Dyrkning af egestikling
Fra : Steen Suder

Dato : 05-09-10 21:29

Af forskellige romantiske årsager vil jeg gerne et egetræ ud af et
spiret agern fra min have.

For at det ikke skulle gå til under græsslåningen, har jeg gravet det
lille træ (ca. 8cm) op og stoppet det i en urtepotte med jord fra haven.

Lige nu står potten på jorden ved en sydvendt mur.

Hvad gør jeg for at holde liv i den lille eg - nu og henover vinteren?
Skal jeg evt. tage den indenfor i en vindueskarm?

--
Steen Suder

Fra : Ole V Jensen

Dato : 05-09-10 22:45

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad gør jeg for at holde liv i den lille eg - nu og henover vinteren?
> Skal jeg evt. tage den indenfor i en vindueskarm?

Jeg har gravet en del af samme størrelse op fra min plæne, og de er bare
sat i en stor murerbalje. De har klaret sig fint gennem den seneste
vinter.

mvh
Ole-J

Fra : Max

Dato : 05-09-10 22:53

Hej Steen

> Hvad gør jeg for at holde liv i den lille eg - nu og henover vinteren?

Jeg har er par bøgetræer der står i en krukke ude i haven, det
har de nu gjort i mindst 4 år, så mon ikke en eg kan det samme.

Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-10 06:13

On Sun, 05 Sep 2010 22:29:16 +0200, Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvad gør jeg for at holde liv i den lille eg - nu og henover vinteren?
>Skal jeg evt. tage den indenfor i en vindueskarm?

Det bedste du kan gøre er at plante det i jorden i haven.
Du kan også godt have det stående i potten, men helst udendørst, dog
gerne lidt beskyttet hvis det biver meget koldt. "Kunsten", hvis det
står i potten vinteren over, er at undgå at det tørrer ud. Hvis du
absolut vil have det blivende i potten, så kan du også grave den ned op
ad muren hvor den står nu.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben

Dato : 06-09-10 06:17

Den 05.09.2010 kl. 22:29 skrev Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk>:

> [...]
>
> Hvad gør jeg for at holde liv i den lille eg - nu og henover vinteren?
> Skal jeg evt. tage den indenfor i en vindueskarm?

Egetræer plejer at stå udendørs, det kan din også. Bare sørg for, at den
ikke tørrer ud.
BTW: Det hedder ikke en stikling, når den ikke er vegetativt formeret:

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_miljø/Landbrug_og_havebrug/Havebrug_og_gartneri/stikling

Bare kald den et egetræ

--
mvh/Preben

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-09-10 14:33

On Mon, 06 Sep 2010 07:16:55 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Bare kald den et egetræ

Eller en eg.
--
OV1A Jens

Remember, If you're not in bed by 22:30..... go home!

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-09-10 10:07

On 6 Sep., 15:33, Jens Petersen <j...@c.dk> wrote:

> Eller en eg.