Hvad er jeres reaktion på følgende?
Fra : Mads Overgaard

Dato : 07-08-01 10:07

Udenlandske nødhjælpsarbejdere risikerer dødsstraf i Afghanistan

24 kristne nødhjælpsarbejdere er blevet anholdt i Afghanistan og
risikerer nu at blive idømt dødsstraf. Talebanerne mener, at
de har forsøgt at sprede det kristne budskab i landet. Otte udlændinge
er blandt de anholdte, skriver AP mandag.

Blandt de anholdte er to amerikanere, to australiere og fire tyskere.

Lørdag stormede soldater i hovedstaden Kabul kontoret for organisationen
Shelter Now International, der drives af den i
Tyskland baserede, kristne nødhjælpsorganisation Vision for Asia. Det
talebanske ministerium til fremmelse af dyd og
forebyggelse af umoralitet oplyser, at man beslaglagde en bibel, to
computere, kristen litteratur oversat til det lokale
dari-sprog, kasettebånd og musikinstrumenter.

Regeringen vil ikke tillade de anholdte at få besøg, indtil en
undersøgelse af sagen er afsluttet. Ifølge talebanernes version af
den strenge islamiske Sharia-lov er der dødsstraf for at fremme andre
religioner end islam.

64 afghanere er også blevet anholdt for at have modtaget undervisning i
kristendom. De har ifølge det lokale Bakhtar News
Agency bedt om tilgivelse og er sendt til opdragelsesanstalter og
islamiske skoler.

Fra : Claus

Dato : 07-08-01 10:04

Mads Overgaard skrev i meddelelsen <3B6FAFBB.F234310@equant.com>...
>Udenlandske nødhjælpsarbejdere risikerer dødsstraf i Afghanistan

At Vi måske ikke skulle have blandet os i Sovjets besættelse af
afganistan alligevel ...

Hilsen Claus.

Fra : Niels Steg

Dato : 07-08-01 10:40

"Mads Overgaard" <Mads.overgaard@equant.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de har forsøgt at sprede det kristne budskab i landet. Otte udlændinge
> er blandt de anholdte, skriver AP mandag.

Det er kun nyt for dem der ikke kender Islam!

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-08-01 11:35

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> writes:

> Det er kun nyt for dem der ikke kender Islam!

Ja, men vi i den internationale kristne konspiration kunne jo have
ladet være med at sende den spanske inkvisation til Afghanistan for at
tvangsdøbe folk og ofre deres børn til Moloch.

Vågn nu op, Niels.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Niels Steg

Dato : 07-08-01 12:16

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men vi i den internationale kristne konspiration kunne jo have
> ladet være med at sende den spanske inkvisation til Afghanistan for at
> tvangsdøbe folk og ofre deres børn til Moloch.

Du ved det er en gang vrøvl, kristendommens representanter har lavet
meget møg i tidens løb.. men vi kan kun nævne episoder i fortiden som et
generelt mønster, faktisk skal vi tilbage til før reformationen for at
se et mønster i ondskaben.. tiltag i nyere tid skyldes enkeltpersoner,
enten magtsyge eller gale..

Taliban er nutid og den er en stærk muhamedansk militært faktum, faktisk
af den slags vi i sin tid sendte korsriddere ud for at bekæmpe.. men
korsriddernes tid er forbi og vi sidder nu kikker vi på og siger intet,
medens vi anklager Israelere for noget de har gjort i deres eget land i
en krigssituation, vi anklagede ham ikke da han gjorde det, men først
nu hvor han skulle være ambassadør.

> Vågn nu op, Niels.

Jeg dømte ikke Taliban, konstaterede blot, at kender man til Islam, så
er der intet nyt i nyhederne fra den kant.

Jeg ville nok have sagt det samme hvis der dukkede en ny kristen
selvmordsbevægelse op.. vi har set det før og vil se det igen.

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-08-01 12:49

> [...]

> Taliban er nutid og den er en stærk muhamedansk militært faktum, faktisk
> af den slags vi i sin tid sendte korsriddere ud for at bekæmpe..

Taliban er nogle gale menneskers magtsyge i yderste konsekvens.

Ganske som anti-abort-terroristerne i USA.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Niels Steg

Dato : 07-08-01 19:38

> Taliban er nogle gale menneskers magtsyge i yderste konsekvens.
Du mener vel nogle millioner menneskers magtsyge?

> Ganske som anti-abort-terroristerne i USA.
Se mit brev til Rasmus.

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-08-01 14:55

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> mælte sligt:

>[...] faktisk skal vi tilbage til før reformationen for at se et mønster
>i ondskaben.. tiltag i nyere tid skyldes enkeltpersoner, enten magtsyge
>eller gale.

Nej, herhjemme var det almindeligt med hekseafbrændinger, hjul-og-stejle
og lign. i århundrederne efter reformationen også, da man jo skulle
værne om kristenheden og behage Gud vil at foreskrive tilpas strenge
straffe.

>Jeg ville nok have sagt det samme hvis der dukkede en ny kristen
>selvmordsbevægelse op.. vi har set det før og vil se det igen.

Altså:

Nyhed:
Kristen selvmordsbevægelse i USA, 120 mennesker døde.

Niels svarer:
Det er der ikke noget nyt i, hvis man kender til kristendommen!

Er det bare mig, der har svært ved at forestille mig sådan en situation?
Sådan kunne *jeg* end ikke finde på at skrive.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Niels Steg

Dato : 07-08-01 19:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:ccsvmtcvf91bn9tm7ki9anbiaoj71fso9e@4ax.com...
> [...]

> Er det bare mig, der har svært ved at forestille mig sådan en
situation?
> Sådan kunne *jeg* end ikke finde på at skrive.

Faktisk er det sådan Rasmus, at hvis kristendommen ses som helhed med
alle de mangeartede grupper der i dag kalder sig kristne, så er
"kristendom" faktisk en bredspektret RELIGION styret af mennesker hvor
det skulle være Kristus der styrede..

I et sådant system må det gå galt engang imellem..

Så ja.. jeg kunne faktisk godt finde på at sige sådan.

En helt anden snak ville det være, hvis det var kristne der var tale om,
hvor ordet "kristne" stod for Kristi efterfølgere.

Niels

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-01 23:05

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev

> En helt anden snak ville det være, hvis det var kristne der var tale om,
> hvor ordet "kristne" stod for Kristi efterfølgere.

Hvad skulle det ellers stå for? Kristne er jo dem, som følger Kristus, Herre, Gud, Frelser...

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Niels Steg

Dato : 07-08-01 23:34

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev

> Hvad skulle det ellers stå for? Kristne er jo dem, som følger Kristus,
Herre, Gud, Frelser...

Næe det er desværre ikke en selvfølge, mange kalder sig kristne uden at
kende Kristus.

Niels

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 08-08-01 07:39

>Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev

>Hvad skulle det ellers stå for? Kristne er jo dem, som følger Kristus,
> [...]

Her kunne jeg da godt tænke mig at smide en bombe. Er det bibelsk/kristent
at velsigne homosexuelle parforhold?

Marlene

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-08-01 10:48

<marlene@karecki.com> smed følgende "bombe":

>Er det bibelsk/kristent at velsigne homosexuelle parforhold?

Nej.

Men kristne begiver sig nu engang ud i mange dumme ting. Nogle gange vender de ryggen til bibelens ord. Nogle gange vender de ryggen
til Gud.

Faktisk netop derfor døde Jesus på korset. En kristen er også en, der ved, at uden den korsdød, ville vi slet ikke kunne klare os.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

--
Deus amat, ergo sum!
Besøg http://www.salmesiden.dk

Fra : Mads Overgaard

Dato : 08-08-01 11:12

Jeg kunne ikke have sagt det bedre, Kevin!
Men homoseksualitet er en udfordiring der kalder på
vores forståelse og kærlighed som brødre.
Ikke på vores fordømmelse og isolation

Hørs efter frokost
Hej
Mads Kr.

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-01 11:11

<marlene@karecki.com> wrote in message

Her kunne jeg da godt tænke mig at smide en bombe. Er det bibelsk/kristent
at velsigne homosexuelle parforhold?

Marlene

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bomben har været smidt før, sædvanligvis bliver det en fuser.

Kristendommen velsigner syndere, ligesom dig og mig Marlene. Kristendommen
velsigner alle slags syndere, det vil sige mennesker der er udstyret med
alle slags skavanker, fysiske, psykiske og mentale.
At en fysisk skavank også er at betragte som en synd, kan vi se af, at
folk der led af flåd eller en eller anden legemlig fejl, ikke kunne deltage
i præstegerningen ved templet i GT's moselov.

Men kristendommen kan ikke velsigne synd, og skal heller ikke gøre det.
Det at man ikke velsigner synd, gør at man kan se sit ideal tydeligt foran
sig.
Det er et ideal man ikke kan nå, men som man aligevel fremholder som ideal.

...... Den tykke pige ser et billede af Claudia Schiffer, og ser hende som
idealbillede. Hun kommer aldrig selv til at se sådan ud, bortset fra
frisuren, som hun lige har fået frisøren til at sætte lige som idealet.
Hun glæder sig også til at kunne tabe sig, så hun kan nærme sig idealet.
Nu foreslår én at man gør den tykke pige til ideal. Så har tykke piger meget
lettere ved at leve op til det nye ideal.
Men de tykke piger kan ikke bruge det til noget. De siger: " Det er ikke et
ideal der passer sig for dem der gerne vil have noget godt at stræbe efter!"
"Vi ved at vi er tykke, men vi ved også, at det ikke er smukt og rigtigt at
se sådan ud. Før kunne vi stræbe efter at tabe os, nu har vi ikke noget at
se op til!"

Min mening med denne lignelse er at udtrykke, at Gud ikke velsigner
homoseksuelle parforhold. Men Han velsigner de to enkeltpersoner (der lever
i dette forhold.)
Vi skal aldrig sænke idealerne, selv om vi ikke kan nå dem.

Hilsen
Jens

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 08-08-01 12:22

<lyrik@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
lever
>i dette forhold.)
>Vi skal aldrig sænke idealerne, selv om vi ikke kan nå dem.

Jeg er fuldstændigt enig med dig. Derfor kan vi heller fordømme
Talibanere, kun deres handlinger. Som menneske tror jeg ikke jeg ville
kunne udrette særlig meget i en dialog med dem. Men jeg kan bede Gud om at
åbne deres øjne.
(Mit indlæg er en kommentar på hele det foregående indlæg af Jens)

Mvh
Marlene

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-08-01 06:20

> [...]
>alle de mangeartede grupper der i dag kalder sig kristne, så er
>"kristendom" faktisk en bredspektret RELIGION styret af mennesker hvor

Mendog?

>I et sådant system må det gå galt engang imellem..

Ja, ufejlbarlighed hos mennesker kan man lede længe efter. Heldigvis.

>Så ja.. jeg kunne faktisk godt finde på at sige sådan.

Som ovenforstående? Du må undskylde, at jeg ikke tror dig på dit ord -
det er ellers ganske imod mine principper - men jeg kan simpelthen ikke
forestille mig dig sige det.

Dit forsøg på at skelle mellem "menneskers religion" og "ægte kristne"
finder jeg ikke holdbart, da man med "kristendom" i normal tale ikke
henviser til "Jesu lære, som den forvanskes af mennesker", men blot "den
religion, der er afledet af Jesus Kristus og hans lære".

Venlig hilsen,

Fra : Niels Steg

Dato : 08-08-01 06:34

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:oni1nt0rl173jr2tjg6oqok4hkqq1oocsc@4ax.com...

> [...]
ikke
> forestille mig dig sige det.
>
> Dit forsøg på at skelle mellem "menneskers religion" og "ægte kristne"

Den er ellers Bibelsk )
Matt 7,21

> [...]
"den
> religion, der er afledet af Jesus Kristus og hans lære".

Her i gruppen er det måske nok sådan, Rasmus, men i dagligdagen hvor jeg
kommer, er kristendom et meget vidt begreb..

se blot på diskutionen om "kristendomsundervisning" igennem de sidste 30
år.

Niels

Fra : Claus

Dato : 08-08-01 11:31

Niels Steg skrev i meddelelsen <_i4c7.20$JE1.937@news.get2net.dk>...
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en

>Her i gruppen er det måske nok sådan, Rasmus, men i dagligdagen hvor
jeg
>kommer, er kristendom et meget vidt begreb..

Og det gælder alt religion. Muslimen jeg kender er ganske afgjort muslim
af traditionelle årsager. Familien har et overhovedet nemlig faderen og
familien har "altid" været gode muslimer. De følger idag det
traditionelle mønster. De følger fredagsbønnen og loven og er derfor
muslimer.

På samme måde har vi jo været kristne. Vi blev barnedøbt og konfirmeret
og gik i søndagsskole. Den kristne etik var indbygget i kulturen og
derfor var vi kristne. Uden at det var nødvendigt at læse i biblen.

Hilsen Claus.

Fra : Niels Steg

Dato : 08-08-01 16:17

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og gik i søndagsskole. Den kristne etik var indbygget i kulturen og
> derfor var vi kristne. Uden at det var nødvendigt at læse i biblen.

Gisp, en mand der forstod hvad jeg sagde..

Tak Claus.

Niels

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 07-08-01 12:26

<Mads.overgaard@equant.com>skrev følgende:
<citat>
[...]
</citat>

Vi må formode at de 24 nødhjælpsarbejdere er temmeligt stærke i deres
kristne tro, ellers havde de vel næppe valgt Afghanistan som mål(Med andre
ord, de vidste at der er farer forbundet med sådan en rejse). Lever de Gud
nær, er de villige til at give deres liv for Ham!!! - Ligesom Samson,
Jesus, Paulus og mange andre. Vi kan så sidde her oppe og bede for dem. At
de ikke giver efter for Satans angreb (som i dette tilfælde er gennem
Talebanerne) men bibeholder deres øjne på Gud, og deres tro på at Han står
ved dem gennem deres trængsel.

Marlene Karecki

Fra : Mads Overgaard

Dato : 08-08-01 10:18

Tak for det Marlene!
Jeg er sikker på du bliver hørt.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-08-01 09:14

> [...]
> de har forsøgt at sprede det kristne budskab i landet. Otte
udlændinge
> er blandt de anholdte, skriver AP mandag.

at de måske skulle have koncentreret sig om nødhjælpsarbejdet uden at
prøve at trække deres tro ned over hovedet på andre ...

MVH Ami

Fra : Mads Overgaard

Dato : 08-08-01 10:19

I så fald er jeg nødt til at spørge:

Skal vi missionere overfor andre mennesker, der ikke tror på Jesus
Kristus som deres personlige Herre og Frelser??

Håber at høre fra dig

Mads Kr.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-08-01 10:40

> I så fald er jeg nødt til at spørge:
>
> Skal vi missionere overfor andre mennesker, der ikke tror på Jesus
> Kristus som deres personlige Herre og Frelser??
>
> Håber at høre fra dig

Som du måske kan se i en tidligere tråd "hvordan kan man vide" er jeg
ikke vild med at man som kristen absolut skal trække sin tro ned over
hovedet på andre ... og direkte missonering er jeg helt sikker ikke
til hænger af ... og i al fald mener jeg helt klart hver ting til sin
tid .. omtalte mennesker var sendt ud til nødhjælpsarbejde og bør så
... efter min mening ... ikke missionere ... . Jeg kan gå med til at
informere om kristendommen, hvis nogen spørger .. (igen hver ting til
sin tid) men mission tager jeg nok afstand fra idet mission har det
ene formål at omvende ... og det mener jeg helt ærligt ikke man som
kristen bør gøre idet som tidligere nævnt .. forholder sig sådan at
det der for det ene menneske virker rigtigst bestemt ikke behøver at
være det rigtige for andre mennesker ...

MVH Ami

Fra : Mads Overgaard

Dato : 08-08-01 11:08

Jeg undskylder - Desværre er tråden du nævner absolut ikke fuldstændig,
da serveren har fjernet adskellige artikler.

Jeg mener, at mission drejer sig om at vi fortæller om vores oplevelser
med Jesus Kristus
og at udlægge hvad der står i Biblen om hvordan vi forholder os til Gud,
til os selv, vores medmennesker og vores samfund.

Det betyder ikke at jeg trækker noget ned over hovedet på folk,
de må selv tage stilling.

Jeg har jo også selv lært Jesus at kende igennem at andre har fortalt om
ham.
(Og håber at du også kender Jesus)

Citatet: "Hvad der er rigtigt for dig behøver ikke at være rigtigt for
mig"
(omskrevet sorry) er i mine øjne en grim anvendelse af
relativitetsteorien
på et område (religion/kristendom), hvor den ingen relevans har.

Guds eksistens kan ikke afhænge af min/din mening om han er til eller ej.

Ligeledes levner Biblen/historien ingen plads til relativiteter omkring
personen
Jesus Kristus.

Enten er Jesus Kristus en halvneurotisk, dybt intelligent folkeforfører
af den værste slags verden har set - eller også er han Guds Søn, Verdens
Frelser og min Bror - hvis jeg vil være det.

Men hvordan har du lært Jesus at kende?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-08-01 15:16

Mads Overgaard <Mads.overgaard@equant.com> mælte sligt:

>Jeg undskylder - Desværre er tråden du nævner absolut ikke fuldstændig,
>da serveren har fjernet adskellige artikler. [...]

Du kan evt. læse den på Dejanews (http://www.dejanews.com).

I øvrigt, kan jeg ikke få dig til at slå dit V-card fra? Det anses som
meget dårlig skik at sende vedlagter filer i ikke-binære grupper, og
informationen i sådan kan på meget nemmere vis meddeles i en signatur.

Venlig hilsen,

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-08-01 13:35

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev:

-voldklip-

>og direkte missonering er jeg helt sikker ikke til hænger af ...

Øhh, hvordan tror du ellers, at mennesker kommer til tro?

Som Paulus skriver i romerne 10, 11ff:

"[...]for Skriften siger: »Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme.« Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den
samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.

Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal
de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt?" ­

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Niels Steg

Dato : 09-08-01 17:51

> [...]
Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal
> de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at

Hvis ingen prædiker, vil Gud få stenene til at råbe.

Niels

Fra : Niels Steg

Dato : 08-08-01 16:18

"Mads Overgaard" <Mads.overgaard@equant.com> skrev i en meddelelse
> I så fald er jeg nødt til at spørge:
>
> Skal vi missionere overfor andre mennesker, der ikke tror på Jesus
> Kristus som deres personlige Herre og Frelser??

Hvem ellers?

Niels

Fra : Erik

Dato : 08-08-01 20:01

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message
> "Mads Overgaard" <Mads.overgaard@equant.com> skrev i en meddelelse

> Hvem ellers?

Der er nok af troende der trænger til en fornyelse

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-08-01 12:13

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b70f58b$0$24795$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Mads Overgaard" <Mads.overgaard@equant.com> skrev i en meddelelse

> at de måske skulle have koncentreret sig om nødhjælpsarbejdet
> uden at prøve at trække deres tro ned over hovedet på andre ...

Der er da intet i de fremkomne oplysninger der så meget som blot
antyder at disse kristne personer har forsøgt med den mindste smule
"træken ned over hovedet" på afganerne.

Endvidere er mission, som den er beskrevet i Bibelen (men den læser du
jo heller ikke) ikke at trække noget ned over hovedet på folk, men at
give dem et tilbud om frelse til evigt liv (men du ser jo tydeligvis
ikke forskellen).

Og så er der noget der tyder på, at den nødhjælps- og
missionsorganisation, de tilhører, har begge dele som deres
målsætning: nødhjælpsarbejde kombineret med mission. Og det er der da
ej heller noget som helst forkert i, set ud fra en en kristen bibelsk
synsvinkel. - Giv dem mad og giv dem tilbudet om at få Jesus med i
købet (men gør ikke tilbudet om mad afhængig af om de vil høre om
Jesus).

Andreas Falck

Besøg http://www.sda-net.dk