købeloven eller forbrugerloven.. hvornår h~
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 13:05

hej igen igen:)

i min kamp omkring det der forsendelse og ansvar med qxl er jeg stødt på
noget omkring forbruger og købeloven...

qxl siger i nogen af deres indlæg forbrugerloven... jeg har kun hørt omkring
købeloven....

se evt. her : http://www.qxl.dk/Cafe/Messageselse.asp?CafeNr=410&IDM=722001

hvilken gælder hvornår?

Fra : Henning

Dato : 03-09-10 14:49

On Fri, 3 Sep 2010 14:04:34 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>noget omkring forbruger og købeloven...
>
>qxl siger i nogen af deres indlæg forbrugerloven... jeg har kun hørt omkring

Du skal læse hvad der står - de skriver "forbrugeraftaleloven" - den
hedder i jurakredse rettelig "Lov om visse forbrugeraftaler".
Læs evt.
http://www.forbrugerstyrelsen.dk/Love/Forbrugerlove/Forbrugeraftaleloven
og

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 14:56

> Du skal læse hvad der står - de skriver "forbrugeraftaleloven" - den
> hedder i jurakredse rettelig "Lov om visse forbrugeraftaler".
> [...]

jow jow dem har jeg set og endda efter han kommer med paragrafferne kopieret
dem ind men de siger jo ikke hvad han siger de siger......

men hvornår gælder hvilken? eller dækker de samme område?

Fra : Henning

Dato : 03-09-10 14:53

<ng@spritstiv.dk> wrote:

>hej igen igen:)

P.S: Du skal nok ændre din påstand "jeg har også spurgt på et forum
for jurister som også giver mig ret... endda flere derinde...."
til hvad det retteligt er! Jeg tvivler på de færreste her i gruppen er
hvad du kalder "jurister".

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 14:57

> [...]
> for jurister som også giver mig ret... endda flere derinde...."
> til hvad det retteligt er! Jeg tvivler på de færreste her i gruppen er

ja ok så muligvis jurister og ellers så andre med interesse for emnet....
men uanset hvad har ingen endnu sagt jeg tager fejl og har kunnet bevise
det.... (dog påstår jeg IKKE at jeg ikke tager fejl da jeg simpelthen ikke
ved nok om dette)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-09-10 15:41

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det.... (dog påstår jeg IKKE at jeg ikke tager fejl da jeg simpelthen ikke

qxl refererer vel til Lov om visse forbrugeraftaler, §24, stk 2, sidste
punktum, hvor det hedder:
"Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende. "

Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-09-10 14:18

On 03-09-2010 16:41, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> "Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
> tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende. "

Det læser jeg som et forbud mod mellemsalgsforbehold.

Så kan man begynde at argumentere for, at levering først er sket, når
det er kommet køber i hænde, og at risiko under transport derfor også
automatisk må være omfattet af paragraffen. Men jeg har en klar
fornemmelse af, at det næppe har været lovgivernes hensigt.

Nogen, der er i besiddelse af bemærkningerne til loven?

--
Allan Olesen

Fra : Rasmus

Dato : 03-09-10 15:56

On 3 Sep., 16:41, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> "Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
> tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende. "

Ja, men det har intet at gøre med hvem der bærer risikoen for
forsendelsen.

Det korte af det lange er, at QXL er rent til grin - det er INGEN
problemer i at aftale, at køber bærer risikoen for forsendelsen.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 23:39

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget omkring forbruger og købeloven...
>
> qxl siger i nogen af deres indlæg forbrugerloven... jeg har kun hørt

UPS det skal lige siges at ham der hedder madstest i tråden er en QXL
kundeservice medarbejder som udtaler sig på qxl´s vegne her!

Fra : craft

Dato : 04-09-10 04:12

Kan se, at QXL påstår at have modtaget følgende meddelelse fra
Forbrugerombudsmanden:

"Idet handler på QXL mellem erhvervsdrivende og private, eller to
private er såkaldte forbrugeraftaler jf. forbrugeraftalelovens § 3,
finder § 24 i denne lov anvendelse.

Det følger af § 24 af man ikke kan indgå en aftale om, at forsendelsen
er på købers ansvar. Forsendelsen er altså på sælgers ansvar, med
mindre et ansvar kan rettes mod fragtføreren."

Det er for det første forkert, at en handel mellem to private er en
forbrugeraftale. Se forbrugeraftalelovens § 3, stk. 1.

For det andet er det forkert at § 24 regulerer risikoens overgang. §
24, stk. 2, regulerer kun den situation at sælgeren kommer i
forsinkelse af den grund at den samlede ydelse ikke kan leveres, og
det har som nævnt intet at gøre med risikoens overgang/risikoen for
forsendelsen.

Så QXL og (hvad der er skræmmende) Forbrugerombudsmanden tager fejl.

Fra : alexbo

Dato : 04-09-10 11:36

"craft" skrev

>Det er for det første forkert, at en handel mellem to private er en
>forbrugeraftale. Se forbrugeraftalelovens § 3, stk. 1.

>Så QXL og (hvad der er skræmmende) Forbrugerombudsmanden tager fejl.

Nej, ikke hvad det angår..
QKL er erhvevsdrivende formidler, der har de en dom anlagt af
forbrugerombudmanden, så i den hensende er de på sikker grund.

Dels forbrugeraftalelovens §3 stk 3
§3
Stk. 3. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 finder loven
tillige anvendelse på aftaler om varer og tjenesteydelser fra
ikkeerhvervsdrivende, hvis aftalen er indgået eller formidlet for sælgeren
eller tjenesteyderen af en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes
henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.

men også købelovens §4a
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Køb på QXL er forbrugerkøb, men det forhindrer ikke aftaler mellem sælger og
køber angående transport og risiko.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 19:17

> Køb på QXL er forbrugerkøb, men det forhindrer ikke aftaler mellem sælger
> og
> køber angående transport og risiko.

Du sigter her sigter til tvisten om hvorvidt forbrugeren kan bruge sin
fortrydelsesret, hvis varen bortkommer eller beskadiges under forsendelse,
og det er aftalt, at forsendelse sker for købers risiko.
For objektivitetens skyld bør det nok nævnes, at der fra manges side
(herunder tilsyneladende Forbrugertsyrelsen) lægges til grund, at
fortrydelsesretten er gældende også i denne situation, og at en aftale om
forsendelse for købers risiko derfor nok principielt er gældende ifht.
Købeloven, men at den i praksis vil blive tilsidesat af
Forbrugeraftaleloven.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 19:52

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsendelse for købers risiko derfor nok principielt er gældende ifht.
> Købeloven, men at den i praksis vil blive tilsidesat af

Foruden selvfølgelig Forbrugeraftalelovens §24, stk. 2.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-10 00:43

craft skrev:

> [...]
> finder § 24 i denne lov anvendelse.

> Det er for det første forkert, at en handel mellem to private er en

Du læser teksten forkert, men det er nu også let at komme til som
den er skrevet.

Der står at handler via QXL er forbrugerhandler hvis køber er
forbruger. Det er i den forbindelse ligegyldigt om primær sælger
er erhvervsdrivende eller privat fordi QXL er erhvervsdrivende.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-10 19:13

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> hvilken gælder hvornår?

Købeloven gølder for alle køb.
Forbrugeraftaleloven dækker visse køb, nemlig (kort fortalt) køb foretaget
af forbrugere via fjernhandel.

I sidstnævnte situation er begge love gældende, og begge regelsæt skal altså
opfyldes fuldt ud.

/Per