newbie sejler spørgsmål
Fra : lhs

Dato : 05-09-10 14:08

Hej

Vi er et par der har sejlet sammen med andre, taget duelighed osv. og var på
vores første solo sejlertur denne weekend, turen med vind var fed og en
super succes, men da vi skulle vende skuden (26 fods H båd) skulle pludselig
krydse voldsomt og meget, vi kunne se mere kyndige skippere sejlede lydstigt
mod vinden mens vi lå og krydsede som pokkers.. til vi til sidste satte
motor på og havde en fin sejler oplevelse.. Er der nogle der kan give
newbies tips til at sejle direkte mod vind..

Hilsen
Lars HS

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-09-10 16:31

On 05-09-2010 15:08, lhs wrote:

> Er der nogle der kan give
> newbies tips til at sejle direkte mod vind..
>
> Hilsen
> Lars HS

Det kan du kun hvis du hedder Jesus

Men alt afhængig af bådens konstruktion, kan du gå "tættere" på vinden.
Min Albin Vega klarer min. (som er max.) 25-30 grader.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : HKN

Dato : 05-09-10 16:54

I har vel hørt om bidevind?

Hvilken sejlføring havde i?

Mvh
Henrik

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-09-10 18:14

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til sidste satte motor på og havde en fin sejler oplevelse.. Er der nogle
> der kan give newbies tips til at sejle direkte mod vind..

Hej Lars

Velkommen på havet. Man kan kun sejle direkte mod vinden ved at bruge motor,
og det er der jo ikke meget sjov ved. De andre, du har set, har heller ikke
sejlet direkte mod vinden, men har krydset. Du kan bare ikke bedømme deres
vinkel til vinden, hvis du ikke er tæt på dem. Altså I må krydse, bidevind
først på en halse og derefter på den anden. En H-båd kan gå ca. 45° til
vinden over grunden, tættere til vinden og I mister fart. Eksperimenter lidt
med det og lad motoren blive hjemme, den er ikke nødvendig i en H-båd.
Tip til søndagsturen: Sejl ud i modvind, hvis det kan gøres fra jeres havn,
så kan man sløre den på hjemvejen (hvis ikke vinden vender)
God fornøjelse

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-09-10 18:51

On Sun, 05 Sep 2010 15:08:15 +0200, lhs wrote:

> Er der
> nogle der kan give newbies tips til at sejle direkte mod vind..

Jeg er selv lige startet med at sejle her i sommers, og jeg har det lidt
på samme måde. Jeg synes også jeg har oplevet at andre både sejle
betydelig tættere og hurtigere op modd vinden.

Men jeg har også en ret lille båd - Juniorbåd, 5,7 meter. Større både kan
bedre (tror jeg) "skære" igennem bølgerne, end mindre både, og bliver
dermed ikke bremset så meget. Det må resultere i, at man også bedre kan
sejle tæt op mod vinden, uden at miste fart.

Og så tror jeg også det i høj grad handler om erfaring. Jeg har selv haft
en tendens til, at jeg ville holde båden så tæt op mod vindes som muligt
- for ikke at bare at ligge og krydse fra side til side, uden at komme
fremad. Men det har bare den modsatte effekt. Der kommer ikke rigtig fart
i båden, og resultatet er, at jeg driver baglæns, mere end jeg kommer
fremad. Med noget erfaring lærer man hvad der er optimalt for den båd man
sejler, og det er nok det man skal kigge på. Ikke hvor hurtigt andre
sejler, eller hvor tæt de går op mod vinden, men hvor optimalt man sejler
sin egen båd.

Og okay, jeg har så altså også set både, der bare har et enkelt sejl
oppe, og så samtidig går for motor. Hvis man ikke gider ligge og krydse,
så er det jo smart - man går for motor, men bruger alligevel sejl til at
give lidt ekstra fremdrift.

Og hvis du synes det er træls at krydse, så sæt du bare motoren i gang.
Livet er for kort til fine fornemmelser.

Nu bor jeg i Horsens, og her har vi jo en lang fjord, som ret mange ikke
gider ligge og krydse i. Langt - langt, langt, langt - de fleste går for
motor i fjorden. Det er nærmest en sjældenhed at se nogen krydse.

I starten syntes jeg det var usportsligt, men når man har ligget og brugt
tid og kræfter på at slås med vind der kommer springende fra alle
retninger (pga bakker og skov, osv.) og ikke mindst forsvinder,
tilstrækkelig mange gange, så forstår jeg egentlig godt, hvis man bare
gerne "vil have det overstået".

--
Thomas Jensen

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 05-09-10 19:20

Thomas Jensen wrote:
> [...]

> bliver dermed ikke bremset så meget. Det må resultere i, at man også
> bedre kan sejle tæt op mod vinden, uden at miste fart.

Der er mange ting, der spiller ind - langkølet eller det modsatte, riggens
trim mv.
Køb feks. Komma´s Sejlerhåndbog, der er utroligt lærerrig, motiverende og
inspirerende, og hvor man via indekset kan finde frem til lige netop det
emne, man lige vil vide en smule mere om.

Klip

> [...]
> oppe, og så samtidig går for motor. Hvis man ikke gider ligge og
> krydse, så er det jo smart - man går for motor, men bruger alligevel

Med hensyn til motor, så kan jeg give et eksempel.
Sejlads for motor og sejl i en Maxi 77 var det. 2-cylindret ny Volvo motor
og nye sejl.
Omdrejninger ca. 2100 og en fart af 6 knob i moderat vind.
Ja - sejlet gav en ekstra knob, mente skipper og jeg, men næh du, vi
standsede motoren og fortsatte med 5 knob - prøv det selv en gang imellem,
for det kan vise sig at være ret så besparende i brændstofudgifterne, og så
er man fri for den evindelige motorlarm.

> Og hvis du synes det er træls at krydse, så sæt du bare motoren i
> gang. Livet er for kort til fine fornemmelser.

Det har du så ganske ret i, men husk nu lige at sætte trekanten, når du også
bruger sejl

> [...]
> alle retninger (pga bakker og skov, osv.) og ikke mindst forsvinder,
> tilstrækkelig mange gange, så forstår jeg egentlig godt, hvis man bare

Enig, men jeg tager da hatten af for de "rigtige" sejlere, der har
tålmodighed til at ligge og skvulpe i timevis, mens de afventer lidt eller
nogen vind til at sejle videre på, og det selvom de som oftest har
muligheden for at gå for motor

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-09-10 14:43

Hej Lars,

Du kan ikke sejle direkte mod vinden; men du kan på en sejlerskole
lære hvordan man sejler en sejlbåd for det lærer du ikke på et
duelighedskursus.
På den praktiske del af kurset for at få et duelighedsbevis lærer man
visse basale ting formuleret som at man skal foretage sejladsen i den
bådtype som man vil anvende i fremtiden. Her tænkes især på øvelse i
manøvrering i forbindelse med mand overbord og til- og fralægning af
båden fra kaj.

Tilsvarende er det for tiden mange der tager speedbådskørekort
(desværre ses det at det tages uden at øvelsesbåden har været uden for
havnen); men speedbådskørekortet er vel som at få lov til at køre på
knallert. Duelighedsbeviset er som at tage kørekort til bil; men først
bagefter får man erfaring.
En del af erfaringen får man på forsikringsselskabernes- eller
køreskolesammenslutningernes sikkerhedskurser/prøvebanekurser.

Ud over at komme på sejlerkurser i klubberne kan jeg varmt anbefale
dig at deltage i den lokale sejlklubs aftenkapsejladser. Det giver
træning i boathandling og prøv i den forbindelse at komme med andre
deltagere ud at sejle og se hvordan det foregår.
Endelig bør du montere telltails/ticklers på dine sejl så du bliver i
stand til at trimme sejlene til optimal ydeevne.

Mvh/Harding

Fra : Jens Peter Sandholt

Dato : 05-09-10 22:00

Et hvert kryds er et kompromis mellem højde og fart.
Mangen en sømand har i tiden løb forsøgt at sejle lige mod vinden. Det er
ikke lykkedes for nogen endnu
Øv dig i at krydse mod vinden i let til jævn vind, for de fleste sejlture
ender alligevel med at 2/3 af tiden går med at krydse mod vinden.
H-båden er eminent til at krydse mod vinden og kræver ingen motor.

Sejlerhilsen
JPS

On 05/09/10 15.08, in article
4c839641$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "lhs"

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-09-10 08:12

On Sun, 05 Sep 2010 20:19:52 +0200, Torben Skovgaard Bach wrote:

> Det har du så ganske ret i, men husk nu lige at sætte trekanten, når du
> også bruger sejl

Af ren nysgerrighed (jeg har ikke motor i min båd); hvad er det for en
trekant? Skal man vise det, hvis man både går for sejl og motor?

Og ang. dit tip om Koma's sejlerhåndbog; jo, det var sikkert lige netop
sådan en ting jeg kunne slå op. Og jeg har da også haft den lånt på
biblioteket, men den fangede ikke lige mig. Jeg ved godt den betragtes
lidt som en bibel - måske skulle jeg låne den igen, og se om den tiltaler
mig lidt mere nu.

--
Thomas Jensen

Fra : lhs

Dato : 06-09-10 16:05

Hej og tak for mange god indputs

Mit spørgsmål var nok også lidt fejlformuleret, kender bidevind, og ved
godt jeg ikke kan sejle direkte mod vinden - men skal krydse, men skulle nok
lige mindes om at naturloven har sine begrænsninger og den bedste måde er at
sejle med folk med erfaring... for sejling er fedt og er blevet hooked, så
tak for jeres indput der gjorde mig klogere og måske mindre jaloux på dem
der drønede forbi mig med en anden vinkel og sejl..

Hilsen
Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-09-10 18:55

Tak

Ville du hellere have hørt sandheden? - de sejler for motor, og glemmer at
sætte motor signaler.

mvh
/Børge

Fra : John Hilt

Dato : 30-09-10 14:33

On Sun, 5 Sep 2010 15:08:15 +0200 "lhs" <shane(fjern)@get2net.dk>
wrote in news:dk.fritid.sejlads

> [...]
>motor på og havde en fin sejler oplevelse.. Er der nogle der kan give
>newbies tips til at sejle direkte mod vind.

Det er umulig å seile direkte mot vinden. Men du kan pine hardt opp mot
vinden dersom du strammer inn skjøtene til storseil og fokke alt du kan.

I trange farvann kan det være nødvendig å pine til seilene nesten
begynner å blafre, men framdriften blir bedre dersom en faller av litt
mot le.

http://www.sailingusa.info/sail_trim.htm

http://www.sailingusa.info/images/points%20of%20sail.gif