er
det ikke muligt at starte før pæren er skiftet.

>Ja, specielt når man holder ude på Lars Tyndskids, midt om natten, og ikke
>kan komme hjem.
Det er ikke forbudt at have et sæt pære liggende i bilen, det er
heller ikke forbudt at sætte sig ind i hvorledes de skiftes.
Men Falck og DA er jo stadig en option.

>Og hvad med når det sker midt på motorvejen?
Hvorfor stoppe sin bil midt på motorvejen ?

>Næææh, bilproducenterne skal sætte mere end én pære i hver side! Og så evt.
>lave et system som, når der er sprunget en pære, giver en akustisk alarm i
>kabinen, hver x-antal minutter, indtil pære er skiftet.
Sådan er det i nogle biler, 2 pærer i hver side og alarm.

>Så skulle folk nok få skiftet pærerne.
Der er stadig nogen der kører fint videre, alarm eller ej.

>Og de ville stadig have en mulighed for at køre videre,
>når det var uden for åbningstid/ude på landet...
Så sæt det til 3 starter af motoren og maks 50 km.

>Og indtil da, giver CAN-bus systemet mulighed for stadig at kunne advisere
>andre trafikanter, selvom der er gået en pære. Som sagt, jeg synes at det er
>skide smart...
Det er rent tivioli, lygterne skal kun benyttes til deres tiltænkte
formål.

/Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-10 07:36

> Det er ikke forbudt at have et sæt pære liggende i bilen, det er
> heller ikke forbudt at sætte sig ind i hvorledes de skiftes.
> Men Falck og DA er jo stadig en option.

Nu er jeg jo belemret med en franskmand hvor pæreskift er umuligt hvis man
har en hånds større end yngste lærling ... Jeg har prøvet men måtte
opgive...

Så indtil bilerne bliver konstrueret så man selv kan skifte ville det være
en god forretning for falck/dah ..

Nej, meget simplere er en visuel og akustisk alarm ved hver start og evt
hver X min der skal kvitteres for.
(og så skal den ikke være nem at komme til med en skævbider)

> Der er stadig nogen der kører fint videre, alarm eller ej.

Det vil helt sikkert reducere antallet meget ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-10 08:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er jeg jo belemret med en franskmand hvor pæreskift er umuligt hvis man
> har en hånds større end yngste lærling ... Jeg har prøvet men måtte
> opgive...

Er det ikke "bare" at løsne 3 skruer og hive hele parabolen ud af bilen?

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-10 10:45

> Er det ikke "bare" at løsne 3 skruer og hive hele parabolen ud af bilen?

Jo da - du skal bare lige have den forreste kofanger af først for at komme
til en af skruerne ...

I den ene side kan tage batteriet ud - så bliver der rimeligt med plads.
Men jeg kan så ikke nå ned til pæren gennem de små huller. I den anden side
sidder en hydralikblok og den er ikke så nem at afmontere ...

så pos. lys er nu af led typen - ved det ikke er lovligt men de springer
ikke hele tiden. Nærlys er osram long life med 3års garanti - De er nu
næsten 1,5år (har endda undersygt priser på brugte xenon lygter for at undgå
bøvlet med pæreskift - men de er umanerligt dyre. Op mod 1000 euro plus
montering)

(På en mondeo er det så nemt som du skriver at komme til)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-09-10 08:12

On Fri, 10 Sep 2010 08:35:59 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>opgive...
>
>Så indtil bilerne bliver konstrueret så man selv kan skifte ville det være
Ingen forhindre at der stilles krav om at bilfabrikanterne skal
konstruerer deres køretøjer således at noget så simpelt som pæreskifte
virkeligt er simpelt.
Men sådanna krav stiller man jo ikke, men derimod godkender man rask
væk udnødvendige gimmiks som reelt set ikke er nødvendige.

>Nej, meget simplere er en visuel og akustisk alarm ved hver start og evt
>hver X min der skal kvitteres for.
>(og så skal den ikke være nem at komme til med en skævbider)

>Det vil helt sikkert reducere antallet meget ...

Det er lidt sjovt, som reglen kan "sikkerhed" ikke købes dyrt nok,
altså målt i kroner og øre, men skal man betale med komfort og/eller
"det må ikke se smart ud", ja så er prisen for høj.

Ikke at ovenstående er rette mod dig Anders, det er sådan mere
generelt.

Der har jo i fortiden været mange mærkværdige forslag til hvilke
med at de signaler man har idag er simple og effektive (hvis de
benyttes korrekt), der er ingen grund til at indfører nye.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-10 09:15

> [...]
> Men sådanna krav stiller man jo ikke, men derimod godkender man rask
> væk udnødvendige gimmiks som reelt set ikke er nødvendige.

Det har EU allerede gjort...

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-10 10:41

> Det er lidt sjovt, som reglen kan "sikkerhed" ikke købes dyrt nok,
> altså målt i kroner og øre, men skal man betale med komfort og/eller
> "det må ikke se smart ud", ja så er prisen for høj.

Jeg er en af dem der haselerer voldsomt over bilister med defekt lys -
specielt defekt bremselys...

Der er kommet krav til at nyekonstruede biler at sliddele som pærer skal man
selv kunne skifte - men det tager jo 20år inden det har hjulpet på den
danske bilpark ...

Hvis en bil skal groundes for den mindste fejlkode der evt kan have
indflydelse på sikkerheden så er der meget andet end pærerkontrol at tage
fat på.

Jeg har læst at overvågning af dæktrykket bliver lovkrav. Det synes jeg
personligt er overkill da jeg/vi godt kan finde ud af at kontrollere
dæktrykket. Men anderkender at det sikkermessigt vil være en gevindst at
blive advaret om en punktering. Og det kan måske endda også redde dækket...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-09-10 15:55

Den Fri, 10 Sep 2010 08:35:59 +0200 skrev Anders Majland:

> Nu er jeg jo belemret med en franskmand hvor pæreskift er umuligt hvis man
> har en hånds større end yngste lærling ... Jeg har prøvet men måtte
> opgive...

Pjat, der er to måder at skifte pære på en fransk bil.

Den svære minder ganske rigtigt om at skifte en tandplombe - gennem
r*vhullet.

Den nemme er at pille motoren ud

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus G.

Dato : 10-09-10 21:10

> Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
> kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.
Og den dag du holder bag en bil som ikke kan starte fordi en pære er
sprunget, så vil du bande det lort langt ind i helvede.

Det er ca. det dummeste forslag jeg har hørt længe... Hvad hvis det sker på
en færge? Når man holder i kø på motorvejen, eller man skal flytte sin bil,
fordi der skal noget akut trafik forbi? Giver jo slet ingen mening!

--
Klaus G.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 11-09-10 00:36

On Fri, 10 Sep 2010 22:10:03 +0200, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

>Og den dag du holder bag en bil som ikke kan starte fordi en pære er
>sprunget, så vil du bande det lort langt ind i helvede.
Jeg har nu prøvet flere gange at holde bag ved nogen der ikke kan
starte, og ved du hvad ? Det er sådan set ikke mit problem at de ikke
kan starte, jeg kan kører udenom dem.

>Det er ca. det dummeste forslag jeg har hørt længe... Hvad hvis det sker på
>en færge?
Det har de prøvet mange gange før, det ved de godt hvordan de løser.

>Når man holder i kø på motorvejen, eller man skal flytte sin bil,
>fordi der skal noget akut trafik forbi? Giver jo slet ingen mening!
Jeg kan ikke se problemet, hav et sæt ekstra pærer med, lær at skifte
dem.

Andre steder i verden skal man kunne reparerer sin bil hvis den går
istå, derfor skal man have det nødvendige værktøj med(ink. reserve
pære), ligeså skal man kunne yde førstehjælp (til hvem der måtte have
behov), derfor skal man have en førstehjælpskasse med, altsammen meget
træls for mange af de lokale(som ikke har til sinds at reparerer deres
bil selv, eller yde andre end dem selv førstehjælp), men ideen i
reglerne er såment fornuftig nok.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-10 17:09

> [...]
>
> Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
> kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.

Renualt Migræne har et problem der - den skal adskilles i enkeltdele for at
skifte forlygtepære - jf. topgear/5. ditto.

--
Per

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-09-10 03:11

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Typegodkendelser/Saadan%20faar%20du%20en%20typegodkendelse.aspx
> Afsnit 6. El-anlæg, lygter, reflekser m.v.

Er det ikke ligemeget hvis bilen er EU-typegodkendt?
Så skal den "bare" anmeldes i Danmark.

Jeg har oven i købet svært ved at se hvad i detailforeskrifternes afsnit om
lygter der gør at systemet ikke ville kunne godkendes i Danmark (men det er
måske fordi det er sent på dagen .
Der er dog ikke meget galt synes jeg.
F.eks. ændres lysstyrken automatisk hvis en pære "skal give sig ud for en
anden" og dens oprinfelige funktion kræver en anden styrke.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-09-10 21:59

On Thu, 09 Sep 2010 22:39:27 +0200, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com">
wrote:

>Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
>rigtige" der forlanger det godkendt!

Mon ikke det er lidt anderledes ?
De slipper "uden om"/forbi "Bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr" vha. EU, nemlig med en "anmeldt
EF-typegodkendelse" fra et andet EU land.
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Typegodkendelser/Saadan%20faar%20du%20en%20typegodkendelse.aspx

Efter lidt tid så skruer færdselsstyrelsen lidt i "Bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" og så passer
den til EU.
Derfor er der nogle besynderligt formulerede afsnit i denne.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-10 22:10

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen

> Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
> rigtige" der forlanger det godkendt!

Nææh, ufatteligt at "Typegodkendelse" går forud for trafiksikkerhed!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-10 17:16

> "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen

> Nææh, ufatteligt at "Typegodkendelse" går forud for trafiksikkerhed!

Nummerpladerne skal være anbragt midt for på bilen - det gør de ikke på
Alfa´er.
Biler med trækkrog skal have et øje til en wire - det har VW´s originale
trækkrog f.eks. ikke.
Campingvogne over en vis størrelse skal have sidemarkeringslygter højst 1.5
meter fra bagenden - det er ikke alle der har der.

Der er nok nogen der kan flere derude :)

--
Per

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 11-09-10 07:51

- wrote:

> Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
> rigtige" der forlanger det godkendt!

Det er snarere et tegn på skrevne regler og love endnu engang er bagud i
forhold til den virkelige verden.

Jeg finder at den slags re-routning af blinklys (og stoplys) er et
absolut fremskridt for sikkerheden - som det også er udtrykt af andre i
tråden.

/Lars

/Lars

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-09-10 00:17

On Sep 9, 10:39 pm, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:

> Ufatteligt hvad der slipper igennem typegodkendelsen, bare det er "de
> rigtige" der forlanger det godkendt!
>
> /Claus

Tænker du på tågeforlygter, som lyser i den ene side, bare man drejer
rattet en smule ?? Det er da den værste gimmick der længe er blevet
godkendt.
Eller forlygter, som udsender mange andre farver end lige hvid eller
gullig. Faktisk kan de nemt forveksles med udrykningsblink, da
farverne skifter temmelig meget når lygterne kombineres med tysk eller
italiensk affjedringskunst...

MVH Leo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-10 02:07

On 9 Sep., 23:16, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:
> Hvis de skulle lave noget sikkerhedsmessigt smart så skulle bilen ikke
> kunne startes før sprungne pærer var skiftet, det var smart.

Så vil rabatterne hurtigt blive fyldt med nyere PSA biler

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 10-09-10 17:35

"steen" <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sprunget, så blinker baklyset osv.
> Det er alligevel utroligt hvad de finder på. Men selvfølgelig får man

Mercedes ?

Fra : steen

Dato : 10-09-10 23:12

oz3bto wrote:
> Mercedes ?

Ja

Fra : Henrik B.

Dato : 11-09-10 00:33

"steen" <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Ja

Som allerede blev konstateret i forgårs...

Fra : steen

Dato : 11-09-10 00:46

Henrik B. wrote:
> Som allerede blev konstateret i forgårs...

Ja du har lært at se dig for, kan jeg godt fornemme

Fra : Henrik B.

Dato : 11-09-10 01:09

> Ja du har lært at se dig for, kan jeg godt fornemme

Naaaah, det har andre årsager.

Og det skulle vel aldrig være en ML?

Fra : steen

Dato : 12-09-10 20:29