hemmelig adresse / tlf - ligge ud på nette~
Fra : Per

Dato : 05-09-10 21:24

Hej NG !

Hvis en person har hemmelig adresse i CPR registret og måske også hemmeligt
tlf. nr - vil det være strafbart (ulovligt) hvis nogen fx. en nabo oplyser
det til andre ?

Hvad hvis nogen ligger det ud på nettet - er det strafbart (ulovligt) ?

Mvh. Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 20:41

> Hej NG !
>
> Hvis en person har hemmelig adresse i CPR registret og måske også
> hemmeligt tlf. nr - vil det være strafbart (ulovligt) hvis nogen fx. en
> nabo oplyser det til andre ?

Næppe, medmindre han feks. ved at formplet med at åsge oplysningen er at
bruge den til ulovlige formål.

> Hvad hvis nogen ligger det ud på nettet - er det strafbart (ulovligt) ?

Det er ulovligt jvf. persondataloven. Man må ikke sprede personhenførbare
data på nettet uden personens tilladelse.

/Per

Fra : Per

Dato : 06-09-10 21:20

Per Christoffersen wrote:
> [...]
>
> Det er ulovligt jvf. persondataloven. Man må ikke sprede
> personhenførbare data på nettet uden personens tilladelse.

TAK

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-09-10 22:27

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> TAK
Det står i hvilken §? Mit navn, adresse, tlfnr. m.m. kan da findes flere
steder på nettet uden at jeg har givet hverken krak, degulesider osv. nogen
som helst form for tilladelse.
Hvis man læser persondataloven, så vil man nok bemærke, at den omhandler
firmaer, offentlige institutioner osv. som bruger personhenførbare
oplysninger typisk til forskellige former for databehandling. Jeg har svært
ved at se, hvor ovenstående kommer ind.
Hvis ikke jeg ved, at min nabos tlfnr. er hemmeligt (det fortalte han/hun
mig ikke, da jeg fik det at vide) hvorledes kan jeg så forbryde mig mod
nogen lov ved at oplyse det?

Kurt

Fra : WHOamI

Dato : 07-09-10 07:33

> [...]

> Hvis ikke jeg ved, at min nabos tlfnr. er hemmeligt (det fortalte han/hun
> mig ikke, da jeg fik det at vide) hvorledes kan jeg så forbryde mig mod

Hvis du har adressebeskyttelse , hemmeligt telefonnr. så bør du ikke være
nogle af de steder.

Jeg har selv ovennævnte samt står på robinson listen, så jeg kan leve ret
uforstyrret.

Men man skal selv "gøre" noget for det.

Jeg har så to telefonnumre. Et jeg bruger til naboer osv. dvs hvor jeg
risikerer det videregives og et jeg bruger til dem jeg kan stole på ikke
videregiver mit nr.

Det første er et nummer jeg skifter hvert halve år.

Det giver mig både privat liv og frihed for reklamer samt opkald fra
telefonsælgere.

Hilsen

Det er ikke for jeg er paranoid, men de er alle efter mig

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-09-10 16:49

> [...]
> Det står i hvilken §? Mit navn, adresse, tlfnr. m.m. kan da findes flere
> steder på nettet uden at jeg har givet hverken krak, degulesider osv.

Det ligger formodentlig i den aftale du har med et teleselskab. Det plejer
det at gøre, og du har måske ikke lagt mærke til det.

> [...]
> oplysninger typisk til forskellige former for databehandling. Jeg har
> svært ved at se, hvor ovenstående kommer ind.

Det står intet i Persondataloven om at den generelt kun gælder for firmaer
mv.:
§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis
foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk
behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.

> Hvis ikke jeg ved, at min nabos tlfnr. er hemmeligt (det fortalte han/hun
> mig ikke, da jeg fik det at vide) hvorledes kan jeg så forbryde mig mod
> nogen lov ved at oplyse det?

Generelt kan man sagtens forbryde sig mod en lov uden at kende til det.
Men forbuddet mod videregivelse af personhenførbare data gælder alle
adresse/telefon.data og ikke kun de er aftalt hemmelige med et teleselskab.
Mere om dette i denne vejledning:
http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/

Hvis du stadig er i tvivl om forbuddet mod viderebringelse af
personhenførbare data, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til
Datatilsynet.

/Per