manual til vare ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-09-10 20:58

jeg har lige købt en top box online (til min scooter) der er selvf. top
boksen nogen skinder en plade og mellem 40 og 50 skruer møtrikker osv.

men der er ingen manual så jeg er lidt på herrens mark - snakkede med en
der sagde at det skulle der være

hvad siger loven om det ?

Mv.
BMM

Fra : Henning

Dato : 05-09-10 10:22

On Fri, 03 Sep 2010 21:57:50 +0200, "Bo M. Mogensen"
<usnet1@gmail.com> wrote:

> [...]
>boksen nogen skinder en plade og mellem 40 og 50 skruer møtrikker osv.
>
>men der er ingen manual så jeg er lidt på herrens mark - snakkede med en

Har du spurgt i butikken, den er måske bare faldet ud af æsken?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-09-10 12:36

Den 05-09-2010 11:22, Henning skrev:

> Har du spurgt i butikken, den er måske bare faldet ud af æsken?

online salg
har sendt dem en mail

Fra : SvenP

Dato : 05-09-10 10:30

> men der er ingen manual så jeg er lidt på herrens mark - snakkede med en
> der sagde at det skulle der være
>
> hvad siger loven om det ?

Der bliver solgt masser af varer uden manualer til. Mon ikke loven om
manualer på skandivinavisk, omhandler elektronik og lign.
Ellers skulle der jo følge manual med hver grydeske, el-pære og sparebøsse
der bliver solgt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-09-10 12:03

On 05-09-2010 11:29, SvenP wrote:
> [...]
> manualer på skandivinavisk, omhandler elektronik og lign.
> Ellers skulle der jo følge manual med hver grydeske, el-pære og sparebøsse

Følger der 40-50 skruer med til en grydeske?

Ville det mon ikke være mere nærliggende at tro, at det frem for en
bestemt produktgruppe handler om, hvor meget information, man har behov
for for at montere og anvende varen korrekt?

Kan du normalt montere en ukendt tingest korrekt med 40-50 skruer uden
instruktion?

På denne URL kan man se, hvad Forbrugerrådet mener. Bemærk dog, at der
af og til kan være lidt politisk holdning og ikke kun ren jura i deres
udtalelser:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger

Citat fra indledningen:
"Når du køber en vare, har du krav på at få de nødvendige oplysninger
om, hvordan du bruger, vedligeholder, samler og udnytter varen.

Det kan fx være en vejledning i, hvordan et usamlet møbel skal samles,
en brugsanvisning til en mobiltelefon, oplysning om hvilken temperatur
en madvare skal opbevares ved eller en vaskeanvisning i et stykke tøj.

Vejledningen skal have et omfang, der gør det muligt for en almindelig
forbruger at bruge og udnytte varen. Det kan være alt fra et lille
vaskesymbol til en hel håndbog, og den skal følge med, når du køber varen."

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-09-10 12:43

Den 05-09-2010 13:02, Allan Olesen skrev:

> Følger der 40-50 skruer med til en grydeske?

self gør der ikke det - og jeg er sikker på de fleste kan genemskue hvad
der er inden for hemmelighedens grænser - den her har som sagt
1 top boks 1 stk fladt metal 2 skinder et bredt udvalg af skruer og
møtrikker der er i alt som sagt mellem 40 og 50 og altså ingen manual

> [...]
> forbruger at bruge og udnytte varen. Det kan være alt fra et lille
> vaskesymbol til en hel håndbog, og den skal følge med, når du køber varen."

1000 tak det var lige det jeg skulle bruge - var dog i jem og fix i går
de sagde hvis jeg ikke havde fået manualen onsdag så skulle jeg bare
tage den med ind og de ville sætte den på og gi en forklaring - med
farre for at lave reklame så er jem og fix i orden - har man købt noget
der er i stykker eller ikke dur så bytter de det på stede med eller uden
bon - har en gang glemt en skrue trækker på båndet som de ikke havde
lagt til side og jeg fik den bare selv om der var gået en uge
så ... men derfor skal de selvf sende manualer med ..

Mv.
BMM

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-09-10 14:55

> [...]

> "Når du køber en vare, har du krav på at få de nødvendige oplysninger
> om, hvordan du bruger, vedligeholder, samler og udnytter varen.

endnu en gang mange tak for dit svar :) de havde ellers taget derres
gode tid om at svare men da jeg sendte det du havde skrevet var der et
udførligt svar efter 18 timer - nu viser det sig så at jeg skal købe en
anden ting for at den virker ... Grrr ...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 19:19

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> boksen nogen skinder en plade og mellem 40 og 50 skruer møtrikker osv.
>
> men der er ingen manual så jeg er lidt på herrens mark - snakkede med en

Der skal være en manual eller anden vejledning, hvis der i almindelighed vil
være brug for det, for at få varen til at fungere.
Og den skal være på dansk (eller et tætliggende sprog) medmindre andet er
specifikt aftalt ifbm. købet.

/Per

Fra : Jet

Dato : 07-09-10 09:54

On 3 Sep., 22:57, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> boksen nogen skinder en plade og mellem 40 og 50 skruer møtrikker osv.
>
> men der er ingen manual så jeg er lidt på herrens mark - snakkede med en

Nu er det ikke forbudt at søge selv, jeg har købt et chronograph ur i
udlandet og der var ikke dansk manual brugsanvisning med,
jeg søgte på brugsanvisning chronograph og fandt dansk her
http://shop.feras.no/BruksanvisningerNy/Sector/650%20Chrono.pdf
uret der koster 545 Euro i udsalg, hold fast, jeg fik det med 43%
rabat !

/jet