Romadæk, bæreevne?
Fra : Petersen Michael

Dato : 03-09-10 21:21

Hej Ng.

Jeg bor i et hus fra 1958, der er fuld kælder, og etageadskillelsen er
udført med romadæk.
Jeg er nysgerrig efter at finde bæreevnen på den etageadskillelse, da jeg
går med tanker om at lægge klinker på det halve af gulvet i stueetagen,
hvilket vil medføre at jeg skal have hældt ca. 75 mm beton på - for at opnå
samme gulvhøjde som i det øvrige hvor der er trægulv, med strør oven på
romadækket.

Så.. Er der nogen der har en ide om hvor jeg finder ud af hvor meget vægt
jeg kan stable oven på det romadæk?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-09-10 00:16

> Så.. Er der nogen der har en ide om hvor jeg finder ud af hvor meget vægt
> jeg kan stable oven på det romadæk?
Nix, men det er jo ikke strengt nødvendigt med beton, for at ligge klinker.
Der findes metoder med stål, træ, gips og hvad har vi ellers af moderne ting
i dag :) Prøv at tage en snak med dit lokale byggemarked.

--
Klaus G.

Fra : jos

Dato : 04-09-10 09:22

Petersen Michael wrote:
> [...]
>
> Så.. Er der nogen der har en ide om hvor jeg finder ud af hvor meget
> vægt jeg kan stable oven på det romadæk?

Jeg ville ikke betænke mig. Dog kunne jeg ikke drømme om at lægge 7½cm kold
beton!
Læg 6- 6½cm legabeton først. Det vejer mindre, men vigtigere, isolerer det,
og føles derfor ikke så koldt.
Ret derefter af med et stærkt slidlag (1-3) til at lægge fliserne på. I
gamle dage ville murersønnen have lagt fliserne i dette slidlag, men det er
tiden rendt fra

Nb. du kunne jo overveje at lægge en varmeslange midt i de 6 cm - evt. i el.

finn

Fra : Petersen Michael

Dato : 04-09-10 09:54

jos wrote:

> [...]
> men det er tiden rendt fra
>
> Nb. du kunne jo overveje at lægge en varmeslange midt i de 6 cm -

Jeg vil have vandbåret gulvvarme..

Jeg tænker at skære radiatorrørene under etage adskillelsen i kælderen, og
så mokke en slange på - som lægges i gulvet..
Din ide med lega, kan jeg godt lide

Jeg oplevede at romadækket havde behov for understøtning, da der blev skåret
ud til en ny dør i en indvendig kældervæg. Så der må jo være grænser for
havd det frie spænd kan klare..

Fra : jos

Dato : 04-09-10 11:09

> Jeg vil have vandbåret gulvvarme..
>
> Jeg tænker at skære radiatorrørene under etage adskillelsen i
> kælderen, og så mokke en slange på - som lægges i gulvet..
> Din ide med lega, kan jeg godt lide

bare husk: ingen samlinger i belægningen.
afh. af slangens længde kan det med vand, være en fordel med flere korte
fremfor en lang, og under alle omstændigheder et "koldt" stykke ved siden af
et "varmt" stykke
smid et 3/4" plastrør fra den kommende radiatorventil, og ind i midten af
gulvet. - så kan du bruge en termostatventil med føler, som reagerer direkte
på gulvvarmen - har virket fint her i 40 år

> Jeg oplevede at romadækket havde behov for understøtning, da der blev
> skåret ud til en ny dør i en indvendig kældervæg. Så der må jo være
> grænser for havd det frie spænd kan klare..
Det var sikkert et lidt andet problem:
Dækket hviler jo på en væg, og skæres hul i denne svækkes kraftigt. Dækket
kan være beregnet ud fra hvilke vægge som kan støtte, altså ikke kun fra
længden af "romaerne"

finn

Fra : jos

Dato : 04-09-10 11:13

Petersen Michael wrote:
> jos wrote:
glemte lige min "favorit":

husk gulvvarme erstatter IKKE en radiator. Gulvvarme er "død" varme, som
ikke bidrager til /imod luftbevægelse (eks "nedfald" fra kolde ruder.

finn