At så græs...
Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-10 17:12

Hej.

Nu har jeg jo fået indkøbt nogle sække græsfrø og skal snart til at så. Men
skal jeg give det hele en omgang gødning inden jeg går igang, eller skal jeg
først give det en omgang gødning når det hele er begyndt at spire og man kan
se et grønt skær?

Hvis jeg gør det inden, så frygter jeg bare at det måske bliver vasket ud af
regnen inden græsset for gavn af det. Skal det først på bagefter, så skal
jeg til at gå rundt på den nysåede plæne, men det burde den vel også kunne
holde til? Ikke ret meget man kommer til at gå der jo.

--
Klaus G.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-09-10 17:45

On Tue, 7 Sep 2010 18:11:44 +0200, "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk>
wrote:

> [...]
>jeg til at gå rundt på den nysåede plæne, men det burde den vel også kunne
>holde til? Ikke ret meget man kommer til at gå der jo.

Mange "proffer" siger gød før såning. Det gør mange landmænd også.
Jeg syntes nu også selv bedst om at gøde når græsset er kommet godt op,
for at være mere sikker på at undgå udvaskning.

Eller, jeg er efterhånden mest tilhænger af slet ikke at gøde græsset -
der er jo ingen grund til at provokere det

Hvis jeg var i dit sted ville jeg nok ikke gøde før til foråret. Den
næring der er i jorden i forvejen er nok til at græsset kan komme i gang
- det når jo næppe at gro alverden her i efteråret alligevel.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-10 17:55

> [...]
> næring der er i jorden i forvejen er nok til at græsset kan komme i gang
> - det når jo næppe at gro alverden her i efteråret alligevel.
Tak for input.

Vores have har ikke fået gødning i de tre år vi har boet her. Så jeg ved sq
ikke hvor meget "guf" der er tilbage i jorden :)

--
Klaus G.

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-09-10 19:53

Den 07-09-2010 18:54, Klaus G. skrev:
> Tak for input.
>
> Vores have har ikke fået gødning i de tre år vi har boet her. Så jeg ved
> sq ikke hvor meget "guf" der er tilbage i jorden :)

Jeg ville alligevel gøre som Mads. - Gødning gavner alligevel først når
græsset er i vækst, og omvendt kan for meget hæmme spiringen.

finn

Fra : Winther

Dato : 07-09-10 13:17

On 7 Sep., 20:53, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> Jeg ville alligevel gøre som Mads. - Gødning gavner alligevel først når
> græsset er i vækst, og omvendt kan for meget hæmme spiringen.
>
> finn

hej

gød det såede græs samme dag som du strøer græsfrøene

Venlig Hilsen Anlægsgartnere

Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-10 21:44

> gød det såede græs samme dag som du strøer græsfrøene
Bliver al gødningen ikke bare vasket væk af al den vand vi får her om
efteråret så? Det er jo klart det nemmeste lige at strø gødningen, inden man
køre over med såvognen jo.

--
Klaus G.

Fra : Winther

Dato : 09-09-10 01:57

On 7 Sep., 22:43, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:

> [...]
> efteråret så? Det er jo klart det nemmeste lige at strø gødningen, inden man

det er sådan man skal gøre og det ville være vild overforbrug at gøde
plænen 4-6 gange årligt 1 gang er rigeligt, gødning er heller ikke
nødvendigt hver eneste år
det gør vi i den store gartner virksomhed jeg er i

Hilsen Alexander Anlægsgartneren

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 09:07

Den 09-09-2010 09:56, Winther skrev:
> [...]
> nødvendigt hver eneste år
> det gør vi i den store gartner virksomhed jeg er i

I har jo også en større økonomisk gevinst ved at spare en arbejdsgang.
Denne gevinst tilsættes ikke ved udvaskning af kvælstoffet. Det er
formålsløst med kunststofgødning på bar jord. [Næsten] enhver ved også
at man ikke tilsætter gødning i pottemuld for nye planter. Hvad skulle
gøre at græs er anderledes?

finn

Fra : Klaus G.

Dato : 10-09-10 20:32

> [...]
> nødvendigt hver eneste år
> det gør vi i den store gartner virksomhed jeg er i
Det med at gøde 4-6gange årligt, er fordi man spreder lidt gødning hver gang
og på den måde får plænen en mere jævn gødning. Jo flere gange der gødes jo
mindre skal der smides.

Her er f.eks. en gødsknings plan:
http://www.hunsballe.dk/index.php?id=443

Jeg regner dog ikke med at gøde så tit må jeg nok indrømme. 2-3gange højest
om året regner jeg med.

--
Klaus G.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-09-10 20:44

Klaus G. udtrykte præcist:
> [...]
> til at gå rundt på den nysåede plæne, men det burde den vel også kunne holde
> til? Ikke ret meget man kommer til at gå der jo.

Jeg forstår ikke din hensigt med at gøde. Straffen bliver jo at græsset
skal have en tur med plæneklipperen flere gange over sommeren
Græs er jo en slags ukrudt, og ukrudt skal nok gro.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-10 21:02

> Jeg forstår ikke din hensigt med at gøde. Straffen bliver jo at græsset
> skal have en tur med plæneklipperen flere gange over sommeren
> Græs er jo en slags ukrudt, og ukrudt skal nok gro.
Nu har vi smidt så mange penge i den have, alt har været omgravet, fræst osv
osv.. Så nu skal plænen være fin :)

For at græsset vinder, så skal det have gødning og masser af det. Nogle
kloge hoveder siger man skal gøde 4-6gange årligt, alt efter hvilken plan
man bruger. Så vidt jeg har forstået det, så gror mos såen i en jævn fart
uanset hvor meget gødning det får. Hvor imod græs bare gror i vildskab når
det får noget gødning. Og sørger man for ikke at klippe græsset alt for
kort, så er chancerne store for at overvinde mosset :)

Og lidt plænerens i starten af sæsonnen og man får en fin plæne. Så det skal
prøves :)

--
Klaus G.