Alkohol til mindre årrig
Fra : Tina

Dato : 06-09-10 11:24

Davs

Har lige et åbent spørgsmål vedr. butiks indehaverens ret til at
tilbage holde en mindre årrig som forsøger at købe alkohol. Har de ret
til at tilbageholde en person under 15 når personen forsøger at købe
alkohol?

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 06-09-10 18:35

"Tina" <berg75@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilbage holde en mindre årrig som forsøger at købe alkohol. Har de ret
> til at tilbageholde en person under 15 når personen forsøger at købe

Det lyder meget underligt.

Det er forbudt at sælge det til mindreårige, det er ikke forbudt for
mindreårige at (prøve på at) købe det...

Hvis ungen peger på en pakke cigaretter og siger: "Tyve prince, tak!",
skulle de så også holde ham tilbage...?

Fra : Tina

Dato : 06-09-10 12:26

On 6 Sep., 10:35, "Henrik Eriksen" <henrik_e...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mindreårige at (prøve på at) købe det...
>
> Hvis ungen peger på en pakke cigaretter og siger: "Tyve prince, tak!",

der noget om det du siger der
Hmm det måske så overtrædelses af noget andet...når kioskejeren
ligefrem tilbage holder en mindre årrig

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 19:54

"Tina" <berg75@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm det måske så overtrædelses af noget andet...når kioskejeren
> ligefrem tilbage holder en mindre årrig

Eller også tager kioskejeren fejl, og har foretaget en ulovlig
frihedsberøvelse.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-10 06:22

Tina skrev:

> Har lige et åbent spørgsmål vedr. butiks indehaverens ret til at
> tilbage holde en mindre årrig som forsøger at købe alkohol.

Den findes ikke.

> Har de ret til at tilbageholde en person under 15 når personen forsøger at købe
> alkohol?

Nej.

Almindelige borgere har ret til at foretage en civil anholdelse,
*forudsat* at man har observeret et strafbart forhold der er
underlagt offentlig påtale, at anholdelse er nødvendig for at
forhindre yderligere strafbar handling, samt at man anholder i
umiddelbar tilknytning til forbrydelsen ("på fersk gerning").

Intet af disse forhold er opfyldt når en mindreårig forsøger at
købe sprut eller smøger. Indehaveren er selv hjemfalden til
straf.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-09-10 05:03

On 07/09/2010 07:21, Bertel Lund Hansen wrote:
[...]
> Intet af disse forhold er opfyldt når en mindreårig forsøger at
> købe sprut eller smøger. Indehaveren er selv hjemfalden til
> straf.

Kan det tænkes at den mindreårige person har forsøgt at anvende falsk ID
af en art? En anden persons sygesikringsbevis, f.eks.?

--
Peter Knutsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-10 11:06

Peter Knutsen skrev:

> Kan det tænkes at den mindreårige person har forsøgt at anvende falsk ID
> af en art? En anden persons sygesikringsbevis, f.eks.?

Alt kan tænkes. Dine formodninger går ud over hvad der spørges
om.

Er dokumentfalsk underlagt offentlig påtale?

Hvis indehaveren har fået dokumentet, er det så nødvendigt at
anholde den unge for at forhindre yderligere misbrug?

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-10 23:38

On 08/09/2010 12:06, Bertel Lund Hansen wrote:

> Alt kan tænkes. Dine formodninger går ud over hvad der spørges
> om.

Ja, det er korrekt. Jeg mener man er nødt til at forsøge at gætte hvad
det er OPeren spørger om, når OP'erens spørgsmål slet ikke giver mening.

> Er dokumentfalsk underlagt offentlig påtale?
>
> Hvis indehaveren har fået dokumentet, er det så nødvendigt at
> anholde den unge for at forhindre yderligere misbrug?

Netop.

--
Peter Knutsen

Fra : Kasper Demant

Dato : 07-09-10 13:42

Den 06-09-2010 19:24, Tina skrev:
> [...]
> tilbage holde en mindre årrig som forsøger at købe alkohol. Har de ret
> til at tilbageholde en person under 15 når personen forsøger at købe

Hvis den mindreårige forsøger sig ved hjælp af falsk id er der tale om
en lovovertrædelse. Ellers er der ikke noget at tilbageholde personen for.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-10 11:07

Kasper Demant skrev:

> Hvis den mindreårige forsøger sig ved hjælp af falsk id er der tale om
> en lovovertrædelse. Ellers er der ikke noget at tilbageholde personen for.

Er der da det hvis der er tale om dokumentfalsk?

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-09-10 15:03

> Er der da det hvis der er tale om dokumentfalsk?

Ja, ellers smutter personen da bare før politiet kommer og fastslå
gerningsmandens sande identitet.

Dørmænd til beværninger etc. har ret til at tilbageholde personer som
forsøger at benytte falsk id indtil politiet kommer

Vh.
Kasper Demant
ba.jur