købeloven.... hvem er klogest?
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 05:45

hej ng.

i følge en tidligere tråd fik jeg lidt hjælp til hjvad jeg som sælger kunne
skrive ang. forsendelsen på mine qxl auktioner.. MEN er løbet ind i at QXL
siger at det må man IKKE!

konkret står der :

ALLE varer kan selvfølgelig afhentes hos mig i Kolding efter nærmere aftale
men sender selvfølge også.

ALT fragt foregår med Postdanmark.

Fragt som MAXI-BREV* i Danmark :

Fragt for Memorykort : 10 kr.
Fragt for ladere/Headset/Datakabler : 20 kr.
Fragt for mobiltelefoner : 50 kr.
Fragt for mobilreservedele : 35 kr.
Emballage : 10 kr.

Fragt som pakke * * i Danmark :

Fragt for Memorykort : 75 kr.
Fragt for ladere/Headset/Datakabler : 75 kr.
Fragt for mobiltelefoner : 75 kr.
Fragt for mobilreservedele : 75 kr.
Emballage : 10 kr.
* Hvis køber vælger at varen skal sendes som maxibrev, er forsendelsen på
købers risiko.

* * Hvis køber vælger at varen skal sendes som pakke, påtager Altimobilerdk
sig risikoen ved forsendelsen.

qxl siger man ikke må ligge ansvaret over på køber i følge forbruger loven
lige meget HVAD!

jeg har prøvet at sendde dette her med forklaringer til qxl :

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.

Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

Leveringsstedet

§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

og i og med § 73 IKKE er nævnt i stk.2 så må jeg jo gerne som jeg læser det
herinde i en tidligere tråd... men NEJ siger de!

jeg har haft ringet til forbruger styrelse og forelagt dem problemet 2 for
skellige har jeg snakket med og de siger begge det samme som jer at det må
jeg gerne... qxl siger stadig NEJ!

jeg har haft linket ind til den tidligere tråd herinde omkring dette.... qxl
siger stadig NEJ!

jeg har skrevet efter en forhåndbesked ved forbrugerombudsmanden efter råd
fra en af deres jurister... han var dog ikke sikker på han ville give en i
dette her tilfælde....

så mit spørgsmål er : hvem er den klogeste indenfor forbruger loven i
danmark som man kan få til at skrive under på at det er sådan her?

bemærk jeg snakker IKKE om fortrydelsesretten eller lignende...!

Mvh.

Nikolai r. jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 07:16

Nikolai R. jensen skrev:

> qxl siger man ikke må ligge ansvaret over på køber i følge forbruger loven
> lige meget HVAD!

Og det kan du ikke få dem fra at mene. Det er jo ikke svært at
læse loven som du har forelagt dem, men det overstiger deres
evner. Så er alt håb ude.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-10 08:20

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in message
> hej ng.
>
> i følge en tidligere tråd fik jeg lidt hjælp til hjvad jeg som sælger
> kunne skrive ang. forsendelsen på mine qxl auktioner.. MEN er løbet
> ind i at QXL siger at det må man IKKE!

Hvorfor anvende i første omgang QXL?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 08:27

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in message

> Hvorfor anvende i første omgang QXL?
>
> --
> MVH. N_B_DK

af nød:)

at lave sin egene proffessionelle hjemmeside kræver lidt kapital... som dog
ikke er det store... MEN der skal også være nogen varer at sælge hvilket
hurtigt kræver en del kapital som jeg ikke har o ikke ønsker at låne mig
til....!

hvis du skal købe en brugt mobil eller tilbehør dertil skal du også først
kende siden hvilket igen koster penge at få dig til...

så derfor indtil kapitalen er der bruger jeg qxl...

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-10 08:35

> [...]
> først kende siden hvilket igen koster penge at få dig til...
>
> så derfor indtil kapitalen er der bruger jeg qxl...

Hvorfor ikke anvende DBA? så slipper du også for diverse sælger gebyrer, kun
på få punkter er der gebyrer (campingvogne, er såvidt jeg husker en af dem)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 08:44

> [...]
> kun på få punkter er der gebyrer (campingvogne, er såvidt jeg husker en af

du har vidst aldrig haft en brugt mobil til salg på dba.... sidst jeg
prøvede at sætte en stak til salg solgt jeg de 4 af dem... fint nok!

MEN det væltede ind med mails og tlf. opringninger fra folk der ville give
ja omkring og endda UNDER halvdelen af hvad jeg havde sat dem til salg
for... og det bøvl gider jeg simpelthen ikke! så hellere betale lidt for at
sælge på qxl og kunne lave så ved første bud så har jeg mine pengen
hjemme... alle mine annoncer derinde er altid med en først bud på det jeg
mindst vil have fx 300 kr. og så køb nu 150 over det. på den måde skal jeg
ikke spilde min tid på alle mulige tåbelige bud.... jeg sælger ikke for
sjov, ej heller fordi jeg mangler pengene... men for at tjene penge så
derfor er den blå spild af meget tid....

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-10 08:55

> [...]
>
> MEN det væltede ind med mails og tlf. opringninger fra folk der ville
> give ja omkring og endda UNDER halvdelen af hvad jeg havde sat dem

Så kan du jo anvende ebay.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 09:00

> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in message

> Så kan du jo anvende ebay.
>
> --
> MVH. N_B_DK

de er så bare desværre ikke særligt kendt og brugt af danskere.... da mine
mobiler er brugte og fra 10 år gamle til 2 år så er det tit og ofte også
mest ældre folk og kvinder jeg sælger til og ikke "nørden" så tviler på at
jeg vil kunne finde mit segment derinde... men har dog overvejet at sætte et
par til salg derinde for at se hvad der sker.... det kunne jo være:)

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 08:36

"Nikolai R. jensen" skrev

> qxl siger man ikke må ligge ansvaret over på køber i følge forbruger loven
> lige meget HVAD!

Jeg vil foreslå du spørger QXL hvad de mener med "forbruger loven" og
hvilken paragraf i den lov de mener.
Der findes ikke nogen lov der hedder forbrugerloven, der findes en række
forbrugerrelevante love, her er en liste..
http://www.forbrugerstyrelsen.dk/Forbrugerpolitik/love

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 08:47

> [...]
> Der findes ikke nogen lov der hedder forbrugerloven, der findes en række
> forbrugerrelevante love, her er en liste..

hej. tro mig... ALT er prøvet!!!!! og så også lidt til....

det jeg mangler en meget klog mand der vil ligge navn og ryk til mine
udtalelser.... alt andet er håbløst!

selv da jeg fortalte at jeg havde haft ringet til forbrugerrådet og de havde
sagt ok for det var deres svar at deres jurister ikke altid vidste hvad de
snakkede om og tit gav forkerte oplysninger.....

jeg har kun skrevet med en kundeservice medarbejder... men er samtidig lidt
bange for at grave lidt dybere og finde en længere oppe i systemet hvis
nogen skulle føle sig trådt over tæerne ved at jeg gør det og pludseligt er
jeg udelukket fra qxl..... du ved den der med at stikke snuden lidt for
langt frem kan nogen gange også være skyld i at får et rap over snuden......

Fra : Jubi

Dato : 03-09-10 08:56

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> det jeg mangler en meget klog mand der vil ligge navn og ryk til mine
> udtalelser.... alt andet er håbløst!

Kunne det ikke være forbrugerombudsmanden? Du kan vel betegnes som
forbruger i forhold til QSL?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 09:01

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne det ikke være forbrugerombudsmanden? Du kan vel betegnes som
> forbruger i forhold til QSL?

er også igang der:) men

Fra : Jubi

Dato : 03-09-10 12:41

> [...]
> råd
> fra en af deres jurister... han var dog ikke sikker på han ville give

Jo, det læste jeg godt du skrev, men jeg tænkte direkte og uden
dikkedarer.

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 09:08

"Nikolai R. jensen" skrev

> [...]
> pludseligt er jeg udelukket fra qxl..... du ved den der med at stikke
> snuden lidt for langt frem kan nogen gange også være skyld i at får et rap

Det er forståeligt, navnlig da QXL tydeligvis ikke helt har forstået eller
sat sig ind i emnet, deres henvisning til "forbrugerloven" er temmelig tynd.
De kunne godt blive sure over at blive afkrævet klar besked.

Jeg kan læse at du har bedt forbrugerombudsmanden om forhåndsbesked, det er
nok den bedste mulighed, enten du så får det eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 11:29

har lige taget den inde på qxl´sforum... her er hvad qxl kom med af svar :

dette er ikke en fortolkning dette er SVARET vi fik:

Tak for Deres e-mail af 27. august 2010.

Idet handler på QXL mellem erhvervsdrivende og private, eller to private er
såkaldte forbrugeraftaler jf. forbrugeraftalelovens § 3, finder § 24 i denne
lov anvendelse.

Det følger af § 24 af man ikke kan indgå en aftale om, at forsendelsen er på
købers ansvar. Forsendelsen er altså på sælgers ansvar, med mindre et ansvar
kan rettes mod fragtføreren.

http://www.qxl.dk/Cafe/Messageselse.asp?CafeNr=410&IDM=722001

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-10 13:09

On Fri, 3 Sep 2010 12:28:32 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>købers ansvar. Forsendelsen er altså på sælgers ansvar, med mindre et ansvar

Måske du kan få QXL til at preciserer om det de mener, er at § 73 ikke
kan fraviges ved aftale.

Er det ikke sagen i en nøddeskal ?
Du vil fravige § 73 (ved aftale), og QXL siger at det kan du ikke.

/Hans

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 13:33

> [...]
> kan fraviges ved aftale.
>
> Er det ikke sagen i en nøddeskal ?
> Du vil fravige § 73 (ved aftale), og QXL siger at det kan du ikke.

ærligt... jeg ved efterhånden ikke op og ned i det her... jeg er ved at være
der hvor jeg tror at qxl bare snakker... henviser til nogen paragrafer som
de ved en hujende fis omkring... jeg tror ikke de selv ved op eller ned...
du kan evt. prøve at læse med her :
http://www.qxl.dk/Cafe/Messageselse.asp?CafeNr=410&IDM=722001

jeg ved ikke op eller ned... men jeg lytter til hvad de kloge fortæller
mig... og indtil nu er det kun qxl der har givet qxl ret.... jeg kan nemt
tage fejl i mange ting her... men ingen har endnu fortalt mig hvor jeg tager
fejl.... eller jow det har qxl... men hvis du læser de paragrafer de
henviser til... så har de jo INTET at gøre med hvad de snakker om.....!

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 19:17

"Nikolai R. jensen" skrev

> [...]
> på købers ansvar. Forsendelsen er altså på sælgers ansvar, med mindre et

Det står der ikke et ord om i §24
Det vil sige der står at ydelsen skal leveres inden 30 dage, men ordet
levere har ikke noget med transport at gøre det betyder at sælger har 30
dage til at få varen færdig og afleveret.
Det kan synes uden betydning når der som standard er fortrydelsesret, så en
køber der ikke gider vente kan bare fortryde, men det har betydning hvor
køber har afstået fra fortrydelsesretten, feks. fordi det bestilte skal
fremstilles specielt til køber.

Jeg forstår godt du vil holde lav profil, men det kunne være interessant at
høre QXL's stilling til at køber selv kan hente, og hvem de i så fald mener
er fragtfører, og hvem der har ansvaret for transporten når den foregår i
købers cykelkurv.

Forbrugeraftaleloven.
Den erhvervsdrivendes opfyldelse af aftaler om varer og ikkefinansielle
tjenesteydelser indgået ved fjernsalg
§ 24. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende ved aftaler om
varer og ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg levere sin
ydelse senest 30 dage efter den dag, hvor forbrugeren afgav bestilling eller
tilbud.

Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af forsinkelse,
som skyldes, at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres, kan
forbrugeren hæve aftalen, uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning
for forbrugeren, og den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren herom.
Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.

mvh
Alex Christensen

Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den
erhvervsdrivende tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest og
senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens
meddelelse om ophævelsen.

Stk. 4. Stk. 1 gælder ikke for de i § 9, stk. 2, nr. 1-3 og 5, nævnte
aftaler. Stk. 2 og 3 gælder ikke for de i § 9, stk. 2, nr. 3 og 5, nævnte
aftaler.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-10 19:21

> [...]
> køber der ikke gider vente kan bare fortryde,
> men det har betydning hvor køber har afstået fra
> fortrydelsesretten, feks. fordi det bestilte

Kan en køber afstå fra fortrydelsesretten? Er det
ikke fuldkommen ligegyldigt hvad køberen siger om
denne, eftersom sælger ikke kan fravige den
gældende fortrydelsesret på de 14 dage ved netsalg
til ugunst for køberen, eller er det forkert
fortolket?
Jeg mener fx at man ikke kan aftale at en
reklamationsperiode kan forkortes til ugunst for
køberen, selvom køberen accepterer det skriftligt,
da det vil være imod loven. Men jeg kan jo tager
fejl her?

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 20:05

"ahw" <nix> skrev

> Kan en køber afstå fra fortrydelsesretten?
Ja.

Forbrugeraftaleloven.
§ 18.

Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel
tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter
forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil
udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren
forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde
udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-10 19:45

On Fri, 3 Sep 2010 20:16:51 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>......men det kunne være interessant at
>høre QXL's stilling til at køber selv kan hente, og hvem de i så fald mener
>er fragtfører,
Dette er uden betydning, da det ligger i det faktum "at levering er
sket når genstanden er kommet i køberens besiddelse".

§ 73 er en yderligere præcisering, sælger kan ikke anse leveringen for
sket når han har overleveret varen til anden side end
forbrugeren/køber.

Ved handel mellem ikke forbrugere kan man aftale hvor
ansvaret/risikoen overgår mellem sælger/fragtfører/køber, det er denne
mulighed § 73 lukker i forbindelse med forbrugerkøb.

>og hvem der har ansvaret for transporten når den foregår i
>købers cykelkurv.
Køber selv, han er jo i besiddelse af varen.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 20:02

"Hans Kjaergaard" skrev

> Ved handel mellem ikke forbrugere kan man aftale hvor
> ansvaret/risikoen overgår mellem sælger/fragtfører/køber, det er denne
> mulighed § 73 lukker i forbindelse med forbrugerkøb.

Næh den er ikke lukket det er ikke en ufravigelig paragraf.

§1 i købeloven beskriver hvilke paragraffer der ikke kan fraviges i
forbrugerkøb, ½ 73 er ikk et af dem.

Sælger og køber kan aftale hvad de il angårende transporten og ansvaret
derfor.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 23:39

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på købers ansvar. Forsendelsen er altså på sælgers ansvar, med mindre et

UPS det skal lige siges at ham der hedder madstest i tråden er en QXL
kundeservice medarbejder som udtaler sig på qxl´s vegne her!

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-09-10 11:34

> [...]
>
> i følge en tidligere tråd fik jeg lidt hjælp til hjvad jeg som sælger
> kunne skrive ang. forsendelsen på mine qxl auktioner.. MEN er løbet ind i

Hej Nikolai

Kan QXL ikke, uanset dine ellers udemærkede juridiske udredninger, selv
bestemme hvad de synes de vil udsætte deres brugere for??

Jeg mener, du har ifølge hvad du har postet og jeg er ikke i stand til at
sige andet, ret til at forholde dig sådan som du gør rent juridisk. Men kan
dette ikke være et tilfælde af, at QXL mener deres brugere skal stilles
bedre en loven. Deres service medarbejder har måske udlagt det som at loven
foreskriver dette, men det kunne være fordi det er et argument der ville
holde i 98% af tilfældende, idet de fleste ikke ville sætte sig dybere ind i
lovens ord..

Det er kun en antagelse, men jeg kunne forestille mig det forholdt sig sådan
og spørgsmålet bliver så nærmere om QXL ikke har ret til at styre de egne
regler på deres sider, så langt tid dette ikke stiller den almindelige
forbruger ringere end lovns ord og det vil det vel ikke gøre i dette
tilfælde. Her er det, som jeg læser det, sælger/forhandler der stilles
ringere...

/Finn

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-09-10 12:55

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindelige forbruger ringere end lovns ord og det vil det vel ikke gøre i
> dette tilfælde. Her er det, som jeg læser det, sælger/forhandler der

det her INTET med qxl´s handelsbetingelser at gøre... de læner sig op ad
loven i dette her tilfælde og intet andet!

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-09-10 20:46

alexbo wrote:

> [...]
> levere har ikke noget med transport at gøre det betyder at sælger har 30
> dage til at få varen færdig og afleveret.

Det er en specifik regel for fjernsalg, hvor sælger ikke har noget
forretningssted hvor levering (i betydning risikoovergang) alternativt
kunne finde sted. Jeg synes det giver god mening.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-09-10 23:27

alexbo wrote:

> Hvad giver god mening?

At §24 udelukker en risikoovergang til køber under forsendelse.

--
Jesper Lund