/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VW oliekøler til eftermontering
Fra : Sørensen


Dato : 04-09-10 07:37

Mangler en oliekøler til en VW/Audi 1,9TDI det er ikke standard
men jeg har set på tidligere golf-modeller at man kan sætte en
adaptor i mellem motor og oliefilter. Er der nogen der ved hvilke
årgange jeg skal kigge efter ved huggeren, eller er der en
smartere måde at lave det på ?.

Vil en større intercooler gøre ondt værre (der er vel intercooler
på nu ?)

ps. der sidder i forvejen en adaptor på som køler olien med vand
fra køleren

--
vh.
Sørensen


 
 
Klaus D. Mikkelsen (04-09-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-09-10 08:40

Sørensen skriver:
>
> Vil en større intercooler gøre ondt værre (der er vel intercooler
> på nu ?)

Om der er intecoller på eller ej, kan man næsten sige ud fra motorens
effekt..

Hvor mange HK har den?


> ps. der sidder i forvejen en adaptor på som køler olien med vand
> fra køleren

Så er der jo en oliekøler på....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Sørensen (04-09-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 04-09-10 16:44


"Klaus D. > skrev >>
>>> Om der er intecoller på eller ej, kan man næsten sige ud fra
>>> motorens
> effekt..
>
> Hvor mange HK har den?

90 HK.
>
>
>> ps. der sidder i forvejen en adaptor på som køler olien med
>> vand
>> fra køleren
>
> Så er der jo en oliekøler på....

Dooo ) ja men problemet er at motoren bliver for varm, og så
hjælper det som en skrædder i helvede at køre varmen ud i
kølevandet. Jeg ville gerne have en stor oliekøler på evt. med
blæser på, men man kan nok også køle olien for meget ned ??
>

mvh.
Sørensen


Hans Kjaergaard (04-09-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 04-09-10 17:00

On Sat, 4 Sep 2010 17:43:33 +0200, Sørensen <90909090@invalid.invalid>
wrote:

>Dooo ) ja men problemet er at motoren bliver for varm, og så
>hjælper det som en skrædder i helvede at køre varmen ud i
>kølevandet.
Så skal du nok nærmere se på at finde årsagen til at den bliver for
varm.

Du kan jo overveje termostat og selve køleren.

>Jeg ville gerne have en stor oliekøler på evt. med
>blæser på, men man kan nok også køle olien for meget ned ??
Det løser jo ikke det reelle problem, det er jo bare sympton
behandling ?

Bilen skal jo selv på en varm sommer dag i danmark kunne klare at køre
en normal tur uden at blive "for varm".

Men du må ud med lidt mere info om bilen og hvordan du konstaterer at
den bliver for varm.


/Hans

Klaus D. Mikkelsen (04-09-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-09-10 17:07

Sørensen skriver:
>
> 90 HK.

Så vidt jeg husker, turbo, men ingen intercooler.

Intercooleren er der først ved højere effekter, samt turbo med
variabel geometri.

> Dooo ) ja men problemet er at motoren bliver for varm, og så
> hjælper det som en skrædder i helvede at køre varmen ud i
> kølevandet. Jeg ville gerne have en stor oliekøler på evt. med
> blæser på, men man kan nok også køle olien for meget ned ??

Motoren bliver for varm, ved hvilken belastning og hvilke
udetemperaturer?

Det kunne jo tænkes at der var noget galt med kølesystemet...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Sørensen (05-09-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 05-09-10 06:12


"Klaus D. > skrev >>
>> .
>
> Intercooleren er der først ved højere effekter, samt turbo med
> variabel geometri.

Lyder rigtigt, turboen ser helt normal ud
>
>> >
> Motoren bliver for varm, ved hvilken belastning og hvilke
> udetemperaturer?
>
> Det kunne jo tænkes at der var noget galt med kølesystemet...
>
Det tror jeg ikke der er. Det er værst om sommeren op ad bakke
med 1400 kg på krogen, der er flere ting der varmer den op: aut.
gear, aircon, turbo "oliekøler" ,samt det faktum at man køre
langsomt med høj belastning. ved kørsel uden stor trailer er der
aldrig problemer.

Oprindeligt måtte den trække 1100 kg. men det er sat op til 1400.

Den har aldrig kogt, men jeg kan ikke lide at den bliver 110
grader, så slækker jeg på speederen.

SÅ hvis jeg kunne smide varmen fra olien ud i luften i stedet for
i kølevandet så ville det nok hjælpe lidt.

vh.
Sørensen


Hans Kjaergaard (05-09-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-09-10 20:16

On Sun, 5 Sep 2010 07:12:29 +0200, Sørensen <90909090@invalid.invalid>
wrote:

>Det tror jeg ikke der er. Det er værst om sommeren op ad bakke
>med 1400 kg på krogen, der er flere ting der varmer den op: aut.
>gear, aircon, turbo "oliekøler" ,samt det faktum at man køre
>langsomt med høj belastning. ved kørsel uden stor trailer er der
>aldrig problemer.
>
>Oprindeligt måtte den trække 1100 kg. men det er sat op til 1400.
>
>Den har aldrig kogt, men jeg kan ikke lide at den bliver 110
>grader, så slækker jeg på speederen.
Det burde ikke være et problem, er den da tæt på det røde felt ?

>SÅ hvis jeg kunne smide varmen fra olien ud i luften i stedet for
>i kølevandet så ville det nok hjælpe lidt.

Ja det skulle man mene, men, du har en effektiv oliekøler i kølevandet
også selv om kølevandet er 110 grader, plus at det nok også om
vinteren hjælper med at få motoren driftvarm hurtigere, så dårlig ide
at pille ved det system.

Det du kunne gøre er at sætte en anden køler i med større køleareal,
kølere kan laves i kundetilpassede størrelser.

En anden ting er at du manuelt evt. kan tvangsstyrer køleblæseren til
højeste hastighed, det vil også hjælpe lidt.
Pas dog på med hvorledes dette stunt udføres, lav det ikke som en
anordning der snyder kølevandest elektriske termostater, et
omskifterrelæ på blæseren der kobler denne helt udenom den orginale
styring er nok vejen frem.


/Hans

Leo Jensen (04-09-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 04-09-10 11:30

On 4 Sep., 18:07, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Sørensen skriver:
>
>
>
> > 90 HK.
>
> Så vidt jeg husker, turbo, men ingen intercooler.
>
> Intercooleren er der først ved højere effekter, samt turbo med
> variabel geometri.
>
> > Dooo ) ja men problemet er at motoren bliver for varm, og så
> > hjælper det som en skrædder i helvede at køre varmen ud i
> > kølevandet. Jeg ville gerne have en stor oliekøler på evt. med
> > blæser på, men man kan nok også køle olien for meget ned ??
>
> Motoren bliver for varm, ved hvilken belastning og hvilke
> udetemperaturer?
>
> Det kunne jo tænkes at der var noget galt med kølesystemet...

Ja, det er almindeligt, at en alu-køler mister køleevnen med alderen,
fordi de papirtynde lameller tærer væk.
Prøv at at skrue op for varmeapparatet. Hvis det hjælper på
motortemperaturen tyder det på at der er cirkulation, dvs at termostat
og vandpumpen fungerer.

MVH Leo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste